Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 23:00

Omdat als hij er 1 kwijtraakt er nog steeds 1 in zit. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:27

mysa schreef:
Waarom zijn het er twee, eigenlijk? Maw, welke informatie moet er allemaal op?

Inderdaad, omdat het kan gebeuren dat ze 1 kwijtraken.
Het levensnummer van het dier staat erop. Die nummering doe je niet zelf, je vraagt oornummers aan en als je zo'n nummer gebruikt dan meldt je het kalf aan met dat nummer en geb.datum/geslacht/levensnummer moeder/kleur en eventuele naam.
Zodra ze een nummer verliezen moet je direct dat oornummer weer opnieuw bestellen. Mocht je controle krijgen en hij ontbreekt, dan ben je de sjaak (boete).
Kortom, alles staat geregistreerd.

Ik heb nog even over Anjali haar verhaaltje na zitten denken, maar een oornummer zou alleen het oog kunnen raken als het nummer ergens in het puntje van het oor zou zitten :)

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:38

En in theorie zou het natuurlijk een kalf met extreme flappers kunnen zijn. Bij mensen en paarden ken ik die ook ;~}

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:07

tja, het zou kunnen. Ik heb het nog nooit gezien, ook niet bij onze vrienden/collega melkveehouders

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:22

Zelfde als een chip dus eigenlijk? Chip is te duur/te omslachtig denk ik?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:27

Bij schapen is een van de twee oormerken ook een chip ja, weet niet hoe het met koeien zit. Dan ga je eroverheen met een reader en weet je precies welk schaap je voor je hebt. Wel handig als je er bijna 1000 hebt bijvoorbeeld :=

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:38

mysa schreef:

Lijkt me vooral handig om snel te kunnen zien om welke koe het gaat als je er 100-en hebt. Stel je hebt er een die een antibitotica-kuur ergens voor krijgt, dan weet je dat je de melk van koe nr. 10 moet weggooien. Als je telkens met een chipreader moet kijken welke koe het is ben je wel even bezig.

Ik weet dat ze soms ook een bandje om de poten krijgen om het makkelijker te zien, maar die kunnen ze natuurlijk verliezen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 09:09

Maar zo’n halsband dan? Want die hebben ze vaak toch om voor het voer ook enzo…

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 10:54

Makkelijk mee te sjoemelen? Kun je zo af doen en bij een andere omdoen, weg identificatie..

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:25

Kinke schreef:
mysa schreef:
Waarom zijn het er twee, eigenlijk? Maw, welke informatie moet er allemaal op?

Inderdaad, omdat het kan gebeuren dat ze 1 kwijtraken.
Het levensnummer van het dier staat erop. Die nummering doe je niet zelf, je vraagt oornummers aan en als je zo'n nummer gebruikt dan meldt je het kalf aan met dat nummer en geb.datum/geslacht/levensnummer moeder/kleur en eventuele naam.
Zodra ze een nummer verliezen moet je direct dat oornummer weer opnieuw bestellen. Mocht je controle krijgen en hij ontbreekt, dan ben je de sjaak (boete).
Kortom, alles staat geregistreerd.

Ik heb nog even over Anjali haar verhaaltje na zitten denken, maar een oornummer zou alleen het oog kunnen raken als het nummer ergens in het puntje van het oor zou zitten :)

Dacht je soms dat ik erover lieg?Ik heb dit echt gezien bij een kalf buiten in de wei.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:41

Ik vind dat iedereen die tegen oorbellen bij baby's en kleine kinderen is ook tegen moet zijn op deze oormerken bij pasgeboren kalveren en ander vee.

Ik vind dit echt sneu, arme dieren.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:48

mysa schreef:

Nee chips bij runderen gaan zwerven door het lichaam.
Ten eerste kun je hem dan niet meer identificeren op het slachthuis, ten tweede niet echt handig als je die in je biefstuk tegen komt.

Oormerken staat eigenlijk alleen het levensnummer van het kalf op en of de merken al eens nabesteld zijn geweest. Ik heb overigens ook nog nooit gezien dat een kalf de merken in zijn ogen kreeg, tenzij ze verkeerd zijn ingeknipt. Niemand zegt dat je liegt, wij geven allemaal aan dat het wel kan, enkel zijn de merken dan niet correct ingeknipt.
Laatst bijgewerkt door Oehlala op 09-06-22 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:48

Even een uitleg waarom oormerken en de ontwikkelingen + goedkeuringen: https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... ren-merken (zelfde bij schapen en geiten).

Ik vind dat mensen die niet functioneren in een hogere functie terug moeten worden gezet in een lagere functie zónder behoud van de hogere loonschaal O:)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:51

Palmera schreef:
Ik vind dat iedereen die tegen oorbellen bij baby's en kleine kinderen is ook tegen moet zijn op deze oormerken bij pasgeboren kalveren en ander vee.

Ik heb ze tijdens mijn stage op een geitenboerderij zelf moeten zetten. (Dierenarts-assistente)
en ik vond het ook wel sneu om te doen. Bij de vrouwelijke geiten moesten we dit direct doen na de geboorte, bij de mannelijke gebeurde het soms pas na een week als ze werden opgehaald voor de mesterij. (stel dat ze zouden doodgaan om wat voor reden dan ook voordat ze opgehaald zouden worden dan ging er tenminste geen oortag verloren. :roll:)

Bij de pasgeboren geitjes vond ik het veel minder zielig om te doen, want die waren pas net op de wereld en daar toch nog van ondersteboven, maar geitjes die al een week oud waren dat was veel erger. De eerste ging wel want ze wisten niet wat ze te wachten stond. Maar bij de tweede wisten ze het natuurlijk wel.

Harde wereld soms.. -O-

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:55

Captain schreef:
Palmera schreef:

Ik heb ze tijdens mijn stage op een geitenboerderij zelf moeten zetten. (Dierenarts-assistente)
en ik vond het ook wel sneu om te doen. Bij de vrouwelijke geiten moesten we dit direct doen na de geboorte, bij de mannelijke gebeurde het soms pas na een week als ze werden opgehaald voor de mesterij. (stel dat ze zouden doodgaan om wat voor reden dan ook voordat ze opgehaald zouden worden dan ging er tenminste geen oortag verloren. :roll:)

Bij de pasgeboren geitjes vond ik het veel minder zielig om te doen, want die waren pas net op de wereld en daar toch nog van ondersteboven, maar geitjes die al een week oud waren dat was veel erger. De eerste ging wel want ze wisten niet wat ze te wachten stond. Maar bij de tweede wisten ze het natuurlijk wel.

Harde wereld soms.. -O-

Ik vind sowieso dat je in een opleiding met dieren echt heel veel leed ziet. Ik had me daar niet op voorbereid en het heeft mij een hele andere kijk gegeven op dingen

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:00

Mag een pas geboren baby binnen een dag gepierced worden?

Ik denk dat de wereld daar nogal wat van vind. Ik ook. Maar vqn die oormerken vind ik hetzelfde.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:02

Ik zag er net nog 1: Ouders die hun kinderen ‘mini me’ noemen.
Gewoon nee…

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:05

Als kind wilde ik veearts worden. Dat is me toen al afgeraden door een DA omdat, zei hij, boeren geen vrouw als veearts zouden accepteren (dit was nog in de vorige eeuw.)Ik dacht toen nog dat het altijd in het belang van het dier was wat je moest doen. Enige tijd geleden toen er zoveel ruimingen waren bleek dat er veeartsen zijn die daar niet aan mee wilden werken.Toen zou er een nieuw criterium zijn gekomen om aan de studie voor veearts te mogen beginnen, nl. dat je bereid zou zijn om aan ruimingen mee te werken.Ik vind dat jammer omdat op deze manier de echt diervriendelijke personen deze studie niet kunnen gaan doen.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:10

anjali schreef:
Als kind wilde ik veearts worden. Dat is me toen al afgeraden door een DA omdat, zei hij, boeren geen vrouw als veearts zouden accepteren (dit was nog in de vorige eeuw.)Ik dacht toen nog dat het altijd in het belang van het dier was wat je moest doen. Enige tijd geleden toen er zoveel ruimingen waren bleek dat er veeartsen zijn die daar niet aan mee wilden werken.Toen zou er een nieuw criterium zijn gekomen om aan de studie voor veearts te mogen beginnen, nl. dat je bereid zou zijn om aan ruimingen mee te werken.Ik vind dat jammer omdat op deze manier de echt diervriendelijke personen deze studie niet kunnen gaan doen.

ik vind het dan weer geen rare eis dat áls er ruimingen gedaan moeten worden (dat is echt niet zomaar en een verlies voor zowel boer als vee-arts), dat er dan een persoon bij is die is opgeleid om met dieren te werken. Een ruiming is een uitzonderlijke situatie in het belang van de dieren- of menselijke gezondheid. Dus om te zeggen dat ''diervriendelijke'' personen de opleiding niet kunnen doen is imo slecht. Daarnaast is diervriendelijkheid soms juist kiezen voor het uit het lijden verlossen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:19

Amber_anne schreef:
Ik vind sowieso dat je in een opleiding met dieren echt heel veel leed ziet. Ik had me daar niet op voorbereid en het heeft mij een hele andere kijk gegeven op dingen

Ik ben wel een stuk harder geworden ja. Geitjes gelijk weghalen bij de moeder, eerste paar keren zielig. Daarna wordt het normaal. Ik vond dat niet altijd prettig van mezelf.

Ook wel gezien dat organisaties als bijvoorbeeld wakker dier wel echt vaak overdrijven want ik heb veel boerderijen van binnen gezien en de meeste dieren hadden een prima dagelijks leven en zagen er goed uit. Natuurlijk is het beter als Beppie lekker de wei op kan, maar ik vond ze er niet ongelukkig uit zien.

Daardoor ook geen vegetariër meer. :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:23

Palmera schreef:

Ik denk dat de wereld daar nogal wat van vind. Ik ook. Maar vqn die oormerken vind ik hetzelfde.

Zolang een geitje of een kalfje wel geslacht of verkocht mag worden en een baby niet is het een enorm kromme vergelijking die nergens op slaat.

Een dier is eigendom en niet beslissingsbevoegd over zijn lijf. Omwille van welzijn mag je het geen onnodige pijn aandoen, maar piercen/oormerken is zo pijnlijk ook weer niet. Bij een baby gaat het niet om de pijn maar het feit dat het geen eigendom is, maar een persoon met bijbehorende rechten om over zijn lichaam te beslissen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:32

Aight schreef:
anjali schreef:

ik vind het dan weer geen rare eis dat áls er ruimingen gedaan moeten worden (dat is echt niet zomaar en een verlies voor zowel boer als vee-arts), dat er dan een persoon bij is die is opgeleid om met dieren te werken. Een ruiming is een uitzonderlijke situatie in het belang van de dieren- of menselijke gezondheid. Dus om te zeggen dat ''diervriendelijke'' personen de opleiding niet kunnen doen is imo slecht. Daarnaast is diervriendelijkheid soms juist kiezen voor het uit het lijden verlossen.

Zoals je weet gaat het bij ruimingen vaak om geheel gezonde dieren.Dat is geen uit lijden verlossen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:36

Palmera schreef:

Een chip in de halsspier van je kind jonger dan 6 maanden word denk ik ook niet geaccepteerd :D
Bij paarden toch wel verplicht. En op een enkele na weinig weerstand daartegen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:36

Aight schreef:
anjali schreef:

Hoe is ruimen in het belang van de gezondheid van dieren?

Vaccineren is dat. Preventief afslachten niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:44

Ik vind ruimen van gezonde dieren ook niet meer van deze tijd.
Het bedrijf van de zieke dieren, ook al zitten daar gezonden tussen, oke, kan nog.
Maar niet preventief in een straal van zo'n bedrijf.
Blijf daar testen, uiteraard de bewegingen van personen en vervoer stil tot alleen hoog noodzakelijk voer brengen. Waarvan ik weet dat die ontsmetten.