Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 21:59

[list][/list]

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:34

tamary schreef:
Voordeel : lam en konijnen blijven lang genoeg mals om even door te lopen. En haan kan natuurlijk ook als 1 per maaltijd (konijn idem, die zijn niet zo groot). Anders koud roken als experiment? Maakt ook houdbaar (en erg lekker schijnt).

Als je koud wil roken moet je héél goed weten wat je doet; listeria is niet fijn en botulisme is dodelijk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 22:56

Je mag ze hier wel brengen Moestuin :P
Mocht je ooit iets noordelijker komen...

Wat doen jullie met kippen die voor de slacht zijn bestemd maar ineens heel aanhankelijk, lief en knuffelig worden? Je er toch overheen zetten of dan maar houden?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:00

Extra vriezer scoren via 2dehands.be :P

Kippen kan ik geen antwoord op geven, ik zit nog te dubben wat ik ermee moet doen als er hanen tussen mijn kuikens blijken te zitten. Of ik mezelf zover zou krijgen om erbij te zijn als de buurvrouw ze voor me zou slachten... Hennen mogen sowieso blijven.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:26

Gewoon slachten als het nodig is. Is het niet echt nodig houden zeker als ze daarbij ook goed leggen.

Heb nu 11 volwassen legkippen lopen en nog 3 kuikens. 3 Kippen zijn de dubbel gezoomde Barnevelders van mijn overbuurman en eigenlijk voor de soep. Maar vind ze wel geinig de haan vind ze wat minder ze hebben nogal pit tegenover de haan. Had ook nog een new Hampshire gekregen en eigenlijk wilde ik die wel houden. En ga daar iemand een plezier mee doen. Kreeg namelijk nu ook te horen dat die persoon een herseninfarct gehad heeft. Naast de dubbele longontsteking die hij al heeft. Was ook de reden waarom zijn kippen weg moesten werd teveel.

Betreffende kuikens zit ik nu in dubio of 1 nu haan of hen gaat zijn. Nu had ik iemand die geïnteresseerd was in een haan en daar ook gewoon de volle hen prijs voor wilde betalen. Maar bruine hennetje wilde ik eigenlijk houden die begin echt mooi door te kleuren. En dan nog 1 waarvan ik zeker ben dat het wel een hen, maar wil er liever niet 1 los verkopen. Liefst per 2 of 3. En anders die gewoon opfokken voor de slacht.

Century

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:30

Nodig is het niet, maar ik wil uiteindelijk tien hennen houden en niet elf :P En één meer of minder maakt niet perse uit, maar als ik dit elk jaar heb wordt het gauw teveel. Ik vind het nu al wat druk met twee lichtingen kuikens. Dus een beetje zelfbescherming denk ik?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-22 23:45

Ik wilde eigenlijk maximaal 7 kippen inclusief haan hebben, maar met deze temperaturen ga ik nog niet slachten ook. Met veel te veel vliegen nu ook. Al valt het op het moment in kippenhok, ren en bomen wel. Maar spuit nu regelmatig hok uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 00:10

Prairy schreef:
Extra vriezer scoren via 2dehands.be :P

Kippen kan ik geen antwoord op geven, ik zit nog te dubben wat ik ermee moet doen als er hanen tussen mijn kuikens blijken te zitten. Of ik mezelf zover zou krijgen om erbij te zijn als de buurvrouw ze voor me zou slachten... Hennen mogen sowieso blijven.

Ik heb er al 3 :') _O-

Lief of niet lief, wat geslacht moet worden wordt geslacht. Anders hou ik gewoon alles. Kan ik er maar beter de brui aan geven :=

Tamary: Het lam is een ram en na een ontsnappingsactie vorig jaar en een halfbroer op halfzus ongelukje wil ik deze tijdig weg :D Konijnen heb ik ook het liefste weg voor onze vakantie. Scheelt de hulp extra werk. Helaas nog geen rookoven, anders hadden we daar wel wat mee geprobeerd :j

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:17

Kwa hanen, ik ben op het moment een poging aan het doen mijn 4 hanen te verkopen, vandaag ga ik er daar nog 2 bij zetten. Mijn araucana kuiken is nu toch wel echt 100% zeker een haan ;( ;( |( Het is mij blijkbaar niet gegund om een araucana te hebben :')

Ik heb nu 16 kuikens waarvan 4 olijf/marans haantjes, ik heb mijn vermoede welke olijf zijn en welke marans maar zeker weet ik het helaas niet en daar baal ik wel van, maar het is een wijze les voor de toekomst, broed nooit olijf en marans tegelijk uit O:) dan heb ik nog mijn araucana haantje en 1 barnevelder haantje die weg gaat. De 2 uit NL blijven beide zo lang het goed gaat tussen hun 2.

Ik ga nu ook mijn volwassen haan te koop zetten. Wel eerlijk erbij dat hij super voor zijn meisjes is maar iets minder voor mensen. Als hij genoeg ruimte heeft gaat het goed maar een gemiddelde ren zal hij nog 100x zo erg worden als hij hier al is.
Voor de kuikens is hij ook iets minder goed nu.. Gisteren probeerde hij een van de kuikens te treden en was daar heel ruw in -:(-

De hennetjes die ik heb heb ik duidelijk 2 olijfleggers en 2 barnevelders en 3 die marans of nog een olijf. Ik had in totaal 4 olijfjes die uitgekomen zijn.

Ik zou de haantjes nog altijd graag zelf slachten maar ik heb nog altijd geen leermeester gevonden. In NL zijn er wel eens soort van workshops daarvoor of niet?

Hihi moestuin, vervelend dat de vriezers vol zitten, al lijkt mij dat ook wel weer een super fijn gevoel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 07:23

Spijtig dat je zo ver weg woont. Ik ben op zoek naar een nieuwe haan :)

Ik zou toch uitwijken naar youtube om te leren slachten. Ik zie die vraag echt vaak langskomen op facebook en daar komt helaas vaker niet dan wel reactie op. Nu op zich zijn kippen best fijn om te starten. Als je het echt moeilijk vindt zou ik gewoon zorgen voor een zware bijl en kop eraf hakken. Ik doe het zo niet meer want het wordt best een bende, maar op zich weet je wel dat het direct over en uit is en kan er weinig fout gaan.

Ja het is best een fijn gevoel :D Zeker nu er sprake is over voedselschaarste ben ik super blij met wat wij hebben. Wij worden alsmaar minder en minder afhankelijk van de winkels en zijn meer en meer eigen voeding voor de dieren aan het verbouwen. Volgend jaar willen wij ook een deel hooi hooien voor de konijnen en varkens. Weer een stapje dichter!

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:21

Mij lijkt de manier met een trechter fijner en makkelijker?
Mijn grootste angst nu is denk ik dat het mes of de bijl die ik gebruik niet scherp genoeg is. Hoe weet je of het scherp genoeg is? Wat voor mes heb je uberhaubt nodig ook enz.

Mijn ouders komen hierheen 16 augustus en rijden de 25e weer terug naar nl (Limburg, net over de grens bij maaseik). ze kunnen er vast wel een mee nemen ;)

Youtube heb ik vorig jaar ook al flink afgespeurd naar het slachten. Maar daar mogen ze het daadwerkelijke slachten niet laten zien natuurlijk. Wel de verwerking en daar ben ik niet meer zo bang voor al zal de eerst natuurlijk nog altijd moeilijk zijn, en de eerste 10 niet vloeiend gaan en misschien pas na 50 vlekkeloos en vloeiend haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:40

Ik ben nog altijd aan het uitvogelen hoe ik gemakkelijk dat hoofd en nek door dat gatje krijg :') Ik neem ze nu gewoon en snij zo de slagader over en doe ze dan in de trechter om uit te bloeden. Maar dan heb je wel wat behendigheid nodig om niet onder te hangen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 08:49

Een mes is scherp als je zonder het merk een snee heb als je langs je velletje haal. Je mag het niet voelen. Zo mes heb ik hier in een lade liggen. Die haal ik alleen langs mijn nagel. Net er langs halen en je hebt een haper.

Mes ijzeren staaf liggen vaak al klaar even als de 3 poot van bamboe stokken met emmer eronder. Doe eerst touw aan de poten. Dan krijgen ze een tik met de ijzeren staaf. Ophangen en doorsnijden. Timer op de telefoon aan en na het uur versnijden. Is het jonge kip doe ik zodra het spartelen voorbij is gelijk plukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:25

Waarom timer en na een uur versnijden?

Oh ja, scherpe messen. Ik heb mijn messen van Dick. Deze is absolute favoriet: https://www.bol.com/be/nl/p/dick-uitbee ... QoQAvD_BwE

Ik doe daar zo wat alles mee. Van villen tot uitbenen. Als ik al een groter mes neem dan is het echt om spek of gebraad te snijden. Een goede slijpsteen, liefst dubbelzijdig. Ene kant grof en andere kant fijn. Als je met jou vinger er heel zachtjes over wrijft en je krijgt schrik om nog een millimeter verder te gaan, dan is het scherp.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:38

Wegens eerst leeg laten bloeden is beter voor het vlees. Zo heb ik het geleerd van mijn vader (slager).

Heb ook zo'n soort mes in de schuur liggen. Alleen dan houten handvat mag voor het officiële werk niet meer gebruikt worden. Alleen nog de kunststof handvat. Is dan ook een oud mes van mijn vader geweest.

Kan best zijn dat het achterhaald is hoor gezien het zo'n 50 jaar geleden is dat hij zijn slagersvak diploma gehaald heeft. Maar hij was meer van het versnijden en niet echt van het slachten.

Kippen slachten waarvan hij zelf eitjes zou eten kan hij al niet en anders in tranen. Hij vind het knap dat ik het wel kan.

Messen bot breng ik naar mijn vader die heeft er speciaal wat voor staan om mee te slijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 10:49

Oh. Ik laat altijd minstens 24 uur versterven. Versnijd echt 10 keer makkelijker. Lam blijft rustig tot een week in de koelkast.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:05

Century schreef:
Nodig is het niet, maar ik wil uiteindelijk tien hennen houden en niet elf :P En één meer of minder maakt niet perse uit, maar als ik dit elk jaar heb wordt het gauw teveel. Ik vind het nu al wat druk met twee lichtingen kuikens. Dus een beetje zelfbescherming denk ik?

Kan je ze niet verkopen dan aan iemand die kippen voor de hobby wil houden ipv slachten?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:09

Oh 24 besterven doe ik, maar wel versneden. Past beter in de koelkast. En wel folie erover anders droog het vlees uit.

Denk dat je met verkoop zit dat je hennen het beste per 2 kan verkopen minimaal.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:20

Ik heb voor nu 6 jonge hanen en mijn volwassen haan te koop staan en 3 hennen. 1 volwassen, die mag met de volwassen haan mee en 2 jonge maar ook die gaan niet weg zonder haan.

Bedankt voor de tip van het mes! Een uitbeenmes is dus scherp genoeg?

Ik heb zover in alle filmpjes enz gezien dat ze na het doden wachten tot het niet meer bloed en dan meteen in een bak warm water dompelen om het plukken makkelijker te maken en dan het plukken en versnijden doen. Daarna in een bak ijswater voor een paar uur en dan de vriezer in. Maar 24 uur in de koelkast klinkt mij wel net zo makkelijk O:)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:29

Hier ook 1 mes die ik alleen gebruik voor noodslacht, die moet gewoon scherp blijven. Verder niet zo veel beesten meer on zelf te slachten omdat we er gewoon geen tijd voor hebben :+
De lammeren die we zelf willen die gaan gewoon naar de slager en halen we kant en klaar gesneden weer op :Y)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 11:36

XxLiEsJuHhxX schreef:
Mij lijkt de manier met een trechter fijner en makkelijker?
Mijn grootste angst nu is denk ik dat het mes of de bijl die ik gebruik niet scherp genoeg is. Hoe weet je of het scherp genoeg is? Wat voor mes heb je uberhaubt nodig ook enz.

Mijn ouders komen hierheen 16 augustus en rijden de 25e weer terug naar nl (Limburg, net over de grens bij maaseik). ze kunnen er vast wel een mee nemen ;)

Youtube heb ik vorig jaar ook al flink afgespeurd naar het slachten. Maar daar mogen ze het daadwerkelijke slachten niet laten zien natuurlijk. Wel de verwerking en daar ben ik niet meer zo bang voor al zal de eerst natuurlijk nog altijd moeilijk zijn, en de eerste 10 niet vloeiend gaan en misschien pas na 50 vlekkeloos en vloeiend haha.

Trechter geeft je een hand vrij en mits je de kop vast blijft houden ook enkel bloed in de emmer (20L er onder zetten) of je moet buiten slachten en geen zorgen hebben over je kleding. Echter of ik had eigenwijze kippen of ik deed iets fout, maar als ik na doorsnijden was weggelopen had ik naast meer rotzooi ook mogelijk kip uit de trechter. Die dingen zijn absoluut handig, maar meer als extra handen dan als kan zelfstandig iets voor je doen.
Webwinkel die ik gebruik is op vakantie tot de 15e. Er zijn wel andere te vinden, maar geen ervaring mee. Let wel dat je rvs materiaal koopt qua trechters, kunststof is gewoon niet goed schoon te houden en gegalvaniseerd is een laagje wat slijt. Rvs gaat met een beetje geluk jouw hele leven mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:14

Marcella schreef:
Oh 24 besterven doe ik, maar wel versneden. Past beter in de koelkast. En wel folie erover anders droog het vlees uit.

Denk dat je met verkoop zit dat je hennen het beste per 2 kan verkopen minimaal.

Ik vind het persoonlijk veel makkelijker snijden als het eerst in de koelkast heeft gelegen. Ik vind het vlees anders te soepel. Het is dan net wat stijver waardoor je een mooiere snede krijgt.

Liesje: Elk mes krijg je scherp genoeg. Als je enkel kippen doet dan kom je zelfs toe met een keukenmesje. Vooral onderhoud is belangrijk: Scherpen voor het slachten. Tussen elk dier kijken of het scherp genoeg is. Wassen in koud water om het scherp genoeg te houden en eventjes de bramen eraf halen voor je het weer weg legt :)

Ja, ik ken die filmpjes ook. Heeft in mijn ogen zeker voordelen als je ook best wat slacht. Voor die enkele kip is het de moeite niet. Pluimen of villen, goed afspoelen en op een handdoekje de koelkast in :D

Palousa: Heb je regelmatig een noodslachting of valt dat nog best mee? :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:29

Ik ga denk ik toch wel dan voor een mes puur voor het slachten en houd de keukenmesjes voor de keuken O:)

Tamary, was de trechter dan niet te klein als ze eruit komen door de stuipen?

Ik baal echt zo erg wel van mijn araucana kuiken. Ik wilde er zo graag een maar uit de 5 kuikens hield ik er 1 over en dat is nu dus een haan. Moet hem wel snel kwijt raken want het is nogal een karaktertje. O:) Ik ging net foto's maken en toen sprong hij een marans haantje dat 3x zo groot is als hem naar de strot }:)
Hij is wel mooi, alleen volgens de araucana facebook groep geen araucana?
Ben zo wel blij met de kuikens, heb niet veel verstand van beide rassen maar vind ze wel mooi eruit zien, ook al zitten de marans haantjes in een rui waardoor ze eruit zien alsof ze door een bosmaaier gelopen zijn. :') :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 12:52

Nee, daar is iets vreemd gegaan of het is een ander ras. Zonder toefjes en met staart kan nog, maar die poten horen kaal.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-22 13:18

De witte is het araucana kuiken en die heeft wel kale poten :P Hij krijgt wel meer en meer een soort toefjes lijkt het op zijn wangen. De verkoper beweert nog altijd dat hij raszuiver is en dat ook al hebben haar kippen geen staart het wel eens gebeurt dat ze het wel krijgen (de 5 kuikens die ik daar mee genomen had, hadden er 2 een staart, zo zeldzaam is het dus niet) O:)