No-Buy-January

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 16:05

Ik had al een tijd een metaaldetector op mijn lijstje staan.

En toen stuurde iemand een bericht of ik de drone die ik te koop had staan wilde ruilen met een kleine bijbetaling van zijn kant, voor een metaaldetector. Niet helemaal exact degene die ik wilde hebben maar laten we zeggen nummer 2-3 op mijn lijstje. Ruim goed genoeg om eens te kijken of dit een leuke hobby wordt. Hij is hem nog komen brengen ook :)

Dus geld verdiend ipv uitgegeven :)

Waidida

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 16:33

Wauw wat is de kans!

Hier ook een fijne verrassing, ik had 3 sportshirts van quur die me te klein waren geworden maar echt nog in zo'n goede staat. Ik denk dat je ze zo terug in de winkel kon hangen. Een dame had er eentje gekocht voor haar dochter en die vond ze zo mooi dat ze de twee andere ook graag wilde *\%/* Daarmee mijn (halve - want ik ging vooral geen paardenspullen meer doen) zondiging toch ook terugverdiend.

Naar anleiding van een tip van iemand hier heb ik ook de moneymanager gedownload, ben benieuwd om op het einde van het jaar vooral te zien hoeveel ik aan wat uitgeef. Want ik denk dat dat wel eens een stuk meer kan zijn dan ik zou denken.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:43

Ik wil deze op een tegeltje:

"Cut the crap, cut the costs"!

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:50

foxy80 schreef:
Ik wil deze op een tegeltje:

"Cut the crap, cut the costs"!

Hoe gaat het met iedereen hier?

Ik heb 1 keer een moment van zwakte gehad, maar voor de rest prima.

PostNL had weer hun jaar overzicht.
Ik was bijna 40 plekken lager geëindigd in 2025 dan 2024, daaraan dus ook duidelijk zichtbaar dat ik vorig jaar ook minder probeerde te kopen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:56

Ik ben 1.5 jaar aan bonnetjes, etc. wat in de agenda geschoven was aan het opschrijven en overzichtelijk te maken qua hoeveel, hoe vaak en welke winkel. Bleh klus,maar qua inzicht wel interessant (als het eindelijk af is ... ).

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 19:57

Hier echt goed tot nu toe. Geen geld uitgegeven aan crap. Dus costs cut +:)+.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 20:10

Ik ben zwaar aan t falen.

Vanmiddag een album gekocht due ik niet eens perse wil hebben, maar omdat k dan meer kans maak op concert kaarten }:0

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 20:23

Dan ben je inderdaad een beetje uit de bocht gevlogen Tancreda4 :+
Maar wie weet win je de kaarten en dan ben je het snel vergeten ;)

Hier gaat het best goed! Heb al mijn budgetten voor diverse potjes flink teruggeschroefd en het geeft heel veel rust merk ik. Ik houd sinds februari vorig jaar al mijn uitgaven bij en schrok alsnog wel van het gemak waarmee ik sommige dingen koop. Vooral in boodschappen eigenlijk, koop graag bio/gezond/eiwitrijk enz maar ben dat nu ietsje aan het loslaten, mijn uitgaven waren echt te hoog.

En elke ochtend krijg ik een melding in mn telefoon, No Buy January en dat helpt eigenlijk verrassend goed!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 20:36

Hier gaat het best goed wel. Eigenlijk niet echt iets onnodigs gekocht so far.

Wel een paar niet geplande uitgaves gehad (last minute ticket overgekocht van iemand voor bingo loco gisteravond waar ik nu met m'n beste vriendin naartoe kon en wat echt fantastisch was, dus dat was zeker een avondje wat ik niet had willen missen en het geld waard was + ik heb mijn keukenweegschaal moeten vervangen want die was kapot en ik kan daar echt niet zonder in het dagelijks leven), maar deze zijn dan wel ook bewust gemaakt dus valt voor mij niet onder no-buy. Dus geen onnodige dingen zo verder < daar focus ik vooral op met no-buy, dus het gaat goed zo :j

En via vinted ook alweer wat dingen verkocht, dus ook alweer een beetje kunnen oppakken met verder ontspullen hier.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:39

Hier gaat het nog steeds heel erg goed! Al heb ik wel nog steeds de neiging om nieuwe dingen te kopen als iets nodig is, maar ik heb het steeds met spullen die ik al had op kunnen lossen.

Qua ontspullen heb ik niet zo veel geluk. Ik heb bijvoorbeeld nog heel veel paarden spullen die zeker nog bruikbaar zijn maar vaak ook aangebroken spullen die niet echt verkocht zouden kunnen worden maar wel nog weggegeven zeg maar. Weet nog niet precies wat ik daarmee moet.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 07:27

Ik heb extreem gefaald. Het huis is opnieuw geschilderd en ik heb van de gelegenheid gebruikt gemaakt om opnieuw in te richten. Resultaat: nieuw boekenrek, nieuw kastje, opbergbankje en meubelhoes. Mijn oude boekenrekken waren van karton en een beetje aan het desintegreren. Maar was het echt al nodig? Nee :o .

Voor het paard 1 onderdeken, dat was nodig met de kou. Dus die vind ik niet erg. Verder was het paard sowieso duur deze maand, osteopaat en tandarts, maar daar bezuinig ik niet op.

Voor februari heb ik geen excuses, dus ik moet even bedenken hoe ik ervoor ga zorgen dat ik niets koop. Heb alvast al mijn tweedehandsverkoopgroepen van Facebook verwijderd, die zijn soms te verleidelijk.

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:21

Ik wilde hier dus ook aan meedoen, totdat ik hoorde dat ik een studio in Rotterdam heb bemachtigd en nu heel veel daarvoor gekocht heb :Y)

Nu ga ik de challenge aan als ik erin zit en beter op mijn geld moet letten *D

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:11

Oh leuk topic! Ik doe dit al jaren!

In december spaar ik niet en let ik ook niet echt op mijn uitgaven. En in januari spaar ik zoveel mogelijk en koop ik geen 'onzin'. Geen kleding, ga ik niet onnodig uiteten en etc. We zijn bijvoorbeeld wel uit eten geweest, maar van een cadeaubon die we nog hadden. :D

Ik moet zeggen dat het niet helemaal gelukt is dit jaar. Ik heb iets nieuws om aan te doen met carnaval gekocht (in my defense, carnaval valt vroeg dit jaar :+ ) en twee nieuwe kamerplanten. Maar verder heb ik het tot nu toe nog netjes gedaan.

Ik stel al weken nieuwe warme stallaarzen uit, maar ik kom er denk ik niet onderuit met de vrieskou weer in aantocht. Dus die ga ik wel ook nog bestellen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 14:58

@Nala,
ja als je het kunt opvangen met iets wat je al hebt scheelt dat. Jammer genoeg kon ik dat niet met o.a. de keuken weegschaal welke we onverwachts hebben moeten aanschaffen nog deze maand. Heb wel maat lepels waar je ver mee komt in theorie, maar als we een recept opvolgen en het op grammen aankomt is die weegschaal toch wel onmisbaar - wat we toevallig momenteel ook weer veel doen, gezonde bak recepten etc. Maar goed, dat is een weloverwogen beslissing en bewuste aankoop geweest van iets wat we ook vrijwel dagelijks gebruiken dus dat is geen onnodige impulsieve aankoop.

Wij hebben wel nog onverwachts een bloeddrukmeter gekocht voor m'n schoonmoeder. Maar dat is dan wel weer een nodige uitgave geweest, dus valt in principe onder de no-buy voor mij dan. Voor de rest gaat het eigenlijk heel goed. Ook met boodschappen doen houden we ons eigenlijk heel netjes aan het lijstje ook- zelfs als ik zoals gisteren in Kaufland, DL ben waar ik het vroeger altijd heel moeilijk had om niet onnodig die kar vol te gooien :'). Uitzonderingen zijn soms extra voorraad inkoop van producten welke we ook echt goed gebruiken, dus ik maak wel gebruik van goede aanbiedingen. Maar geen extra dingen omdat ik impulsief ben/getriggerd wordt om te kopen. So far so good. Merk dat ik er ook wat makkelijker in wordt. Afgelopen jaar ook echt wel al verbeterd hierin en dat heeft zeker al wel een toon gezet om het meer 'normaal' te maken zo.

Al heb ik wel moeite nog met winkels als action in gaan ofzo. Dus als ik daar naartoe Moet voor iets, dan geef ik mezelf meestal een klein budget om iets extra's te kopen, met de kanttekening dat het wel iets is wat bruikbaar is; voorraad potten, etc. Op die manier kan ik dan soms toch wel nog eens wat leuks kopen, maar heb ik er wel ook echt wat aan en ga ik niet helemaal 'los' :'). Al heb ik dat deze maand ook nog niet gedaan verder, dus dat is prima. Doe ik normaal met de kringloop ook zo. 1x per 2 maanden ofzo ga ik nog wel eens een rondje kringloop en dan houd ik me aan een kleiner budget waar ik me vorig jaar bv ook prima aan kon houden en daardoor denk ik ook wel beter na of ik iets echt graag wil hebben of kan gebruiken voor de lange termijn of niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 18:20

Ik doe wel mijn best maar het lukt niet helemaal. Maar wel een Less-buy January.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-26 21:34

Suzanne F. schreef:
Ik doe wel mijn best maar het lukt niet helemaal. Maar wel een Less-buy January.

Iedere stap de goede kant op is er 1.
Hoe meer je bewust wordt en bent van de aankopen, hoe vaker je hopelijk de beste keuzes maakt.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 17:35

Hier gaat het ergens goed, ergens ook niet. Ik wilde graag een echte no buy doen (ik heb namelijk niks van vaste kosten oid) maar er komt elke maand wel weer iets bovendrijven dat eigenlijk wel nodig is.

Maar ondanks dat ik soms wel iets hbe moeten kopen merk ik wel dat het me heeft doen denken, want mijn uitgaven zijn wel aanzienlijk lager dan anders. Mijn grootste uitgave was met een cadeaubon en nieuwjaargeld, en die beschouw ik dan even niet echt als geeld uitgeven want die moest wel op ;p
Maar ik zag bijvoorbeeld ook een prachtig hoofdstel en teugels, die echt perfect bij mijn zadel passen (speciale kleur dus moeilijk te vinden) en de teugels zijn van het soort wat ik wel al best een tijdje zoek. Maar ik heb besloten om de aankoop uit te stellen tot het einde van de maand en dan te kijken wat ik ermee doe, want het zijn hoge verzendkosten, enkel de teugels is dus wat zonde. En ik wilde een hoop stof kopen, voor een 2de rijrok, een vest en een broek maar dat heb ik toch ook nog niet gedaan. Eerst maar eens het projectje dat er ligt af maken.

Ik wil in februari wel echt proberen om een no buy te doen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 22:33

Hier gaat de low-buy wel begin februari nog verpest worden. Mijn man heeft ineens besloten dat onze loopband een upgrade nodig heeft :'). Op zich vind ik dat ook niet erg, want de huidige vind ik een leip ding en de upgrade gaat een zijn met steun en iets breder dus dan ga ik er ook zeker weten meer gebruik van maken. En mijn man kan dan ook hardlopen en met helling, wat met de huidige niet kan. Dus we gaan die upgrade voor zijn verjaardag kopen begin februari en onze huidige gaat naar mijn beste vriendin, die al langer twijfelde of ze ook zo'n ding zou gaan aanschaffen. Dus heb nu wel voorkomen dat zij iets koopt, telt dat ook? :')

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-26 09:56

Ik heb deze maand best wel wat gekocht. Ook kleding voor sporten. Maar ja, ik heb het toch binnenkort nodig en als er nu 20% korting op zit, dan ga ik niet wachten om het 3 weken later zonder de korting te kopen. Maar dat betekent dat een no buy februari er wel weer in zit. Want ik koop niet dubbel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-26 12:42

Oeioei, hier toch nog op de valreep van Januari een impulsieve aankoop gedaan :')
Wel eentje die het waard is voor ons, maar toch...

Afbeelding

Ik had deze al heel lang op de wishlist staan en wilde hem sowieso wel Echt kopen dit jaar. Ons huidig apparaatje is gewoon te klein, ondanks dat hij wel echt heel fijn is. Ze hebben nu een mooie Winter sale bij Ninja waardoor hij al afgeprijsd was naar 109 (ipv sowieso 130e wat hij normaal kost) en daar kon ik ook nog een extra kortingscode van een instagrammer bij gebruiken waardoor ik nog 20% extra korting kreeg.

Moet ik wel zeggen dat ik met vinted verkopen dit nu wel al heb kunnen compenseren, deze uitgave. Dus dat doet alweer iets minder pijn :')