Dingen die je je af vraagt deel 3!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:27

Ik heb een blinde vriendin gehad.
Dat zij blind was,kwam door een tumor die ze als baby al had.
Ik was samen met mijn andere vriendin haar enige vriendin.
Ik kan zeggen dat het best intensief was, want we gingen bijna dagelijks met elkaar om.
Maar natuurlijk moesten wij haar altijd ophalen.
Gingen we altijd mee naar zkh controles, chemo's, bestralingen.
Heb ik samen met haar een pony gekocht omdat ze dat zooo graag wilde.
Veel samen gelachen en veel samen gejankt.
In 2007 voelde ze wat, ze vroeg aan mij, wil je eens aan mijn oog voelen (oog was verwijderd dus was alleen nog een leeg stuk).
De tumor was terug.
Opnieuw chemotherapie en een nieuwe soort behandeling.
Helaas kreeg ze daarbij een longontsteking.
Smorgens werden we gebeld door haar moeder dat het slecht ging.
Zijn we als een gek naar Amsterdam geracet.
Toen wij daar kwamen zei ze tegen ons, niet huilen meisjes, ik ben er nog hoor!!.
2 uur later overleed ze.
Ik mis haar nog elke dag..

Uiteraard is niet iedereen die blind of doof is ziek.
Maar dit is even de andere kant van het verhaal.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:53

c_alsemgeest schreef:
Denk dat het gewoon een beetje aan de formulering ligt... zelf verijking klinkt egoïstisch.
Maar ik denk ook wel dat we begrijpen dat dit niet zo bedoeld is?
Meer dat Knert een bijdrage zou willen leveren?

Of dat ze zich sowieso verbaasd over het feit dat ze dat soort mensen niet kent? Ik heb in mijn omgeving ook geen mensen van mijn leeftijd die iets opvallends mankeren, maar volgens mij moeten ze er wel zijn.

Mensen met een gehoorprobleem zitten bij mij meer in de categorie ouders, die zijn rond de 70 en een aantal zit in de ontkenningsfase qua 'ik hoor je niet'. :?

Amado7

Re: Dingen die je je af vraagt deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:15

Ik snap het wel hoor. Hoe tof is het als je mensen met een beperking, ook al ervaren ze dat misschien niet zo, of wel, om die extra mee te nemen de maatschappij in. Er zijn genoeg die dat makkelijk doen maar ongetwijfeld ook die dat lastig vinden. En om zo ook te investeren in de ander en nieuwe dingen te leren :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:19

Dan zou ik eerder kijken richting vrijwilligerswerk wil je mensen helpen.
De insteek ik wil mensen meenemen in de maatschappij zou mij als iemand met beperking tegen de borst stuiten.
Omdat veel mensen met beperking dat prima kunnen.
Dan kom je uit bij de mensen die dat niet kunnen en daar zie je wel oproepen voor als maatje gezocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:25

Amado7 schreef:
Ik snap het wel hoor. Hoe tof is het als je mensen met een beperking, ook al ervaren ze dat misschien niet zo, of wel, om die extra mee te nemen de maatschappij in. Er zijn genoeg die dat makkelijk doen maar ongetwijfeld ook die dat lastig vinden. En om zo ook te investeren in de ander en nieuwe dingen te leren :)
Maar imo is dat al de verkeerde insteek: je gaat er al vanuit dat die mensen hulp nodig hebben om mee te draaien in de maatschappij en dat jij dan als een soort redder in nood kunt optreden. Dan doe je dat niet voor de ander en ook niet om hun persoonlijkheid, maar omdat ze "zielig" zijn en je zelf een soort bevestiging wilt dat je goed bezig bent. Als je een bijdrage wilt leveren mensen die het echt nodig hebben, dan is de beste optie vrijwilligerswerk doen, maar een vriendschap willen beginnen omdat iemand in jouw ogen iets tekort komt, vind ik eerlijk gezegd juist nogal bekrompen. :o

De vraag/realisatie van Knert an sich vind ik niet zo vreemd, dat je je ineens realiseert dat je geen mensen kent die een handicap of ziekte hebben (of een andere huidskleur, andere geaardheid, noem maar op) en je afvraagt hoe dat komt. Realiseer je tegelijkertijd ook dat niet iedereen een zichtbaar "probleem" heeft en dat er waarschijnlijk genoeg mensen in je omgeving zijn die toch in meer of mindere mate een beperking hebben, maar waarbij het niet opvalt doordat ze gewoon "hun ding" doen en niet zo bezig zijn met ziek of gehandicapt zijn.

Zo op het eerste gezicht denk ik namelijk ook dat ik niemand ken die iets "mankeert," maar als ik dan ga nadenken, zijn er toch genoeg. Ze hebben alleen geen redder in nood nodig, want ze redden zichzelf en als ze ergens hulp bij nodig hebben, trekken ze me wel aan m'n mouw.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:28

Ik bedoel niet dat je met dat doel iemand op moet gaan zoeken. Misschien is dat niet helemaal duidelijk, excuus. Maar ik kan me wel voorstellen dat dat mooi is om te doen. Niet dat ik voor die reden een vriendin zou zoeken die doof is. Maar ik kan me zeker wel voorstellen wat Knert bedoelt.

Edit: En ik ga er ook niet vanuit dat mensen niks hebben. Maar ik ken er ook genoeg die het daardoor juist moeilijk vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:56

Krijgen ziekenhuizen e.d. geen inzage in persoonsgegevens, bijv. via je zorgverzekeraar?

Ik ben onderzocht in ziekenhuis X, die hebben mijn actuele persoonsgegevens. Nu ben ik doorverwezen naar ziekenhuis Y, maar die hebben nog oude gegevens in hun systeem. Ik krijg mijn uitnodiging per post. Nu heb ik ziekenhuis Y toevallig gebeld voor een andere vraag, maar zou mijn uitnodigingsbrief anders per post naar mijn oude adres verstuurd zijn?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:30

Schemerdier schreef:
Ik vind het een beetje denigrerend omdat je dan die persoon reduceert tot zijn 'gewenste eigenschappen' (doof/blind... Ziek(?? Wat betekent dat zelfs? Doodziek, terminaal ziek, of mag hij nog genezen ook?). Dat is toch niet de insteek van een vriendschap? Die persoon moet toch niet slechts degene zijn die een nieuw vinkje op je diversiteitslijstje betekent?
Sorry maar voor mij komt het een beetje te veel in de buurt van 'aapjes kijken'.

Als je graag wil helpen/verzorgen zou ik vrijwilligerswerk gaan zoeken. Vb mindervalide mensen helpen met boodschappen doen ofzo.

Zoals jij het opvat bedoel ik het juist niet. Je geeft zelfs de tip vrijwilligers werk op....Zo niet wat ik bedoelde.

Ik vind juist dat mensen teveel zijn gescheiden. Teveel in hokjes worden geplaatst. Zou zelf juist wel gewone vriendschappen willen hebben met mensen die bijvoorbeeld minder gezond zijn. Een handicap hebben of iets. Omdat ik er tegen aan loop dat iedereen (gezegend) is met een goede gezondheid.. maar de maatschappij kent echt veel meer mensen. Waarom tref ik die niet?waarom heb ik die niet in mijn vriendengroep. Hoe ontstaat dat? Dat is toch ergens raar met al die mensen die we hebben in Nederland?

En wellicht dat de mensen met een handicap ook zoekende zijn naar leuke vriendschappen met mensen zonder een handicap. Juist omdat zij misschien wel omringt worden met alleen maar mensen met een handicap. En juist ook geen zielige behandeling willen. Gewoon een vriendin!

Ik doel niet op een ‘projectje’ of een vinken lijstje.
Absoluut niet!!! Er moet gewoon meer mengeling komen. Alle mensen zijn mooi en een verrijking.
Dus dat kan mij als mens toch alleen maar verrijken? Het draait dan niet om de handicap. Maar enkel om meer te mengen en niet te denken in hokjes of met boogjes om iemand heen lopen. Dat is pas aapjes kijken!

Daarnaast heb ik een fascinatie voor gebarentaal. Dat moet je er een beetje los van zien.

Dus noem mij alsjeblieft geen aapjes kijker als je niet gesnapt heb wat ik bedoel!
Misschien verwoord ik het niet goed. Maar ik ben NIET uit op zoiets!
Laatst bijgewerkt door Anomien op 16-03-21 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:35

Ik denk dat er meer mensen in je omgeving zijn die ziek zijn, maar dat je het niet eens weet. :)

Afbeelding

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:38

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat er meer mensen in je omgeving zijn die ziek zijn, maar dat je het niet eens weet. :)

[ Afbeelding ]

Goed punt!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:42

Zowel mentaal als fysiek... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:47

Je aanname dat mensen met een handicap vaak omringd worden door andere mensen met een handicap, is ook niet juist. Tenzij je vanwege een geestelijke beperking je hele leven doorbrengt op speciale scholen, in instellingen etc., ben je echt niet geïsoleerd of beperkt tot omgaan met mensen die ook een handicap hebben. Ik ken eigenlijk niemand met een ziekte of handicap die geen "gezonde" vrienden heeft.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:53

Mkango schreef:
Je aanname dat mensen met een handicap vaak omringd worden door andere mensen met een handicap, is ook niet juist. Tenzij je vanwege een geestelijke beperking je hele leven doorbrengt op speciale scholen, in instellingen etc., ben je echt niet geïsoleerd of beperkt tot omgaan met mensen die ook een handicap hebben. Ik ken eigenlijk niemand met een ziekte of handicap die geen "gezonde" vrienden heeft.

Bij mensen die doof zijn ligt dat soms anders. Dat is een gehele eigenlijk cultuur waar iemand die geen gebarentaal spreekt moeilijk tussen komt. Ik had een doof vriendinnetje op de basisschool wie ik soms nog wel eens zie maar haar verdere sociale kring bestaat eigenlijk uit doven. Al zal dit ook komen door dat ze op de doven school werkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:39

Lena mijn schoonmoeder kan geen gebarentaal. Haar broers en zus die doof zijn ook niet en de horende ook niet.
Alles is liplezen (fijn nu met mondkapjes ;( )
Daardoor kunnen ze communiceren met horende.
En ik ga er vanuit dat ook de doven nu dat nog steeds leren.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:50

Mkango schreef:

Ja ik wil je best geloven. Ken namelijk nauwelijks mensen met een handicap en heb ze ook niet in de vriendengroep. Dus die visie is niet gebaseerd op dat ik dat echt zag.

Ik had dat beeld. Maar dat klopt dus echt niet?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:06

DuoPenotti schreef:
Lena mijn schoonmoeder kan geen gebarentaal. Haar broers en zus die doof zijn ook niet en de horende ook niet.

Ook dit zal per gebied verschillen en vooral ook of er een doven school voor handen is.
Die heb je hier dus wel. Daarom schreef ik ook zal soms verschillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:15

Knert schreef:
Mkango schreef:

Ja ik wil je best geloven. Ken namelijk nauwelijks mensen met een handicap en heb ze ook niet in de vriendengroep. Dus die visie is niet gebaseerd op dat ik dat echt zag.

Ik had dat beeld. Maar dat klopt dus echt niet?
In mijn ervaring niet, nee. Zeker als mensen op het reguliere onderwijs zitten, hebben ze vaak hoofdzakelijk mensen in hun kring die niet gehandicapt zijn. :)

Je moet ook niet vergeten dat mensen met een duidelijk aanwezige handicap natuurlijk een vrij kleine minderheid zijn. Doordat er aandacht voor gevraagd wordt en geld wordt ingezameld voor onderzoeken etc., lijkt het soms alsof het grote groepen zijn, maar relatief gezien valt dat mee.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:21

Sinds corona ben ik er wel achter dat ik meer mensen ken die in therapie zitten dan ik dacht :). Eigenlijk meer wel dan niet. Verder heb ik maar 1 persoon met een zichtbare handicap in mijn vriendenkring (gehad). Hij liep met een rollator. Maar ik snap eigenlijk ook niet waarom het zich zo scheidt. Geestelijk snap ik overigens wel (in de zin van: echt verstandelijk beperkt), maar lichamelijk niet echt. Behalve misschien inderdaad doof en blind, die kom je minder tegen op reguliere scholen en bij de reguliere studies.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:28

lenaa_tje schreef:
DuoPenotti schreef:

Ook dit zal per gebied verschillen en vooral ook of er een doven school voor handen is.
Die heb je hier dus wel. Daarom schreef ik ook zal soms verschillen.

Weet niet wat hier is. Maar schoonfamilie heeft in st Michels gestel op de doven school gezeten.
Nu is dat uiteraard wel lang geleden.
Maar mij lijkt juist dat nu ook liplezen nog steeds word geleerd. Anders komt iemand idd in een isolement en dat is nooit de bedoeling.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 01:34

culaccino schreef:
Krijgen ziekenhuizen e.d. geen inzage in persoonsgegevens, bijv. via je zorgverzekeraar?

Ik ben onderzocht in ziekenhuis X, die hebben mijn actuele persoonsgegevens. Nu ben ik doorverwezen naar ziekenhuis Y, maar die hebben nog oude gegevens in hun systeem. Ik krijg mijn uitnodiging per post. Nu heb ik ziekenhuis Y toevallig gebeld voor een andere vraag, maar zou mijn uitnodigingsbrief anders per post naar mijn oude adres verstuurd zijn?

Nee, de epd's zijn niet gekoppeld aan de gemeentelijke basisadministratie of de databases van de zorgverzekeraars.
Het was netjes geweest als ziekenhuis x bij de verwijzing de naw-gegevens had vermeld.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 09:59

De handicap discussie, soms zie je het niet aan de buitenkant. Ik ken toch best wat mensen met een mankement eigenlijk inclusief ikzelf :')

Ik vraag me al even af waarom mensen tegenwoordig als ze een huis kopen echt alles helemaal er uit slopen. Ook als het nog netjes en goed is. Maar zeker de laatste twee jaar lijkt het wel alsof zowel huis en tuin leeg moeten, inclusief vloeren hakken zodat er niks meer over is van de oude situatie. En met de huidige huizenprijzen. Waar betaal je dat van? En waarom kunnen zij wel bouwbedrijven en tuinmensen vinden die er tijd voor hebben?

Ik voel me een uitzondering met alleen een vloer leggen waarvoor niet gehakt hoefde te worden. Sommige huizen waren echt mooi netjes en vrij recent opgeknapt. Maar zelfs een 1,5 jaar oude keuken gesloopt en weggegooid hier in de buurt zelfs

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:20

@Karuna ik snap het enerzijds wel, als iets echt niet je smaak is kan je het er beter direct uithalen dan na 4 jaar toch te beslissen dat je iets anders wil en weer in het puin zitten. Vaak kan je extra lenen ook voor bouw depot. Maar waar mensen het van doen snap ik ook niet, een huis in onze straat is verkocht voor 450 en ze hebben zoals jij zegt het hele huis gestript en voor zeker 2 ton verbouwt een half jaar. Waar halen die mensen 6,5 ton vandaan?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:24

xSCWx schreef:
@Karuna ik snap het enerzijds wel, als iets echt niet je smaak is kan je het er beter direct uithalen dan na 4 jaar toch te beslissen dat je iets anders wil en weer in het puin zitten. Vaak kan je extra lenen ook voor bouw depot. Maar waar mensen het van doen snap ik ook niet, een huis in onze straat is verkocht voor 450 en ze hebben zoals jij zegt het hele huis gestript en voor zeker 2 ton verbouwt een half jaar. Waar halen die mensen 6,5 ton vandaan?!

Die 4,5 ton hebben ze natuurlijk niet in één keer af hoeven tikken. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:26

Verbouwingsgeld toch wel. Die krijg je niet zomaar meegefinancieerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 11:32

karuna schreef:
Verbouwingsgeld toch wel. Die krijg je niet zomaar meegefinancieerd
Daar kun je dan voor sparen. Of ook lenen.