Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:50

friezenfan2 schreef:
In België was dat de regel geen niet nodige verplaatsingen met controle door de politie.
Ook Italië had dat hè. Is te doen maar vast wel heel veel extra geregel.

Ik zou België wat dat betreft niet als voorbeeld willen nemen. De willekeur in die periode ging alle perken te buiten.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:51

Ik zag schoonzus op een foto met een pasgeboren neefje op de arm. Dan denk ik ook hhmmm.....
Zwager wou laatst nog hier komen om te gamen " want wij gaan nergens heen en we voelen ons prima dus zijn niet ziek". Nou maar goed dat we daar niet aan doen, komt toch stuk minder geloofwaardig over zo.
Ik snap dat je dit soort momenten niet wilt missen maar in maart was er toch meer angst en deden mensen niet aan kraamvisite enz.

Ik vind dat er buiten de horeca om niks noemenswaardigs echt niet mag, in mijn ogen stellen de huidige maatregelen niet veel voor. Van de mensen die overal nog gewoon naar toe gaan hoef je denk ik ook niet te verwachten dat ze de afstand regels ( goed genoeg) in acht nemen.
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 26-10-20 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:52

mvdende schreef:
Margoooo schreef:
Ik voel ook wel iets voor een 'je mag niet buiten x km je woonplaats komen uitgezonderd werk'. Het lastige is dan natuurlijk handhaven. Maar dat is het momenteel ook al.

Ik vrees ook voor de feestdagen. Ik denk dat wat voor regels er op dat moment ook zijn, je het NL volk echt niet tegenhoudt om naar familie te gaan. Dus ik hoop echt dat de overheid vooruit kijkt. Nu in strenge lockdown zodat R naar beneden gaat voor de feestdagen, of na de feestdagen 2 weken in strenge lockdown...

Wel eens gedacht aan mensen die niet midden in een stad wonen?

In een stad is dit makkelijk te realiseren, binnen 5km heb je best veel "noodzakelijke" winkels zitten.

Maar hier in een dorpje is bijvoorbeeld alleen een supermarkt, moet je naar een drogist, ben je al 6km verder....

Dan gewoon je boodschappen beperken tot 2 keer per week.
Bij de eerste lockdown liep ik om half 10 's morgens al in de winkel en nam ik voor 4 dagen mee.
Verder zag je mij daar niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:53

friezenfan2 schreef:
In België was dat de regel geen niet nodige verplaatsingen met controle door de politie.
Ook Italië had dat hè. Is te doen maar vast wel heel veel extra geregel.

Plus in de zuidelijke landen de politie net even harder op treed wanneer je je er niet aan de regels houd...
Mensen op uitzonderingen na natuurlijk luisteren daar wat beter want weten wat de consequenties zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:56

Als een ‘vervoersverbod’ wordt ingesteld kun je er gif op in nemen dat er en masse protesten uit de grond schieten.
Want dat is een aantasting van de privacy, grondrechten en verzin het maar.

Mensen zouden bij zichzelf na moeten gaan is het echt noodzakelijk dat wij in een bubbel of met ov echt dat uitstapje naar de stad 25-50 km verderop moeten maken, is pretparkbezoek echt nodig.

Wie 75 km verderop werkt, kan dat aantonen met arbeidscontract/loonstroken. Gevoelige info kan weggelaten worden.
Maar de Nederlander gaat dit niet toe staan.
Mankracht om te controleren is er niet, en als ze er wel zijn ik zie de koppen in de krant al, Nederlandse BOA laat zich gebruiken als Stasi.

Als je op platteland woont en je woont verder van de winkels af, ben je meestal toch gewend dat je minder vaak boodschappen doet, bovendien zijn boodschappen toch eerste levensbehoefte en zal dat altijd toegestaan zijn.
En er zijn gebieden waar men op half uur of langer afstand van de voorzieningen woont.
Maar dat zijn dan meteen de dunbevolkte gebieden.

In Italië werd het gecontroleerd door dat je aankoopbon met minimum bedrag moest laten zien.
Dus niet voor ieder wissewasje naar de winkel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:57

Probleem is en blijft dat '' alleen doen wat nodig is '' en '' noodzakelijke '' winkels een heel breed begrip is.
Veel mensen vinden al heel snel hun eigen handelen als echt nodig en noodzakelijk. Want ze doen het altijd al zo. Of ze willen enkel dit soort ham. Of ik mag geen ander water als van dat merk :+

En het zijn meestal degenen die het hardst met de vinger naar anderen wijzen, die in real life zelf gewoon hun leventje leiden zoals altijd zonder rekening te houden met wat dan ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:57

Cer, heel veel oma‘s laten zich ook niet zomaar weghouden bij hun kleinkinderen hoor. Ik zie dat nog veel dat grootouders er mee kunnen leven hun eigen kinderen even niet te zien maar owee als ze hun kleinkind niet mogen zien.
Mijn moeder behoort ook tot die groep, of ze risico loopt vind ze echt totaal ondergeschikt aan het bezoeken van haar kleinkind. Nu is dat voor ons sowieso niet vaak aan de orde vanwege afstand, maar als je er in de buurt woont is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Ook grootouders zijn gewoon mensen die zelf hun eigen risico‘s mogen bepalen.

Ik maak me vooral boos dat er afgelopen weekend een groot meerdaags concours was, een uitverkocht optreden in een theater en overvulde winkelcentra terwijl sporten met 10 kinderen (ook buiten!) niet meer mag.
Hoeveel meewerkendheid verwacht je dan precies van je burgers?
Niet zo raar dat dan iedereen achter op ons veldje kwam voetballen afgelopen zaterdag. Het was daar veel voller dan op een normaal voetbalveld waar ze anders hun normale zaterdagochtend doorgebracht hadden.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:59

Citaat:
Mensen zouden bij zichzelf na moeten gaan is het echt noodzakelijk dat wij in een bubbel of met ov echt dat uitstapje naar de stad 25-50 km verderop moeten maken, is pretparkbezoek echt nodig

Dit, maar aan de andere kant veilig het bos in frisse lucht happen zou wel moeten

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:00

Purny, zo gemakkelijk is dat niet, hier in het dorp is ook maar 1 klein supermarktje, als iedereen daar zijn boodschappen zou doen, is hij snel leeg. Bovendien hebben ze de helft van wat je nodig hebt aan normale boodschappen niet. En dan moet je inderdaad nog 8 km verderop naar de drogist en zo. Ik woon ook in een dorp en doe ik maar 1 keer per week boodschappen bij de supermarkt 10 km verderop en haal dan gelijk voor mijn schoonmoeder, maar dan nog heb je dingen waarvoor je naar een andere winkel moet.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:01

Echwel schreef:
Citaat:
Mensen zouden bij zichzelf na moeten gaan is het echt noodzakelijk dat wij in een bubbel of met ov echt dat uitstapje naar de stad 25-50 km verderop moeten maken, is pretparkbezoek echt nodig

Dit, maar aan de andere kant veilig het bos in frisse lucht happen zou wel moeten

Waarom in een bos? Je kan bij je huis ook een luchtje scheppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:01

Jullie lopen allemaal weer lekker op de zaken vooruit, lekker speculeren..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:02

nynke55 schreef:
Purny, zo gemakkelijk is dat niet, hier in het dorp is ook maar 1 klein supermarktje, als iedereen daar zijn boodschappen zou doen, is hij snel leeg. Bovendien hebben ze de helft van wat je nodig hebt aan normale boodschappen niet. En dan moet je inderdaad nog 8 km verderop naar de drogist en zo. Ik woon ook in een dorp en doe ik maar 1 keer per week boodschappen bij de supermarkt 10 km verderop en haal dan gelijk voor mijn schoonmoeder, maar dan nog heb je dingen waarvoor je naar een andere winkel moet.

Je kan veel gerechten voor meerdere dagen maken.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:05

Denk dat voor inzet leger een wetswijzing moet komen. Hoe dan ook politie komt personeel te kort (al jaren). Inzet van beveiligers kan ook niet zomaar, want die missen bevoegdheid.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:05

Zo lang ze in Europa het midden proberen te houden tussen gezondheid, economie en individuele vrijheid, zal het nog lang geen simpele oefening worden om het virus onder controle te krijgen en te houden.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:06

mvdende schreef:
Margoooo schreef:
Ik voel ook wel iets voor een 'je mag niet buiten x km je woonplaats komen uitgezonderd werk'. Het lastige is dan natuurlijk handhaven. Maar dat is het momenteel ook al.

Ik vrees ook voor de feestdagen. Ik denk dat wat voor regels er op dat moment ook zijn, je het NL volk echt niet tegenhoudt om naar familie te gaan. Dus ik hoop echt dat de overheid vooruit kijkt. Nu in strenge lockdown zodat R naar beneden gaat voor de feestdagen, of na de feestdagen 2 weken in strenge lockdown...

Wel eens gedacht aan mensen die niet midden in een stad wonen?

In een stad is dit makkelijk te realiseren, binnen 5km heb je best veel "noodzakelijke" winkels zitten.

Maar hier in een dorpje is bijvoorbeeld alleen een supermarkt, moet je naar een drogist, ben je al 6km verder....

Ik denk dat het eerder ook 10km zou moeten zijn dan 5, maar zoals anderen ook aangeven boodschappen doen moet nauturlijk gewoon blijven kunnen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:06

purny schreef:
Echwel schreef:

Denk toch zelf eens na....
Midden in een stad en frisse lucht

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:08

Echwel schreef:

Dat is wel zo, maar bossen kunnen nu ook wel echt intens druk worden. Daar rondlopen is echt niet altijd een slim plan.. -O-

Cer

Relaxed schreef:
Jullie lopen allemaal weer lekker op de zaken vooruit, lekker speculeren..

Nee hoor, dit zijn gewoon 'als - dan' gesprekken.. :j

leeslampje

Echwel schreef:
purny schreef:

Denk toch zelf eens na....
Midden in een stad en frisse lucht

Kwestie van anders prioriteren. Ik loop ook liever in een bos dan in mijn woonwijk (midden in een grote stad in de Randstad), maar soms is het even niet anders. Het is nu eenmaal een andere tijd dan normaal.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:10

Ik vind het lopen in een bos niet echt een prioriteit hoor. Vooral niet in deze andere tijden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:14

purny schreef:
Ik vind het lopen in een bos niet echt een prioriteit hoor. Vooral niet in deze andere tijden

Ik dus wel zeker met de honden en voor mezelf,, kom nergens is mijn enige uitje paar keer per week, even alles uit je hoofd....
Nou woon ik erg gunstig wat dat betreft maar snap dat mensen in de stad dat ook hebben, of even naar het strand gaan...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:15

Echwel schreef:
Citaat:

Ik vind rondje bos indien men afstand houdt van anderen buiten gezin om, geen probleem.
Mits dit bos/recreatiegebied in eigen regio is.

Ik woon vlakbij bosgebied. Tijdens de eerste lockdown was het erg druk bij ons in het bos. En heb ik hoofdschuddend van afstand gezien hoe mensen elkaar passeerden op het smalle sintelfietspad.

Zelf ben ik pas na juni weer naar het bos gegaan.

Bovendien ben ik nog steeds voorstander om mensen die in krappe situatie wonen, bij een volgende lockdown naar vakantie park te sturen.
Dan kunnen die kinderen tenminste fatsoenlijk naar buiten.
Laat flat 1 uit regio A maar naar vakantie X gaan. En dat is dan hun regio. Supermarkt op park moet normale prijzen hanteren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:15

Laten we eerst de cijfers maar afwachten van de komende dagen. Als je die extra getallen van gisteren even deelt door 2 zou je zeggen dat het minder wordt.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:16

purny schreef:
nynke55 schreef:

Je kan veel gerechten voor meerdere dagen maken.

En dat is de oplossing voor de situatie waar Nynke mee te maken heeft? Wat denk je zelf?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 10:16

@tienus en wie zou dat dan gaan betalen?