Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kinke schreef:wie kan me die opmerking uitleggen dat niemand sterft aan corona maar aan andere 'bijwerkingen'?
Sterft er dan wel iemand aan de griep of sterven die mensen ook aan bijvoorbeeld een longontsteking?
purny schreef:Kinke schreef:wie kan me die opmerking uitleggen dat niemand sterft aan corona maar aan andere 'bijwerkingen'?
Sterft er dan wel iemand aan de griep of sterven die mensen ook aan bijvoorbeeld een longontsteking?
Je sterft aan complicaties toch
_Cathalijne schreef:Kinke schreef:wie kan me die opmerking uitleggen dat niemand sterft aan corona maar aan andere 'bijwerkingen'?
Heel kort door de bocht
Corona is de onderliggende infectie, maar je sterft niet direct aan corona zelf. Je sterft omdat het virus bijvoorbeeld je immuunsysteem in overdrive zet, waardoor je massale cel en weefselschade krijgt. Deze massale cel- en weefselschade zorgt voorhet vrijkomen van ontstekingsmediatoren, waardoor nog meer celschade optreedt. OP gegeven moment is de celschade dusdanig hoog dat een weefsel zijn functie niet meer kan uitoefenen --> meer schade aan andere weefsels --> sterfte
Dus het virus zorgt ervoor dat een systeem in je lichaam ontwricht raakt, in dit geval doorgaans de longen. Doordat er schade wordt aangebracht aan de longen treedt er een ontstekingsreactie op. Deze ontstekingsreactie zorgt er ofwel voor dat het virus wordt geëlimineerd, of slaagt er niet in om het virus te elimineren waardoor het virus meer celschade veroorzaakt. Celschade zorgt tegelijk ook voor het vrijstellen van ontstekingsmediatoren --> meer ontsteking --> enzovoort. Je sterft finaal aan de complicaties van een longontsteking geïnduceerd door het coronavirus.
(ik hoop dat het zo duidelijk is?)
Citaat:die 6000 is hierbij de absolute ondergrens, uitgaande van de oversterfte zou het eerder 45/10000 zijn
Sizzle schreef:verootjoo schreef:Aan de griep sterven weinig niet-kwetsbare mensen, aan Corona wel. Dat maakt het een gevaarlijk virus, je weet niet hoe het je treft.
Niet dat ik het met Ponylove eens ben maar de mexikaanse griep was/is juist zo berucht omdat er in verhouding veel kinderen aan sterven.
Zeker in minder fantastisch ontwikkelde gebieden sterven nog steeds veel jonge mensen aan deze inmiddels endemische griep. Daarom wordt er in de USA zo gehamerd op inenten bij kinderen. Bij de grensopvang tussen mexico en USA was het laatst ook weer een heisa dat meerdere kinderen aan griep gestorven waren.
Kinke schreef:wie kan me die opmerking uitleggen dat niemand sterft aan corona maar aan andere 'bijwerkingen'?
_Cathalijne schreef:Want normaal maak je een kansberekening voor jezelf: ik heb een kans van 0,5% om te overlijden, ga ik iets doen ja of nee? Maar met de beslisisngen die jij nu neemt, neem je indirect ook beslissingen voor anderen, en dat is het moeilijke van de huidige situatie.
magda_90 schreef:Mag ik jullie mening hier over?
Ik ben uitgenodigd op een verjaardag waar verschillende families bij een komen. Lekker knus binnen.... Ik heb bedankt voor de uitnodiging en gepast.
Nu krijg ik ongelooflijk veel oliebol over mij heen want overheid schijnt gezegd te hebben het kan wel.
Ik heb net de overheid website bekeken en ik zie alleen dat gehamer staan op 1,5 meter en drukte vermijden waar het kan.
Precies wat door elnienjo ook gezegd is.
Owja gaat om een van de provincies waar de aantallen zieken best hoog is.
Kan toch niet...?
Shadow0 schreef:Magda, ik denk dat je gelijk hebt en dat het draagvlak om 'gelijk te krijgen' er gewoon voor een groot deel niet meer is.
Kies zelf, hou het bij jezelf ('ik voel me daar niet fijn bij dus ik sla over') en gooi lekker alles even op mute. Volgens mij is dat ongeveer wat je kunt doen.
Ik ben uitgenodigd op een verjaardag waar verschillende families bij een komen. Lekker knus binnen.... Ik heb bedankt voor de uitnodiging en gepast.
Nu krijg ik ongelooflijk veel oliebol over mij heen want overheid schijnt gezegd te hebben het kan wel.
Ik heb net de overheid website bekeken en ik zie alleen dat gehamer staan op 1,5 meter en drukte vermijden waar het kan.
Kan toch niet...?
Kan toch niet...?
Kan toch niet...?
magda_90 schreef:Komen 30 man en zo groot is het niet, ook niet de tuin helaas.
Ikzelf vier dit weekend ook mijn verjaardag (en dagen erna) maar ik laat ook huishoudens per keer komen en zeker niet tegelijkertijd.
Bij deze uitnodiging zou iedereen tegelijkertijd moeten komen.
Aanvulling, omdat ik mij er niet prettig bij voel kom ik niet inderdaad. Maar sta er wel verbaasd van te kijken waarom je iedereen tegelijkertijd zou uitnodigen als je de ruimte niet kunt handhaven.