Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:34

rien10 schreef:
Als je naar de grafiek krijkt, die op de RIVM site staat, zie je een golf-beweging. Zou dat te maken hebben met de weekenden? Mensen gaan er op uit. Staan toch te kletsen met elkaar op straat. Doen in het weekend boodschappen/bouwmarkt/plantjes halen?

Je hebt twee verschillende cijfers. De cijfers van de dag waarop het overlijden gemeld is en de cijfers van de dag dat de mensen werkelijk overleden zijn. Dit komt doordat niet elk overlijden op de dag zelf gemeld wordt en dat speelt extra in het weekend.

In de onderstaande link staat het aantal overledenen per datum dat ze overleden zijn. Dit zijn de cijfers van gisteren, omdat die van vandaag er nog niet zijn. Je ziet wel wat pieken en dalen in de cijfers maar die kan je niet aan de weekenden relateren:

https://www.nu.nl/uitleg-over-het-coron ... ieken.html

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:38

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:39

Volgens mij zou je die pieken ook niet zo kunnen verklaren omdat de incubatietijd verschilt van meerdere dagen tot enkele weken? Je kunt niet 1 op 1 zeggen dat als je je vandaag niet aan de regels houdt, dat er dan over precies een x-aantal dagen een piek is.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:39

Neonlight schreef:
Ik denk dat er die dagen ook echt minder getest wordt. Ergens is ook een statje met aantal tests per dag en aantal positief getesten, maar ik weet niet waar, daar is het wel uit te halen.
De preventief getesten in de gezondheidszorg, dikke kans dat die personen dus niet in het weekend getest worden.

In het weekend wordt er inderdaad niet nauwkeurig bijgewerkt, maar deze grafiekjes worden wel op datum bijgewerkt. Als er morgen getallen bij komen van zaterdag en zondag dan komen die ook in het balkje bij zaterdag en zondag erbij.

Denk niet allen, er wordt minder getest. Als je het epidemiologisch raport download van het RIVM dan staat er onderaan het aantal tests wat wordt uitgevoerd. Door de week 5000-7000 tests per dag, in het weekend 2000-3000

Ik zie overigens ook geen golfpatroon in de grafieken. Wel als je kijkt naar het aantal meldingen dat binnen komt, maar bij de correctie naar op welke dag het plaatsvond niet

_Cathalijne

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:41

Wat ik wel opvallend vind is dat ondanks dat er meer getest wordt het besmettingspercentage relatief laag is (telkens rond de 20%), terwijl enkel mensen getest worden die al ernstig ziek ervan zijn, of mensen die in de zorg werken, en een flink verhoogd risico hebben om besmet te worden. ik had persoonlijk verwacht dat de percentages wel wat hoger zouden liggen

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:42

Neonlight schreef:
Ik denk dat er die dagen ook echt minder getest wordt. Ergens is ook een statje met aantal tests per dag en aantal positief getesten, maar ik weet niet waar, daar is het wel uit te halen.
De preventief getesten in de gezondheidszorg, dikke kans dat die personen dus niet in het weekend getest worden.

In het weekend wordt er inderdaad niet nauwkeurig bijgewerkt, maar deze grafiekjes worden wel op datum bijgewerkt. Als er morgen getallen bij komen van zaterdag en zondag dan komen die ook in het balkje bij zaterdag en zondag erbij.

Ik kwam deze link tegen en zij hebben het RIVM als bronvermelding, maar daar kan ik het niet terugvinden. Het gaat om grafiek 11. Als de informatie inderdaad betrouwbaar is, lijkt het inderdaad dat er minder wordt getest in het weekend.

Edit: ik zie nu dat je die ook had gevonden.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:43

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:46

Wouw jullie gaan heel erg hard.

Terugkomend op paar blz geleden over de zomervakanties.
Mensen kunnen gerust een vakantiehuisje boeken. Bij mij en anderen wordt alleen betaald als vakantie werkelijk doorgang kan vinden. Tevens loop je bij ons en veel andere gîtes amper risico en als je al je eten meeneemt vanuit Nederland zelfs geen.
Ook zonder corona vieren mensen zo vaak hun vakantie in en rond het zwembad en in de parktuin bij ons en komen verder nergens.
Er zijn genoeg huizen op micazu en gites.nl die ook niet laten betalen bij niet kunnen komen vanwege corona.
Tevens gaan wij de ontvangst zonder contact doen. Rondleiding vooraf op papier en alleen zwembad uitleg met 2,5 tot 3 meter afstand.
Ik weet dat dit bij meerdere verhuurders zo zal gaan. Dus er zijn wel mogelijkheden met name in de rustigere streken, zoals bij ons.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:54

Dan moet er wel gereisd mogen worden en met de berichten/geruchten die nu de ronde doen bvb Spanje die het hele toeristenseizoen wil afblazen zijn mensen, ondanks geld terug garantie voorzichtig .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:55

_Cathalijne schreef:
Wat ik wel opvallend vind is dat ondanks dat er meer getest wordt het besmettingspercentage relatief laag is (telkens rond de 20%), terwijl enkel mensen getest worden die al ernstig ziek ervan zijn, of mensen die in de zorg werken, en een flink verhoogd risico hebben om besmet te worden. ik had persoonlijk verwacht dat de percentages wel wat hoger zouden liggen

Dat flink verhoogd risico vind ik lastig. Collega is getest haar huisarts wilde wel testen omdat ze een baby van een halfjaar heeft (gezond kindje) dus dat verschilt dus ook nog wel per huisarts of gebied. Ze bleek trouwens griep te hebben.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 20-04-20 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:56

PSvanLot schreef:
Laten we het over het feit hebben dat het RIVM weer positief nieuws te melden heeft vandaag.

75 opnames.
76 doden.

We gaan de goede kant op al verwacht ik de aankomende dagen wel een fikse steiging
De doden is trouwens 67

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:59

bigone schreef:
Dan moet er wel gereisd mogen worden en met de berichten/geruchten die nu de ronde doen bvb Spanje die het hele toeristenseizoen wil afblazen zijn mensen, ondanks geld terug garantie voorzichtig .

Inderdaad. Ons familieweekend is bvb ook in een vakantiehuisje. Dat huisje is het probleem niet, maar de grenzen moeten dan wel open zijn.
Het weekend is in België en er komt familie uit Frankrijk (ik), UK, en Tanzanie.
Nugoed, huisje moet pas in juni betaald worden dus we zien het tegen dan wel weer.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:59

rien10 schreef:
Als je naar de grafiek krijkt, die op de RIVM site staat, zie je een golf-beweging. Zou dat te maken hebben met de weekenden? Mensen gaan er op uit. Staan toch te kletsen met elkaar op straat. Doen in het weekend boodschappen/bouwmarkt/plantjes halen?

meer met het feit wanneer de gegevens doorgegeven worden denk ik.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:00

Neonlight schreef:
PSvanLot schreef:
Laten we het over het feit hebben dat het RIVM weer positief nieuws te melden heeft vandaag.

75 opnames.
76 doden.

Volgens mij is het 67 doden?

ho idd! typefout!!! excuses

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:05

lenaa_tje schreef:
_Cathalijne schreef:

Dat flink verhoogd risico vind ik lastig. Collega is getest haar huisarts wilde wel testen omdat ze een baby van een halfjaar heeft (gezond kindje) dus dat verschilt dus ook nog wel per huisarts of gebied. Ze bleek trouwens griep te hebben.

Wellicht vanuit mij uit niet de handigste woordkeuze, en ik snap dat de verschillen per gebied behoorlijk groot kunnen zijn, maar gezien het toch behoorlijk strenge testbeleid, waarbij enkel getest wordt/werd als er een sterk vermoeden is, dan zou je toch verwachten dat de percentages hoger liggen, niet enkel met de toename van de testen, maar over de gehele linie (dus ook al in de eerdere fases). Maargoed, niet echt een inhoudelijke bijdrage, meer een hersenspinsel :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:06

bigone schreef:

Klopt. Maar mensen lopen geen risico als ze pas hoeven te betalen als afreizen zeker is. Dus wij gaan nog een stapje verder :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:13

Ik vind het wel moeilijk met vakanties. Heb er al 3 betaald.

april: Centerparcs tegoedbon gekregen
juli: week Nederland op kindercamping
oktober: New York, ticket en verblijf al betaald.

Nu heb ik voor CP een tegoedbon dat vind ik prima. Maar ik zit toch echt in dubio om voor jul, mocht het niet doorgaan, mijn geld terug te willen.

Voor New York ga ik er gewoon vanuit dat het door gaat.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:13

@_cathelijne dat van mij is ook gewoon een niet begrijpende hersenspinsel hoor. Ik begrijp het testbeleid gewoon echt niet haha.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:15

In Nederland is er af en toe commentaar op onduidelijk beleid, maar ze kunnen er in Duitsland ook wat van. Vanochtend werd er aangekondigd dat telefonisch ziek melden via de huisarts niet meer kon en dat je naar de praktijk moest. Toen werd het 'Dit is zo niet afgesproken vorige week' en nu is aangekondigd dat het toch wel weer kan :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:17

Ik zie de laatste dagen al dat er veel meer getest word , zorgpersoneel in ziekenhuizen zullen nu bij het minste kuchje wel getest worden dus ook de lichte gevallen. En die tellen mee , ook buiten het ziekenhuis worden nu mensen in de zorg getest bij verdenking maar dat betekend niet dat alleen de zwaar zieken nu nog getest worden . Zodoende zie je veel meer positieve mensen met relatief milde klachten. En dat is alleen maar goed want door die op te sporen kun je nog gerichter de epidemie de kop indrukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:18

Ach, weet je...als ik op vakantie ga, wil ik dat gewoon relaxed doen. Niet van: Blijft de grens open? Is de gezondheidszorg daar op orde? Waar is een supermarkt waar je relaxed je boodschappen kan doen? Kan ik wel naar die mooie waterval/dat leuke dorpje/dat strandje/dat restaurantje? Of is het dicht? Of te druk?

Echt lekker onbevangen is het niet.

Als ik al verlof op mag nemen op dit moment...

Ik blijf lekker thuis dit jaar. Het is hier prima. We halen het later wel weer in. Ik denk dat ik maar vast een groot zwembad voor in de tuin bestel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:23

NL is duidelijk een inhaalslag aan het maken met tests, Vorige week amper nog 7000 tests per miljoen, inmiddels 10.000. Dat is nog altijd de helft van Duitsland, Frankrijk, Spanje, Zwitserland, Italie etc die allemaal zo rond de 25.000 per miljoen zitten, maar als ze nu flink doortesten dan haalt NL dat als relatief klein land dat wel in.

Maar tegelijkertijd is ook 25.000 per miljoen slechts 2,5% wat je dan afdekt met je app. Van de overige 97,5% van de mensen heb je geen idee.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:26

Ik las via Topics een interessant artikel uit Trouw.
Dat gaat erover dat er veel minder ouderen in het ziekenhuis worden opgenomen en ook op de IC, en dat heel goed daardoor zou kunnen komen dat er minder mensen op de IC en in het ziekenhuis liggen.
oudere mensen krijgen thuis zuurstof en er wordt eerder gesproken met hun over de belasting van een IC opname. Het artikel werd onderbouwd met cijfers en met een interview met een geriater.

https://www.trouw.nl/nieuws/oudere-met- ... ~b558a97c/

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:30

bigone schreef:
Net naar op1 gekeken, indrukwekkend. Monique heftig, bij ons rolde begin januari het dubbeltje ook de goede kant op. 1 januari samen op een goed 2020 geproost met z’n tweeën en 24 uur later werd mijn man middels een spoedoperatie na een simpel ongelukje het leven gered. Wat er door je heen gaat wanneer je de traumachirurg aan de telefoon hebt die je vertelt dat het geen kwartier langer had moeten duren anders had hij het niet gered , dat is onwerkelijk en eigenlijk niet te bevatten. Na twee weken kwam hij thuis en nu gaat het lichamelijk goed maar de klachten na ic en drie dagen beademing zijn geestelijk nog wel degelijk aanwezig. Maar ik heb hem nog godzijdank . Daarom snap ik mensen, zoals de cardioloog in Op1 vanavond, 57 en zwaar Corona gehad ook heel goed. Hij wilde perse niet aan de beademing en als ik de impact van drie dagen al zie dan kan ik me daar alles bij voorstellen. Dus eigenlijk kon ik eind februari net mijn normale leven weer oppakken en toen kwam Corona dus balen omdat je thuis moet blijven ? Ik doe het al vier maanden .

Welk programma was dat?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 15:31

Eleeke schreef:
Ik las via Topics een interessant artikel uit Trouw.
Dat gaat erover dat er veel minder ouderen in het ziekenhuis worden opgenomen en ook op de IC, en dat heel goed daardoor zou kunnen komen dat er minder mensen op de IC en in het ziekenhuis liggen.
oudere mensen krijgen thuis zuurstof en er wordt eerder gesproken met hun over de belasting van een IC opname. Het artikel werd onderbouwd met cijfers en met een interview met een geriater.

https://www.trouw.nl/nieuws/oudere-met- ... ~b558a97c/

Het is sowieso Nederlands beleid om niet tot in het oneindige door te blijven behandelen, maar kijken naar levenskwaliteit. Aan de zuurstof is al een aanslag op een verder gezond en jong lichaam, maar een oudere komt er wellicht nooit weer helemaal bovenop. Het beleid verklaart ook het relatief lage aantal IC bedden in Nederland.