Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:10

Boras schreef:
De juf heeft zelf een laptop. En er zijn laptops op school bedoelt voor onderwijs.
En even een laptop opstarten mag voor de juf geen moeite zijn hoor. Dat stelt niets voor. Alles staat al klaar voor gebruik. Maar ze kan dat taakje natuurlijk altijd uitbesteden aan een kind :)

Ik ben bang dat juist die houding niet meehelpt in het contact met de juf. Zij moet tenslotte meer werk doen voor hetzelfde aantal leerlingen. En dat “dat doen jullie wel even” hebben ze de afgelopen weken vaak gehoord. Wanneer jullie je opstellen als zijnde; we weten wat we vragen, maar het zou heel veel betekenen en willen graag meedenken/helpen voor een oplossing, zijn ze wellicht wat bereidwilliger.

Edit; begrijp ik trouwens dat school dit heeft bepaald? Dan vind ik het wel een ander verhaal :(:)
Laatst bijgewerkt door miramii op 30-04-20 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:13

Maar dat is toch gek dat school dat bepaalt? Als jullie het risico aanvaardbaar vinden kan je kind toch gewoon naar school? Het is vooral risico voor degene die in de risico doelgroep valt. Niet voor de mensen er omheen. Of denk ik dan te simpel?

MightyMike

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:18

Ik vind dat ook wel vreemd dat school dat bepaald. Landelijk gezien mogen alle kinderen naar school, basisschool dan, hier ook 1 risico ouder, en dat zullen veel meer kinderen hebben lijkt mij zo. Niets over gehoord, denk ook niet dat school op de hoogte is van de gezondheid van veel van deze ouders, maar neem toch aan dat dit de beslissing/verantwoordelijkheid van de ouder/overheid is, niet de school zelf. Ik vind het allemaal best spannend als vallende in de risicogroep, maar mijn man moet ook naar zijn werk en nu de kinderen weer naar school, zou iedereen wel thuis willen houden, maar gaat gewoon niet, dus hier de jongste ook naar school.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 18:35

SusanH schreef:
Maar dat is toch gek dat school dat bepaalt? Als jullie het risico aanvaardbaar vinden kan je kind toch gewoon naar school? Het is vooral risico voor degene die in de risico doelgroep valt. Niet voor de mensen er omheen. Of denk ik dan te simpel?

Lijkt mij ook...?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:05

Wat is dit nu weer voor rarigheid? Natuurlijk bepaalt de school dat niet maar gewoon Boras haar gezin zelf..... Er vraagt zich iemand om onduidelijke redenen dit af, en een paar berichten later is het al een hele aanname....Tjongejonge zeg :P

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:28

Boras schreef:
Onze dochter, groep 4, moet dus voorlopig thuis blijven van school om medische redenen van 1 van de ouders. Wij hebben inmiddels bericht gehad van school over wat school voor haar gaat betekenen m.i.v. 11 mei.

We gaan hier natuurlijk over in gesprek met juf, maar we zijn voor nu n.a.v. de schriftelijke info toch wel teleurgesteld en we gaan proberen school op andere gedachten te brengen. Ik denk dat we daar hele goede argumenten voor hebben. Maar ja, ze verwijzen op voorhand al naar protocollen van de een of andere onderwijsclub en de school maakt deel uit van een groot netwerk van basisscholen met een gezamenlijk bestuur. Ik hoop dat ze desondanks willen bewegen.

Ik begrijp ook dat het niet de keuze van Boras is, maar van school.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:34

Het staat er misschien wat onhandig maar eerder deze week schreef ze dat ze zelf de aanvraag tot thuisblijven gedaan had.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:39

SusanH schreef:

Vandaar ook mijn vraag of ik het goed begrepen had. Vind ik dus ook heel vreemd. Het is niet dat jullie een groter risico hebben het te krijgen dan ieder ander persoon, dus waarom zou jullie kleine niet naar school mogen?

Ik heb het dus ook opgevat als dat de school het heeft bepaald.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:52

pmarena schreef:
Wat is dit nu weer voor rarigheid? Natuurlijk bepaalt de school dat niet maar gewoon Boras haar gezin zelf..... Er vraagt zich iemand om onduidelijke redenen dit af, en een paar berichten later is het al een hele aanname....Tjongejonge zeg :P

Boras typt dat toch zelf? :7

Citaat:
Onze dochter, groep 4, moet dus voorlopig thuis blijven van school om medische redenen van 1 van de ouders.

Wel gek, tenzij die medische redenen zijn dat 1 van de ouders COVID+ op bed ligt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:53

Jongens, even terug kijken. Deze week schreef ze dat ze de aanvraag uitgestuurd had om haar kind thuis te houden en dat de school daar mee accoord ging omdat de ouders tot de hoog risico groep behoren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:56

Sizzle schreef:
Jongens, even terug kijken. Deze week schreef ze dat ze de aanvraag uitgestuurd had om haar kind thuis te houden en dat de school daar mee accoord ging omdat de ouders tot de hoog risico groep behoren.

Oké, maar waarom is er dan nu zo’n probleem?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 19:58

Ho wacht, dit gaat een eigen leven leiden :)

Niemand verbiedt onze dochter om naar school te gaan!

De omstandigheden in combinatie met mijn gezondheidsproblemen dwingen ons als ouders ertoe onze dochter voorlopig thuis te houden. Er is nog zoveel onduidelijk over COVID-19 besmettingen en niemand, ook het RIVM niet, kan garanties geven.

Wij kunnen het risico op een coronabesmetting binnen ons gezin gewoon niet nemen, daarom blijven wij in afzondering. We zijn verantwoordelijk voor ons kind. Zij heeft haar moeder nog heel hard nodig. En jullie zullen begrijpen dat ik voorlopig ook nog graag even blijf :)

Maar eigenlijk vind ik die vraag van wie het uitgaat niet belangrijk. Of je nu wordt gedwongen door de overheid of door uitzonderlijke omstandigheden, de uitkomst is hetzelfde. En vergeet niet, onze dochter is officieel vrijgesteld van fysiek onderwijs. Dat overheid heeft dat voorlopig mogelijk gemaakt. Dat doet ze niet zomaar.

Het voelt absoluut niet fijn om je kind in afzondering te houden. Helemaal niet als het om zich heen ziet dat andere kinderen weer naar school mogen, mogen spelen of zelfs sporten. Om dan te vernemen dat school het onderwijs aan, de betrokkenheid bij en het contact met je kind (onnodig) wil beperken tot een opstellen van een leerschema dan maakt je dat als ouder best een beetje verdrietig.

School wil Teams niet langer gebruiken. Daardoor kan er dus geen communicatie tussen de juf en onze dochter meer zijn. Dat heeft automatisch tot gevolg dat wij de onderwijstaken van de juf (blijven) overnemen. En dat school het houdt bij het opstellen van een schema. Ik vind dat we meer mogen vragen.

Het schooljaar duurt hier nog 8 weken. Het is best de moeite waard om wat meer te investeren in dit kind. Of welk kind dan ook.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:04

verootjoo schreef:
pmarena schreef:

Boras typt dat toch zelf? :7

Citaat:
Onze dochter, groep 4, moet dus voorlopig thuis blijven van school om medische redenen van 1 van de ouders.

Wel gek, tenzij die medische redenen zijn dat 1 van de ouders COVID+ op bed ligt.

Thuisblijven van school heeft 2 verschillende betekenissen. Hier althans.

pmarena had het juist. Dank je, pmarena :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:18

Dan ben ik benieuwd hoe school zou handelen als je dochter om medische redenen niet naar school zou kunnen, maar wel thuis les zou kunnen volgen. Dan moet dit toch ook mogelijk gemaakt worden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:20

Sizzle schreef:

Aja sorry, ik herinner het me weer.

xTinkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:24

ik moet over een weekje weer naar school, 11 mei geloof ik. tot nu toe 1 dagje maar, school is niet heel duidelijk helaas :/

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:30

zonnebloem18 schreef:
Dan ben ik benieuwd hoe school zou handelen als je dochter om medische redenen niet naar school zou kunnen, maar wel thuis les zou kunnen volgen. Dan moet dit toch ook mogelijk gemaakt worden.

Ook in zo’n situatie kost dat wel voorbereiding. Ik heb wel is een leerling op een speciaal scherm in de klas gehad. Maar voordat dat geregeld was.

Het lastige is gewoon het feit dat haar dochter op de basisschool zit. Op de middelbare school zijn veel meer dingen online. Al kinderen hebben een device en een telefoon.
Ik heb wel is via whatsapp video nog even uitgelegd aan een leerling hoe het ook al weer zat. Leerling was geopereerd. Ik snap de angst van de juf wel dat dit veel extra werk kost.
Daarbij vind ik wel dat er wat geregeld moet worden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:50

zonnebloem18 schreef:

Precies dat vraagt mijn man zich ook af.

Ik denk verder dat je niet te moeilijk moet denken, maar de lijn van het thuisonderwijs van de afgelopen weken een beetje moet doortrekken. Heel veel zelf doen, een klein beetje samen. Dat was geen volwaardig onderwijs, maar wel waardevol. Voor de anderen is het verleden tijd, voor onze meid blijft het waardevol.
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-04-20 20:57, in het totaal 2 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 20:51

Boras schreef:
zonnebloem18 schreef:

Precies dat vraagt mijn man zich ook af.

https://www.klassecontact.nl/nl/ Voor dat soort leerlingen wordt onder andere dit gebruikt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 21:46

Maaruh ik wil niet het hele topic naar me toetrekken :)

Ik dacht misschien zijn er ouders of juffen bij wie dit ook speelt. Ik ben benieuwd hoe er op andere plekken invulling aan wordt gegeven. Of welk beleid andere scholen daarvoor klaar hebben staan.

Edit:

wat ik wel nog kan toevoegen ter verduidelijking is dat mijn dochter Montessori-onderwijs volgt in een gecombineerde klas met groep 3 en 4. Het is dus wat individueler en zelfstandiger.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:10

Was even vergeten dat jullie die beslissing idd zelf al genomen hadden. Wordt zoveel gepost hier op het corona gedeelte dat ik het even kwijt was.

Wat is de reden dat school Teams niet meer gebruikt? Onze dochter gaat ook deels nog thuisonderwijs volgen straks omdat de klassen door de helft gaan. Dus helft van de week thuisonderwijs. Dan moet er ook communicatie met de juf mogelijk zijn op de dagen dat dochter thuis werkt. Op school van onze dochter trouwens geen teams maar Social Schools en Snappet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 09:31

op de dagen dat mijn kinderen thuis zijn is er ook geen communicatie meer via classroom. De juf is dan natuurlijk ook te druk met de andere helft van de klas. Misschien dat ze nog wel via mail of app bereikbaar zijn? dat weet ik nog niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 17:34

Nou ik hoop toch wel dat enige vorm van communicatie mogelijk is. Anders kun je mooi niet verder als je iets niet snapt.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 18:17

SusanH schreef:
Nou ik hoop toch wel dat enige vorm van communicatie mogelijk is. Anders kun je mooi niet verder als je iets niet snapt.

ach, t is groep 3. Dat zal wel lukken. en anders wacht het maar tot de volgende dag.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-20 13:48

Ik ben juf en ga 11 mei weer op school aan de slag. Omdat de kinderen alsnog niet al hun klasgenoten zien, blijven wij op woensdag videobellen met groepjes kinderen.

Vervelend Boras dat jullie dochter langer thuisblijft, ik ben van mening dat haar school enigszins wat contact moeten onderhouden. Ik heb geen leerlingen die thuis blijven, maar ik had zeker een Chromebook met videoverbinding in mijn lokaal gezet.