Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lau_

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:16

Ik werk in een vakantie/attractiepark, wij verwachten nog lang dicht te blijven. Ik zie ook niet voor me hoe we 1,5 meter afstand kunnen houden hier.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:25

De inwoners van de UK zullen het nu waarschijnlijk wel serieuzer nemen.
Boris Johnson is vanavond overgebracht naar de IC.

https://nos.nl/l/2329534

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:25

Boris Johnson op de ic opgenomen, toestand verslechterd.
Dit is dus echt zo typisch van dit k@tvirus, ben je al twee weken ziek en in één keer gaat het toch fout.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:30

Igualada, de eerste stad welke hier in quarantaine ging is nu weer ´open´gesteld. Open als in lijn met , dus net zo dicht als, de rest van Spanje.

Hoewel de aantallen nog steeds hoog zijn is de situatie een stuk aan de beterende hand:
Besmetting minder dan 1, toename nieuw gevallen nog maar 3%, afname in IC´s, aantal herstelden sneller stijgend.
Een positieve bijkomstigheid van de omvang is dat de immuniteit breder is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:31

Soms gaan ze opeens zo hard achteruit, zei mijn schoonzusje ook al (werkt in een bejaarden/verzorgingstehuis).
Met de avond/nacht moppert een cliënt over wat keelpijn andere middag zijn ze letterlijk dood en doodziek. Sommige hebben al een week wat vage griepklachten en binnen een mum slaat dit 360 graden om.

Ze klonk ook echt compleet gebroken door dit alles, zo heftig allemaal. Sommige bewoners zorgt ze al een paar jaar voor.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:49

Melewel94 schreef:
Ik wist niet of het in dit topic moest of een nieuw moest maken...

Zijn er nog meer bijrijders die over de grens rijden? Hoe hebben jullie dit opgelost als jullie nog rijden?

Ik heb het even gelaten voor hoe het is gezien de risicos, maar de eigenaresse komt echt tijd te kort ook mede door de huidige drukte en wil haar toch echt wel helpen.

Edit: niet alleen rijden maar ook de mogelijkheid kunnen bieden om dekens af te doen of medicatie...

Geen bijrijder maar wel eigenaar. Wij mogen nog maar 2u naar stal, 1 persoon per paard. Mijn bijrijder mag dus niet meer komen. Paarden met medische noodzaak is onze stalbaas wat soepeler. Wat betreft dingen regelen doen we dat op het moment met een groepje van vijf stalgenoten onder elkaar.

Ik moet wel zeggen dat mijn stalbaas redelijk coulant is. Als ik ga uitrijden telt dit niet mee bij mijn twee uur, omdat het puur om de verdeling pensionklanten op het oppervlak van de accomodatie gaat.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:55

Kijkt iemand Jinek? Zit een econoom, en die belicht wel even een andere kant weer waar naar gekeken worden dan alleen volksgezondheid op dit moment.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:56

Ik heb een stalgenoot in de thuiszorg, het ongeloof in haar ogen vergeet ik nooit meer.
Gewoon zwaar oververmoeid, onvoldoende beschermende middelen dus heel veel zorgen, toch al weinig personeel..
En dan weten dat het ergste toen zou beginnen, echt je zou zo iemand dan zo graag een knuffel geven..
Zo graag ze willen ontlasten, maar dat kan gewoon niet.
Maar ik heb wel even thuis een potje gejankt, die verslagen gezichten op tv is echt anders dan zo iemand voor je neus hebben staan.
Dat was echt een reality check, en een harde.
Man wat voelde ik me klote, zo vol onmacht, onzekerheid en ongeloof.
Je wil helpen maar het kan niet. -O-

Dat de curve afvlakt is een pak van mijn hart.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:08

_MG schreef:
Melewel94 schreef:
Ik wist niet of het in dit topic moest of een nieuw moest maken...

Zijn er nog meer bijrijders die over de grens rijden? Hoe hebben jullie dit opgelost als jullie nog rijden?

Ik heb het even gelaten voor hoe het is gezien de risicos, maar de eigenaresse komt echt tijd te kort ook mede door de huidige drukte en wil haar toch echt wel helpen.

Edit: niet alleen rijden maar ook de mogelijkheid kunnen bieden om dekens af te doen of medicatie...

Geen bijrijder maar wel eigenaar. Wij mogen nog maar 2u naar stal, 1 persoon per paard. Mijn bijrijder mag dus niet meer komen. Paarden met medische noodzaak is onze stalbaas wat soepeler. Wat betreft dingen regelen doen we dat op het moment met een groepje van vijf stalgenoten onder elkaar.

Ik moet wel zeggen dat mijn stalbaas redelijk coulant is. Als ik ga uitrijden telt dit niet mee bij mijn twee uur, omdat het puur om de verdeling pensionklanten op het oppervlak van de accomodatie gaat.

Momenteel hier ook regels. Max 3 per keer aanwezig. Hebben een online agenda in de stal app gegooid. Bijrijders zijn nog wel welkom, als er maar 3 per keer aanwezig zijn. Buitenritten niet meegeteld inderdaad.

Puntje bij mij is dat ik niet goed weet hoe ik me op de grens moet/kan verantwoorden. Er is nergens iets te lezen over een mogelijk bewijs mee te nemen dat je dus voor een dier zorgt. En het is dus ook niet eens mijn dier... Wil het gewoon netjes doen zoals het hoort en het de agenten op de grens zo makkelijk mogelijk maken zonder onophoudt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:13

sureido schreef:
Kijkt iemand Jinek? Zit een econoom, en die belicht wel even een andere kant weer waar naar gekeken worden dan alleen volksgezondheid op dit moment.

Dat zei Boris Johnson eerst ook...

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:13

Meliaforever schreef:
Het is een kledingwinkel, waar veel klantcontact is, advies, hulp etc.
Het is ook niet zo'n grote winkel. Het moet ook wel te doen zijn, met grote aanpassingen. Maar het advies is nog steeds blijf thuis, niet ga lekker shoppen met ze allen.
Ik snap het heel goed qua economie, maar ik heb zelf ook geen zin om het te krijgen of anderen ermee te besmetten. -O-

Ik weet precies hoe je je voelt :(:) Het is ook een heel tegenstrijdig gevoel. Je wilt gewoon kunnen werken en verkopen maar je hebt ook angst voor het virus (tenminste zo ervaar ik het). Ik werk ook in een winkel en onze filialen in Nederland zijn niet dicht geweest. De Belgische filialen zijn wel dicht maar dat is omdat dat van de Belgische overheid moest. Wij hebben ook een kleine winkelruimte en ik moet zeggen dat de laatste paar weken sinds de regels strenger zijn het een stuk beter is. Wij mogen omdat we niet zo groot zijn maar 8 klanten tegelijk in de winkel hebben. Voordat die regels ingesteld werd was de winkel op sommige tijden best wel vol. Toch hebben wij het zeker met het mooie weer nu best wel druk. Vooral de kinderkleding verkoopt op het moment goed. Ik ga ervan uit dat bij jullie ook de regels komen met de hoeveelheid klanten en uiteraard afstand te houden.

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:21

rien10 schreef:
De buurvrouw is thuis. De straat was versierd met een spandoek bij haar huis, vlaggetjes, :)F balonnen, etc. Iedereen had de vlag uitgestoken, (nou ja, iedereen, je snapt het wel) en dat hangt er allemaal nog. We hebben een feestelijke straat. Mensen stonden op de stoep te juichen. *\o/*
Ik was er niet bij, (werk) maar mijn dochter schrok hoe ze er uit zag. In en in wit. Raspende stem. Extreem langzaam lopen. En het schijnt dat ze in de war is, warrige whatsappjes verstuurt. Maar he! Ze is er, ze leeft, ze is thuis, ze kan gaan aansterken. **\O/** YES YES YES.

Wat een super goed nieuws!!!! *\o/*
Hopelijk knapt ze snel verder op!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:24

Ab Osterdrank heeft de wijn al weer voor hem op tafel staan. Op1 , npo1.
Gisteravond bij SBS6 werd duidelijk geen drank geserveerd.
Die man drinkt blijkbaar graag onder werktijd.

Zo’n man kun je toch niet meer serieus nemen?!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:26

Meliaforever schreef:
Het is een kledingwinkel, waar veel klantcontact is, advies, hulp etc.
Het is ook niet zo'n grote winkel. Het moet ook wel te doen zijn, met grote aanpassingen. Maar het advies is nog steeds blijf thuis, niet ga lekker shoppen met ze allen.
Ik snap het heel goed qua economie, maar ik heb zelf ook geen zin om het te krijgen of anderen ermee te besmetten. -O-

Ik kreeg een folder van de winkel waar ik een klantenkaart van heb.
Zij bieden aan dat je een afspraak kunt maken, zodat je rustig en hygiënisch kleding kunt kiezen.
Handig voor mensen die dat nodig hebben.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:29

Babootje schreef:
sureido schreef:

Dat zei Boris Johnson eerst ook...

Het is toch gewoon zo? Hoe zie jij het anders voor je?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:32

Jinek was al even bezig, maar ik vind het ook interessant dat ze aan het zoeken zijn naar de relatie tussen obesitas/appelvorm in relatie met Corona.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:36

Electra63 schreef:
Jinek was al even bezig, maar ik vind het ook interessant dat ze aan het zoeken zijn naar de relatie tussen obesitas/appelvorm in relatie met Corona.

Vind ik ook een interessant stuk!

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:48

Electra63 schreef:

Een bepaalde risiscofactor voor obsitas kan ook een risicofactor voor het virus zijn. De vraag is eigenlijk zouden de obesitas mensen zonder obesitas ook nog altijd meer risico hebben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:50

sureido schreef:
Electra63 schreef:

Ik heb nu NPO1 op staan.
Ik luister ook graag naar de bestuurder van het Erasmus.
En er is ook een hoogleraar Economie aanwezig.
Ook heel interessant !!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 22:52

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
in Nederland hebben we een intelligent lockdown.

In NL is er niet genoeg politie en leger voor handhaven van een echte lockdown.

En wie op de Spaanse berg beweert dat?

De laatste keer dat ik het checkte waren er juist ontzettend veel mensen beschikbaar gezien alle evenementen/trainingen en vergaderingen afgelast zijn bij zowel defensie als politie. De meeste kampen juist met een plotseling 'overschot' hierdoor.
Er is dus absoluut geen sprake van dat een complete lockdown niet gekozen is bij gebrek aan mogelijkheden om te handhaven. Zeker niet omdat daarbij ook samengewerkt wordt met handhaving van de gemeentes.

Ik zou je info wat beter controleren. :)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 00:26

sureido schreef:
Electra63 schreef:

Mooie uitleg hierover:
https://www.voedingnu.nl/voedselveiligh ... l.facebook

Het virus bindt zich aan vet
Onderzoek van het team van de hoogleraar vond de eerste concrete aanwijzingen voor het verband van het coronavirus en overgewicht. Het COVID-19 virus dringt cellen binnen door zich te binden aan zogenaamde ACE2-receptoren aan de buitenkant van cellen. ACE2-receptoren zijn vooral te vinden op longcellen (daarom krijg je hoestklachten), darmcellen (sommigen krijgen diarree) en vetcellen. Dat laatste is de reden waarom mensen met overgewicht mogelijk meer problemen krijgen. Hoe meer vetweefsel, hoe meer virus het lichaam binnendringt.

Komt dat overeen met de informatie bij Jinek?

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 00:40

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 01:28

Ingrid_92 schreef:
Even een positief bericht, 107 jarige genezen van Corona ;)

https://goeree-overflakkee.nieuws.nl/co ... a70nMZjpig

Hier nu meer dan 40.000.

De miljoen tests zijn inmiddels verdeeld en in gebruik in alle communidades.

Hoop dat Johnsson er niet aan onderdoor gaat. Ten eerste wil je dat voor niemand en ten tweede is die Raab een nog groter niet integer onbenul.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 06:52

sureido schreef:

Dat was Barbara Baarsma, die heeft altijd wel een goed verhaal.

Babootje, heb je gezien wat ze te vertellen had? Was een goede uitzending gisteren van Jinek. Peter van der Voort, hoofd IC UMCG zat er ook, die denkt dat er nog wel een jaar lang corona patiënten de IC binnen komen. De druk op de zorg gaat dus erg lang groot blijven.
Zoals sureido al zegt; hoe zie jij het voor je dan? Al die tijd de volledige economie op zijn gat leggen?

Daarnaast was het punt van Barbara ook niet dat de economie zsm op volle toeren moet draaien maar dat de regering transparanter moet zijn over de keuzes die ze maken. Ook transparanter over de keuzes op het financieel gebied om zo het maatschappelijke draagvlak voor de maatregelen groot te houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 07:25

Hannanas schreef:
Het virus bindt zich aan vet
Onderzoek van het team van de hoogleraar vond de eerste concrete aanwijzingen voor het verband van het coronavirus en overgewicht. Het COVID-19 virus dringt cellen binnen door zich te binden aan zogenaamde ACE2-receptoren aan de buitenkant van cellen. ACE2-receptoren zijn vooral te vinden op longcellen (daarom krijg je hoestklachten), darmcellen (sommigen krijgen diarree) en vetcellen. Dat laatste is de reden waarom mensen met overgewicht mogelijk meer problemen krijgen. Hoe meer vetweefsel, hoe meer virus het lichaam binnendringt.

Komt dat overeen met de informatie bij Jinek?

Klinkt aannemelijk, maar waarom zijn vrouwen dan weer minder kwetsbaar dan mannen, terwijl vrouwen een veel hoger verpercentage hebben? Dat rijmt bij mij weer niet.