Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:36

Iemand die het interessant vindt een paar statistieken tegen elkaar af te zetten? :)

Ik ben wel benieuwd hoe groot de kans per leeftijdsgroep is, dat in het ziekenhuis belandt en dus de zorg belast, bij zowel gevaccineerd als ongevaccineerd.

Als niemand anders tijd of zin heeft, wil ik wel kijken of ik vanavond tijd kan maken :)

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 13:57

Je kunt er wel statistiek op loslaten dat veranderd niets aan het feit dat je domweg niet af kunt strepen wie er wel of niet in het ziekenhuis komt.
En zal mensen die statistisch weinig kans hebben sterken in het feit dat ze niet hoeven te prikken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:03

996981 schreef:
Iemand die het interessant vindt een paar statistieken tegen elkaar af te zetten? :)

Ik ben wel benieuwd hoe groot de kans per leeftijdsgroep is, dat in het ziekenhuis belandt en dus de zorg belast, bij zowel gevaccineerd als ongevaccineerd.

Als niemand anders tijd of zin heeft, wil ik wel kijken of ik vanavond tijd kan maken :)

Ik zit OS te kijken, maar (ik dacht) Hugo de Jonge bericht elke x op FB over percentages opname zkh per leeftijdscategorie en vaccinatie.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:03

Douce schreef:
Maar met welke gedachte is dit?

Het is ondertussen wel duidelijk dat je gewoon nog corona kunt krijgen. En er zijn leeftijdsgroepen waarbij de kans op ziekenhuisopname echt heel laag is.

Paardrijden dan ook maar verbieden?

Ik volg oprecht de logica niet.

Douce zoals ze hier in Frankrijk zeiden op de radio 97% van de mensen die opgenomen worden met covid zijn NIET gevaccineerd. Dus heb je 100 mensen, dan zijn er 3 mensen die alsnog in het ziekenhuis komen ondanks de vaccinatie en 97 zonder vaccinatie. Dat is dus al een heel groot verschil. Want dat betekent dat de meeste mensen die covid krijgen ondanks de vaccinatie hier niets of zeer mild iets van merken.

De vergelijking met paardrijden slaat kant nog wal. Want jij verongelukt wel of niet met je paard, maar voor de anderen niet paardrijders verandert dit niets in hun leven. Dat is anders met mensen die niet gevaccineerd zijn. Zij zullen dus eerder een beroep op de zorg doen, hun besmettingsgevaar en doorgeven van het virus is groter, en door de niet gevaccineerden is het risico hoger op mutaties van het virus. Dat laatste is een groot risico voor iedereen , ook de wel gevaccineerden want het is mogelijk dat de vaccins minder werken bij al die mutaties. Iets dat je al ziet met de Delta variant.

Hopeijk zie je de logica nu wel, ook al ben je het er misschien niet mee eens ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:13

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Ik zit OS te kijken, maar (ik dacht) Hugo de Jonge bericht elke x op FB over percentages opname zkh per leeftijdscategorie en vaccinatie.

Ik weet het. De beste man is alleen helaas niet zo best in statistiek

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:16

bigone schreef:
Je kunt er wel statistiek op loslaten dat veranderd niets aan het feit dat je domweg niet af kunt strepen wie er wel of niet in het ziekenhuis komt.
En zal mensen die statistisch weinig kans hebben sterken in het feit dat ze niet hoeven te prikken.

Dat is ze toch ook goed recht? Ik wacht liever nog een jaar of twee met vaccineren. Statistisch gezien is de kans heel klein dat ik ernstig ziek wordt naar aanleiding van een Corona besmetting. Ik loop liever nog een jaar of twee dat hele kleine risico, om te kunnen observeren wat de vaccins in die tijd doen qua werking en bijwerkingen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:16

Ik denk niet dat De Jonge zelf de statistieken berekent ;)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:21

Electra63 schreef:

Dan is degene die dat voor hem doet niet zo goed in statistiek ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:22

996981 schreef:
Electra63 schreef:

Nou kom maar op dan, met de juiste statistieken

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:28

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Nou kom maar op dan, met de juiste statistieken

Ik ben er ook niet goed genoeg in :) dat geef ik ruiterlijk toe :)

Hugo suggereerde recent op Linkedin dat van de 100.249 mensen die sinds 1 juli positief testte 77% niet gevaccineerd was, 14% deels en 9% volledig. Dat is natuurlijk prachtig, er valt alleen geen enkele conclusie uit te trekken. Immers moeten ongevaccineerden veel vaker testen voor toegang. Je kunt enkel iets zinnigs zeggen over de besmettingsgraad in beide groepen als deze zich relatief gezien evenveel laten testen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:32

Citaat:
Dat is ze toch ook goed recht? Ik wacht liever nog een jaar of twee met vaccineren. Statistisch gezien is de kans heel klein dat ik ernstig ziek wordt naar aanleiding van een Corona besmetting. Ik loop liever nog een jaar of twee dat hele kleine risico, om te kunnen observeren wat de vaccins in die tijd doen qua werking en bijwerkingen

Zie vetgedrukte....en dat is precies de reden dat Macron het passe sanitair wil invoeren want heel veel Franssen denken precies zo.

Prima als jij dat zo wil doen.....is niet gunstig voor het land als teveel mensen dat gaan afwachten en dus zo denken (want kost heel heel erg veel geld alleen al) dus dan maar iedere keer testen als je ergens naar toe gaat en bij negatief mag je naar binnen (restaurants, film , festivals...etc....).

Omdat dit ook zo'n gedoe is en de meeste Fransen daar nu ook weer niet op zitten te wachten, wordt er nu en masse zoveel afspraken gemaakt om gevaccineerd te worden. Dus voilà, deze Macron strategie werkt, jij bent met jouw redenatie daar HET bewijs van voor mij, want zo denken heel veel Fransen. In Frankrijk is vaccineren niet zo evident als hier in Nederland.
En weet je, en dat verbaast mij enorm, het o zo militante land vaak, het land dat zo gesteld is op zijn vrijheid en altijd "contre le gouverment " (tegen de regering is) is, daarvan zijn nu de meesten opvallend rustig hetzij dat ze vinden dat Macron gelijk heeft hetzij dat ze onverschillig zijn.

Wat betreft de statistieken, vind ik de opnames in het ziekenhuis en die vergelijk met wel of niet gevaccineerd veel interessanter en niet de positief cq negatief geteste covid mensen. Die 97% in Frankrijk vind ik ongekend hoog.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:36

996981 schreef:
Hugo suggereerde recent op Linkedin dat van de 100.249 mensen die sinds 1 juli positief testte 77% niet gevaccineerd was, 14% deels en 9% volledig. Dat is natuurlijk prachtig, er valt alleen geen enkele conclusie uit te trekken. Immers moeten ongevaccineerden veel vaker testen voor toegang. Je kunt enkel iets zinnigs zeggen over de besmettingsgraad in beide groepen als deze zich relatief gezien evenveel laten testen

Het hangt ook af van de vaccinatiegraad. In IJsland is het overgrote deel van de besmette mensen juist volledig gevaccineerd, daar hebben ze een hoge vaccinatiegraad.
https://www.covid.is/data

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:38

pien_2010 schreef:
Citaat:

Zie vetgedrukte....en dat is precies de reden dat Macron het passe sanitair wil invoeren want heel veel Franssen denken precies zo.

Prima als jij dat zo wil doen.....is niet gunstig voor het land als teveel mensen dat gaan afwachten en dus zo denken (want kost heel heel erg veel geld alleen al) dus dan maar iedere keer testen als je ergens naar toe gaat en bij negatief mag je naar binnen (restaurants, film , festivals...etc....).

Omdat dit ook zo'n gedoe is en de meeste Fransen daar nu ook weer niet op zitten te wachten, wordt er nu en masse zoveel afspraken gemaakt om gevaccineerd te worden. Dus voilà, deze Macron strategie werkt, jij bent met jouw redenatie daar HET bewijs van voor mij, want zo denken heel veel Fransen. In Frankrijk is vaccineren niet zo evident als hier in Nederland.
En weet je, en dat verbaasd mij enorm, het o zo militante land vaak, het land dat zo gesteld is op zijn vrijheid en altijd "contre le gouverment " (tegen de regering is) is, daarvan zijn nu de meesten opvallend rustig hetzij dat ze vinden dat Macron gelijk heeft hetzij dat ze onverschillig zijn.

Wat betreft de statistieken, vind ik de opnames in het ziekenhuis en die vergelijk met wel of niet gevaccineerd veel interessanter en niet de positief cq negatief geteste covid mensen. Die 97% in Frankrijk vind ik ongekend hoog.

Jouw onderste alinea; juist die cijfers besteedt Hugo in zijn post geen aandacht aan. Dat vind ik dus gek. Dat is toch immers waarvoor we het doen?

Als blijkt dat de zorgt ernstig lijdt onder de groep die zich niet laat vaccineren wil ik mij prima voor ieder uitje laten testen :) vooralsnog lijkt dat niet het geval. De mensen die ik ken, die zich niet laten vaccineren hebben statistisch sowieso heel weinig kans opgenomen te worden in het ziekenhuis en dus de zorg te belasten.

Ergens zijn we van “we moeten code zwart in de zorg voorkomen” gegaan naar “we moeten zorgen dat niemand meer besmet raakt”….

Newsflash; dat gaat niet lukken. Zelfs met een vaccinatiegraad van 100. Immers worden ook gevaccineerden nog besmet

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:40

Mjelleke hoe ziek zijn die mensen? Dat vind ik veel interessanter. Mijn vriendin was ook besmet, kwamen ze per ongeluk achter, maar had nergens last van. Heeft heerlijk 4 dagen in haar tuin flink gewerkt.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:45

Hier twee interessante berichten over de omgang van de regering met de adviezen over de corona maatregelen:
https://www.bnr.nl/nieuws/economie/1044 ... tas-wiebes
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/239021 ... ger-beroep

Als je dit nu hoort en leest is het toch best begrijpelijk dat mensen op zijn minst wantrouwend zijn ten opzichte van de overheid en dus ook de propaganda voor de vaccinaties? In ieder geval niet vreemd dat mensen niet klakkeloos aan willen nemen wat de overheid en de media beweren, want welke informatie wordt er misschien nog meer onder het tapijt geschoven?
Laatst bijgewerkt door HELder op 25-07-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:46

pien_2010 schreef:
Mjelleke hoe ziek zijn die mensen? Dat vind ik veel interessanter. Mijn vriendin was ook besmet, kwamen ze per ongeluk achter, maar had nergens last van. Heeft heerlijk 4 dagen in haar tuin flink gewerkt.

Die mensen zijn er ook zonder prik. De besmettingen stegen toen discotheken weer open mochten en jongeren massaal gingen testen om toegang te krijgen. Denk je dat al die positief geteste jongeren zich ziek voelden? De gemiddelde mens gaat niet naar de discotheek als hij ziek is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:47

Wel ja, daar zit voor mij dus het doordenkertje. :D
Als in Ijsland 75% van de besmettingen bij gevaccineerden te vinden zijn die dus eigenlijk niet of amper ziek zouden zijn...waarom dan de maatregelen terugschroeven ?
En waarom zijn die mensen dan überhaupt getest ? Toch niet allemaal per toeval ?

Ik weet het antwoord ook niet, maar vraag het mij wel af.

Misschien moeten we Kuggur even lokken :P

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 14:54

pien_2010 schreef:

Daar ben ik ook heel benieuwd naar Pien, ik kan er niks over terugvinden.

Edit: toch wel wat gevonden.

"De vooraanstaande IJslandse epidemioloog Pórólfur Gudason spreekt van een nieuwe golf. ,,Gelukkig zien we tot nu toe geen ernstige gevallen, dankzij de vaccinaties. Maar je weet niet wat er gebeurt als de besmettingen snel toenemen. Kwetsbare groepen lopen dan extra gevaar.”"

Geen ernstige gevallen dus.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:03

Nee maar blijkbaar, met een hoge vaccinatie graad, gaan ze daar weer restricties opleggen om de kwetsbare groepen te beschermen… begrijp ik het dan goed ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:24

996981 schreef:
pien_2010 schreef:

Die mensen zijn er ook zonder prik. De besmettingen stegen toen discotheken weer open mochten en jongeren massaal gingen testen om toegang te krijgen. Denk je dat al die positief geteste jongeren zich ziek voelden? De gemiddelde mens gaat niet naar de discotheek als hij ziek is.

Ja dat klopt. Alleen, wat ze ook vertelden op de radio was, dat de leeftijd van de opnames steeds jonger werd en dat doordat er zoveel mensen ziek worden met name de jongere mensen die minder gevaccineerd zijn nu in de ziekenhuizen terecht komen. Dus dat is niet helemaal waar jouw berekening.
Mochten mensen die niet gevaccineerd zijn covid krijgen, dan zal ik de eerste zijn die heel erg ga duimen voor een zeer mild ziektebeeld.
Maar vergis je niet. Onze kleinkinderen 22 en 24 jaar, zijn heel erg ziek geweest en vonden het totaal onvergelijkbaar met een griepje→ zoals vaak geschreven wordt en verteld. Van hen kreeg ik de waarschuwing om heel erg voorzichtig te zijn vanwege opa <3 . Toen ben ik gaan duiken vanwege mijn oudere man .

Ik denk zelf dat later zal blijken dat het ook aan de een of andere familie ligt dat mensen niet, of een beetje ziek worden en de anderen zo heel erg ziek worden. Wat is dat? Daar komen ze vast nog wel achter, alleen nu is het onbekend.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:28

pien_2010 schreef:
996981 schreef:

Ja dat klopt. Alleen, wat ze ook vertelden op de radio was, dat de leeftijd van de opnames steeds jonger werd en dat doordat er zoveel mensen ziek worden met name de jongere mensen die minder gevaccineerd zijn nu in de ziekenhuizen terecht komen. Dus dat is niet helemaal waar jouw berekening.
Mochten mensen die niet gevaccineerd zijn covid krijgen, dan zal ik de eerste zijn die heel erg ga duimen voor een zeer mild ziektebeeld.
Maar vergis je niet. Onze kleinkinderen 22 en 24 jaar, zijn heel erg ziek geweest en vonden het totaal onvergelijkbaar met een griepje→ zoals vaak geschreven wordt en verteld. Van hen kreeg ik de waarschuwing om heel erg voorzichtig te zijn vanwege opa <3 . Toen ben ik gaan duiken vanwege mijn oudere man .

Ik denk zelf dat later zal blijken dat het ook aan de een of andere familie ligt dat mensen niet, of een beetje ziek worden en de anderen zo heel erg ziek worden. Wat is dat? Daar komen ze vast nog wel achter, alleen nu is het onbekend.

Volgens mij is het zo dat er relatief gezien meer jongeren mensen liggen dan voorheen, niet in absolute aantallen. Dat is logisch, gezien veel ouderen reeds gestorven of gevaccineerd zijn :)

Ik ga eens kijken of ik er iets over kunnen vinden. Overigens vind ik je een mooi mens <3 je spreekt met enorm veel respect over anderen en lijkt oprecht om het welzijn van anderen te geven. Dat vind ik mooi!

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:35

Ik snap je Pien, ik heb alleen enorme moeite met het feit dat de mindere besmettelijkheid voor waarheid aangenomen wordt, terwijl er voldoende signalen zijn dat dat voor de Delta variant vies tegen valt. Ik ben dan ook enorm bang voor de schijnveiligheid en daarom tegen de privileges voor gevaccineerden.

Vanuit jouw oogpunt begrijp ik alles, maar in mijn leeftijdsgroep... Discutabel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:36

996981 schreef:
pien_2010 schreef:

Die positief getesten en kwamen NIET uit testen voor toegang maar uit het feit dat er te lang tussen testen en toegang zat waardoor alsnog positieven naar de disco konden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:37

In de kennissenkring iemand vaccinineerd met jansen langer geleden maar inmiddels flink ziek. -O- hoogrisico met een 40+ bmi. Wilde geen az via de huisarts. Maar nu aardig beroerd. En hopen dat er verder niemand aangestoken is vanuit deze persoon. De bron is bekend en hopen dat daar geen superspreader heeft rondgelopen. %)

En ik vang wel meer op dat az en janssen gevaccineerden toch vaker de delta variant oppikken en er ziek van worden ook.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 15:38

Afbeelding

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ltavariant

“ Op dit moment is twee derde van de nieuwe patiënten in het ziekenhuis jonger dan zestig, terwijl dit tijdens de piek in december om een derde ging. De meest logische reden daarvoor is, zegt Koopmans, dat de zestigplussers meer en completer gevaccineerd zijn.

Van de patiënten jonger dan zestig, zijn het vooral dertigplussers en vijftigplussers die met corona in het ziekenhuis terechtkomen, blijkt uit onderstaande grafiek.”