En voor de andere mensen: ga de jas niet kopen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Shanna schreef:Biologisch is vaak minder diervriendelijk dan je denkt. Zo mogen biologische dieren geen antibiotica/ pijnstillers/ medicatie krijgen bij ziekte/ infecties, want dan zijn ze niet meer biologisch..
En dit is gewoon kolder en zottepraat.
Natuurlijk moeten zieke dieren worden behandeld, punt uit.
Ten eerste zijn om volstrekt logische en begrijpelijke redenen dieren die biologisch gehouden worden minder ziek.
(Meer weidegang, goede darmflora, uitstekend voer en de boer doet veel met bijvoorbeeld kruiden of 'koe krijgt een deken op', maatregelen dus.)
De cijfers zijn dus anders : per koe/ per bedrijf minder AB.
Geen enkele reden om ook maar te denken dat het minder diervriendelijk zou zijn! !!
...en idd: tijdens en een poosje na de AB kuur wordt de melk niet verkocht. Dat is idd een verliespost - en het is kwaliteitsborging.
Mensen kopen juist biologische melk omdat er geen AB in zit.
MusicIsLife schreef:Wat ik me afvraag:
Kun je claustrofobisch worden als je in een lange tunnel in de file staat?
Tivoli schreef:Janneke2 schreef:
...en idd: tijdens en een poosje na de AB kuur wordt de melk niet verkocht. Dat is idd een verliespost - en het is kwaliteitsborging.
Mensen kopen juist biologische melk omdat er geen AB in zit.
Uh. Een koe die aan de AB zit wordt in een 'gewoon' bedrijf ook apart gemolken. Die melk komt niet in de tank, er worden namelijk proeven gedaan en een bedrijf kan zijn deuren wel sluiten als er AB in de melk wordt gevonden,biologisch of niet.
MusicIsLife schreef:Wat ik me afvraag:
Kun je claustrofobisch worden als je in een lange tunnel in de file staat?
BeSen schreef:LoveGlove zegt dat ze het zielig vind dat dieren vermoord worden, en voor melk wordt een dier niet vermoord. Uiteindelijk wordt het dier inderdaad geslacht maar je snapt wel wat ik bedoel
dees_daan schreef:Op melkveebedrijven worden kalfjes geboren voor de melk, wat denk je dat er met de stieren gebeurd dan? Die huppelen niet vrolijk in de wei hoor dus ook als je melk drinkt doe je indirect mee aan de vleesindustrie.
Kom je meteen op de vraag waarom volwassenen melk drinken? Melk is om op te groeien, er is geen enkel dier dat zijn hele leven melk blijft drinken, behalve de mens dus eigenlijk is het ontzettend onnatuurlijk.
Ik lust geen melk overigens en drink het dus ook niet.
LoveGlove schreef:dees_daan schreef:Op melkveebedrijven worden kalfjes geboren voor de melk, wat denk je dat er met de stieren gebeurd dan? Die huppelen niet vrolijk in de wei hoor dus ook als je melk drinkt doe je indirect mee aan de vleesindustrie.
Kom je meteen op de vraag waarom volwassenen melk drinken? Melk is om op te groeien, er is geen enkel dier dat zijn hele leven melk blijft drinken, behalve de mens dus eigenlijk is het ontzettend onnatuurlijk.
Ik lust geen melk overigens en drink het dus ook niet.
Dat klopt. Maar er bestaat ook biologische melk of niet dan?
Emmaa_ schreef:Diervriendelijk vlees bestaat niet, en diervriendelijke melk bestaat ook niet. Dat je het eet dikke prima, maar geen wesp dood willen slaan maar wel lekker stukjes vlees naar binnen zitten schuiven is natuurlijk een beetje vreemd.
Janneke2 schreef:Tivoli schreef:
Uh. Een koe die aan de AB zit wordt in een 'gewoon' bedrijf ook apart gemolken. Die melk komt niet in de tank, er worden namelijk proeven gedaan en een bedrijf kan zijn deuren wel sluiten als er AB in de melk wordt gevonden,biologisch of niet.
Ik wil graag geloven dat dit de nieuwe regels zijn.
Ik ben in 1985 biologische melk gaan drinken, omdat het toen praktijk bleek dieren preventief AB te geven op "gewone" bedrijven.
(Ik vind het ongewoon, hoe de boeren opgejaagd werden en worden door ""de economie"" en noem al die godheden en smoezen 'het moet van Brussel' maar op.)
LoveGlove schreef:Dat klopt. Maar er bestaat ook biologische melk of niet dan?
Citaat:Uh. Een koe die aan de AB zit wordt in een 'gewoon' bedrijf ook apart gemolken. Die melk komt niet in de tank, er worden namelijk proeven gedaan en een bedrijf kan zijn deuren wel sluiten als er AB in de melk wordt gevonden,biologisch of niet.
Citaat:Ik wil graag geloven dat dit de nieuwe regels zijn.
Ik ben in 1985 biologische melk gaan drinken, omdat het toen praktijk bleek dieren preventief AB te geven op "gewone" bedrijven.
(Ik vind het ongewoon, hoe de boeren opgejaagd werden en worden door ""de economie"" en noem al die godheden en smoezen 'het moet van Brussel' maar op.)
Citaat:Goed voorbeeld van een mening "niet gehinderd door enige kennis van zaken".
AB in melk betekent oa dat je er geen yoghurt meer van kan maken, en een héél klein beetje in de tank bederft de hele lading. Er is dus niets "nieuws" aan deze praktische regel.
Preventieve AB wordt toegepast in veeteelt (en dat is een slechte zaak) maar niet in de melkproductie.