Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:57

Tegenwoordig is een huis kopen wel luxe met die belachelijke prijzen.
Maar toen wij in 1996 een huis kochten, hadden wel flink wat eigen geld, toen was een huis kopen niet perse luxe. Al waren er toen ook genoeg stellen die dat niet konden.
En terwijl wij beide toen in de tuinbouw werkte dus geen dikke lonen hadden.

Nu zou ons huis meer waard zijn, maar eigenlijk heb je daar niks aan.
Want wil je wat anders, in ons geval kleiner, is dat ook gestegen. Harder dan de huizen in het buitengebied.
En huur kom je ook niet in aanmerking.

Daarnaast vergeet met wel snel de kosten van onderhoud. Deels opgedrongen door onze regering.
Dus daar is weinig luxe aan. Denk dat veel gehuurde mensen voor wat wij in verduurzaming stoppen voor op vakantie gaan oid.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:00

Sansevieria schreef:
Polar schreef:
Ooh oke, dan is dat veranderd, dat zou wel heel fijn zijn!
Ik geloof wel dat er een tijd geleden een 'proef' was waarbij ze mensen inderdaad een hypotheek gaven die dat eerder niet zouden krijgen.
Maar ik weet niet wat daar verder uitgekomen is.

Om een hypotheek te kunnen krijgen zul waarschijnlijk (best een vaste) redelijk verdienende job moeten hebben, geen verdere schulden (en ja telefoon met abbo valt daar al onder), je leeftijd mee hebben (vanaf 10 jaar voor je pensioen is het al moeilijker), banken kijken ook naar pensioenopbouw e.d., gezondheid.
Heel veel factoren. Waarbij er op dit moment meer banen dan ooit zijn.
Minder flexcontracten, in deze tijden van schaarste zijn werkgevers ook eerder geneigd sneller een vast contract te geven om mensen te kunnen vasthouden.

Maarja, de mensen die nu nog moeten starten met hun (eerste) koophuis, die hebben het in de huidige tijd gewoon heel erg moeilijk.
Huizenprijzen zijn echt waanzinnig :')
Ja klopt, het probleem is dus eigenlijk dat mensen het prima zouden kunnen betalen, maar dat de banken het niet willen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:03

Polar schreef:
Toch ben je bevoorrecht als je een hypotheek kunt krijgen.
Genoeg mensen die soms wel 1000 of 1200 euro in de maand aan huur betalen, maar geen hypotheek van 900 euro per maand krijgen...

Als eigenaar ben je ook verantwoordelijk voor het onderhoud van je huis. Soms vind ik mogen huren tegen sociaal tarief een luxe.
Sommige koophuizen hebben best wat onderhoud nodig (dat je mogelijk niet doorhad toen je het kocht etc..) en als maar klusjesmannen vinden die willen komen, en het werk redelijk goed doen, is ook nog best een klus. En dan die rekening nog betalen.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 06-04-25 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:03

@Polar, dat klopt.
Bij de minste twijfel krijg je de hypotheek al niet.

(En dan heb ik het nog niet over KYC en de anti-terrorisme afdelingen van banken als je daar zakelijk/werkgerelateerd mee van doen hebt), daar kon ik stories over vertellen, maar dat laten we maar.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:07

Klopt, een koophuis is uiteindelijk ook een risico en er zit inderdaad onderhoud aan.
Maar het is wel een investering waarbij het geld uiteindelijk weer deels bij je terug komt.
In het verleden was het zo dat je een huis kocht, in de loop der jaren opknapte en dan bijvoorbeeld 10 jaar later weer verkocht voor een (veel) hogere prijs.
Voor dat geld kocht je dan een beter huis en uiteindelijk heb je dan of een heel goed huis, of een hoop extra spaargeld.
Maar ik denk niet dat dat tegenwoordig nog zo werkt, tenzij je echt veel geluk hebt.

Ik kan me voorstellen dat, wanneer je ziek of oud bent, of maar tijdelijk ergens verblijft, dat je dan veel liever huurt. :j
Maar het is gewoon jammer dat de mogelijkheid er niet is voor de mensen die wel heel graag een koophuis zouden willen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:08

MarlindeRooz schreef:
Sansevieria schreef:
Makkelijk verdienen? Waar ga je dan wonen?
Vergeet niet dat als je nu iets terug moet kopen dat dat ook stervensduur is.
Van bakstenen kan ik helaas niet eten.

En ja, hier ook uitsterfbeleid, nu nog 4 (oude) honden, voor alles wat er wegvalt komt niks nieuws.
Dan hoop je nog dat je niet al te veel aan dierenartskosten hebt, begin dit jaar mijn oudste van 13 jaar nog met spoed (weer) aan een melkkliertumor laten opereren ;(
Bespaar ik wel op andere dingen, als ze daarmee nog een tijdje langer van haar pensioen kan genieten.

Als jij je huis zou verkopen heb je een leuk bedrag over.

Als ik m’n huur op zou zeggen hou ik niks over.

Terwijl we allebei elke maand ervoor betalen.

Dat is makkelijk verdienen.

Makkelijk verdienen? Daar moet dan toch ook weer wat anders voor gekocht worden?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:09

Een koophuis, wij hebben onlangs een oriënterend gesprek gehad.
Prijzen zijn absurd, we kunnen best een goed bedrag lenen, maar betalen ons dan scheel aan hypotheek.
Minimaal 2 tot 2,5 keer zoveel als wat we nu betalen voor huur.

Polar

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:11

Ik heb eens berekend wat je voor hypotheek kunt krijgen bij een bepaald bruto jaarinkomen.
Dat is echt bizar laag... :x

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:13

Polar schreef:
Ik heb eens berekend wat je voor hypotheek kunt krijgen bij een bepaald bruto jaarinkomen.

Klopt. Daar koop je geen huis van.
Vroeger kon je van 2 ton nog een huis kopen. Nu kan je op 1 salaris gewoon geen huis kopen. Echt bizar. Geen idee waar dit heen gaat.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:17

Polar schreef:

Het lijkt bizar, maar dat is het misschien helemaal niet als je kijkt naar de reden. Banken zijn ook niet achterlijk en die willen het risico niet lopen dat er iets in jouw situatie verandert waardoor je de kosten niet meer kan betalen. De subprime of financiele crisis ligt nog maar net achter ons en in die tijd is er veel veranderd in de beoordeling van draagkracht. Daarvoor was het makkelijker, maar alleen als je jong was, nog carrierestappen in het verschiet had en een partner had.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:18

Rekensommetje
Hypotheek 400.000 euro.x 4
In die 30.jaar 2.keukens nodig
2 badkamers
3 ketels
Dakonderhoud enz enz

Dan heb je na 30.jaar huis van minimaal 900.000 euro
Waarvan veel.rente betaald.is
Krijg je dat ooit terug

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:20

Het ligt er natuurlijk helemaal aan waar je kijkt en hoeveel je verdiend... De meeste mensen in mijn omgeving lopen stuk op spaargeld en overbieden, niet zozeer op te verkrijgen hypotheek..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:21

Polar schreef:
Ooh, zo bedoel je dat...
Ik neem aan dat de huizenmarkt dan in de afgelopen paar jaar nog flink omhoog is geschoten.

Ja, tekort = meer vraag = hogere prijzen.

Landelijke politiek moet daar beleid voor maken, maar dat lukt ze al decenia niet.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:24

Veronica2 schreef:
Polar schreef:

Het lijkt bizar, maar dat is het misschien helemaal niet als je kijkt naar de reden. Banken zijn ook niet achterlijk en die willen het risico niet lopen dat er iets in jouw situatie verandert waardoor je de kosten niet meer kan betalen. De subprime of financiele crisis ligt nog maar net achter ons en in die tijd is er veel veranderd in de beoordeling van draagkracht. Daarvoor was het makkelijker, maar alleen als je jong was, nog carrierestappen in het verschiet had en een partner had.
Ik snap wel dat banken voorzichtig zijn, maar zeker in de huidige tijd hebben ze met het huis als onderpand toch wel echt iets in handen.
En zolang iemand een vaste baan heeft, geen schulden heeft en er verder geen aanmerkingen zijn, snap ik niet waarom er dan nog onderscheid gemaakt wordt.
Waarom moet iemand dan wel 1200 euro aan huur betalen, maar krijgt diegene geen hypotheek van 1100 euro?
Sommige mensen betalen al 10 jaar die huur (relatief), dus het is niet dat ze dan ineens stoppen met betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:24

Polar schreef:
Klopt, een koophuis is uiteindelijk ook een risico en er zit inderdaad onderhoud aan.
Maar het is wel een investering waarbij het geld uiteindelijk weer deels bij je terug komt.
In het verleden was het zo dat je een huis kocht, in de loop der jaren opknapte en dan bijvoorbeeld 10 jaar later weer verkocht voor een (veel) hogere prijs.
Voor dat geld kocht je dan een beter huis en uiteindelijk heb je dan of een heel goed huis, of een hoop extra spaargeld.
Maar ik denk niet dat dat tegenwoordig nog zo werkt, tenzij je echt veel geluk hebt.

Ik kan me voorstellen dat, wanneer je ziek of oud bent, of maar tijdelijk ergens verblijft, dat je dan veel liever huurt. :j
Maar het is gewoon jammer dat de mogelijkheid er niet is voor de mensen die wel heel graag een koophuis zouden willen.

Zo werkt het nog steeds. Alleen de marges zullen kleiner zijn.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:26

Ik denk zelf dat de huizenmarkt niet blijft stijgen, dat er op een gegeven moment weer een crash komt of dat het op z'n minst stabiliseert.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:26

Ik wilde laatst een vriendin trakteren op een lunch voor haar verjaardag, afrekenen: 59 euro... Ik dacht echt W-T-H maar niks laten merken aan de vriendin. Ik ben momenteel weer aan het studeren en moet het doen met een uitkering, ik dacht wel ff ... slik.... En ik had nieuwe zooltjes nodig (platvoeten + 1 korter been): 250 euro (!!!!) en dan betaal je voor iets waarvan je denkt bah moet dit nou.. oke het gaat me wel helpen maar het geeft me niet zoveel plezier als een gezellige lunch :')

Maar denken jullie dat prijzen ooit weer omlaag gaan? Dit gaat toch heel veel mensen nekken zo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:27

Polar schreef:
Veronica2 schreef:

Ik snap wel dat banken voorzichtig zijn, maar zeker in de huidige tijd hebben ze met het huis als onderpand toch wel echt iets in handen.
En zolang iemand een vaste baan heeft, geen schulden heeft en er verder geen aanmerkingen zijn, snap ik niet waarom er dan nog onderscheid gemaakt wordt.
Waarom moet iemand dan wel 1200 euro aan huur betalen, maar krijgt diegene geen hypotheek van 1100 euro?
Sommige mensen betalen al 10 jaar die huur (relatief), dus het is niet dat ze dan ineens stoppen met betalen.

Omdat je voor een huis van 340.000 al aan 1300 hypotheek per maand zit, als het niet meer is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:28

Polar schreef:
Ik denk zelf dat de huizenmarkt niet blijft stijgen, dat er op een gegeven moment weer een crash komt of dat het op z'n minst stabiliseert.

Zo lang er een tekort is, zullen de prijzen niet significant dalen.

Wanneer de babyboomers sterven, dan komt er een flinke daling aan denk ik.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:29

Sychess: Ik denk dat, als dit zo door blijft gaan, er vanzelf een burgeroorlog komt.

_San87_: Maar voor 300.000 heb je in bepaalde gebieden toch wel een prima huis, niet eens per se een opknapper?
Het is heel erg afhankelijk van waar je in het land woont en/of wil wonen.
Maar ik zal eens op Funda kijken of mijn aanname nog steeds klopt. :x
Laatst bijgewerkt door Polar op 06-04-25 11:32, in het totaal 2 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:32

Polar schreef:
Sychess: Ik denk dat, als dit zo door blijft gaan, er vanzelf een burgeroorlog komt.

_San87_: Maar voor 300.000 heb je in bepaalde gebieden toch wel een prima huis, niet eens per se een opknapper.

De gemiddelde woningprijs ligt op 432 000 en stijgt nog steeds.

Dat je in Noord-Oost Groningen een huis van 200.000 kunt kopen, is superleuk. Maar wat heb je daaraan als jouw werk en sociale kringen in Zuid-Holland zijn, bijvoorbeeld?

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:34

Polar schreef:

_San87_: Maar voor 300.000 heb je in bepaalde gebieden toch wel een prima huis, niet eens per se een opknapper?

Je kan hier ook nog wel huizen vinden rond of onder die prijs. Hier = oosten (nabij Almelo)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:34

Bedenk ook dat vraagprijs niet hetzelfde is als daadwerkelijke verkoopprijs. Overbieden is in NL nog steeds de standaard.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:35

Ex huurhuis Raalte bv
Totaal niet Geïsoleerd enz vanaf 300.000

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 11:35

Ik krijg die link niet normaal werkend. :x

Maar ik heb geselecteerd op tuin, vanaf 70m2 woonoppervlakte, maximaal 300.000 euro.
Afbeelding

Maar je hebt inderdaad gelijk dat overbieden ook een grote rol speelt, dus het is niet helemaal representatief.

Ik denk dat de samenvatting eigenlijk is dat de huizen te duur zijn en dat mensen soms geen hypotheek krijgen, terwijl ze dit in principe prima zouden kunnen betalen.
Laatst bijgewerkt door Polar op 06-04-25 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt