Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Coby schreef:https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/235383 ... deren.html
Ik vind het nogal wat 10% van de besmettingen vindt op de scholen plaats.
Protocol basisonderwijs is iets aangescherpt. Leerkrachten moeten nu na lesgevenden taken gelijk naar huis.
Is in ieder geval al iets. Gelukkig geen vergaderingen meer in de school in lokalen waar de hele dag al kinderen hebben gezeten.
SusanH schreef:Cer jij zit precies op hetzelfde denkspoor als ik. Het is zo complex. Er is geen pasklare oplossing. Het is gewoon trial and error en balanceren op het randje. Wat ook meespeelt is de versnippering van de zorg, marktwerking waardoor alle ziekenhuizen toch nog steeds op hun eigen eilandje zitten. Niet net zoals bijvoorbeeld Duitsland veel meer IC capaciteit per hoofd van de bevolking. Een ziekenhuis kan zeggen dat de boel vol ligt en op slot gaan, maar vervolgens is het een crime om de mensen dan elders geplaatst te krijgen.
karuna schreef:Als iedereen alles wat niet noodzaak is gewoon even laat. Geen vakantie op andere locatie, niet winkelen behalve supermarkt en diervoeding tenzij je iets echt misgrijpt (schoenen stuk, wasmachine kapot, slot van je deur werkt niet meer). Geen dagjes uit naar weet ik veel waar. Dat zou al schelen. Helaas hoor ik voldoende om me heen verjaardag hier, dagje stadten aan de andere kant van het land, pretpark enz. Gewoon met zijn alleen een maand alleen doen wat nodig is.
Maar dat is kansloos om te eisen zolang het niet verboden is en kan worden gehandhaaft.
Cer schreef:@Jessix: maar ook mensen die de regels niet buigen worden ziek. Wat doen die dan verkeerd? (of zijn de verhalen van de zieke mensen die we op het nieuws zien, eigenlijk mensen die ziek geworden zijn door eigen schuld, want toch geen afstand gehouden oid?)
Dat wachten op een uitslag is echt ruk, vooral als je negatief test.. Die sneltesten zouden daar een uitkomst voor kunnen bieden misschien..
Cer schreef:Maar wat kan er verder nog strenger dan?
De horeca is grotendeels dicht, je mag eigenlijk geen visite meer hebben thuis, er moet zoveel mogelijk thuis gewerkt worden..
Moeten dan de winkels weer sluiten? Of moet je dan alleen nog maar naar buiten mogen voor noodzakelijke boodschappen (met een tijdslot, en een document waarop staat waar je naar de winkel mag), heel beperkt naar t paard (net als in het begin, vond een groot gedeelte van bokt ook niet heel leuk meen ik).. en wat zou dat anders zijn dan nu?
want, wat anderen ook al zeggen, de mensen die zich er nu niet aan houden, gaan dat dan ook niet doen. Ik denk niet dat NL de politie/legermacht heeft om dat te handhaven.. respect voor politie is er ook niet altijd.
Komen er weer demonstraties, opstootjes, rechtzaken.. een soort mini burgeroorlog misschien wel..
De jongeren die naar de feesten gaan (als dat klopt qua berichtgeving) wanen zich misschien heel veilig want ze kunnen niet zo heel ziek worden en ze mogen naar school ook (toch?) en in een aantal andere landen zijn clubs (en horeca) wel open. (hier zijn clubs nog niet open geweest sinds maart meen ik).
Ga er maar aanstaan en verzinnen wat werkt .. lijkt mij niet te doen...
Als je zelf je contacten moet beperken, wordt het risico op corona klein. Moet je dan zeggen dat mensen die nu Corona krijgen, zelf onvoorzichtig zijn geweest? (ja, dus ook de jongere mensen in goede gezondheid die op de IC belanden). En waarom zouden anderen, die wel voorzichtig zijn, daarvoor moeten 'boeten' . En ik lees ook verhalen (ook hier op bokt) van mensen die geen flauw idee hebben hoe ze eraan komen.... wat kunnen die dan nog anders doen?
Het is gewoon echt heel lastig met een virus waarover nog zo weinig kennis is..
Zebrastreep schreef:@kairos Ik ben zelf niet meer leerplichtig omdat ik 23 ben en al een opleiding hiervoor heb afgerond, maar je moet wel 80% aanwezig zijn op school. Nu door Corona wordt je al sneller doorgestuurd naar een BAT-team als je teveel afwezig bent en niet ziek bent. Ik heb bijvoorbeeld best last van hypochondrie en ervaar soms juist veel stress van het in groepen zitten en binnen. En ik merk ook de motivatie zakt omdat het ook nog eens onduidelijk is en ik totaal niet meer weet waar ik aan toe ben. Zo hebben we over 2 weken plots een Nederlands schrijven examen. Gaat wel lukken maar denk iets eerder mocht dat ook wel gemeld worden. Bij sommige lessen heb ik ook dit kan wel online zoals de les voor een project. SLB vindt ik dan wel weer fijn dat het persoonlijk is. En het keuzedeel verpleegtechnisch handelen heb ik ook liever fysiek.
Maar veel lessen zouden inderdaad gewoon online kunnen. Ik heb ook vaak maar 2 uurtjes les omdat er af en toe weinig te melden valt. Ik zie dat ook wel als een onnodige verplaatsing en zelfs een beetje tijdsverspilling. Op de vrijdag hebben we online zouden we van 9 tot 4. Er zijn gewoon geen docenten dus we hebben van 10 tot half 12. Ik betaal wel volledig de 1200 euro maar krijg er amper les voor , best wel jammer! .
Margoooo schreef:Ik voel ook wel iets voor een 'je mag niet buiten x km je woonplaats komen uitgezonderd werk'. Het lastige is dan natuurlijk handhaven. Maar dat is het momenteel ook al.
Ik vrees ook voor de feestdagen. Ik denk dat wat voor regels er op dat moment ook zijn, je het NL volk echt niet tegenhoudt om naar familie te gaan. Dus ik hoop echt dat de overheid vooruit kijkt. Nu in strenge lockdown zodat R naar beneden gaat voor de feestdagen, of na de feestdagen 2 weken in strenge lockdown...