Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 13:59

DuoPenotti schreef:
Flying_Angel schreef:
Ik vind het in alle gevallen raar om een bijrijder geld te vragen. De bijrijder verleent een dienst ongeacht het niveau van de ruiter. Het ontlast jou van werk. Je gaat een huishoudster toch ook geen geld vragen :=

Ja welk werk ontneemt die dan?
Kijk bij stallen en weide mesten wel, maar als een paard vol pension staat? of zoals hier dat ik zelf de stallen doe?
Ik heb alleen maar extra kosten aan een bijrijder als meer gebruikte spullen, lampen in de bak die aan gaan. Meer slijtage van tuig.
Dus vertel eens waarom moet ik als eigenaar de hobby van de bijrijder betalen?

Ik bekijk het liever andersom...
Wat mis je als je geen bijrijder hebt en wat maakt dat de bijrijder moet betalen voor die compensatie?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:05

Het enige wat ik mis is wat extra beweging voor de paarden.
Maar de paarden zelf vinden het prima de hele dag in de wei :D

Wat het maakt dat de bijrijder moet betalen heb ik al aangegeven maat zal uitgebreider omschrijven.

Mijn spullen slijten sneller.
Gebruik van anti-klit en vliegenspray
bak lampen die meer aan zijn.
Bak die vaker gesleept word.
Bak die vaker gesproeid moet worden.
Energie die daar voor mij in gaat zitten, ook als ik die energie niet heb. Want een uur van te voren af appen, terwijl ik dan net gesproeid heb als voorbeeld is geen uitzondering.
Of juist als ik in de ochtend wel de energie had om zelf te rijden, maar de bijrijder komt dus laat het paard staan.
S'middags heb ik de energie niet meer en appt de bijrijder pas af..... -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:13

DuoPenotti schreef:
Het enige wat ik mis is wat extra beweging voor de paarden.
Maar de paarden zelf vinden het prima de hele dag in de wei :D

Wat het maakt dat de bijrijder moet betalen heb ik al aangegeven maat zal uitgebreider omschrijven.

Mijn spullen slijten sneller.
Gebruik van anti-klit en vliegenspray
bak lampen die meer aan zijn.
Bak die vaker gesleept word.
Bak die vaker gesproeid moet worden.
Energie die daar voor mij in gaat zitten, ook als ik die energie niet heb. Want een uur van te voren af appen, terwijl ik dan net gesproeid heb als voorbeeld is geen uitzondering.

Oke dat is vrij helder.

Ik zou dan persoonlijk de afweging maken of dat geld überhaupt kan compenseren als het alleen maar gaat om wat beweging aan de voordelen kant en best wel wat ergernis aan de nadelen zijde.

Ik heb hier ook al meer dan eens verhalen gelezen van hobby's die zonder betalende bijrijder gewoon ten einde komen. Dat vind ik oprecht een foute insteek.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:19

Daarom heb ik ook geen actieve bijrijder meer. :D
Wel 2 hele leuke oud bijrijders als gezellige kennis over gehouden.
Maar ben dus ook niet meer actief opzoek.
Te veel ergerlijke bijrijders gehad om de 2 wel fijne te compenseren.
En ik denk idd dat geld dat niet oplost.

Maar zou ik ooit wel weer aan een bijrijder beginnen dan niet meer gratis, de diesel, stroom en spullen zijn nooit gratis, hoe de bijrijder ook is.
Mocht ik dan een top ruiter treffen die haar verantwoordelijkheden nakomt kan ik de bijdrage altijd weer laten vallen. Want dat geld heb ik betreft dat niet perse nodig.

Maar ben idd wel van mening veranderd dat het vanuit het begin maar gratis moet zijn. Want zou niet weten waarom ik de hobby van een ander moet betalen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:40

DuoPenotti schreef:
Maar ben idd wel van mening veranderd dat het vanuit het begin maar gratis moet zijn. Want zou niet weten waarom ik de hobby van een ander moet betalen.

Op zich ben ik het wel met je eens.. Maar jaren geleden kwam ik eens in een heel andere situatie terecht.

Na drie maanden paardloos te zijn geweest kwam ik op een hele leuke plek terecht. Maar via via werd ik ook nog benaderd door een fokker die zijn merrie sport wilde hebben. Dit was een springpaard en hij had een ruiter voor de merrie die de wedstrijden sprong, maar wilde de merrie ook nog dressuurmatig bijgereden hebben. Ik wilde dat wel doen, mocht even komen proefrijden. De man was tevreden en aan de koffietafel moesten we het maar even hebben over mijn kosten... Ik was even in de war.
Toen zei de man: "Ik wil graag dat mijn paard dressuurmatig wordt bijgereden, ik wil een verbintenis aangaan en ben van mening dat wanneer ik jou betaal voor je diensten ik de diensten ook blijf ontvangen."

En dat heeft me een heel ander idee gegeven over de situatie aangaande het betalen om een paard te kunnen rijden. Nu ben ik wellicht niet de minst begaafde ruiter en zal dit voor minder begaafde ruiters iets anders liggen.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:41

Janine1990 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ja welk werk ontneemt die dan?
Kijk bij stallen en weide mesten wel, maar als een paard vol pension staat? of zoals hier dat ik zelf de stallen doe?
Ik heb alleen maar extra kosten aan een bijrijder als meer gebruikte spullen, lampen in de bak die aan gaan. Meer slijtage van tuig.
Dus vertel eens waarom moet ik als eigenaar de hobby van de bijrijder betalen?

Ik bekijk het liever andersom...
Wat mis je als je geen bijrijder hebt en wat maakt dat de bijrijder moet betalen voor die compensatie?

@dp
Dan neem je geen bijrijder. Ik zie een bijrijder als iemand die bijvoorbeeld op jouw werkdag voor je paard zorgt, eventueel rijdt. Stal uitmest etc.

ReadTheRulez

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:45

Hier is toch een ander topic voor?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 14:48

Uiteindelijk moet het vooral matchen, dus als jij je beter voelt bij een bijdrage moet je het uiteraard gewoon doen.

Er werd me hier laatst in de buurt een paard aangeboden. 5 dagen, ik kon er van alles mee doen. Lessen, wedstrijden etc. Maar ook gewoon de klusjes uiteraard: gewoon alsof het een eigen paard was. Zelf had ze geen tijd meer voor hem maar ze wilde graag dat hij in beweging bleef. Er zat wel een kleine bijdrage aan vast. De kleine bijdrage: ​300 euro.
Kijk, het is hartstikke leuk, maar dit gaat toch ver. Plicht om 5 dagen te komen, veel verantwoordelijkheid, en dan toch niets over het paard te zeggen hebben. Dan kun je beter een eigen paard hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:04

Flying_Angel schreef:
@dp
Dan neem je geen bijrijder. Ik zie een bijrijder als iemand die bijvoorbeeld op jouw werkdag voor je paard zorgt, eventueel rijdt. Stal uitmest etc.

Niet elke bijrijder hoeft te mesten. Genoeg paarden vol pension.
Het is echt niet dat elke eigenaar ineens zo geweldig geholpen word. Al lijken de bijrijders dat vaak wel te denken. :+

Janine
Maar dan rij je een paard naar hoger niveau.
De meeste bijrijders doen dat niet.
Dan ben je al blij dat ze er niet aan zitten te prutsen.

Ik kreeg vroeger ook geld om te rijden.
Ja maakte ze Zadelmak en maakte ze parcours klaar. Meestal waren ze dan al weg.
Die dat niet waren startte ik ook.
Ik kreeg dus geld bij verkoop. Want alles stond te koop en door mij meer waard.
Dat is een heel andere vorm.
Die hebben zich hier nog niet gemeld die een paard hoger opleiden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:19

DuoPenotti schreef:
Flying_Angel schreef:
@dp

Niet elke bijrijder hoeft te mesten. Genoeg paarden vol pension.
Het is echt niet dat elke eigenaar ineens zo geweldig geholpen word. Al lijken de bijrijders dat vaak wel te denken. :+

Janine
Maar dan rij je een paard naar hoger niveau.
De meeste bijrijders doen dat niet.
Dan ben je al blij dat ze er niet aan zitten te prutsen.

Ik kreeg vroeger ook geld om te rijden.
Ja maakte ze Zadelmak en maakte ze parcours klaar. Meestal waren ze dan al weg.
Die dat niet waren startte ik ook.
Ik kreeg dus geld bij verkoop. Want alles stond te koop en door mij meer waard.
Dat is een heel andere vorm.
Die hebben zich hier nog niet gemeld die een paard hoger opleiden.

Ik reed het paard niet naar een hoger niveau, dat deed die springruiter... Misschien was het zonder mij wel net zo snel gegaan...

Maar het principe van wat die man zei, is wel blijven hangen. Geld kán een hele goede garantie zijn voor het nakomen van afspraken wat ergernissen verlaagd... En dat werkt twee kanten op.

Iedere eigenaar heeft natuurlijk ook andere intenties... Inmiddels rij ik al bijna 8 jaar voor een andere eigenaar. Ik hoef geen cent te betalen en zolang hij leeft gaan de paarden enkel het erf af voor wedstrijden of dierenartsbezoeken... Of als ze dood zijn... Maar niet voor geld...
Hij kreeg voor mijn paard in mijn bijzijn eens 40k geboden... Het interesseert hem niet. In tegendeel... Hij koopt eerder jonge dieren aan zodat ik (en een stalgenootje) opvolging hebben.

Maar zoals ik al zei, de enige reden dat ik een bijdrage onredelijk vind, is als het voor de eigenaar de enige mogelijkheid is om zijn/haar hobby in stand te houden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:53

Kookaburra schreef:
Ik kom uit een gebied waar verzorgpaarden gratis zijn. Nu ben ik een jaar geleden verhuisd en zie ik overal 'bijrijder-gezocht-advertenties'. Met bijvoorbeeld de voorwaarden:
- ruiter met ervaring;
- 3 keer per week komen;
- lessen op eigen kosten;
- op jou dagen de box uitmesten of wei schoonscheppen;
- wij vragen een maandelijkse bijdrage.

Mijn hoofd: je verbeterd iemands paard door er mee te rijden en lessen te nemen. Lessen op eigen kosten (geld!), je doet klusjes (neemt werk uit handen) en betaald een maandelijkse bijdrage (geld!).

Waarom betaal je iemand om zijn/haar paard te verbeteren? Je zou bijna geld toe moeten krijgen :=

Nu snap ik het als je zelf minder ervaren bent en met een bijrijdpaard de kans krijgt om mooi rond te hobbelen. Een paard is niet gratis.

Hier is het inmiddels ook heel normaal. Kosten 50-150 euro met mesten (stal en wei), en lessen op eigen kosten. Ik vind het prima. Ik rijd niet slecht en neem veel les maar ik kan wel mijn hobby doen die me anders een fortuin zou kosten en ik ook niet fulltime de tijd voor wil vrij maken.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:27

Wanneer een vrouw zwanger wordt , hoeveel % zeggenschap heeft zij over het ongeboren kind ?

Bijvoorbeeld , zij wil abortus en hij niet . Wanneer kan zijn wil wel aangenomen worden
Of zij wil het houden en hij wil abortus.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:33

Sja, de vrouw beslist in beide gevallen want het is haar lichaam dus ik zou zeggen 100%...

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:34

xSCWx schreef:
Sja, de vrouw beslist in beide gevallen want het is haar lichaam dus ik zou zeggen 100%...

Maar als man moet je toch zeggenschap hebben over je kind ?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:36

Zolang het nog niet geboren is niet. Dat komt pas daarna.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:37

_Bonte_ schreef:
xSCWx schreef:

Maar als man moet je toch zeggenschap hebben over je kind ?

Gelukkig niet. Zou wat wezen als een man wat over het lichaam van een vrouw had te zeggen. Daar hebben vrouwen voor ons jaren voor gevochten.

fotolijstje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 23:46

_Bonte_ schreef:
Wanneer een vrouw zwanger wordt , hoeveel % zeggenschap heeft zij over het ongeboren kind ?

Bijvoorbeeld , zij wil abortus en hij niet . Wanneer kan zijn wil wel aangenomen worden
Of zij wil het houden en hij wil abortus.

Degene die het kind draagt beslist :j

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 00:04

De vrouw heeft wettelijk zelfbeschikking over haar lichaam. En dus ook over een ongeboren baby. Een ander heeft daar 0,0% mee te maken.

Je kunt je wel afvragen in hoeverre je relatie waarde heeft als je beiden compleet anders in het 'wel/geen baby' staat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 00:32

wat ik me alltijd af vraag waarom hebben sommige mensen geen prullenbak in de w.c.

dat is zo iritant moet je het maar in je zak stoppen.. of door de woonkamer na de prullenbak brengen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 01:04

Christiene schreef:
wat ik me alltijd af vraag waarom hebben sommige mensen geen prullenbak in de w.c.

dat is zo iritant moet je het maar in je zak stoppen.. of door de woonkamer na de prullenbak brengen..

Ik heb hem er vaak niet staan omdat er toch bijna niemand hier komt en zelf heb ik hem bijna nooit nodig. Waarom zou ik hem dan laten staan? Mijn wc is erg klein, hij staat in de weg :)

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 01:36

Ik gebruik hem ook niet plus zo vaak komt hier geen bezoek. Dus daarvoor ga ik niet speciaal een prullenbak neerzetten, ook omdat ik hem daarna natuurlijk prompt vergeet te legen. Maar als je mij er even om vraagt wil ik er best even iets neer zetten hoor, geen probleem. Maar hij staat er dus niet standaard en omdat ik hem zelf niet gebruik, denk ik er simpelweg niet aan het voor die ene keer dat er iemand komt (en diegene moet hem dan ook nog toevallig nodig hebben) hem neer te zetten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:27

Ah dan weet ik het een beetje. Zelfde als iemand zeg maar geen asbak heeft staan standaard. Of niet eens heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:31

Asbak, is dan nog van deze tijd? >;)

Vroegah had ik die een ja, toen het jaartal nog met 19 begon :D
Nu al lang niet meer.
Mensen roken maar lekker thuis.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:31

Christiene schreef:

Hij kon naast de wc alleen maar naast de douche. En daar ging hij van roesten. Dus die gooide ik weg. Daarbij staat de prullenbak direct naast de badkamerdeur haha. Maar in ons nieuwe huis komt het wel weer hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 10:34

Christiene schreef:
Ah dan weet ik het een beetje. Zelfde als iemand zeg maar geen asbak heeft staan standaard. Of niet eens heeft.

Huh? Roken als je op visite bent is toch niet normaal?

Ze gaan maar buiten staan, sigaret netjes op straat uitdrukken en in de kliko. Werkt toch ook prima?

Prullenbak op toilet heb ik wel altijd, maar zou het bij anderen geen probleem vinden om door huis te lopen. Is toch niets om je voor te schamen?