Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:35

Ik laat per dag 1 huishouden komen ipv alle huishoudens op 1 dag/tijd. Toch wel een verschil. Kan ook niet anders qua ruimte.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:37

joyce_eddy schreef:
joyce_eddy schreef:
In
september hebben we een bruiloft aan de andere kant van het land. Er komt 35 man.. nu is er zo dat we 2 nachten blijven slapen. We hebben dus allemaal verschillende gezinnen, maar wel 10 persoons huisjes.. elke kamer met eigen badkamer maar wel 1 huisje met 10
Man... mag dat??

Mezelf maar even quoten
De bruiloft gaat waarschijnlijk niet door als er niet meer versoepeling komt.en persoonlijk vind ik dat zeer terecht, hoe sneu het ook is voor het aanstaande bruidspaar.

Die versoepeling is er toch al? Ik zou niet weten waarom die bruiloft niet gehouden zou kunnen worden.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:38

Een huishouden klinkt als 'n gezin met kinderen ipv volwassenen? Kinderen die overal met hun vieze handjes in zitten graaien? En wat jij eventueel van huishouden 1 oppikt kun je weer doorgeven aan huishouden 2 als je die op te korte termijn uitnodigt. Is het nu zoveel moeite om het een jaartje wat rustiger aan te doen wat betreft het contacthoppen?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:39

Bloodymary schreef:
Die versoepeling is er toch al? Ik zou niet weten waarom die bruiloft niet gehouden zou kunnen worden.

Het je het nieuws gisteren niet gezien dat de meeste besmettingen nu ontstaan door bruiloften/begrafenissen? Mensen houden zich bij dat soort dingen niet aan de 1,5 meter en dan gaat 't dus fout als er 'n besmetteling tussen loopt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:43

elnienjo schreef:
Bloodymary schreef:

Het je het nieuws gisteren niet gezien dat de meeste besmettingen nu ontstaan door bruiloften/begrafenissen? Mensen houden zich bij dat soort dingen niet aan de 1,5 meter en dan gaat 't dus fout als er 'n besmetteling tussen loopt.

Laat je lekker opnaaien door het nieuws. Heb je het bijbehorende bericht ook daadwerkelijk gelezen en om hoeveel gevallen het gaat. En dat dat nog een onderzoek is dat ze aan het doen zijn?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:47

elnienjo schreef:
Een huishouden klinkt als 'n gezin met kinderen ipv volwassenen? Kinderen die overal met hun vieze handjes in zitten graaien? En wat jij eventueel van huishouden 1 oppikt kun je weer doorgeven aan huishouden 2 als je die op te korte termijn uitnodigt. Is het nu zoveel moeite om het een jaartje wat rustiger aan te doen wat betreft het contacthoppen?

Klinkt als, is het echter niet met kinderen.

Mensen mogen nu ook al op visite komen, zolang je die afstand maar behoudt. Ik heb voor de visite eigen kommetjes met chips etc. Ik probeer het zo goed te beperken.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:53

elnienjo schreef:

Je kan kinderen ook een klein zakje chips of eigen bakje geven. Daarnaast is niet gezegd dat bij een huishouden specifiek kinderen horen, en hoe groot die kinderen dan zijn. Een huishouden kan ook uit 2 mannen bestaan, een man en vrouw met volwassen kinderen etc.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:53

Met dat soort dingen moet je gewoon je eigen verstand gebruiken. Wat weer toegestaan is dat mag en dat kunnen we doen. Wil niet zeggen dat je meteen iedereen af moet staan lebberen op een feestje. Ik vier mijn verjaardag eind juli elk jaar met een groot tuinfeest/bbq hier voor een man of 40. Dit jaar ook weer. Kan gerust als iedereen een beetje oplet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:55

Als je een lekker grote tuin hebt kan dat ook prima :j

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:58

@_Cathalijne, als de jongeren zich niet aan de regels houden, dan is de kans groot dat zij de ziekte weer gaan verspreiden. Als het reproductiegetal daardoor teveel stijgt, dan vlamt de epidemie weer op. Het gevolg is dat de IC's weer vollopen en er het risico Is dat de zorg vastloopt. En dat gaat nu dubbel zo hard, omdat de zorg nog helemaal niet hersteld Is van de eerste piek en het opvangen van een nieuwe piek daardoor veel zwaarder wordt. En dan kan het zomaar gebeuren dat je als jongere aan iets relatief onschuldig als een blinde darmontsteking dood gaat. Dan kan je heel mooi op je graf zetten "Maar ik ben niet aan corona doodgegaan.", maar je bent nog steeds dood. En als je per ongeluk je moeder hebt aangestoken en die is tegelijk met jou doodgegaan, maar dan wel aan corona, dan kan je mooi samen met korting begraven worden. Maar met het geld dat je dan bespaart, daar heb je in je graf ook niet veel aan.

Het is dus ook echt in het belang van jongeren zelf, dat ze zich aan de maatregelen houden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 13:59

CharleyT schreef:
Niet echt duidelijk nee. Je sterft niet direct aan corona zeg je, dan een heel verhaal en eindresultaat: overlijden. Ben maar een simpele paardenpik, maar zonder dit virus valt het hele verhaal in duigen, dan overlijd je niet.

Wat ik bedoel, de 'corona bestaat niet/is onzin' mensen beweren dat je niet doodgaat aan corona maar aan de complicaties daarvan.
Hoe zit het dan met griep, overlijdt er dan wel iemand aan de griep of ook aan complicaties door die griep?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:02

Kinke schreef:
CharleyT schreef:
Niet echt duidelijk nee. Je sterft niet direct aan corona zeg je, dan een heel verhaal en eindresultaat: overlijden. Ben maar een simpele paardenpik, maar zonder dit virus valt het hele verhaal in duigen, dan overlijd je niet.

Wat ik bedoel, de 'corona bestaat niet/is onzin' mensen beweren dat je niet doodgaat aan corona maar aan de complicaties daarvan.
Hoe zit het dan met griep, overlijdt er dan wel iemand aan de griep of ook aan complicaties door die griep?

Idd aan complicaties door het influenza virus

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:03

Sizzle schreef:
Verootje, de mexikaanse griep is inmiddels ook allang de standaard seizoensgriep. Hij heeft dit jaar nog flink gewoekerd zelfs en een kindje in onze straat lag ermee aan de zuurstof met een longontsteking.
Zeker in minder goede zorg verzekerde landen sterven echt ook in verhouding veel kinderen onder de 5, maar omdat het ‚ons‘ niet treft doen we of dat niet een probleem is.

Oh dat wist ik niet

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:04

Kinke schreef:
CharleyT schreef:

Vraag het aan Cathalijne, ik had dezelfde vraag.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:05

dan snap ik er niks meer van waarom men dan beweert dat griep veel gevaarlijker is. Je overlijdt niet aan griep maar aan de complicaties tenslotte ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:06

Toen mijn moeder overleden was, kregen we een gesprekje met de manager van he tehuis die ons op het hart drukte dat mijn moeder weliswaar positief getest was op corona, maar uitdrukkelijk niet is overleden aan corona maar aan onderliggend lijden/ouderdom. Andere cliënten op dezelfde afdeling waren gewoon genezen van corona (ze hadden het allemaal daar)
Als ze geen corona gehad had, was ze wellicht ook overleden, zoals iedereen ooit overlijdt, maar niet in deze periode.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:07

@Karl66 ben ik het helemaal mee eens het punt wat ik probeerde te maken was dat met dergelijke cijfers het lastig is om maatregelen te verkopen, en dat ik ook begrijp dat mensen zich, zeker in die leeftijdscategorie, er minder aan houden (puur gebasseerd op de cijfers). (in ben verder prima op de hoogte van reproductiecijfers en alle implicaties van het opnieuw stijging van besmetting en dergelijke).

Ik zeg ook niet dat ik vind dat ze de maatregelen niet moeten opvolgen, enkel dat ik begrijp dat het in die categorie lastig is de maatregelen nog te verkopen. En ik wou het punt maken waarbij constant gerefereerd wordt naar ook jonge mensen worden ziek, en gaan dood: ja maar het zijn er relatief weinig op de grote schaal.

Ik probeerde enkel aan de hand van de cijfers een beetje inzicht te schetsen in de redenering die een aantal jongeren heeft, en dat ik me dat heel goed kan voorstellen (puur aan de hand van de cijfers), dat het houden aan de maatregelen met dergelijke cijfers lastig is. Of ik het daar persoonlijk mee eens ben is niet aan mij. En het punt wat ik probeerde te maken was in mijn hoofd heel duidelijk, maar is op papier er wat minder duidelijk uitgekomen, dus sorry voor de verwarring.
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 27-06-20 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:07

Uiteindelijk gaan we allemaal dood door een hartstilstand....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:09

magda_90 schreef:
Mag ik jullie mening hier over?
Ik ben uitgenodigd op een verjaardag waar verschillende families bij een komen. Lekker knus binnen.... Ik heb bedankt voor de uitnodiging en gepast.
Nu krijg ik ongelooflijk veel oliebol over mij heen want overheid schijnt gezegd te hebben het kan wel.

Ik heb net de overheid website bekeken en ik zie alleen dat gehamer staan op 1,5 meter en drukte vermijden waar het kan.

Precies wat door elnienjo ook gezegd is.

Owja gaat om een van de provincies waar de aantallen zieken best hoog is.

Kan toch niet...?

Lekker laten oliebollen. Jij maakt je eigen beslissingen. Lekker he? Groepsdruk. Niet iets doen wat je zelf niet wilt hoor!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:15

Karl66 schreef:
@_Cathalijne, als de jongeren zich niet aan de regels houden, dan is de kans groot dat zij de ziekte weer gaan verspreiden. Als het reproductiegetal daardoor teveel stijgt, dan vlamt de epidemie weer op. Het gevolg is dat de IC's weer vollopen en er het risico Is dat de zorg vastloopt. En dat gaat nu dubbel zo hard, omdat de zorg nog helemaal niet hersteld Is van de eerste piek en het opvangen van een nieuwe piek daardoor veel zwaarder wordt. En dan kan het zomaar gebeuren dat je als jongere aan iets relatief onschuldig als een blinde darmontsteking dood gaat. Dan kan je heel mooi op je graf zetten "Maar ik ben niet aan corona doodgegaan.", maar je bent nog steeds dood. En als je per ongeluk je moeder hebt aangestoken en die is tegelijk met jou doodgegaan, maar dan wel aan corona, dan kan je mooi samen met korting begraven worden. Maar met het geld dat je dan bespaart, daar heb je in je graf ook niet veel aan.

Het is dus ook echt in het belang van jongeren zelf, dat ze zich aan de maatregelen houden.

Wederom hartelijk dank voor je afgewogen bijdrage :). Ik ga er weer teveel op in merk ik.
Fijn en gezond weekend.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:24

Ik denk dat het ook een keuze is in termen.

Als je kijkt naar de directe oorzaak van overlijden is dat een hartstilstand, een longontsteking, orgaan falen. of iets dergelijks. Al deze zaken worden echter wel ergens door veroorzaakt (te hoog cholesterol, slecht hart, infectie...).

Dus in het geval van corona: de directe oorzaak van overlijden is een longontsteking, maar die longontsteking moet wel ergens door veroorzaakt worden, en in dit geval is dat corona.

Of corona bestaat of niet kan je niet onderuit. Het virus bestaat, en veroorzaakt infectie bij mensen waar je finaal aan kan komen te overlijden (idem voor influenza).

Als er iemand is die dit helderder kan uitleggen, dan graag. Voor mij is het wel duidelijk, maar ik vind het lastig om het zo op papier te krijgen.

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:28

Neem mijn zwager als voorbeeld. Het virus had zijn lijf al lang verlaten, maar hij vocht nog voor zijn leven.
Hij heeft het overleefd maar als hij was gestorven, zou hij gestorven zijn aan de gevolgen van Covid 19. Niet aan Covid 19, want het virus had zijn lijf al verlaten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:31

Volgens mij is het prima aan de jeugd uit te leggen. We moeten gewoon ophouden met flatten the curve uit te leggen als voorkomen dat ouderen en zwakkeren sterven.

Als we flatten the curve uitleggen zoals het bedoeld is, namelijk zorgen dat de zorg niet vastloopt, ook de zorg die je als jongere zomaar nodig kan hebben, dan is dat voor jongeren prima te snappen. Wat niks toevoegt is gaan zitten voorrekenen hoe weinig kans ze hebben dood te gaan.

rien10

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:33

Flatten the curve is bij mijn weten nooit (door de overheid) uitgelegd als oudener en en of zwakken beschermen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 14:38

Dit artikel geeft prima de lange termijn gevolgen van Corona weer: https://www.bbc.com/future/article/2020 ... -infection

Er gaat echt een slangenkuil open aan extreme gevolgen en veranderingen in het lichaam. Ze vinden COVID in de hersenen voorbij de bloed-hersen barierre , het heeft gevolgen in je zenuwstelsel, misschien overlijden mensen wel door ademnood omdat het virus je hersenstam aantast, condities als happy hypoxia, nieren lever hart en bloedstolling, ongevoeligheid voor sedatiemiddelen, extreme verwardheid etc.

Ik hoop dat de wetenschap dit goed gaat onderzoeken en dat ME patiënten en Lyme patiënten van de onderzoeken ook profijt gaan ervaren.