Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
mysa schreef:Waarom zijn het er twee, eigenlijk? Maw, welke informatie moet er allemaal op?
mysa schreef:Zelfde als een chip dus eigenlijk? Chip is te duur/te omslachtig denk ik?
Kinke schreef:mysa schreef:Waarom zijn het er twee, eigenlijk? Maw, welke informatie moet er allemaal op?
Inderdaad, omdat het kan gebeuren dat ze 1 kwijtraken.
Het levensnummer van het dier staat erop. Die nummering doe je niet zelf, je vraagt oornummers aan en als je zo'n nummer gebruikt dan meldt je het kalf aan met dat nummer en geb.datum/geslacht/levensnummer moeder/kleur en eventuele naam.
Zodra ze een nummer verliezen moet je direct dat oornummer weer opnieuw bestellen. Mocht je controle krijgen en hij ontbreekt, dan ben je de sjaak (boete).
Kortom, alles staat geregistreerd.
Ik heb nog even over Anjali haar verhaaltje na zitten denken, maar een oornummer zou alleen het oog kunnen raken als het nummer ergens in het puntje van het oor zou zitten
mysa schreef:Zelfde als een chip dus eigenlijk? Chip is te duur/te omslachtig denk ik?
Palmera schreef:Ik vind dat iedereen die tegen oorbellen bij baby's en kleine kinderen is ook tegen moet zijn op deze oormerken bij pasgeboren kalveren en ander vee.
Ik vind dit echt sneu, arme dieren.
Captain schreef:Palmera schreef:Ik vind dat iedereen die tegen oorbellen bij baby's en kleine kinderen is ook tegen moet zijn op deze oormerken bij pasgeboren kalveren en ander vee.
Ik vind dit echt sneu, arme dieren.
Ik heb ze tijdens mijn stage op een geitenboerderij zelf moeten zetten. (Dierenarts-assistente)
en ik vond het ook wel sneu om te doen. Bij de vrouwelijke geiten moesten we dit direct doen na de geboorte, bij de mannelijke gebeurde het soms pas na een week als ze werden opgehaald voor de mesterij. (stel dat ze zouden doodgaan om wat voor reden dan ook voordat ze opgehaald zouden worden dan ging er tenminste geen oortag verloren.)
Bij de pasgeboren geitjes vond ik het veel minder zielig om te doen, want die waren pas net op de wereld en daar toch nog van ondersteboven, maar geitjes die al een week oud waren dat was veel erger. De eerste ging wel want ze wisten niet wat ze te wachten stond. Maar bij de tweede wisten ze het natuurlijk wel.
Harde wereld soms..
anjali schreef:Als kind wilde ik veearts worden. Dat is me toen al afgeraden door een DA omdat, zei hij, boeren geen vrouw als veearts zouden accepteren (dit was nog in de vorige eeuw.)Ik dacht toen nog dat het altijd in het belang van het dier was wat je moest doen. Enige tijd geleden toen er zoveel ruimingen waren bleek dat er veeartsen zijn die daar niet aan mee wilden werken.Toen zou er een nieuw criterium zijn gekomen om aan de studie voor veearts te mogen beginnen, nl. dat je bereid zou zijn om aan ruimingen mee te werken.Ik vind dat jammer omdat op deze manier de echt diervriendelijke personen deze studie niet kunnen gaan doen.
Amber_anne schreef:Ik vind sowieso dat je in een opleiding met dieren echt heel veel leed ziet. Ik had me daar niet op voorbereid en het heeft mij een hele andere kijk gegeven op dingen
Palmera schreef:Mag een pas geboren baby binnen een dag gepierced worden?
Ik denk dat de wereld daar nogal wat van vind. Ik ook. Maar vqn die oormerken vind ik hetzelfde.
Aight schreef:anjali schreef:Als kind wilde ik veearts worden. Dat is me toen al afgeraden door een DA omdat, zei hij, boeren geen vrouw als veearts zouden accepteren (dit was nog in de vorige eeuw.)Ik dacht toen nog dat het altijd in het belang van het dier was wat je moest doen. Enige tijd geleden toen er zoveel ruimingen waren bleek dat er veeartsen zijn die daar niet aan mee wilden werken.Toen zou er een nieuw criterium zijn gekomen om aan de studie voor veearts te mogen beginnen, nl. dat je bereid zou zijn om aan ruimingen mee te werken.Ik vind dat jammer omdat op deze manier de echt diervriendelijke personen deze studie niet kunnen gaan doen.
ik vind het dan weer geen rare eis dat áls er ruimingen gedaan moeten worden (dat is echt niet zomaar en een verlies voor zowel boer als vee-arts), dat er dan een persoon bij is die is opgeleid om met dieren te werken. Een ruiming is een uitzonderlijke situatie in het belang van de dieren- of menselijke gezondheid. Dus om te zeggen dat ''diervriendelijke'' personen de opleiding niet kunnen doen is imo slecht. Daarnaast is diervriendelijkheid soms juist kiezen voor het uit het lijden verlossen.
Palmera schreef:Mag een pas geboren baby binnen een dag gepierced worden?
Ik denk dat de wereld daar nogal wat van vind. Ik ook. Maar vqn die oormerken vind ik hetzelfde.
Aight schreef:anjali schreef:Als kind wilde ik veearts worden. Dat is me toen al afgeraden door een DA omdat, zei hij, boeren geen vrouw als veearts zouden accepteren (dit was nog in de vorige eeuw.)Ik dacht toen nog dat het altijd in het belang van het dier was wat je moest doen. Enige tijd geleden toen er zoveel ruimingen waren bleek dat er veeartsen zijn die daar niet aan mee wilden werken.Toen zou er een nieuw criterium zijn gekomen om aan de studie voor veearts te mogen beginnen, nl. dat je bereid zou zijn om aan ruimingen mee te werken.Ik vind dat jammer omdat op deze manier de echt diervriendelijke personen deze studie niet kunnen gaan doen.
ik vind het dan weer geen rare eis dat áls er ruimingen gedaan moeten worden (dat is echt niet zomaar en een verlies voor zowel boer als vee-arts), dat er dan een persoon bij is die is opgeleid om met dieren te werken. Een ruiming is een uitzonderlijke situatie in het belang van de dieren- of menselijke gezondheid. Dus om te zeggen dat ''diervriendelijke'' personen de opleiding niet kunnen doen is imo slecht. Daarnaast is diervriendelijkheid soms juist kiezen voor het uit het lijden verlossen.