Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sansevieria schreef:Ja klopt, het probleem is dus eigenlijk dat mensen het prima zouden kunnen betalen, maar dat de banken het niet willen.Polar schreef:Ooh oke, dan is dat veranderd, dat zou wel heel fijn zijn!
Ik geloof wel dat er een tijd geleden een 'proef' was waarbij ze mensen inderdaad een hypotheek gaven die dat eerder niet zouden krijgen.
Maar ik weet niet wat daar verder uitgekomen is.
Om een hypotheek te kunnen krijgen zul waarschijnlijk (best een vaste) redelijk verdienende job moeten hebben, geen verdere schulden (en ja telefoon met abbo valt daar al onder), je leeftijd mee hebben (vanaf 10 jaar voor je pensioen is het al moeilijker), banken kijken ook naar pensioenopbouw e.d., gezondheid.
Heel veel factoren. Waarbij er op dit moment meer banen dan ooit zijn.
Minder flexcontracten, in deze tijden van schaarste zijn werkgevers ook eerder geneigd sneller een vast contract te geven om mensen te kunnen vasthouden.
Maarja, de mensen die nu nog moeten starten met hun (eerste) koophuis, die hebben het in de huidige tijd gewoon heel erg moeilijk.
Huizenprijzen zijn echt waanzinnig
Polar schreef:Toch ben je bevoorrecht als je een hypotheek kunt krijgen.
Genoeg mensen die soms wel 1000 of 1200 euro in de maand aan huur betalen, maar geen hypotheek van 900 euro per maand krijgen...
MarlindeRooz schreef:Sansevieria schreef:Makkelijk verdienen? Waar ga je dan wonen?
Vergeet niet dat als je nu iets terug moet kopen dat dat ook stervensduur is.
Van bakstenen kan ik helaas niet eten.
En ja, hier ook uitsterfbeleid, nu nog 4 (oude) honden, voor alles wat er wegvalt komt niks nieuws.
Dan hoop je nog dat je niet al te veel aan dierenartskosten hebt, begin dit jaar mijn oudste van 13 jaar nog met spoed (weer) aan een melkkliertumor laten opereren![]()
Bespaar ik wel op andere dingen, als ze daarmee nog een tijdje langer van haar pensioen kan genieten.
Als jij je huis zou verkopen heb je een leuk bedrag over.
Als ik m’n huur op zou zeggen hou ik niks over.
Terwijl we allebei elke maand ervoor betalen.
Dat is makkelijk verdienen.
Polar schreef:Ik heb eens berekend wat je voor hypotheek kunt krijgen bij een bepaald bruto jaarinkomen.
Dat is echt bizar laag...
Veronica2 schreef:Ik snap wel dat banken voorzichtig zijn, maar zeker in de huidige tijd hebben ze met het huis als onderpand toch wel echt iets in handen.Polar schreef:Ik heb eens berekend wat je voor hypotheek kunt krijgen bij een bepaald bruto jaarinkomen.
Dat is echt bizar laag...
Het lijkt bizar, maar dat is het misschien helemaal niet als je kijkt naar de reden. Banken zijn ook niet achterlijk en die willen het risico niet lopen dat er iets in jouw situatie verandert waardoor je de kosten niet meer kan betalen. De subprime of financiele crisis ligt nog maar net achter ons en in die tijd is er veel veranderd in de beoordeling van draagkracht. Daarvoor was het makkelijker, maar alleen als je jong was, nog carrierestappen in het verschiet had en een partner had.
Polar schreef:Klopt, een koophuis is uiteindelijk ook een risico en er zit inderdaad onderhoud aan.
Maar het is wel een investering waarbij het geld uiteindelijk weer deels bij je terug komt.
In het verleden was het zo dat je een huis kocht, in de loop der jaren opknapte en dan bijvoorbeeld 10 jaar later weer verkocht voor een (veel) hogere prijs.
Voor dat geld kocht je dan een beter huis en uiteindelijk heb je dan of een heel goed huis, of een hoop extra spaargeld.
Maar ik denk niet dat dat tegenwoordig nog zo werkt, tenzij je echt veel geluk hebt.
Ik kan me voorstellen dat, wanneer je ziek of oud bent, of maar tijdelijk ergens verblijft, dat je dan veel liever huurt.
Maar het is gewoon jammer dat de mogelijkheid er niet is voor de mensen die wel heel graag een koophuis zouden willen.
Polar schreef:Veronica2 schreef:Ik snap wel dat banken voorzichtig zijn, maar zeker in de huidige tijd hebben ze met het huis als onderpand toch wel echt iets in handen.
Het lijkt bizar, maar dat is het misschien helemaal niet als je kijkt naar de reden. Banken zijn ook niet achterlijk en die willen het risico niet lopen dat er iets in jouw situatie verandert waardoor je de kosten niet meer kan betalen. De subprime of financiele crisis ligt nog maar net achter ons en in die tijd is er veel veranderd in de beoordeling van draagkracht. Daarvoor was het makkelijker, maar alleen als je jong was, nog carrierestappen in het verschiet had en een partner had.
En zolang iemand een vaste baan heeft, geen schulden heeft en er verder geen aanmerkingen zijn, snap ik niet waarom er dan nog onderscheid gemaakt wordt.
Waarom moet iemand dan wel 1200 euro aan huur betalen, maar krijgt diegene geen hypotheek van 1100 euro?
Sommige mensen betalen al 10 jaar die huur (relatief), dus het is niet dat ze dan ineens stoppen met betalen.
Polar schreef:Sychess: Ik denk dat, als dit zo door blijft gaan, er vanzelf een burgeroorlog komt.
_San87_: Maar voor 300.000 heb je in bepaalde gebieden toch wel een prima huis, niet eens per se een opknapper.
Het is heel erg afhankelijk van waar je in het land woont en/of wil wonen.
Maar ik zal eens op Funda kijken of mijn aanname nog steeds klopt.
Polar schreef:Sychess: Ik denk dat, als dit zo door blijft gaan, er vanzelf een burgeroorlog komt.
_San87_: Maar voor 300.000 heb je in bepaalde gebieden toch wel een prima huis, niet eens per se een opknapper?
Het is heel erg afhankelijk van waar je in het land woont en/of wil wonen.
Maar ik zal eens op Funda kijken of mijn aanname nog steeds klopt.