Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:07

Ja precies. En die zijn voor donatie nog gecheckt of ze überhaupt nog bloed mochten geven...

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:23

Daarom lopen er nog meerdere onderzoeken, ook buiten sanquin om. Maar ga er maar vanuit dat het percentage redelijk klopt hoor. Komt misschien een procent bij, maar dan ben je er wel. Er zijn helaas nog niet zoveel mensen besmet geraakt als we zouden hopen. De cijfers zijn vergelijkbaar met veel andere landen ook.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 09:54

Het is zeker een biased onderzoek, toch, met in het achterhoofd dat het voornamelijk mensen zullen zijn die het grotendeels symptoomloos hebben doorlopen, dan is 5% niet slecht denk ik. Ik vraag me ook af of bloeddonoren een goede vertegenwoordiging van de maatschappij zijn, en of er een hogere graad is onder bloeddonoren in het zuiden van het land.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:38

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:09

Bloemetje75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 10:16

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-20 15:29

https://bbc.in/37ygCr2

Nog niet helemaal zelf gelezen, er staat een bronvermelding bij naar het oorspronkelijke onderzoek. Dat heb ik nog niet gelezen.

Maar dexamethason lijkt het goed te doen bij patiënten die ernstige coronaklachten hebben.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:34

Oh mooi, zo simpel eigenlijk. Bijnierschorshormonen worden al zo lang gebruikt en onderdrukken de afweerreactie, dat ik het bijna vreemd vind dat dat nu pas wordt gepromoot.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 20:12

mysa schreef:
Oh mooi, zo simpel eigenlijk. Bijnierschorshormonen worden al zo lang gebruikt en onderdrukken de afweerreactie, dat ik het bijna vreemd vind dat dat nu pas wordt gepromoot.

In ‘96 heb ik eerst plaquenil en lariam als lapmiddel tegen mijn ziekte gekregen.
Middel was nog erger dan de kwaal.

Daarna is er gesproken over dexamethason, maar eerst wilde men zeer hoge dosering prednisolon icm met andere afweeronderdrukkera proberen.
Godzijdank reageerde ik daar wel op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:13

Ik weet niet wat exact het verschil is tussen prednison, prednisolon en dexamethason, dat laatste is in elk geval sterker, geloof ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 21:17

Ja, dex is een stuk sterker en daarom beter geschikt voor korte sterke boosts. De krant schrijft het alsof het hot nieuws is, maar het werd juist al gebruikt en nu hebben ze de cijfers daarvan. Die cijfers zijn prima en dat is zeker goed nieuws, maar het is niet zo dat artsen nu ineens denken: ohhh daar had ik nooit aan gedacht.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:23

Er wordt nu gekeken naar zowel prednison als dexamethason. Dexamethason wordt vaker ook gebruikt bij zwellingen met vocht er in.

Toen ik begin maart besmet was moest ik onmiddellijk stoppen met mijn stootkuur prednison en ik had al een onderhoudsdosering azithromycine. Het lijkt er op dat dat toch mijn geluk is geweest.

Het gebruik van prednison werd zelfs als extra risico gezien.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 07:49

Was het dat dexamethason een cytokynestorm kan voorkomen? Maar je mag het niet preventief gebruiken, want je afweer moet wel op gang kunnen komen, alleen bij overreageren waar veel mensen aan gestorven zijn, kan dit middel een oplossing zijn.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-20 08:50

Ja, het gaat om die cytokinestorm. Daarom vermoed ik dat het vooral bij jongere en de niet zo heel oude patiënten ingezet kan worden. Bij hen komt, als ik het me goed herinner, die overreactie van het immuunsysteem het vaakst voor.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:10

Bloedgroep kan mogelijk bepalend zijn hoe ziek je wordt:
Citaat:
Onderzoek bij Covid-19-patiënten doet vermoeden dat de bloedgroep van invloed is op het verloop van een coronabesmetting en mogelijk bepaalt of iemand ernstige klachten krijgt. Onderzoek bij Europese patiënten toont aan dat personen met bloedgroep A vaker zwaar ziek werden dan hen met O. Naast 2000 zwaar zieke coronapatiënten werden duizenden personen met milde of helemaal geen symptomen onderzocht.

Het onderzoek dat gisteren werd gepubliceerd in het New England Journal of Medicine bevestigt een eerder onderzoek dat in China werd verricht, maar levert niet direct bewijs voor verband tussen bloedgroepen en de ernst van de klachten. ,,De meesten van ons wezen het af, omdat het een heel grove studie was'', zegt hematoloog Parameswar Hari van het Medical College in de Amerikaanse staat Wisconsin over het Chinese onderzoek.

,,Ik geloof nu dat dit heel belangrijk kan zijn'', aldus de bloeddeskundige. Mensen met bloedgroep O zouden bepaalde lichaamsvreemde eiwitten beter herkennen, zoals die op het oppervlak van virussen. Dokter Eric Topol, van het Scripps onderzoeksinstituut in San Diego ziet het onderzoek naar de rol van bloedgroepen vooral als een voorlopige indicatie, maar 'het is niet genoeg om zeker te zijn'.

AD
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 18-06-20 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:51

Je vergeet het woordje ‚mogenlijk‘
Kan mogenlijk bepalend zijn. Het is een indicatie dat het misschien zo zou kunnen zijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:52

Sizzle schreef:
Je vergeet het woordje ‚mogenlijk‘
Kan mogenlijk bepalend zijn. Het is een indicatie dat het misschien zo zou kunnen zijn.

Heb 't even aangepast

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:56

Het zou interessant zijn als het zo is, ik ben geen A en ook geen O dus heel saai ergens in het grijze gebied :+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:09

Maar je bent vrouw, zit mogelijk ook weer een voordeel in ;) Is er eigenlijk iets bekend over bloedgroepen en andere virussen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 13:09

Wow, het ad loopt wat achter.
Dat kwam hier een week of 6 geleden al voorbij...

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:11

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:15

Er was al eerder over gepubliceerd maar dat ging over een andere studie. Las trouwens wel dat het misschien niet alleen bloedgroep A is die vatbaarder zou zijn, maar alle andere dan O.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:16

RianneH schreef:
Maar je bent vrouw, zit mogelijk ook weer een voordeel in ;) Is er eigenlijk iets bekend over bloedgroepen en andere virussen?

Virussen weet ik niet maar er staat me iets bij dat je met O de langste levensverwachting hebt door minder gevoeligheid voor hartproblemen. Ik heb alleen even geen citaten bij de hand of zo.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:30

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 13:51

Sizzle schreef:
Het zou interessant zijn als het zo is, ik ben geen A en ook geen O dus heel saai ergens in het grijze gebied :+

Ik ben O maar m'n moeder is A. Dat is dan weer jammer in dit geval.