Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:01

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:
Wordt er eigenlijk al onderzoek gedaan in hoeverre de restklachten blijvend zijn? Of dat ze bijvoorbeeld na een aantal maanden toch verdwijnen?

Mijn gezonde jonge buurvrouw die in de 1e golf corona kreeg is nu nog ernstig ziek en met moeite een paar uur aan het werk.

Rot voor je buurvrouw. Maar geen antwoord op mijn vraag...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:01

Ann schreef:
Verootjoo, weet jij misschien ook of de schade blijvend is of verminderd na verloop van tijd? Of is het nog te vroeg om daar conclusies over te trekken?

Er zijn nu onderzoeken die cijfers geven van hoeveel mensen na 6 maanden nog klachten hebben. Langer is er nog niet onderzocht, ook niet of de klachten na 6 maanden wel weg gaan.

Er is natuurlijk wel een verschil ook of je serieuze longschade hebt of niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:06

996981 schreef:
Wordt er eigenlijk al onderzoek gedaan in hoeverre de restklachten blijvend zijn? Of dat ze bijvoorbeeld na een aantal maanden toch verdwijnen?

Volgens mij heb ik daar wel wat over gelezen ja. Maar er gebeurt zoveel onderzoek dat het bijna niet bij te houden is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:08

Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-02-21 22:11, in het totaal 3 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:09

Onderzoeker Claire Stevens: "De helft van de mensen is 10 tot 13 dagen na de eerste symptomen beter. 1 op de 10 meldt 30 dagen later nog steeds klachten. Zeker 15 verschillende klachten, zoals vermoeidheid, hoofdpijn en hartkloppingen. Zes weken later meldt 5 tot 10 procent van de mensen nog steeds klachten."

Onderzoek naar langdurige klachten is belangrijk voor patiënten, legt longarts Hans in 't Veen uit. "Klachten worden niet altijd herkend. En als je niet getest bent, weet je niet of je covid-19 hebt gehad." Als je wel aanhoudende klachten hebt, dan is het heel lastig om de juiste steun te krijgen, zegt hij. "Van je omgeving, maar ook van behandelaars. Dat leidt tot boosheid en frustratie. Het is belangrijk dat de langetermijnsymptomen erkend worden."

https://nos.nl/op3/collectie/13824/arti ... chaam-doet

1 op de 10, van de besmette mensen heeft dus 6 weken nog restklachten. Ik ben wel benieuwd hoeveel dat er na een halfjaar/jaar zijn

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:14

Post-viral fatique (vermoeidheid) ook van andere virussen heeft ongeveer een incidentie van 10%, dit gaat meestal na een aantal weken weg. Een klein deel blijft maandenlang moe. Er zullen dus ook nog veel berekeningen gemaakt moeten worden of covid meer gevallen heeft of dat het vergelijkbaar is aan andere virus vermoeidheid.

Ik maak me meer zorgen om blijvende hersenschade of middenrif schade.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:16

996981 schreef:
Onderzoeker Claire Stevens: "De helft van de mensen is 10 tot 13 dagen na de eerste symptomen beter. 1 op de 10 meldt 30 dagen later nog steeds klachten. Zeker 15 verschillende klachten, zoals vermoeidheid, hoofdpijn en hartkloppingen. Zes weken later meldt 5 tot 10 procent van de mensen nog steeds klachten."

Onderzoek naar langdurige klachten is belangrijk voor patiënten, legt longarts Hans in 't Veen uit. "Klachten worden niet altijd herkend. En als je niet getest bent, weet je niet of je covid-19 hebt gehad." Als je wel aanhoudende klachten hebt, dan is het heel lastig om de juiste steun te krijgen, zegt hij. "Van je omgeving, maar ook van behandelaars. Dat leidt tot boosheid en frustratie. Het is belangrijk dat de langetermijnsymptomen erkend worden."

1 op de 10, van de besmette mensen heeft dus 6 weken nog restklachten. Ik ben wel benieuwd hoeveel dat er na een halfjaar/jaar zijn

Maar 1 of 2 op de 10 hebben geen klachten. En de mensen die ik ken waren binnen enkele dagen weer beter of helemaal niet ziek geweest. 10-13 dagen is wel lang. Ik hoorde een dag of 3 hooguit.
Maar goed, ik weet het ook niet. Ik heb het gelukkig nog niet gehad. Dan is het maar te hopen dat ik er gunstig doorheen fiets.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:18

Brainless schreef:
Popstra schreef:
Van een ,,gewone,, longontsteking heeft je lichaam 6 tot 12 maanden nodig te herstellen. Dat ligt er dan helemaal hoe je conditie is/was...je leeftijd etc

Maar ik heb geen longproblemen gehad met mijn corona en ben nog steeds heel vermoeid en mijn hoofd voelt af en toe aan alsof ik flink gezopen heb.
Op een slechtere dag kan ik niet eens fietsen laat staan autorijden.
Ook is mijn reuk/smaak nog niet volledig terug en ruik ik dingen die er niet zijn.
Heb vaak een zure benzine lucht in mijn neus en eten kan ineens ook heel zuur/wrang smaken.
Zachte smaken proef ik nog nog steeds niet (knoflook/ui wel) en laatst was ik weer alles kwijt.
En proef nog steeds geen/heel weinig scherp/pittig (zoals hete pepers/kerrie).
nou vreselijk!
Maar ik wilde alleen maar zeggen dat je dus met een longontsteking al een lange tijd onderweg bent tot je weer 100% de oude bent. Overigens helemaal wanneer je denkt ,,nu kan ik wel weer ff,, je lichaam gewoon weer even 5 stappen terug doet!dus kun je na gaan hoe heftig een infectie met covid is plus ze nog niet alles weten over het verloop

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:20

Suzanne, Er worden natuurlijk ook geen mensen meeberekend die nooit getest zijn of volledig symptoomvrij waren. Er is gewoon nog een hoop onbekend.

Edit: een studie uit korea suggereert dat ongeveer 30% nooit symptomen krijgt.
https://hartfordhealthcare.org/about-us ... blicId=395
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-02-21 22:24, in het totaal 2 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:20

Brainless, ik hoorde op de radio iemand over reuktherapie, die daar heel veel baat bij had. Misschien een tip? Kon je gewoon online bestellen, zouden flesjes met geurtjes zijn waar je dagelijks aan moet ruiken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:25

Suzanne F. schreef:
996981 schreef:

Maar 1 of 2 op de 10 hebben geen klachten. En de mensen die ik ken waren binnen enkele dagen weer beter of helemaal niet ziek geweest. 10-13 dagen is wel lang. Ik hoorde een dag of 3 hooguit.
Maar goed, ik weet het ook niet. Ik heb het gelukkig nog niet gehad. Dan is het maar te hopen dat ik er gunstig doorheen fiets.

Klopt. Dit gaat om de besmettingen mét symptomen. Er is ook een heel grote groep besmettingen zonder symptomen. Die zullen sowieso geen restklachten houden denk ik? Ik vind 10% van alle besmettingen met symptomen niet heel schokkend eerlijk gezegd. Is ergens de verdeling in cijfers met/zonder symptomen te vinden?

Mungbean

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:27

De meeste mensen zonder symptomen zijn nooit getest, dus daar is nog geen betrouwbare data te verwachten. Dan moet er eerst meer antilichaam data zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:29

Nee want die zonder symptomen zijn nog niet onderzocht, is ook nauwelijks zicht op want die komen niet bij een HA/zkh. Maar die hebben dan na 6mnd nog steeds geen symptomen, dus niet relevant om te onderzoeken.
Of hoe bedoel je dat?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:31

Sizzle schreef:
De meeste mensen zonder symptomen zijn nooit getest, dus daar is nog geen betrouwbare data te verwachten. Dan moet er eerst meer antilichaam data zijn.

Dat snap ik, maar het was wel waardevol geweest als ze de groepen gescheiden hadden gehouden ivm verdere onderzoeken. Nu is alles volgens mij op 1 hoop gegooid, terwijl de besmettingen zonder symptomen de zorg niet belasten, veel minder kans hebben anderen te besmetten, waarschijnlijk geen restklachten houden. Alle drie in mijn ogen belangrijke factoren

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:39

Niemand weet precies wat er overal onderzocht wordt totdat het ergens gepubliceerd wordt. Je kan dus niet beweren dat het maar op een hoop gegooid is.
Er is enorm veel data door covid, daar gaan nog jarenlang onderzoekers van profiteren. Dat gaat nou eenmaal niet zo snel. Eerst moeten ook onderzoeksbeurzen toegekend worden, nieuwe PhD of MD-Med onderzoekers binnengehaald worden etc etc.
De onderzoekswereld is niet of nauwelijks een commerciele sector.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-02-21 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:41

Die 10 tot 13 dagen herken ik wel, ik heb echt wel zo lang nodig gehad voor ik me weer een beetje mens voelde. Dat 1 op de 10 restklachten zou hebben lijkt mij heel plausibel en is ook wat ik om me heen zie.

Ik heb trouwens meer restklachten gehad van mijn sepsis na de bevalling. Dat heeft echt wel maanden tot zeker een jaar geduurd voor ik weer de oude was.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:42

996981 schreef:
Sizzle schreef:

Dat snap ik, maar het was wel waardevol geweest als ze de groepen gescheiden hadden gehouden ivm verdere onderzoeken. Nu is alles volgens mij op 1 hoop gegooid, terwijl de besmettingen zonder symptomen de zorg niet belasten, veel minder kans hebben anderen te besmetten, waarschijnlijk geen restklachten houden. Alle drie in mijn ogen belangrijke factoren

Maar dat is gewoon onderzocht en bekend, dat 80% zonder of met milde klachten covid doormaakt.

En als je zonder klachten covid doormaakt, is het niet zo dat je ineens na 3 maanden wel restklachten ontwikkelt.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 25-02-21 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:42

Sizzle schreef:
Niemand weet precies wat er overal onderzocht wordt totdat het ergens gepubliceerd wordt. Je kan dus niet beweren dat het maar op een hoop gegooid is.
Er is enorm veel data door covid, daar gaan nog jarenlang onderzoekers van profiteren. Dat gaat nou eenmaal niet zo snel.

Oké. Dan formuleer ik het anders: in de cijfers die met ons gedeeld worden maken ze geen onderscheidt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:44

Lees jij alle beschikbare wetenschappelijke literatuur dan dat je dat zo stellig weet?
Wat de media deelt is enkel wat de reporter er van maakt, die delen geen complexe statistische studies die ze zelf niet snappen.

Echte goede data komt zelden op een serveerblaadje voor de gemiddelde burger tenzij je er zelf echt veel tijd in stopt om het te zoeken.

Ik bedoel, hoe veel mensen weten dat je ME kan krijgen van een doodnormale verkoudheid?
Heel veel mensen weten niet eens wat het verschil is tussen een virus en bacterie, dat geldt ook voor nieuwsreporters .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:56

Sizzle schreef:
Lees jij alle beschikbare wetenschappelijke literatuur dan dat je dat zo stellig weet?
Wat de media deelt is enkel wat de reporter er van maakt, die delen geen complexe statistische studies die ze zelf niet snappen.

Oké, laat me het dan nog anders formuleren: de mainstreammedia deelt het niet. Nu akkoord?

Zo complex is het volgens mij niet een scheiding te maken in de groepen, dus dat zal vast niet de reden zijn dat de reporters het niet met ons delen als de cijfers wel beschikbaar zouden zijn, maar dat terzijde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:04

secricible schreef:
Brainless, ik hoorde op de radio iemand over reuktherapie, die daar heel veel baat bij had. Misschien een tip? Kon je gewoon online bestellen, zouden flesjes met geurtjes zijn waar je dagelijks aan moet ruiken.

Yep, mij was aangeraden dat te doen met voor mij bekende sterke geuren.
Dus bv een ui snijden en goed ruiken en je herinnering ophalen hoe dat hoort te ruiken.
En sinds die tijd ruik in dus die rare benzine lucht die niet weg wil.
Ik heb wel oa knoflook en ui weten te herkennen, maar proeven werd daar niet gelijk beter van.
Iedereen hier in huis rook de knoflook door het hele huis :+ , ik pas als ik er boven hang, maar echt goed proeven lukt nog niet.
Prei en spruitjes zijn mijn lievelingsgroenten maar dat proef ik als zurig.

Nu zei de man van de GGD dat reuktherapie niet gelijk moest inzetten omdat je daardoor je reuksensoren ook kan "irriteren" en ze daardoor verkeerd kunnen gaan ruiken.
Dat heb ik dus nu ondervonden :+

Paardenmest/urine ruik is niet (alleen als ik er met mijn neus in hang heb ik het idee wat te ruiken).
Maar ook niet de kattenbak..1 voordeel ik ruik het niet meer als manlief lang op de wc heeft gezeten *\o/*
Voor mij is het nu 3 maanden terug en merk wel dat ik nu meer soorten dingen ruik dan eerst.
Dus goede hoop dat het wel weer terug komt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:04

Dit soort onderzoek is sowieso heel lastig door vele factoren zoals;
- mensen die geen symptomen hadden en niet getest zijn tellen niet mee. Dus de “minst” zieke pak je al niet mee.
- niet al het onderliggend lijden is vast te stellen / te meten
- er is geen ander gelijkwaardig (waar zoveel tests voor zijn gedaan) virus om mee te vergelijken.

Dus dat gaat nog tijden duren voordat er degelijk onderzoek uit gaat komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:06

Van de mainstream media moet je gewoon geen verwachtingen hebben. Die plaatsen echt enkel simpele snelle data. (Ja, ik heb zelf ervaring).
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 25-02-21 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:08

MarlindeRooz schreef:
Dit soort onderzoek is sowieso heel lastig door vele factoren zoals;
- mensen die geen symptomen hadden en niet getest zijn tellen niet mee. Dus de “minst” zieke pak je al niet mee.
- niet al het onderliggend lijden is vast te stellen / te meten
- er is geen ander gelijkwaardig (waar zoveel tests voor zijn gedaan) virus om mee te vergelijken.

Dus dat gaat nog tijden duren voordat er degelijk onderzoek uit gaat komen.

En dat begint bij goed monitoren. Daarvan vraag ik me af of dit het geval is :) wordt er goed geregistreerd wie wel/geen klachten heeft?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 23:10

Sizzle schreef:
Van de mainstream media moet je gewoon geen verwachtingen hebben. Die plaatsen echt enkel simpele snelle data.

En dat is naar mijn idee precies waarom het draagvlak kleiner wordt.

Bij 90% van de artikelen die ik lees uit de media heb ik vraagtekens. Daarin ben ik vast niet de enige.

Als er meer transparantie was geweest in wat er gedeeld wordt ben ik er persoonlijk van overtuigd dat ze de maatregelen beter/langer hadden kunnen verdedigen.