Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 15:11

Beide huizen was het bij plannen van bezichtigingen al duidelijk dat en wanneer er sluiten van bieden was.

De vrijblijvendheid van bieden heb ik als vervelend en onbegrijpelijk ervaren iig. Maar had zelf dus geduldiger moeten zijn lees ik nu :P

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 18:18

Wij waren ook bij een huis wezen kijken waar het bieden op inschrijving was en daardoor zijn wij afgehaakt
Werden later gebeld waarom we niet een bod hadden geplaatst en later bleek het huis uit de verkoop te zijn gehaald.

Hoezo veel interesse? Makelaar had na ons nog 9 bezichtigingen (wij waren de 1e) en wou nog een open huis houden.

Tink89

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 10:58

Ik vind die biedingsdeadlines ook echt als onmogelijk veel druk voelen. Huis op maandag online, de week erna op dinsdag één bezichtigingsmogelijkheid en dan diezelfde week op vrijdag voor 10:00 uur een bod neergelegd moeten hebben. Ook bij huizen waar nog veel aan gedaan moet worden (lees: complete verbouwingen) en zonder mogelijkheid om er een keer met je bouwkundige doorheen te lopen....en zelfs bij een huis waarbij er duidelijk technische problemen waren. Wij bieden dan ook weleens mee met een bod wat wij passend vinden op basis van de info die we hebben. En soms zelfs op meer dan één woning tegelijk. De kans dat je het wordt, is heel klein... dus op meerdere paarden wedden is dan niet gek. Is rot voor de verkopers, klopt. Maar als zij binnen drie dagen een beslissing willen over een half miljoen euro, hoort dit er voor mijn gevoel toch een beetje bij.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 11:37

Spannend hoor Alja! Heb je een termijn aan je bod gehangen?
Wij hebben een week geleden een bod gedaan, bod is 2 weken geldig. Ik ga er vanuit dat we tijdens de carnaval nog niks horen :+ Dus dan zal het woensdag (of daarna) worden...

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 12:09

Als dan van te voren duidelijk is, wat het proces is, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent (het blijft natuurlijk veel druk). Bij mij werd gedurende het traject de druk opgevoerd.

Bij mij was het:
- vrijdagavond online (waarom ze dat toch altijd na sluitingstijd doen snap ik niets van)
- maandagochtend een afspraak gemaakt om donderdag te bezichtigen
- donderdag bij de bezichtiging werd duidelijk dat er eerder die week al mensen gekeken hadden die al een bod hadden gedaan, en dat ik niet heel lang moest wachten
- vrijdagochtend om 12:00 werd ik gebeld dat ik eigenlijk binnen een uur bod moest doen (als ik nog mee wilde doen).

Dat heb ik uiteindelijk niet gedaan....
Mijn gevoel zegt dat de verkoper hier heel erg op heeft geduwd (en geprobeerd heeft bij mij een bod te krijgen om de onderhandeling met de andere partij wat meer in zijn richting te krijgen). En dat het minder van de verkopend makelaar kwam.
Maar voor een huis, in de toch wel wat hogere prijsklasse, die al 7 maanden te koop staat, vind ik dat te veel druk. Het is niet een broodje. En als je al 7 maanden wacht, kun je ook nog wel een weekend wachten. Nu moest ik binnen 24 uur na bezichtiging opeens besluiten of ik wel of niet een bod wilde doen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 15:38

Hier was geen inschrijving bij bieden maar wel de mededeling 'weet je zeker dat je nog wilt bezichtigen want er ligt al een goed bod waarmee de verkoper akkoord wil gaan'. Heb op de dag van bezichtigen nog een bod uitgebracht en hoorde de volgende dag dat ik het was geworden.

Bij mij was de situatie wel dat ik snel een huis wilde, deze aan mijn eisen en wensen voldeed en er daar niet heel veel van te koop komen. Ik ben iemand die enorm kan twijfelen maar hier wist ik wat ik wilde. Vond het wel jammer dat een bouwkundige keuring niet mogelijk was, dus even afwachten of daar nog veel verrassingen gaan komen.

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 16:09

Waarom was de bouwkundige keuring niet mogelijk?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 17:02

Tink89 schreef:
Ik vind die biedingsdeadlines ook echt als onmogelijk veel druk voelen. Huis op maandag online, de week erna op dinsdag één bezichtigingsmogelijkheid en dan diezelfde week op vrijdag voor 10:00 uur een bod neergelegd moeten hebben. Ook bij huizen waar nog veel aan gedaan moet worden (lees: complete verbouwingen) en zonder mogelijkheid om er een keer met je bouwkundige doorheen te lopen....en zelfs bij een huis waarbij er duidelijk technische problemen waren. Wij bieden dan ook weleens mee met een bod wat wij passend vinden op basis van de info die we hebben. En soms zelfs op meer dan één woning tegelijk. De kans dat je het wordt, is heel klein... dus op meerdere paarden wedden is dan niet gek. Is rot voor de verkopers, klopt. Maar als zij binnen drie dagen een beslissing willen over een half miljoen euro, hoort dit er voor mijn gevoel toch een beetje bij.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Het is een keuze van de verkoper en verkoopmakelaar om een biedprocedure te doen. Dit legt in de huidige markt nou eenmaal enorme druk bij kopers neer. Daarmee creëer je imo zelf een risico dat mensen snel een bod doen waar ze later niet achter staan.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 12:57

Tink89 schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens! Vind het zelf ook geen fijne manier, maar helaas is dit wel de huidige markt waarbij het normaal is. Wij hebben pas een huis gekeken en er was volgens de makelaas erg veel animo waardoor het uiteindelijk op inschrijving weg ging. Later hoorde we dat er in totaal 7 kijkers zijn geweest en 3 een bod hebben gedaan (beide inclusief onszelf). Dan vind ik het ook wel zuur dat je niet in onderhandeling kan gaan.. Bij een ander 2 kijkdagen volledig vol en uiteindelijk 6 mensen een bod gedaan.. valt dan toch een soort van tegen vind ik

Wij gaan vanmiddag weer een huis kijken, woensdagochtend om 12u sluit de inschrijving.. Dus we moeten het deze ronde extra snel beslissen

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 23:37

Pfoe die biedingsdeadlines zijn wel zenuwslopend. Hier 1 gehad. Gelukkig zijn wij van alles af. Vandaag de sleutel gekregen. En zelfs vandaag was het nog spannend of alles rond ging komen. Klopte iets niet van verkopers kant. En het organieke moment van tekenen was dat niet rond. Uiteindelijk 2u later terug naar de notaris toen alles wel goed was. Maar man wat zenuwslopend. Wel in lijn der verwachting want er is geen stap gewoon simpel verlopen...
We zijn overigens niet alleen een huis maar ook flink wat rommel rijker. We hebben het maar geaccepteerd omdat er ook nog genoeg bruikbaar en waardevol spul tussen zit. Maar jammer is het wel...

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 00:06

JustMe8484 schreef:
Pfoe die biedingsdeadlines zijn wel zenuwslopend. Hier 1 gehad. Gelukkig zijn wij van alles af. Vandaag de sleutel gekregen. En zelfs vandaag was het nog spannend of alles rond ging komen. Klopte iets niet van verkopers kant. En het organieke moment van tekenen was dat niet rond. Uiteindelijk 2u later terug naar de notaris toen alles wel goed was. Maar man wat zenuwslopend. Wel in lijn der verwachting want er is geen stap gewoon simpel verlopen...
We zijn overigens niet alleen een huis maar ook flink wat rommel rijker. We hebben het maar geaccepteerd omdat er ook nog genoeg bruikbaar en waardevol spul tussen zit. Maar jammer is het wel...

Oh my... Dan gaat alles vanaf NU van een leien dakje? :(:) :')

Wij hebben de verkoop niet bij inschrijving gedaan maar onbedoeld wel voor druk gezorgd bij de kijkers helaas (en bij onszelf :Y))...

We gingen op woensdag Funda op geloof ik en de bezichtigingen begonnen we te plannen vanaf donderdag de week erop uit mijn hoofd. Vervolgens belde er iemand die al iets had gekocht maar nog in de bedenktijd zat op maandag en dus op maandag moest kijken. Ergens namen de al eerder geplande kijkers nog weer contact op met de makelaar (why?), hoorden dan dat er al eerder een kijkdag was en wilden dan ook op maandag of uiterlijk dinsdag. Ook aan de verkoperskant ervaarde ik enorme druk zeg maar :+

Ik heb geen idee wat wij fout deden maar zowel bij het kopen had ik het gevoel dat wij ons in alle bochten moesten wringen, als bij het verkopen... Enorm vervelend.

Ik zal blij zijn als we de overdracht van het oude huis achter de rug hebben en hoeveel geklaag er komt omdat ik het niet uitgebreid schoon heb gemaakt :x

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 07:12

Laten we het hopen idd!

Heb je aangegeven waarom je niet uitgebreid hebt gepoetst? Onze verkoper had dat wel gedaan. De datum van overdracht was vervroegd, dus hij gaf aan het niet te redden om het huis nog uitgebreid schoon te maken. Dat was wat ons betreft prima. (Ok, niet poetsen en de helft van je zooi en echt een vies achter laten is wel wat anders, maar geloof op basis van jouw verhalen en hoe je je huis nu hebt opgeknapt niet dat jij het zo dramatisch hebt achter gelaten, haha)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 08:06

s1993 schreef:
Hier was geen inschrijving bij bieden maar wel de mededeling 'weet je zeker dat je nog wilt bezichtigen want er ligt al een goed bod waarmee de verkoper akkoord wil gaan'. Heb op de dag van bezichtigen nog een bod uitgebracht en hoorde de volgende dag dat ik het was geworden.

Bij mij was de situatie wel dat ik snel een huis wilde, deze aan mijn eisen en wensen voldeed en er daar niet heel veel van te koop komen. Ik ben iemand die enorm kan twijfelen maar hier wist ik wat ik wilde. Vond het wel jammer dat een bouwkundige keuring niet mogelijk was, dus even afwachten of daar nog veel verrassingen gaan komen.

Waarom was er geen bouwkundige keuring mogelijk?

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 09:24

Cayenne schreef:
s1993 schreef:

Waarom was er geen bouwkundige keuring mogelijk?

In verband met de tijdsdruk, moest mijn bezichtiging naar voren plaatsen omdat er al een bod lag waar de verkoper mee akkoord wilde gaan. Mijn makelaar heeft toen kunnen regelen dat we toch konden bezichtigen maar op die termijn kon er geen bouwkundige. En daarna moesten we gelijk het bod uitbrengen.

oplevering was goed hier, ze hebben het redelijk netjes achter gelaten. Uiteraard moet alles wel goed schoongemaakt worden maar dat vind ik best normaal. Gister alle leidingen gereinigd, keuken en badkamer schoongemaakt. Vandaag beginnen we met verven en een muur behangklaar maken.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:29

JustMe8484 schreef:
Laten we het hopen idd!

Heb je aangegeven waarom je niet uitgebreid hebt gepoetst? Onze verkoper had dat wel gedaan. De datum van overdracht was vervroegd, dus hij gaf aan het niet te redden om het huis nog uitgebreid schoon te maken. Dat was wat ons betreft prima. (Ok, niet poetsen en de helft van je zooi en echt een vies achter laten is wel wat anders, maar geloof op basis van jouw verhalen en hoe je je huis nu hebt opgeknapt niet dat jij het zo dramatisch hebt achter gelaten, haha)

Er ligt niets meer en het is bezemschoon, voor zover ik weet is dat hoe het hoort :o

Maar ergens heb ik het gevoel dat onze koper een vers gepoetst huis verwacht met toiletpapier op de houders met van die gevouwen hoekjes, alle ramen brandschoon en ieder gaatje dichtgemaakt. Ik hoop dat ik het mis heb :')

Het is wel raar toch als je zomaar spullen achterlaat? Ik vraag me af waarom mensen die spullen dan hebben. Vanuit erven kan ik het een beetje snappen, maar verder....

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:39

Ja bezemschoon is helemaal prima! Als je een huis koopt moet je niet verwachten in een vakantiehuisje met opgemaakte bedden te komen.

Spullen achterlaten is inderdaad niet hoe het hoort en dan is het kijken of je het de moeite waard vindt er gedoe van te maken. Sommige mensen gaan natuurlijk ook kleiner wonen, verkopen een huis door scheiding/overlijden en sommige mensen willen ook alles nieuw bij een nieuw huis. Of hebben in de loop van de tijd nieuwe hobbies, kinderspullen waar de kids uit zijn gegroeid etc etc. Genoeg redenen dat mensen spullen hebben die ze niet (meer) gebruiken.

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:43

Ik moet eerlijk zijn dat wij laatst een huis hebben opgeleverd (vanuit een erfenis dus) waar we niks aan gedaan hadden anders dan de spullen eruit halen die we nog wilden hebben. (Het grootste deel was er wel al uit, waren vooral nog wat dozen hier en daar). Wel opgeleverd aan de gemeente, maar kan me niet voorstellen dat wanneer zij het verkopen ze er ook maar iets aan gaan doen.

Maar bij verkoop aan een particulier vind ik dat ook echt niet netjes.

Wij hebben besloten om een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Ik zie nu al door de bomen het bos niet meer, en mijn vriend al helemaal niet. Afgelopen vrijdag was er een makelaar bij ons over de vloer vanwege de verkoop van het huis van mijn ouders. Ik had wel een goed gevoel bij deze man, dus nu voor volgende week een afspraak gemaakt voor een oriënterend gesprek.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 14:13

Bij ons ging de levering bijna niet door vanwege alle rommel die de erfgenamen hadden laten staan. Conform de lijst van zaken zouden bepaalde meubels blijven, maar er stond nog veel en veel meer. Verschil is wel dat ik mijn zorgen voorafgaand aan de inspectie al had gedeeld met de verkoopmakelaar en had aangegeven dat ik hun adviseerde verkopers aan te sporen op te gaan ruimen, want dat wij het niet gingen accepteren.

Eén van de erfgenamen was woonachtig in Engeland en zijn eigendommen lagen netjes opgestapeld in een van de kamers met een briefje erop met het telefoonnummer en adres. Leuk hoor, maar ik ga dat niet regelen >;)

Uiteindelijk is er in het opleverrapport vastgelegd dat zij binnen 3 werkdagen alles zouden verwijderen. Dit wilde ze eerst met een busje doen en naar de gemeentewerf brengen, maar ik heb ze toch geadviseerd een container te laten komen. Dit hebben ze gedaan en er is een 6 kuub container helemaal ramvol gegaan, ondanks dat wij van heel veel zaken nog hebben gezegd dat het mocht blijven staan. Anders hadden ze nog tekort gehad aan een 10 kuub container denk ik :x

Bij ons eerste/vorige huis kochten wij ook van erfgenamen en daar stond ook nog veel meer troep in dan afgesproken. Toen hebben we het geaccepteerd, maar daar hadden we van geleerd. Je denkt dat het niet zoveel is, maar stiekem...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 23:08

Bezemschoon was het bij ons niet, en dat vind ik nog ok eigenlijk. Maar bv de wasbak in de keuken ligt een laag zand in oid? Ondefinieerbare vlekken in de wc pot. Dat soort dingen, die wel netjes waren tijdens de bezichtigingen.

Wat er achtergebleven is, is echt een allegaartje aan spullen. Van kussens, een walnoten raper, gourmetstel en een kuiken warmtelamp in de schuur, tot een karaf en glazen in een keukenla en een klok en marmerachtige 'vensterbanken oid' in de kelder en waxinelichtjes in de bijkeuken. Schiet mij maar lek. Geen logica in te volgen. Ook heel veel verf, tegels etc.
Wij hadden niet het gevoel dat het rap opgelost ging worden als we niet akkoord zouden gaan en dat het alleen maar tijd en frustratie zou kosten om het de verkoper te laten regelen. Nu is het vast vaak vloeken als we er mee aan de slag gaan maar hebben we het wel zelf in de hand...

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 09:54

Verf en tegels ben ik wel gewend, dat dat achtergelaten wordt. Net als dakpannen. Dat hoort soort van bij het huis.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:06

Ik was juist heel blij dat er verf was achtergelaten.
Ze had overal stickertjes op gedaan waar de verf van was (kozijnen, luiken buiten, muren, houtwerk enz.)
Aangezien het huis perfect in de verf zat was ik blij dat ik niet op zoek hoefde te gaan naar kleurcodes.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 12:28

Verf vloertegels en dakpannen stonden er bij mij bij beide huizen ook

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:13

Wij hebben maandag eindmiddag weer een huis bezichtigd en vanochtend voor 12u sloot de inschrijving.. man wat hebben we zitten dubben en uiteindelijk besloten om maar geen bod uit te brengen. Moest stiekem nog best veel gebeuren om het naar onze smaak te krijgen en om een beetje mee te doen moesten we minimaal 30k overbieden & dan nog 25k verbouwen.. dus toch maar de knoop doorgehakt om niet te bieden maar deze keer was het wel een moeilijke keuze

Nu geduldig verder afwachten of er iets te koop komt wat bij ons past en aan onze eisen voldoet

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 16:04

Je weet nooit wat anderen bieden, dus dat er minimaal 30k over moest weet je dan toch eigenlijk nog niet?

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:05

Ik bedoelde ook niet dat ik de verf, tegels ed vreemd vond. Meer de variatie aan spullen waar geen pijl op te trekken is. Niet 1 ruimte of een thema aan spullen. Echt alsof overal net niet alles gelukt is ofzo... Of echt: dit heb ik niet meer nodig, laat maar liggen