Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:44

Ik las ook dat basisscholen het steeds moeilijker krijgen door leraren met klachten die dan de kinderen naar huis moeten sturen en wachten op een test /uitslag.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:46

Ben het met je eens Cer. Mensen zijn zo bezig met zoeken naar hoe je de regels kan buigen naar eigen belang ipv wat kunnen we zelf doen om dit te stoppen, dat verander je ook niet met nog strengere regels. Ik vind het zo jammer dat het deze kant op gaat... ook voor de mensen die hier wel heel serieus mee omgaan en vooral de mensen in de zorg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:47

Middelbare scholen dicht.. en wat dan met de leerachterstanden?
Boetes voor jongeren zijn anders dan voor volwassenen.. iets met verschil in rechtspraak voor jongeren ofzo..
Als er ergens een feest met 300 'jongeren' is, hoeveel agenten moeten daar dan heen? Of moet er een legereenheid heen? En hoe gaat dat dan? (ik weet nog een discussie over politiegeweld van enige tijd geleden...)

Ik ben het ermee eens dat het anders moet, maar hoe dan, en hoe is dit practisch uitvoerbaar?

Ik heb werk, ben geen jongere meer, heb een soort opleidingstraject afgerond.. maar nu, met de jongeren die een papiertje moeten gaan halen en geen opleiding krijgen.. hoe moet dat voor hun?

En hoe lang moet 'het' dicht? Voor 2 weken.. voor een maand? En als het virus er dan nog is, nog een maand eraan vast? Of per week?

@Jessix: maar ook mensen die de regels niet buigen worden ziek. Wat doen die dan verkeerd? (of zijn de verhalen van de zieke mensen die we op het nieuws zien, eigenlijk mensen die ziek geworden zijn door eigen schuld, want toch geen afstand gehouden oid?)

Dat wachten op een uitslag is echt ruk, vooral als je negatief test.. Die sneltesten zouden daar een uitkomst voor kunnen bieden misschien..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:57

Coby schreef:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/235383 ... deren.html
Ik vind het nogal wat 10% van de besmettingen vindt op de scholen plaats.

Protocol basisonderwijs is iets aangescherpt. Leerkrachten moeten nu na lesgevenden taken gelijk naar huis.
Is in ieder geval al iets. Gelukkig geen vergaderingen meer in de school in lokalen waar de hele dag al kinderen hebben gezeten.

Nee, 10% van de clusters die ze hebben kunnen herleiden. Maar ik kan die cijfers niet terugvinden, het RIVM zegt 4% in het rapport. En dit gaat dan over kinderen en leidsters, leraren etcetera.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:59

Cer jij zit precies op hetzelfde denkspoor als ik. Het is zo complex. Er is geen pasklare oplossing. Het is gewoon trial and error en balanceren op het randje. Wat ook meespeelt is de versnippering van de zorg, marktwerking waardoor alle ziekenhuizen toch nog steeds op hun eigen eilandje zitten. Niet net zoals bijvoorbeeld Duitsland veel meer IC capaciteit per hoofd van de bevolking. Een ziekenhuis kan zeggen dat de boel vol ligt en op slot gaan, maar vervolgens is het een crime om de mensen dan elders geplaatst te krijgen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:01

Gommers vertelde ook dat het aantal bedden niet het probleem is, maar dat bij de zorgverleners de rek eruit is, die melden zich ook eerder ziek enz.
War ik mij kan voorstellen als ze om zich heen kijken en zien hoe het momenteel gaat.

En nee dat komt niet door meer of minder maatregelen, maar door de houding van de mens zelf..

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:05

Als ze scholen twee à drie weken zouden sluiten, laat dan kerstvakantie vervallen. Om zo niet Zara dagen achterstand op te lopen.
Of denk ik dan te simpel.
Het was nog praktischer geweest om de herfstvakantie te verlengen.
En laat er maar een ‘vervoersverbod’ ingesteld worden.
Dus geen onnodige verplaatsing van regio zuid naar regio noord en vice versa.

Wij hebben het meegemaakt dat familie niet naar de drive by afscheid van mijn vader durfden/konden komen vanwege de maatregelen.
Anderen kwamen niet omdat ze 2 uur(enkele reis) in de auto moesten zitten en onderweg geen sanitaire stop konden maken omdat alles gesloten was. Je kon nog niet bij tankstation naar toilet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:08

SusanH schreef:
Cer jij zit precies op hetzelfde denkspoor als ik. Het is zo complex. Er is geen pasklare oplossing. Het is gewoon trial and error en balanceren op het randje. Wat ook meespeelt is de versnippering van de zorg, marktwerking waardoor alle ziekenhuizen toch nog steeds op hun eigen eilandje zitten. Niet net zoals bijvoorbeeld Duitsland veel meer IC capaciteit per hoofd van de bevolking. Een ziekenhuis kan zeggen dat de boel vol ligt en op slot gaan, maar vervolgens is het een crime om de mensen dan elders geplaatst te krijgen.

Nja het is denk ik ook ontzettend complex.. en men moet dan ook verder denken dan een maatregel. "Als we dit invoeren, wat gebeurt er dan?" en "we willen dit invoeren, maar mag dat wel?" en wat helpt nu echt?

En het is nooit goed. Als je de mensen in een verzorghuis (bijvoorbeeld) wilt beschermen door minder bezoek toe te staan (max 2 mensen), en dan met mondkapje op 1,5 meter en je kijkt dan in een kamer waar vier mensen dichtbij zonder mondkapje zitten, wat doe je dan?
En dan wordt die kwetsbare persoon ziek, wiens 'schuld' is het dan? Weer van de 'overheid' die die mensen niet genoeg beschermt? En als ze ze wel wil beschermen, dan wordt de 'overheid' beschuldigt dat ze mensen eenzaam opsluiten (kennen we allemaal dat filmpje nog, van die hysterische blonde mevrouw die niet bij moeders op visite mocht en dat bakje aarbeien door t raam probeerde te proppen, of wat was het ookalweer?)

En een vervoersverbod, hoe ga je dat handhaven? Iedereen een document mee met waar ze wonen en waar ze heen gaan? wie gaat die documenten uitgeven? waar gaan de controleurs staan, bij op/afritten? ergens midden op een snelweg?
Ik bedoel dit echt niet flauw, maar hoe moet dat dan werken? Dat zijn interessante dingen om over na te denken..

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:09

Ook wel weer lastig met de kerstvakantie alles dicht en iedereen thuis blijven aub. De tijd van het jaar waarin mensen veel samenkomen. Waarop veel mensen er even op uit gaan al is het een dagje weg.

Sowieso lijkt het me wel beter om nu vast duidelijkheid te scheppen over de feestdagen om zo teleurstellingen vlak voor te voorkomen. Sinterklaas, kerst, oud en nieuw, lijkt me dat het een hele gevaarlijke periode wordt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:10

En vergeet niet heel Nederland is z0 groot als bv Parijs, mensen wonen en werken in verschillende provincies.

En sanitaire stop kan ook op de treeplank van je auto,

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:12

Als iedereen alles wat niet noodzaak is gewoon even laat. Geen vakantie op andere locatie, niet winkelen behalve supermarkt en diervoeding tenzij je iets echt misgrijpt (schoenen stuk, wasmachine kapot, slot van je deur werkt niet meer). Geen dagjes uit naar weet ik veel waar. Dat zou al schelen. Helaas hoor ik voldoende om me heen verjaardag hier, dagje stadten aan de andere kant van het land, pretpark enz. Gewoon met zijn alleen een maand alleen doen wat nodig is.

Maar dat is kansloos om te eisen zolang het niet verboden is en kan worden gehandhaaft. -O-
Laatst bijgewerkt door karuna op 26-10-20 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:13

Over het vervoer, ik denk dat het meer gaat om ov. Met de auto kun je met je gezin waarmee je al in een bubbel leeft. En er zullen denk ik al veel minder reizigers zijn als pretparken, dierentuinen, overbodige winkels etc tijdelijk gesloten zouden worden. Gewoon omdat er steeds minder reden is om ergens naartoe te gaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:15

karuna schreef:
Als iedereen alles wat niet noodzaak is gewoon even laat. Geen vakantie op andere locatie, niet winkelen behalve supermarkt en diervoeding tenzij je iets echt misgrijpt (schoenen stuk, wasmachine kapot, slot van je deur werkt niet meer). Geen dagjes uit naar weet ik veel waar. Dat zou al schelen. Helaas hoor ik voldoende om me heen verjaardag hier, dagje stadten aan de andere kant van het land, pretpark enz. Gewoon met zijn alleen een maand alleen doen wat nodig is.

Maar dat is kansloos om te eisen zolang het niet verboden is en kan worden gehandhaaft. -O-

Dat is nu inderdaad al het advies, maar veel denken daar volgens mij niet bij na. Wat ergens ook wel logisch is als dingen open blijven.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:16

tienus63 schreef:
En laat er maar een ‘vervoersverbod’ ingesteld worden.
Dus geen onnodige verplaatsing van regio zuid naar regio noord en vice versa.

En hoe wil je dat realiseren dan?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:16

Cer schreef:
@Jessix: maar ook mensen die de regels niet buigen worden ziek. Wat doen die dan verkeerd? (of zijn de verhalen van de zieke mensen die we op het nieuws zien, eigenlijk mensen die ziek geworden zijn door eigen schuld, want toch geen afstand gehouden oid?)

Dat wachten op een uitslag is echt ruk, vooral als je negatief test.. Die sneltesten zouden daar een uitkomst voor kunnen bieden misschien..

Klopt, ik bedoelde ook meer dat ze de dupe worden van nog strenge regels. Van het virus zelf kan ik nog steeds weinig maken. Net wat je schrijft, ook mensen met weinig contacten worden ziek. Daarbij dan wel het voordeel, hoe minder contacten je hebt hoe minder mensen je kan besmetten. En dan hebben we ook nog de mensen die niet of nauwelijks symptomen hebben... ik weet hierin ook echt niet meer wat wijsheid is en wat er nog verder moet gebeuren om dit tegen te gaan.

Ik zou de beslissingen echt niet kunnen nemen.

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:18

Wordt het leger nu eigenlijk ook ingezet voor handhaving? Of kan dat niet zomaar?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:20

Ik voel ook wel iets voor een 'je mag niet buiten x km je woonplaats komen uitgezonderd werk'. Het lastige is dan natuurlijk handhaven. Maar dat is het momenteel ook al.

Ik vrees ook voor de feestdagen. Ik denk dat wat voor regels er op dat moment ook zijn, je het NL volk echt niet tegenhoudt om naar familie te gaan. Dus ik hoop echt dat de overheid vooruit kijkt. Nu in strenge lockdown zodat R naar beneden gaat voor de feestdagen, of na de feestdagen 2 weken in strenge lockdown...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:22

Relaxed schreef:
Wordt het leger nu eigenlijk ook ingezet voor handhaving? Of kan dat niet zomaar?

Volgens mij is het leger nodig voor andere dingen
Laatst bijgewerkt door purny op 26-10-20 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:22

Dan zie je fotos van mensen die even naar den bosch gaan winkelen(100 km verderop), of letterlijk het hele land door rijden om daar te gaan wandelen even. Leuk naar duitsland gaan winkelen en uit eten want het kan toch. -O- dit zijn ook de mensen die mondkapjes zinloos vinden. Of hem onder de kin dragen.

En de ellende is vrees ik, als de boel dadelijk dicht gaat zijn dat de mensen die het hardst gaan gillen. Terwijl zij mogelijk de juist de reden zijn dat het gebeurd. En de mensen die nu al zoveel mogelijk de regels volgen hoor je niet. :n ik kreeg gister het verwijt van iemand dat ik stom en saai was en me aanstelde omdat ik eigenlijk niemand meer zie op een persoon na. Spreek je op afstand eens iemand voor het eerst sinds weken. En bedankt hoor -O-

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:24

Relaxed schreef:

Volgens mij mag het leger idd niet zomaar tegen eigen burgers worden ingezet.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:26

In België was dat de regel geen niet nodige verplaatsingen met controle door de politie.
Ook Italië had dat hè. Is te doen maar vast wel heel veel extra geregel.

Bo_YJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:26

Cer schreef:
Maar wat kan er verder nog strenger dan?
De horeca is grotendeels dicht, je mag eigenlijk geen visite meer hebben thuis, er moet zoveel mogelijk thuis gewerkt worden..

Moeten dan de winkels weer sluiten? Of moet je dan alleen nog maar naar buiten mogen voor noodzakelijke boodschappen (met een tijdslot, en een document waarop staat waar je naar de winkel mag), heel beperkt naar t paard (net als in het begin, vond een groot gedeelte van bokt ook niet heel leuk meen ik).. en wat zou dat anders zijn dan nu?
want, wat anderen ook al zeggen, de mensen die zich er nu niet aan houden, gaan dat dan ook niet doen. Ik denk niet dat NL de politie/legermacht heeft om dat te handhaven.. respect voor politie is er ook niet altijd.
Komen er weer demonstraties, opstootjes, rechtzaken.. een soort mini burgeroorlog misschien wel..

De jongeren die naar de feesten gaan (als dat klopt qua berichtgeving) wanen zich misschien heel veilig want ze kunnen niet zo heel ziek worden en ze mogen naar school ook (toch?) en in een aantal andere landen zijn clubs (en horeca) wel open. (hier zijn clubs nog niet open geweest sinds maart meen ik).

Ga er maar aanstaan en verzinnen wat werkt .. lijkt mij niet te doen...

Als je zelf je contacten moet beperken, wordt het risico op corona klein. Moet je dan zeggen dat mensen die nu Corona krijgen, zelf onvoorzichtig zijn geweest? (ja, dus ook de jongere mensen in goede gezondheid die op de IC belanden). En waarom zouden anderen, die wel voorzichtig zijn, daarvoor moeten 'boeten' . En ik lees ook verhalen (ook hier op bokt) van mensen die geen flauw idee hebben hoe ze eraan komen.... wat kunnen die dan nog anders doen?

Het is gewoon echt heel lastig met een virus waarover nog zo weinig kennis is.. -O-

Het kan strenger.
We mogen best veel
Je kan in theorie op maandag naar de efteling, op dinsdag naar walibi, op woensdag naar het rijksmuseum, op donderdag naar de dierentuin, op vrijdag naar ikea, op zaterdag even sporten in de sportschool en boodschappen doen en op zondag met de kind die de hele week naar school gaat naar oma in het verpleegtehuis

Er kan echt nog meer dicht..

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:30

Zebrastreep schreef:
@kairos Ik ben zelf niet meer leerplichtig omdat ik 23 ben en al een opleiding hiervoor heb afgerond, maar je moet wel 80% aanwezig zijn op school. Nu door Corona wordt je al sneller doorgestuurd naar een BAT-team als je teveel afwezig bent en niet ziek bent. Ik heb bijvoorbeeld best last van hypochondrie en ervaar soms juist veel stress van het in groepen zitten en binnen. En ik merk ook de motivatie zakt omdat het ook nog eens onduidelijk is en ik totaal niet meer weet waar ik aan toe ben. Zo hebben we over 2 weken plots een Nederlands schrijven examen. Gaat wel lukken maar denk iets eerder mocht dat ook wel gemeld worden. Bij sommige lessen heb ik ook dit kan wel online zoals de les voor een project. SLB vindt ik dan wel weer fijn dat het persoonlijk is. En het keuzedeel verpleegtechnisch handelen heb ik ook liever fysiek.

Maar veel lessen zouden inderdaad gewoon online kunnen. Ik heb ook vaak maar 2 uurtjes les omdat er af en toe weinig te melden valt. Ik zie dat ook wel als een onnodige verplaatsing en zelfs een beetje tijdsverspilling. Op de vrijdag hebben we online zouden we van 9 tot 4. Er zijn gewoon geen docenten dus we hebben van 10 tot half 12. Ik betaal wel volledig de 1200 euro maar krijg er amper les voor , best wel jammer! .

Ik ben ook niet meer leerplichtig, zit op het HBO maar de meeste vakken hanteren aanwezigheidsplicht en als je een les mist moet je het nog steeds inhalen. Dus ja, dan ga je maar gewoon, omdat die inhaalles dan ook op locatie is en corona binnen 1 week er nog steeds is :') Ik heb zelf voor niks de voorkeur voor fysiek eigenlijk :') Puur omdat mijn opleiding niet zo essentieel is dat ik het nodig vind om het ov te nemen. Ik gun het liever aan mensen met een praktijkgerichte opleiding, om lekker veel naar school te kunnen :9 :)

Wij hebben gelukkig nog geen uitval gehad, maar ik hoorde dat dat bij andere klassen wel anders was. Voor de verplichte vakken regelen ze vervanging, maar er was dus een klas die amper les had bij een niet verplicht vak :7

Ben ik trouwens de enigste die het nog steeds best wel gek vind dat er super veel restricties zijn voor sporten, maar sportscholen mogen open? De laatste keer dat ik op zo'n plek was vond ik het erg muf en slecht geventilleerd :') Nou begrijp ik zeker dat sporten goed is voor de gezondheid, maaf het lijkt mij best wel krom dat je niet met 12 mensen bv mag volleyballen op een hele zaal, maar wel met 30 man in een slecht geventilleerde ruimte sporten..
Laatst bijgewerkt door Kairos op 26-10-20 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:30

Friezenfan: niet alleen veel geregel, maar misschien ook wat extra personeel?

En als je inderdaad verder geen hol te doen heb, kan je in theorie zo'n weekschema aanhouden :j
bij de meeste plaatsen doe je noemt Bo_y, moeten de afstandsregels in acht genomen worden.
Overigens de sportscholen snap ik inderdaad ook niet (ik zie met enige regelmaat boksende mensen op mn social media tijdlijn voorbij komen) en als je je kind meeneemt naar oma, wil je misschien wel van oma af.. ;-)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 09:45

Margoooo schreef:
Ik voel ook wel iets voor een 'je mag niet buiten x km je woonplaats komen uitgezonderd werk'. Het lastige is dan natuurlijk handhaven. Maar dat is het momenteel ook al.

Ik vrees ook voor de feestdagen. Ik denk dat wat voor regels er op dat moment ook zijn, je het NL volk echt niet tegenhoudt om naar familie te gaan. Dus ik hoop echt dat de overheid vooruit kijkt. Nu in strenge lockdown zodat R naar beneden gaat voor de feestdagen, of na de feestdagen 2 weken in strenge lockdown...

Wel eens gedacht aan mensen die niet midden in een stad wonen?

In een stad is dit makkelijk te realiseren, binnen 5km heb je best veel "noodzakelijke" winkels zitten.

Maar hier in een dorpje is bijvoorbeeld alleen een supermarkt, moet je naar een drogist, ben je al 6km verder....