Budget challenge!! Wie doet er mee?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 09:10

Volgens mij laat iedereen elkaar ook in hun waarde ;)
Feit is gewoon dat elke dag vlees niet nodig is, duur is en ook nog eens slecht voor t mileu :) ik eet ook niet elke dag vlees. Kook best veel vega soms onbewust :P

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:25

Hier vanwege meerdere redenen niet dagelijks vlees
Ik weiger kiloknallers te kopen, eieren ook alleen minimaal vrije uitloop of beter
dus liever 3 keer per week goed eerlijk vlees ipv dagelijks goedkope rommel

En dagelijks vlees Is helemaal niet nodig (dat je het lekker vind is geen noodzaak ;) , uitzonderingen daar gelaten )
Maar het is en blijft ieder voor Zich :j


Ik kook trouwens ook aardig wat maaltijden waar helemaal geen vlees in hoort/past , vind het een beetje onzinnig om een lekker goed gebalanceerde maaltijd qua eiwitten te gaan dubbelen door er ook nog vlees door te gaan doen

Cemlys

Berichten: 14983
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:33

Ik koop ook veel bewuster vlees, een paar keer per week eten we vlees en dat is dan vaak wel van dat 3 sterrenvlees. Zelfde met eieren, andere koop ik niet. Daarnaast kan ik het perfect vervangen door bv vegetarisch, maar ook noten, linzen, keer wat vis, peulvruchten, ...

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:53

Ik eet bijna elke dag wel iets van vlees of vis.
Waarom? Omdat ik het niet uit mijn eetpatroon mag schrappen :+

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 09:55

En waarom niet dan? Er zijn toch best veel producten die t kunnen vervangen?

Jennyxx

Berichten: 3047
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 09:55

Wat wij doen qua vlees is 1 stukje delen met zijn tweeën :) Dan heb je eventueel toch lekkere jus of wat lekker vlees, maar scheelt het toch de helft in kosten en beter voor je gezondheid en voor het milieu.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:09

Yonker schreef:
En waarom niet dan? Er zijn toch best veel producten die t kunnen vervangen?

Moet je die vervangers wel mogen..
Vlees is een van de weinige dingen waar ik niet allergisch voor ben :')
Zelfs vis ben ik officieel allergisch voor, maar dat was te riskant om te schrappen uit mijn dieet.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:12

Darah, vandaar mijn toevoeging van ; uitzonderingen daar gelaten ;)
Het gros van de mensen heeft simpelweg absoluut geen nood aan dagelijks vlees
Verre van zelfs
Maar als je idd met een ingewikkelde allergie problematiek zit
Of andere stofwisselings issues
Dan kan het zomaar zijn van wel
Maar das uitzondering :)
Vriendinnetje van me zou dolgraag veganistisch leven
Maar helaas heeft die ook wat allergie dingetjes waardoor dat niet haalbaar is (als in echt ziek worden idd doordat Ze veel dingen niet kan eten)

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:25

Ik reageerde nav de vraag van Lillith24.

Lillith24 schreef:
Voor de mensen die elke dag vlees eten: waarom? Is dat niet onnodig duur en bovenal behoorlijk ongezond?



Voor mij is het dus ongezond om geen vlees te eten.
Wil niet zeggen dat ik me elke dag volprop met kilo's vlees, absoluut niet.

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:33

Ik eet idd geen brood. Weinig ei en zuivel. Vlees en vis zijn een belangrijk onderdeel van mijn voorgeschreven dieet voor de rest van mijn leven.

Prima dat mensen geen vlees eten. Of weinig en alternatieven zoeken.
De alternatieven zijn voor mij niet weg gelegd.
ieder zijn ding

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 10:34

Awh nee dan is t begrijpelijk :) was ook puur nieuwsgierigheid!!

Nou ik heb nog 21 euro over voor deze week maar heb ik echt niet nodig!! Dus komt mooi uit :D
Benieuwd hoeveel ik straks aan t einde echt heb uitgegeven deze 4 weken.

chamion
Huisheks

Berichten: 3667
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:49

Oke, tip van de week; neem een boodschappenlijst mee... :')
Ik was de mijne vergeten en heb toch het 1 en ander meegenomen wat ik achteraf gezien niet nodig had. En wat ik wel nodig had, was ik dus prompt vergeten.

Ook een beetje over budget gegaan want mijn aldi was dicht (stroom problemen) dus moest naar de boni. Maar wel genoeg voor 4 man aan stamppot (3 man invriezen) zuurkool stamppot voor 2, wraps voor 4, Soep voor 6 personen (3 personen ingevroren) En spruitjes waar ik 2 keer van ga eten (misschien zelfs wel 3x) dus al met al genoeg in huis voor 2 weken. Misschien zelfs wel voor 3. Dus al met al toch wel redelijk.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 10:54

Ik heb vlees gekocht via internet bij koopeenkoe.nl Dat is toch wat minder massaal dat supermarkt vlees, je krijgt veel verschillende stukken vlees waardoor je weer nieuwe recepten kan uitproberen. Ik vind het erg leuk en lekker en het is in verhouding nog eens goedkoper ook.
Zo wil ik ook nog eens kip op die manier kopen maar een hele kip voor mij alleen is wel lastig om te kunnen verdelen in porties.

Yonker

Berichten: 13507
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Oss

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 11:21

Dat koop een koe wil ik ook een keer doen!!!

Ik ga de challenge nog weekje doortrekken aangezien ik vandaag een hello fresh box heb besteld voor volgende week voor 5 maaltijden voor niks :+

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 11:51

Ik heb 2 jaar op 30euro geleefd. Als student. Gaat prima. Ging ook wat de vriezer in.
Maar dan kochten we voor twee en was alles wat goedkoper.

Nu doe ik het alleen. Ik heb geen vriezer meer en dat maakt een groot verschil. Ik eet bijna nooit vlees maar ben er nu toch weer mee moeten beginnen om gezondheids redenen. Die 30euro lukt, maar dan kan ik niets anders doen, geen koffietje, geen taartje, niet eens met iemand uit eten etc. Is prima voor een tijd, maar zo wil ik niet leven. Dan kan er ook bijna nooit wat leuks vanaf.

Maar ik hou het nu op 50 alles in. Dus ook spullen die ik nodig heb, als ik er onder zit gaat het opzij voor aankoop duurder spul.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:02

Chamion: lijstjes zijn echt onmisbaar idd
Ik vergeet hem gelukkig steeds minder vaak :')

Foaly

Berichten: 5029
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:15

Heeft iemand nog tips voor een app om je uitgaven bij te houden?

Kaitlyn

Berichten: 9763
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:24

Ik lees hier (vooralsnog) bijna altijd stil mee, want we hebben ons huisje nog niet dus de boodschappen doen is nog niet van toepassing.

Maar gisteren was ik hier bij de AH en hadden ze van die grote dozen waspoeder Color Reus (die XXL dozen), en die stonden bij de uitverkoophoek én met 35% korting. Dus ik dacht; dat gaat toch niet over datum en kunnen we straks goed gebruiken, dus laat ik die eens meenemen.
Van de €27.99 die die normaal kost ging 35% af dus €9.80, en er ging ook nog eens €18,- vanaf. Dus in totaal heb ik voor dat hele grote pak €0.19 betaald. :))
Mijn vriend moest er hard om lachen, die vond het weer net wat voor mij dat ik daar tegenaan liep. Jammer genoeg hadden ze maar 1 pak, anders had ik er meer meegenomen. :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:25

Donna89 schreef:
Omdat mijn man niet zonder vlees wil haha en ik anders niet aan mijn eiwitten kom

Ieder z'n ding hoor, maar er is ongeveer nog nooit iemand met een tekort aan eiwitten geregistreerd die wel genoeg calorieën at. Eiwittekort is iets wat ondervoedde kindjes in de derde wereld last van hebben, niet hier.

Ik ben trouwens blij dat niet iedereen hier is van "Joepie lang leve de kiloknaller", ik werd er al een beetje ongelukkig van :o

Ik ga trouwens echt noooit meer terug naar bonen uit blik! Zo fijn, zelf bonen weken, en kost echt niks :oo
Dat is voor mij op het moment wel echt dé bespaartip: maak meer zelf :j

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:29

Magrathea , uitzonderingen bestaan gewoon hoor :j
Oa door allergie problematiek en opname issues
Het zijn de uitzonderingen, maar dat het niet voorkomt is gewoon echt niet zo

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:32

Bonen weken is geweldig inderdaad!
Het enige nadeel vind ik dat je ze ruim van tevoren moet weken, ik bedenk meestal pas op het laatste moment wat ik 's avonds wil eten :+
Laatst heb ik een heel klein bodempje in de litermaat gedaan en daar kon ik na het weken 15 grote ballen falafel van maken, daar hebben we twee dagen van gegeten :D

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:39

Foaly schreef:
Heeft iemand nog tips voor een app om je uitgaven bij te houden?


Ik heb de app van ABN AMRO. Het heet grip. Ik heb geen idee of andere banken dat ook hebben. Maar alles wat gepind wordt, wordt weer onderverdeeld in categorieën. Ook cash kan je er in zetten.

Als je wilt kan ik een foto maken in pb

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:39

Ja ik ook hoor 8nnemiek, ik heb bedacht dat ik nu maar een beetje ga foodpreppen ofzo en dingen in de vriezer doen, dat werkt ook. Ga vandaag ergens bijv een bonenprutje maken voor in de taco's ergens van de week :)

Sonja, ik heb althans nog niemand gehoord die eiwittekort heeft, überhaupt. Wel mensen met overgewicht :+ In het Westen wordt in de regel teveel eiwit geconsumeerd, zelfs al ga je minder eiwit eten zonder vlees dan is de kans groot dat je nog steeds safe zit.
Ik ken iig geen enkele veganist met een eiwittekort. Ja eentje, die had "misschien een eiwittekort" maar die at dan ook gewoon niet gezond... Niet zo gek dan. En misschien helpt het dat ik mij omring met vegan sporters :+

Lillith24
Berichten: 467
Geregistreerd: 13-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 12:49

Het was vanuit mijn kant een oprechte vraag! Mijn vriend eet ook graag vlees, zuivel en eieren. Hij eet het nu wel minder toen hij inzag hoeveel geld het eigenlijk kostte, aangezien hij het voor de lekker eet (want het is niet gezond, tenzij specifieke dieet problemen). Ik kook best eiwit rijk en ga binnenkort m'n broodbakmachine van zolder halen om zelf verse broden te bakken ipv supermarkt brood (scheelt erg veel).

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Budget challenge!! Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 13:46

Magrathea, ik ken ze dus wel :j
het zijn er maar 2 :+ maar ze zijn er echt, mensen die dus idd zonder vlees of dierlijke producten gewoon niet aan hun eiwitten komen , de ene persoon die ik ken heeft flinke allergie problematiek
de ander heeft opname issues
die van de allergieen zou dolgraag vegan door het leven gaan, maar dat half jaar dat ze het heeft geprobeerd werd ze echt goed ziek , puur omdat ze dus met tarwe (seitan etc) maar ook peulvruchten/bonen en nog een heel setje andere granen, noten, groente en fruit zit die ze gewoon echt niet mag en kan eten, zit

de ander doet niks zonder overleg met de artsen en die raden het echt met klem af
wat die exact mankeert weet ik niet , maar het is ook iets best pittigs , die zit zelfs aan de shakes/bijvoeding om het bol te werken