Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SandAndOak

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:05

Ik lees altijd een beetje mee in jullie topic, maar reageer eigenlijk nooit. Lees nu de problemen met de konijnen en de hitte, erg sneu.. Wat ik aan zou raden is het strooisel zo veel mogelijk uit de hokken halen en dan 1 of 2 stoeptegels (afh van grootte konijn) erin leggen. Tegen die stoeptegels kan je dan 1 of twee plastic flessen met bevroren water erin neerleggen. Die tegels nemen die kou goed op dus je creëert dan een soort vloer airco. Bij mijn konijnen merkte ik dat ze echt voor die tegels als ligplaats kozen. Flessen wisselde ik steeds om met nieuwe uit de vriezer als het ijs gesmolten was. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:09

30x30 stoeptegel is 9kg niet bepaald waar mijn hokken op gebouwd zijn nog afgezien van boven mijn macht moeten tillen (gevaarlijk), vloerplavuizen/tegels zijn dan een betere optie. Al zijn er keramische platen voor koeling te krijgen, die kunnen ook in de koelkast of zelfs vriezer.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 14:17

SandAndOak schreef:
Ik lees altijd een beetje mee in jullie topic, maar reageer eigenlijk nooit. Lees nu de problemen met de konijnen en de hitte, erg sneu.. Wat ik aan zou raden is het strooisel zo veel mogelijk uit de hokken halen en dan 1 of 2 stoeptegels (afh van grootte konijn) erin leggen. Tegen die stoeptegels kan je dan 1 of twee plastic flessen met bevroren water erin neerleggen. Die tegels nemen die kou goed op dus je creëert dan een soort vloer airco. Bij mijn konijnen merkte ik dat ze echt voor die tegels als ligplaats kozen. Flessen wisselde ik steeds om met nieuwe uit de vriezer als het ijs gesmolten was. :)

Klinkt als best een goed idee. Word het geen zooitje met urine zonder strooisel? Of laat je het in de poephoek wel liggen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:37

SandAndOak schreef:

Dit bieden wij elk jaar aan maar ze maken er eigenlijk nauwelijks tot geen gebruik van helaas. Ze gaan er wel in een cirkel rond liggen maar niet er tegen/op od. We hebben eigenlijk nog geen verschil gemerkt of ze het hebben of niet.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 14:58

Kippen en kuikens hier ook vandaag allemaal in orde. Kuikens worden al mooie fluffy mini-kipjes. De Orpington-haan van deze lichting is erg naar (ik heb één haan en vijf hennen, wat een kans :') ), ik ga er niet rouwig om zijn als hij op wintersport mag. De Sussex-haan daarentegen is zo lief dat ik hem bijna wil houden, maar ja, hij begint zo langzamerhand met wat kraaien en dat is toch echt een afspraak met de buren dat ze dan niet mogen blijven.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:36

Hier alles de hitte goed doorgekomen gelukkig!

Onze nieuwe aanwinst had er het meeste moeite mee geloof ik, maar met een koelmatje en af en toe een natte washand over haar buikje us het toch helemaal goed gekomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moestuin wat onwijs balen van de nieuwste tegenslag en gezeur met de gemeente/ bedrijfswoning bestemming.
Het is jullie ook niet gegund!
Ik hoop zo op een klein wondertje zodat het toch goed opgelost kan worden!
Is bestemmingswijziging naar andere bedrijfsvorm dan agrarisch niet een optie ipv naar wonen? Dat je dan onder die aanpassing bij de buren uit komt?
Jouw man heeft een eigen bedrijf toch?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:38

Moestuin schreef:
Hier regent het :+

En dan rent alles naar binnen. Met sproeien bleven ze gewoon buiten lopen onder de struiken. Maar regen en onweer is hok in vluchten. :')

En net 2 kuikens verkocht mevrouw was er super blij mee.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 15:40

Wat een droppie Sannanasje <3 <3 <3

Fijn dat je nog 2 kuikens had kunnen verkopen Marcella. Ik had er nog 40 zitten waarvan ik bang was dat we ze zelf moesten gaan opfokken. Maar toevallig opeens iemand die ze allemaal wilt hebben :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 15:42

Weet iemand hier trouwens waarom de prijzen van kippenvoer zo veel harder stijgen dan andere diervoerders? Varkensvoer is hier wel 10-20% duurder maar legkorrel maar liefst 50%! En niet alleen bij mijn voerboer. Ik heb nu mijn kippenvoer maar even apart besteld bij AR ookal doe ik dat liever niet. Maar scheelt toch even een paar euro per zak en met die stijgende prijzen is dat wel even fijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:46

Heb nu nog 5 kuikens voor de verkoop waarvan 1 kruising. Misschien dat ik de kruising tot 5/6 maanden opfok om dan te slachten.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:50

Moonfight schreef:
Weet iemand hier trouwens waarom de prijzen van kippenvoer zo veel harder stijgen dan andere diervoerders? Varkensvoer is hier wel 10-20% duurder maar legkorrel maar liefst 50%! En niet alleen bij mijn voerboer. Ik heb nu mijn kippenvoer maar even apart besteld bij AR ookal doe ik dat liever niet. Maar scheelt toch even een paar euro per zak en met die stijgende prijzen is dat wel even fijn.

Waarschijnlijk omdat kippen ook veel hobbymatig gehouden worden, meer dan varkens en dergelijken.
Hobby's zijn duur en makkelijker aan te verdienen?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 15:53

Moonfight schreef:
En soms helpt het ook om wat lekkers er bij te strooien. Als ze het niet kennen dan vinden ze het spannend.

Het is de TOOLCRAFT 1561110 Nevelsproeier op conrad :)

Thanks. En dat is een goed idee.

Sannanasje, wat een prachtige hond <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 16:08

Sannanasje schreef:
Moonfight schreef:

Waarschijnlijk omdat kippen ook veel hobbymatig gehouden worden, meer dan varkens en dergelijken.
Hobby's zijn duur en makkelijker aan te verdienen?

Was ook Lieke haar redenatie.

Wat eventueel nog kan is dat kippenvoer vaak volledige granen zijn. In ander voeder zoals meel of een geperste brok zit er vaak luzerne bij en andere vulmiddelen, maar ook granen die net wat minder mooi zijn, niet voldoen voor een volle korrel od. Dus die kosten dan ook minder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:11

Na anderhalve week heb ik weer wat kunnen rommelen in de tuin <3 6 eikenbladsla, 6 romeinse sla, 6 peterselie de grond in en tussen de sla in nog boterboon, groene sperzieboon en paarse sperzieboon gezaaid. Hopelijk komen deze wel uit :D

Iedereen ondertussen voldoende regen gehad?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 15:58

Heerlijk joh!
Ik zag volgens mij een foto voorbij komen op facebook. Ben je geblesseerd?

Hier regent het al sinds eind van de middag gestaag door. Heerlijk voor de tuin. En voor mij, want ik ben nog steeds ziek en nu hoef ik mooi geen water te geven. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-22 16:11

Ligament in mijn enkel gescheurd dus het is behelpen momenteel :=

Nou, komt goed uit dan dat je geen water moet geven :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 15:04

Hoe is het met iedereen?

Hier is het hard werken om de moestuin bij te houden. De afgelopen dagen al 18 liter bloemkoolsoep, 9 liter broccolisoep, 6 liter chutney en nog wat liters bouillon (vriezerruimte maken) gemaakt en geweckt.
Maandag 2 varkens naar de slager gebracht. Waren 102 en 92 kilo dus daar zijn we best tevreden mee.
Morgen maar eens beginnen aan het wecken van 2 kratten met bonen :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:29

Hier ook dik tevreden! Courgette gaat (zoals altijd) hard nu, bonen al kunnen oogsten, aardpeer groeit goed, al komkommers en augurken geoogst en de eerste augurken ingemaakt, wortels gaan goed en er komt ontzettend veel tomaat en ook paprika en peper aan. Ik was wat laat met sommige dingen maar het is veelbelovend :)
Mogelijk kan ik zelfs een klein beetje honing oogsten dit jaar van mijn volkje dat ik pas heb, en de kuikens voor de slacht groeien goed. De eerste lichting is al 17 weken, die zijn flink, de tweede lichting zijn 10 weken jonger maar doen het goed.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 15:35

Dat zou leuk zijn Century! Heb je er een honingkamer opstaan? Ons grote volk heeft 1 hk driekwart vol en wij hoopte eigenlijk dat ze die nog wel af konden vullen. Maar met de droogte hier schiet het niet zo op en de lindedracht viel zo tegen.

Hoeveel kippen heb je straks om te slachten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 15:45

Wat een hoeveelheden moonfight! Goed bezig! Varkens zijn inderdaad erg mooi aan de maat. Is dat gewicht aan de haak? Hier waren ze 95 en 96 kilo maar wel versneden, geen idee wat dat aan de haak zou geven…

Century: Ik duim dat je wat honing kunt oogsten!

Hier ook met een hele hoop best laat zoals komkommers etc. Maar het doet het allemaal eigenlijk best goed! Ik heb opnieuw bonen gezaaid en deze ronde komt wel uit gelukkig.
Gisteren had ik nog een heel verrassend mailtje van de oude dierenarts na een dikke 5 maand :+ Anyway, ze gaf toe dat er miscommunicatie is geweest bij hun en ze het inderdaad anders hadden moeten aanpakken. Wel fijn dat ze hun fout erkennen. Enkel zuur dat dat zo laat gebeurd en ze wel al lang hun geld hebben geïncasseerd.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 16:14

Ja dat is schoon aan de haak, dus zonder ingewanden maar met botten enzo. Die van jullie waren ook ruim over een jaar toch? Deze waren nu bijna een jaar.

Ik vraag me af of er intern nog gedoe over geweest is dan, ook omdat ze nu pas reageren. Wij hebben door schuld van de dierenarts een zeug verloren en moesten 13 biggen met de hand grootbrengen. Wij zitten bij een grote groepspraktijk met heel wat dierenartsen. Maar iedereen was er van op de hoogte dus ik gok dat er intern ook wel gedoe over is geweest. Maarja, waren wij niet mee geholpen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 16:19

Ja die van ons waren zelfs bijna anderhalf jaar := Maar ik had ze wel zwaarder verwacht voor een Duroc. Maar die 95 kilo was wel uitgebeend, zonder hoofd dus gok ze een 120 kilo aan de haak.

Ik denk zeker wel dat er intern gedoe is geweest. Het is ook de eigenares van de praktijk die nu heeft gereageerd. Ik ben ook nog eens telefonisch gecontacteerd door een assistente dat de dierenartsen mij probeerden te bereiken maar ik nooit opnam. Wat niet waar was. Ik werd gewoon niet gebeld. Dus ik stel mij nu dus wel de vraag of iedereen daar wel zo eerlijk is als hoort te zijn want ik zou echt -tig gesprekken hebben gemist :+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:17

Pff, dus eigenlijk is er nog steeds gedoe. Al geven ze nu iets toe van hun kant blijkbaar. Fijn dat alles goed op komt, Moestuin!

Veel sterkte Moonfight, met alles verwerken! Dat is dan weer het nadeel van onze hobby vind ik. Je kunt het niet even aan de kant leggen als je geen tijd hebt, je moet op gezette tijden wel even hard aan de bak.

Ik heb inderdaad een HK, en net gezien dat er drie ramen verzegeld zijn, die ga ik oogsten. De rest geef ik graag aan ze terug, zodat ze mooi vol de winter in kunnen. Evt. nog bijvoeren als ze de broedkamer niet goed vol krijgen met honing.
Ik heb 13 kuikens (3 van 17 weken en 10 van 7-8 weken), van de laatste lichting wil ik er twee houden. Dus dan heb ik 11 kuikens/kippen te (laten) slachten tzt. :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 17:30

Geen idee eigenlijk hoe de bijen het hier doen. 2 van de 3 kasten zijn leeg en de andere is een paar keer omgegooid door de schapen _-:(
Maar tot m'n verbazing zitten daar dus nog wel bijen in ondanks dat de kast op z'n kant ligt en de deksel een stukje open staat. Het onkruid eromheen staat ook flink hoog (wat dan de ingang weer beschermt tegen hoornaars bijvoorbeeld).
Binnenkort toch maar een keer rechtop zetten en op het stuk waar de schapen niet bij kunnen komen en kijken wat ze er inmiddels van gemaakt hebben :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 11:34

We hebben net te horen gekregen dat ze ons niet uit ons huis gaan zetten. De voorwaarden hier rond moeten wij nog horen, daar komt nog een gesprek voor. Maar dat is toch al een hele geruststelling!