Baby en kinderkleding

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 23:32

Ik heb over het algemeen genomen wel échte meisjeskleding en échte jongenskleding. Inmiddels krijgen de kinderen ieder een eigen mening en als dat betekent dat ze graag een roze shirt willen of hun nagels willen lakken dan vinden we dat ook prima.

De oudste zoon (nu 9) heeft werkelijk waar nog nooit gekeken naar iets dat volgens de stereotypering als 'meisjes spul' kan worden gedefinieerd.
Mijn jongste zoon (5) heeft met stipt op 1 een speelgoed strijkplank op zijn verlanglijstje staan en heeft ondertussen ook een kast vol speelgoed wasmachines, strijkbouten, koffiemachines, een keukentje en een theeserviesje. Hij heeft oorbellen, maar hult zich wel het liefste in een stoere spijkerbroek en een blouse met timberlands eronder terwijl hij liedjes van Frozen meezingt & exact op de hoogte is van wat mama zoals aan make-up op haar gezicht smeert. :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 07:36

Ik kleed mijn zoon wel echt in jongenskleding. Als ik een meisje had, had ik echt ander soort kleren uitgekozen :+

Qua speelgoed; hij speelt bijna dagelijks met zijn keukentje en het liefst met mijn pannen. (Maar ik vind dat ook niet echt meisjesachtig eigenlijk, hoewel dat wel vaak zo geadverteerd wordt. De meeste chefkoks zijn toch mannen :Y)
Hij heeft ook een pop die hij heel goed verzorgd, flesje geeft, kusjes en knuffels geeft. Tot ie het even zat is en dan wordt ze weer op de grond gesmeten :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 08:10

Wat een leuk concept die bundleboonbox. Ben erg benieuwd wat je krijgt, ga je de setjes hier laten zien?

Voor onze zoon en dochter kies ik ook echt wel andere dingen uit. Heb wel spul wat voor alletwee kan, maar als je de twee kledingkasten apart bekijkt is het wel echt een jongens kast en een meisjes kast. Duidelijk meer jurkjes en roze in de meisjes kast. Maar goed, als ze op mij lijkt wil ze vanaf haar derde tot ergens eind pubertijd geen roze en geen rokjes en jurkjes meer aan.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 13:40

Hier is ook meisje meisje met veel roze.
Pas wel een zwart wit setje gekocht staat haar lekker stoer.
We kopen gewoon wat we leuk vinden.
En dat kan ook een blauw jurkje zijn of bv een zwart/wit setje.

Bundleboon doos ken ik niet.
Ben heel benieuwd.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 15:13

Pinda_Dipje schreef:
Ik heb over het algemeen genomen wel échte meisjeskleding en échte jongenskleding. Inmiddels krijgen de kinderen ieder een eigen mening en als dat betekent dat ze graag een roze shirt willen of hun nagels willen lakken dan vinden we dat ook prima.

De oudste zoon (nu 9) heeft werkelijk waar nog nooit gekeken naar iets dat volgens de stereotypering als 'meisjes spul' kan worden gedefinieerd.
Mijn jongste zoon (5) heeft met stipt op 1 een speelgoed strijkplank op zijn verlanglijstje staan en heeft ondertussen ook een kast vol speelgoed wasmachines, strijkbouten, koffiemachines, een keukentje en een theeserviesje. Hij heeft oorbellen, maar hult zich wel het liefste in een stoere spijkerbroek en een blouse met timberlands eronder terwijl hij liedjes van Frozen meezingt & exact op de hoogte is van wat mama zoals aan make-up op haar gezicht smeert. :+

De tweede (zoon) is vaak/vaker homoseksueel, dus dat klopt wel met het plaatje. Iets met een testosterontekort tijdens de zwangerschap. Hier mik ik ook op zoon2 om later mee te gaan shoppen en voor een dressuurcarrière :+.

moeshie

Re: Baby en kinderkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 18:52

Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, het geeft een goede inkijk in de perceptie van de gemiddelde ouder.
Ik moet eerlijk bekennen dat het me best verbaast hoeveel van jullie het gender-neutrale debat ervaren als 'overdreven' of 'onzinnig'.
Zijn jullie ervan op de hoogte dat er ondertussen verschillende wetenschappelijke onderzoeken zijn geweest waaruit telkens opnieuw bleek dat gender cultureel bepaald is, en dat er dus (afgezien van de biologisch verschillende geslachtsdelen), helemaal geen verschil is tussen de hersenen van een meisje en een jongen?

Goed, het moet niet teveel off-topic gaan natuurlijk. Nogmaals bedankt.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:37

Net wat al eerder gezegd is, jongens en meisjes zijn gelijk, maar toch anders. Zolang je alle mogelijkheden open houd en alle soorten speelgoed aanbied, maar meegaat in hun eigen keuzes is er toch niks aan de hand? Vind het gewoon onnodig om dat maar allemaal als genderneutraal te bestempelen, ik vind het gewoon vallen onder een normale opvoeding, eerlijk gezegd :=

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:50

moeshie schreef:
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties, het geeft een goede inkijk in de perceptie van de gemiddelde ouder.
Ik moet eerlijk bekennen dat het me best verbaast hoeveel van jullie het gender-neutrale debat ervaren als 'overdreven' of 'onzinnig'.
Zijn jullie ervan op de hoogte dat er ondertussen verschillende wetenschappelijke onderzoeken zijn geweest waaruit telkens opnieuw bleek dat gender cultureel bepaald is, en dat er dus (afgezien van de biologisch verschillende geslachtsdelen), helemaal geen verschil is tussen de hersenen van een meisje en een jongen?

Goed, het moet niet teveel off-topic gaan natuurlijk. Nogmaals bedankt.

Wat een akelig veroordelend bericht. Inderdaad behoorlijk offtopic.

Open je eigen topic maar met je genderneutrale geneuzel

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:53

Well that escalated pretty quickly. Misschien moet je het niet zo persoonlijk opvatten Keet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 19:55

Gefeliciteerd zeg Verootje, dat zal wel even schrikken zijn geweest! Je hoort het heel vaak dat als een vrouw eenmaal zwanger is geweest, het lijf het kunstje ineens wel door heeft en een 2e zwangerschap veel sneller een feit is :j Hopelijk maakt deze ZS alle ellende van de vorige dubbel en dwars goed, dat nu àlles meezit :)

Moeshie, volgens mij is dat kletskoek en zijn er wel degelijk meer (algemene) verschillen tussen jongens en meiden dan alleen de afwerking van het hulsje. Maar daarnaast geven kinderen zelf wel aan wat ze wel of niet aanspreekt en een goede ouder geeft die ruimte...tot op zekere hoogte want een jongen in een jurkje hijsen en zo naar school laten gaan om zelf maar een hippe ouder te lijken en niet eens even uit te leggen dat het misschien niet zo'n goed idee is....dat vind ik persoonlijk veel te ver gaan want zo zijn er wel meer dingen die ze graag (lijken) te willen maar waar je heus niet in mee hoeft te gaan omdat het allemaal niet zo serieus is.

Die enkeling die daadwerkelijk het gevoel heeft in het verkeerde lijf geboren te zijn die komt toch wel bovendrijven als je luistert naar je kind :)

Die van ons draagt eigenlijk best vaak redelijk neutrale kleding, maar geen rokjes of jurken want dat gaat me echt te ver. Maar toch vind ik zijn tuinbroeken en jeans meer jongens- dan meisjesachtig maar zijn rompers, shirts en truien zijn wel behoorlijk unisex.

Maar zeker niet meisjesachtig met roezeltjes of kantjes ofzo want ook dat gaat me weer te ver, hoe mooi ik het soms ook vind :)
Wat dat betreft kan een meisje beter in jongenskleding dan andersom vind ik.

_Lonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:06

Even helemaal wat anders, de sweaters van mini rodini.. hoe vallen die?
S heeft nu maat 86 in truien en als ze klein vallen 92
Voor welke maat kan ik dan het beste gaan? Want het is of 80/86 of 92/98 geloof ik?

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:09

Ik vond het ook niet zo'n prettig bericht eerlijk gezegd. En ook aardig off topic.

Vraagje: weet iemand nog een leuk suspenderrokje voor niet al te veel geld? Ik zag er een van koko-noko maar die was niet leverbaar (nog) oid. Heeft iemand ervaring met dat merk?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:14

Niwla dacht ik wel.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:16

_Lonneke schreef:
Even helemaal wat anders, de sweaters van mini rodini.. hoe vallen die?
S heeft nu maat 86 in truien en als ze klein vallen 92
Voor welke maat kan ik dan het beste gaan? Want het is of 80/86 of 92/98 geloof ik?

MR valt groot

Emoe schreef:
Ik vond het ook niet zo'n prettig bericht eerlijk gezegd. En ook aardig off topic.

Vraagje: weet iemand nog een leuk suspenderrokje voor niet al te veel geld? Ik zag er een van koko-noko maar die was niet leverbaar (nog) oid. Heeft iemand ervaring met dat merk?

In de sale bij House of Jamie denk ik?

Ik vond het een prima bericht, ben het er alleen niet mee eens maar om dan zo gefuckt te doen... Ik negeer het verder.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:24

Ik vond het ook een raar bericht en het is ook nog eens niet waar. Om nou te zeggen dat de hersenen van jongens en meisjes gelijk zijn. Iets met hypofyse en hypothalamus en hormoon productie. Dus nee, dat verhaaltje gaat er bij mij niet in.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:35

Precies, gender wordt toch bepaald in de hersenen? Als in, je voelt je man of vrouw (over het algemeen). En dan kun je je kind nog zo neutraal kleden, de maatschappij is niet genderneutraal. Misschien voer voor een eigen topic?

Afbeelding

Eeuwig dank voor de LH salopette tip! Er liggen er inmiddels 3 in de kast (oohhhh, hahaha). Perfect met een romper eronder. Ik vind ze wel wat hoog aan de voorkant, maar ze vallen ook groot dus hij zal ze nog wel even aan kunnen. <3

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:40

Hihi, die kan zo aan de bandjes te zien nog een hele tijd mee!

Ik heb nu een LH salopette en twee van Gray Label, bandjes van de LH blijven wel mooier op de schouders zitten.
Volgende keer weer een LH dus!
Hij heeft ze wel alletwee graag aan, kan niet wachten tot zijn zusje er in past.
Om maar even bij het onderwerp te blijven, zo’n salopette is wel echt een genderneutraal item imho.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 20:49

Ik heb er ook zoveel, als ik ooit een meisje krijg, zit ik goed.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:04

Jongens en meisjes zijn niet gelijk. Veel jongens worden in het onderwijs bijvoorbeeld te kort gedaan omdat ze juffen hebben die veel te snel iets zeggen van wat gestoei en gestunt. Jongens hebben soms andere dingen nodig dan alleen knutselen en keurig in de zandbak spelen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:08

Emoe schreef:

Ik heb er een pakje van, die blijft wel mooi. Het valt wel iets klein geloof ik, maar niet extreem.

De MR truien 80/86 vallen als een 86.

Leuk die salopettes! Mooi kleurtje ook Ryder.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:10

Ze zijn gelijkwaardig.

Maarrr ik vind wel dat het mens-eigen is om kinderen in een bepaalde hoek te duwen vanwege hun geslacht. Wij letten daarop en zijn ons er bewust van, hoe een ander het doet moet 'ie zelf weten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:11

Gisteren naar monkey town geweest. Ze vermaakten zich super. Zelf ook nog paar potjes air hockey gedaan. Blijft leuk :j

Vandaag weer naar school. Was even wennen voor de mannen. En ja in heerlijk schreeuwige shirts :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:18

Monkey town stel ik zo lang mogelijk uit :+

Is het echt zo erg als ik me voorstel? Lijkt me echt een krijspaleis :')

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:22

Limoen schreef:
Jongens en meisjes zijn niet gelijk. Veel jongens worden in het onderwijs bijvoorbeeld te kort gedaan omdat ze juffen hebben die veel te snel iets zeggen van wat gestoei en gestunt. Jongens hebben soms andere dingen nodig dan alleen knutselen en keurig in de zandbak spelen.

Ik denk dat zoiets als dit ook wel in een ander topic hoort :)
Kan niet zeggen dat ik het daarmee eens ben. Bij ons op school zitten meerdere kids die, in ieder geval in deze periode, aangeven een jongen of juist een meisje te willen zijn.
Geen van mijn collega's (en ook de ouders niet) doet daar 1 seconde raar over.
Mbt stoeien en stunten, dat is op de meeste scholen lastig, niet omdat de juffen dat niet willen, maar omdat, helaas, de meeste moderne scholen, schoolgebouwen, schoolpleinen, niet gericht zijn op stoeien en stunten. Ook zit je als juf, school met een lading verantwoordelijkheid. Als er een kind bij mij valt, zich bezeert ben IK verantwoordelijk. Ik moet een ongevallenregistratie invullen. De ene ouder kan wel denken, ach hoort erbij, maar de ander kan wel heel anders denken.

En, tja, sorry, onder MIJN verantwoordelijkheid wordt er dus niet gestoeid met spelen.

Ik vond de eerste vraag over genderneutraliteit interessant, de veroordeling erna bijzonder.

Ieder doet wat hij prettig vindt, de 1, is er bewust mee bezig, de ander onbewust en weer een ander totaal bewust niet. Lekker laten gaan en vooral een link plaatsen naar een eigen topic.

Voor nu, VEROOTJE, gefeliciteerd meis! Ontzettend leuk!!!

Wij zijn nu in Spanje, Barcelona en vandaag is mn bestelling van Zara thuis afgeleverd... Kan niet wachten. Baalde zo dat het er zaterdag niet was. Moet wel even gaan kiezen wat ik houd en wat niet. Heb ook vd Hema eea liggen maar zara is echt mn nieuwe liefde.
Tot vorige maand was het er niet van gekomen om erheen te gaan en online vind ik het vaak niet goed te zien.
Maar ga hier zeker vaker even stukje (wel 25min) voor rijden haha

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-18 21:27

Was super rustig.

Enige krijsers waren die van mij. :')