Baby en kinderkleding

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:42

Hier ook zo, zolang er auto's, camions en derg of dino s op staan, ook niet altijd mijn ding maar he hij is er gelukkig mee en dat is wat voor telt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:45

Dochter draagt beide, jongens en meisjes kleren. Al let ik er wel op dat jongenskleren niet te jongensachtig zijn. Maar genderneutraal vind ik hartstikke prima. Eerlijk gezegd wil ik toch niet dat mensen zich afvragen of het wel een meisje is, of dat ze (later) gepest wordt omdat ze "op een jongetje lijkt". Als ze wel iets echt jongensachtigs aan heeft compenseer ik dat vaak met een meisjesachtig kapsel of vrolijk gekleurde haarspeldjes.

Gave jas Li! Lijkt me ook lekker warm.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:45

Keet schreef:
Ik doe niet aan genderneutraliteit.
Maar ook niet aan "lief stoer" teksten.
Ik kleed mijn kinderen met kleding die ik bij hun vind passen en hun vind staan. Als ze later een mening krijgen, dan valt er over te praten.
Vind dat er teveel poehaa over dat hele gender geneuzel wordt gemaakt

Dit! Ik ga mijn kinderen niet genderneutraal kleden ‘om het kleden’. Ze dragen wat ik leuk vind bij ze. En soms is dat genderneutraal en soms/meestal niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:47

Ik vind dat Oot een echte jongenskop heeft. Dus als hij dan een keer zijn glitter ACDC trui aanheeft compenseert dat weer :=

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:49

Toevallig is het meeste van wat ik koop redelijk genderneutraal, daar voel ik me qua kinderkleding het meest toe aangetrokken. Hij draagt ook (oud) roze en veel geel. Bovendien schuw ik grote teksten en opdrukken. Maar omdat nou onder een bewust genderneutrale keuze te scharen gaat me te ver.

Ik vind het ook een lastige. Ik ben me ervan bewust dat er ongelijkheid is en denk op dat gebied, ook on onze westerse wereld, nog veel te winnen valt. Maar ik zie ook dat onze zoon, ondanks dat wij dat nooit bewust (wie weet wat we onbewust benadrukken?) hebben gestimuleerd, bijvoorbeeld heel erg naar voertuigen trekt. In hoeverre is dat nature/nurture?

Toevoeging: Gup is ook duidelijk een jongetje, niemand heeft hem ooit als meisje betiteld.

litilaura

Re: Baby en kinderkleding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 18:55

Over dat genderneutrale kijk eens op de insta van raisingzoomer die voeden gendercreatief op en hebben best een leuke kledingstijl.

Hier zowel jongens als meisjes als neutrale kleding. toch vooral veel jurkjes maar ons favo item dat iedere week minimaal 1x uit de kast komt is een donkerblauwe salopette van graylabel echt genderneutraal als je het mij vraagt.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:19

Misschien heeft dat (onbewust) genderneutraal kleden ook wel iets te maken met een zekere 'rust' die de kleuren van die kleding uitstralen. De meeste mensen verven hun huis immers ook in neutrale kleuren om die reden.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:21

Ik vind het best goed om na te denken over wat je koopt en je er bewust van te zijn dat er mensen zijn die zich niet thuis voelen in hun geslacht maar ik ga daar nu geen rekening mee houden op voorhand. Ik koop wat ik leuk vind en voor hem is dat vaak wel echt jongenskleding of unisex. Mocht hij daar ooit zelf iets anders van gaan vinden dan zien we dat dan wel weer. Mijn moeder zegt wel eens met een knipoog als ik (weer) iets blauws gekocht heb “dat is niet genderneutraal he?” En mijn antwoord is dan ook standaard: “hij is ook niet genderneutraal”.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:22

Helemaal genderneutraal zoals je soms ziet als in: ons kind mag zelf kiezen en tot die tijd is het onzijdig is dan weer niet zo mijn ding trouwens.

Maar wel: je bent een jongetje, maar jongetjes mogen hetzelfde, zijn gelijk aan meisjes. Dus niet hetzelfde, lees de finesse: gelijk aan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:23

Bij mij zit genderneutaliteit meer in de opvoeding, als in jongens mogen huilen en meisjes mogen in bomen klimmen. Gewoon lekker je ding doen.

De kleding die ik koop is niet echt voor een bepaald geslacht gemaakt, al zal ik C niet snel een glitterjurk aantrekken. :D

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:32

Wij doen alles lekker door elkaar maar hou wel van echte jongens kleding voor B :)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 19:36

Grappige is dat wij blauw associëren met een jongenskleur.
Nog niet zo heel lang geleden was juist blauw een vrouwenkleur (kleur van de maagd Maria, in schilderijen is zij altijd in blauw afgebeeld).
Rood/roze was juist weer het beeld van een sterke mannelijke kleur.

Het is zo afhankelijk van tijdelijke perceptie.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:39

Ik noem het een jongenskleur idd omdat dat nu als zodanig bestempeld is maar mijn eigen kast hangt vol met blauw. Print en stof maken ook een boel uit. Teksten heb ik niet echt iets mee of tegen maar dat hangt heel erg af van de manier waarop.

Ik ben iig ergggg benieuwd naar jouw Crab your hands shirtje <3

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-18 19:48

Daar ga je echt veel plezier aan hebben :)
Het is een heerlijk shirt. Ik heb hem destijds uit Frankrijk gehaald bij Smallable. In Nederland was er echt geen winkel die hem verkocht. Dus nog redelijk uniek ook :))

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 19:52

Pantykous schreef:
Bij mij zit genderneutaliteit meer in de opvoeding, als in jongens mogen huilen en meisjes mogen in bomen klimmen. Gewoon lekker je ding doen.

Eens. De discussie over genderneutrale kleding hoort in een breder plaatje over geslacht, gender en stereotypering in onze cultuur en daarom mag die discussie m.i. best gevoerd worden. Dan hoeft de uitkomst niet te zijn dat niemand zijn kind meer glitterrokjes of shirts met Cars erop aan mag trekken, maar hopelijk wel dat er meer wederzijds respect komt.

Smallable <3 voor mij de 'slechtste' ontdekking van dit topic :')

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:01

Pantykous schreef:

De kleding die ik koop is niet echt voor een bepaald geslacht gemaakt, al zal ik C niet snel een glitterjurk aantrekken. :D

Precies dit idd.
En als B straks graag een prinsessenjurk aan wil vind ik het prima. Maar wel in huis. Maar dat zou ik met een meisje ook zeggen. :Y)

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:03

Overigens zat mijn kind vanmiddag onderuit gezakt in een luie stoel Formule 1 te kijken, vindt ze prachtig. Over genderneutraal gesproken :+
Vervang de rietjesbeker water door een blikje bier en het plaatje is compleet :))

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:13

Ik heb een jongen en kleed hem als jongen maar hij draagt rustig een roze shirt of blouse. Ik vind dat gender gedoe helemaal niks. Zolang hij nog geen eigen mening heeft draagt hij wat ik wil.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:16

Afbeelding
Ties is ook echt wel een jongens jongen met tractors en vrachtwagens enz maar heeft best wel wat shirts in roze achtige tinten. Zelfs zn vader (type Brabantse boer) hoor ik niet klagen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:19

Mij maakt het ook echt niets uit, genderneutraal of niet. Ik vind vooral dat ieder moet doen waar ie zich goed bij voelt en vooral waar je kind gelukkig van wordt..!

Die van mij kiest dus toevallig echt meisjeskleding maar is ook echt een meisje meisje!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:34

Maar mensen die hun kinderen volledig genderneutraal willen opvoeden, geven die hun kind dan ook een genderneutrale naam? Robin of Pascal bijvoorbeeld?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 20:49

Gendercreatief vind ik persoonlijk een bijzonder iets. Onze zoon is een jongetje en ik wilde zeggen: hij wordt ook als jongetje opgevoed. Maar dat is niet waar, een dochter zou exact dezelfde opvoeding krijgen. Hij is stoer, maar ook lief. Hij draagt veel genderneutrale kleding (al denken mijn schoonouders daar anders over, want broeken zijn voor jongetjes :+ ) maar dat is vooral omdat ik dat mooi vind.

Als ik een meisje zou krijgen zou ze wel wat zachtere kleuren dragen denk ik, en rokjes en jurkjes. Maar idd wat Li zo mooi zegt: een jongetje is gelijk aan een meisje, maar niet hetzelfde. Hij heeft nu eenmaal een piemel, en als straks blijkt dat hij zich niet thuis voelt in zijn lichaam vermoed ik dat ik best even moet slikken, maar daar dealen we dan wel weer mee.

litilaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:18

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 21:57

Mooi!

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 22:00

Mooie combinatie! Vrij klassiek maar niet zoetsappig :)