Niet monogame relaties op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Malenka

Re: Niet monogame relaties op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:06

Dat lijkt me erg beperkt. Dan zouden bijvoorbeeld a-seksuelen alleen maar leven om te eten en drinken. Sociale contacten zijn meer dan sekspartners.

Bovendien heb ik het niet over alle cultuur weghalen. Enkel over verwachtingen en ideeën vanuit de maatschappij met betrekking tot relaties.

Zoals;
Hoe langer een relatie duurt hoe beter/serieuzer de relatie is.
Als je niet wil samenwonen is er iets mis in je relatie.
Je moet wel x aantal keer seks hebben in x tijd, anders is er iets mis.
Kinderen krijg je alleen met degene waarmee je in een huis woont.
Daten doe je niet met de ex van een bekende.
Platonische relaties zijn minder waard dan.
Als je verliefd wordt op een ander is je relatie voorbij.
Je relatie moet ontwikkeling doormaken in de vorm van samenwonen, trouwen, kinderen etc.
Je moet elkaar x keer zien en x keer spreken om te kunnen spreken van een relatie.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:18

Malenka schreef:
Dat lijkt me erg beperkt. Dan zouden bijvoorbeeld a-seksuelen alleen maar leven om te eten en drinken. Sociale contacten zijn meer dan sekspartners.

Niemand ontkent dat laatste. Toch zit er een diepe grond van waarheid in sex als levensbehoefte; als voorwaarde voor welzíjn.
Zelfs filantropie is geen altruisme want het voel goed ervan is de beloning.
Nóg verder gaat het ´egoïstiche gen´: polyandry bv. maakt dat het de broers niet uitmaakt van wíe de kinderen zijn; toch allemaal vrijwel dezelfde genen.

Sex, en al HELEMAAL écht sexuele vrijheid van de vrouw, is een in onze westerse cultuur een volstrekt hypocriet onderschoven taboe.

Citaat:
Je moet wel x aantal keer seks hebben in x tijd, anders is er iets mis.
Kinderen krijg je alleen met degene waarmee je in een huis woont.

Mee eens; ´moet´veel vaker ;)

Maar ja, de culturele hersenspoeling welke ik op doel is vooral het lijstje wat je geeft.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 13:22

Mwah, daar zit er maar 1 bij wat ik ook vind: ‘daten doe je niet met een ex van bekende’. Ik vind dat je hier situaties van krijgt, maar wellicht komt dat ook doordat ik de kinderen niet wil betrekken en dit om me heen dus wel zie gebeuren (het misgaan dan, en dat kinderen daar dan dupe van zijn. Voorbeeld: broertje die iets had met vriendin schoonzus. Dat ging mis, en nu heb je rare situaties op verjaardagen. )

Maargoed, daar hebben ex en ik het ook over gehad: niet met iemand het bed induiken die de ander al kent, zoals de buurvrouw.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:28

Marocje schreef:
Mwah, daar zit er maar 1 bij wat ik ook vind: ‘daten doe je niet met een ex van bekende’. Ik vind dat je hier situaties van krijgt, maar wellicht komt dat ook doordat ik de kinderen niet wil betrekken en dit om me heen dus wel zie gebeuren (het misgaan dan, en dat kinderen daar dan dupe van zijn. Voorbeeld: broertje die iets had met vriendin schoonzus. Dat ging mis, en nu heb je rare situaties op verjaardagen. )

Maargoed, daar hebben ex en ik het ook over gehad: niet met iemand het bed induiken die de ander al kent, zoals de buurvrouw.

Kwestie van communiceren. Práten VOOR je ermee knuffelactie onderneemt.
Ex = ex dus totaal geen actuéél punt :)* Communiceer het echter wel even vóóraf om niet op evt onterecht te lange tenen te stappen.

De ´rare situatie op verjaardagen´ in een perféct voorbeeld van het hypocriete taboe in onze cultuur.
Daar volwassen mee omgaan, incl. met kinderen over praten, normaal over doen, zou normaal moeten zijn.
Onze zoon, de kinderen van meerlief, die van Málaga lief weten ´er´ allemaal van. Dát is normaal. Dat vrienden, bekenden, gezamelijk overlappende pkennissen er wat raar over doen is .. raar. Hún probleem.
Ok, hoogbejaarden kan je wat rekening mee houden, want die evt kwesten is zinloos, maar verder tsk!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 14:47

Daar ben ik het helemaal mee eens. Het kan gewoon zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:11

Bij mij staan ze er al vreemd van te kijken dat mijn date en mijn man samen met mij aan tafel spelletjes spelen. Ik vind dat zelf dan weer vreemd :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:27

Azmay schreef:
Bij mij staan ze er al vreemd van te kijken dat mijn date en mijn man samen met mij aan tafel spelletjes spelen. Ik vind dat zelf dan weer vreemd :')

We hebben een 8)7 cultuur:
Hypocrisie is de norm, jaloezie normaal, compersie raar dus zo ook sexclusief eígendom van partner en niets delen.
Geweld is zonder censuur op tv maar sex kan niet.
Sex wordt echter tegerlijkertijd wél gebruikt voor marketing van vanalles en nog wat...

Ik begrijp ook niets van het feminisme. Als íets vrouwen vrij zou maken, dan is het vrije sex. Is het in één klap geen product meer. Geen prostitutie, geen vrouwenhandel etc.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:44

Anders komt het wel heel erg over alsof jij vrouwen in een ander hokje wil duwen, namelijk het jouwe. Anders is het culturele bullshit, ... Een vrouw die niet meerdere partners wil, niet los wil gaan met betrekking tot sex is beperkt door de culturele moraal en al dan niet bewust onderdrukt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:14

Huertecilla schreef:
Marocje schreef:

Kwestie van communiceren. Práten VOOR je ermee knuffelactie onderneemt.
Ex = ex dus totaal geen actuéél punt :)* Communiceer het echter wel even vóóraf om niet op evt onterecht te lange tenen te stappen.

De ´rare situatie op verjaardagen´ in een perféct voorbeeld van het hypocriete taboe in onze cultuur.
Daar volwassen mee omgaan, incl. met kinderen over praten, normaal over doen, zou normaal moeten zijn.
Onze zoon, de kinderen van meerlief, die van Málaga lief weten ´er´ allemaal van. Dát is normaal. Dat vrienden, bekenden, gezamelijk overlappende pkennissen er wat raar over doen is .. raar. Hún probleem.
Ok, hoogbejaarden kan je wat rekening mee houden, want die evt kwesten is zinloos, maar verder tsk!

Ex = ex dus totaal geen actuéél punt :)*
Ook niet als wij gewoon nog met elkaar naar bed gaan? Vind dat best actueel. Alleen spreken we niet meer van een relatie. Het is Idd nog zoeken, want wel kinderen, geen relatie, wel seks.. Maar daarom praten we hier ook over. Dat hij (of ik) het ook met anderen doet, helemaal prima. Maar wel met respect naar de kinderen en de ander.

Het stuk ‘rare situatie op verjaardagen’ is al aan de gang geweest. Ik stond daar helemaal buiten, maar toch krijg je het wel mee. Daar leer ik van en vandaar dat ik dit in mijn eigen situatie wil voorkomen.

Dus vandaar: communicatie is the key. Als je van te voren dit al bespreekt, is er al veel duidelijk.

Kinderen weten er ook van hoor, dat papa en mama uit elkaar zijn maar nog wel genieten van elkaar. Vind dat geen probleem om mee te geven, dat iedereen hier anders in is. Net als dat zij dat zelf mogen weten of ervaren of ze nu met 1 of 3 tegelijk het bed in duiken ed. Zolang ze maar open en eerlijk zijn naar (alle) partner(s).

En Idd, wat een ánder ervan vindt, dat boeit me niet zo. Wel de betrokken personen ;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:28

Marocje schreef:
Ex = ex dus totaal geen actuéél punt :)*
Ook niet als wij gewoon nog met elkaar naar bed gaan?

Is dat met een ex anders dan met een niet ex?

Overigens was het punt ´de ex van een ánder´ ;)

Dus in jullie situatie wanneer een vriend/-in van jullie een relatie (of sex) met met één van jullie wil. Is het ´ex´ dan een punt of niet?
Ík zeg dan; in principe niet maar er even over communiceren wel correct want de ander kán er emotioneel bij betrokken zijn ook al zou dat niet uit moeten maken.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 18:50

Ik blijf die hele hysterie rond exen ook zo raar vinden. In geval van 'ex van een ander' wel even grondig communiceren inderdaad. Maar ook de oordelen over vriendschappelijke omgang met een eigen ex. Als je uit een slechte relatie komt, waarin verhoudingen scheef zijn komen te liggen, knip dan alle lijnen maar door. Maar als de relatie gewoon niet meer werkt, maar de vriendschap en de warmte wel, waarom dan niet samen kerst vieren?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:20

tjaakje schreef:
Ik blijf die hele hysterie rond exen ook zo raar vinden. In geval van 'ex van een ander' wel even grondig communiceren inderdaad. Maar ook de oordelen over vriendschappelijke omgang met een eigen ex. Als je uit een slechte relatie komt, waarin verhoudingen scheef zijn komen te liggen, knip dan alle lijnen maar door. Maar als de relatie gewoon niet meer werkt, maar de vriendschap en de warmte wel, waarom dan niet samen kerst vieren?

inderdaad; onvolwassen geneuzel met als smoes culturele normen en waardes.
Maar pas op; niets van zeggen want dan leg je vrouwen druk voor meersex op of weetikveel 8)7

Ík zeg; geniet en niet met mate. De grenzen liggen waar de rechten van anderen beginnen, niet bij vermeende moraal.

Wens iedereen een heerlijke kerstwip toe, met ex of wie dan ook en veel *\%/* in 2021.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 22-12-20 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:39

Das wel lang nagenieten, als je nu nog teert op 2012... :+

Verder helemaal eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 19:49

Femke_Tweety schreef:
Das wel lang nagenieten, als je nu nog teert op 2012... :+

Verder helemaal eens.

:o gecorrigeerd *D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 20:18

tjaakje schreef:

Helemaal mee eens :Y)

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 21:53

Hysterie rond exen is nergens voor nodig, maar er zijn nog andere relaties behalve sexrelaties, waarbij het soms wel impact kan hebben op iemands gevoelens door exen uit te gaan wisselen. Heeft niks te maken met druk op meersex of zo. Wat overigens wel bestaat. Als je als man niet kort na een scheiding een nieuwe relatie of sexpartner hebt wordt je soms wel bekeken alsof je van mars komt. Die druk is even reëel als de druk om monogaam te zijn. Terwijl iedereen gewoon anders is en wel degelijk een resultaat van zijn of haar cultuur, zonder dat dit negatief hoeft te zijn. Het hoeft niet om te verlangen naar meerdere bedpartners, het hoeft niet om je tot eentje te beperken, alles is ok, maar ik vind het zelf wel belangrijk om medeleven en empathie niet te beperken tot jezelf of degenen met wie je sex hebt.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:00

Goh, dat vind ik eigelijk wel mooi gezegd!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:09

Marocje schreef:
Goh, dat vind ik eigelijk wel mooi gezegd!

Punt alleen is het onderwerp in de titel van deze draad; níet monogame relaties.

Voor de rest... prima, alles is even goed +:)+
Moet nog wel even nadenken over empathie met jezelf ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:28

Maar je kan toch ook prima non-monogaam zijn en toch maar één bedpartner hebben bijvoorbeeld?

Je kan ook monogaam zijn en meerdere bedpartners hebben.

Ik vind het belangrijk om monogamie niet als minderwaardig oid te gaan zien, het is iets wat toch voor veel mensen wel oprecht werkt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:03

Azmay schreef:
Maar je kan toch ook prima non-monogaam zijn en toch maar één bedpartner hebben bijvoorbeeld?

Ik vind het belangrijk om monogamie niet als minderwaardig oid te gaan zien, het is iets wat toch voor veel mensen wel oprecht werkt.

Klopt allemaal.

Vandaar dat ik monogaam en sexclusief onderscheidt bv.

En érg grappig, hilárisch gewoon, dat je monogaam als de underdog afschildert ;)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:06

Monogaam of non-monogaam is voor mij in de basis volkomen gelijkwaardig.

Hij/zij/hun met de beste relatie, zij die zelf het gelukkigst zijn binnen hun relatie, doen het wat mij betreft het best.

En dat staat voor mij volledig los van ieder hokje waar de betreffende relatie/relaties al dan niet in horen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 23:35

Zo zijn mijn vriend en ik wél monogaam, niét sexclusief maar daten alleen in bijzijn van de ander.
Niet uit angst of jaloezie, maar omdat we het leuk vinden de ander te zien genieten

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 23:38

Azmay schreef:

Huh? Monogaam staat toch voor 1 partner? Hoe bedoel je meerdere bedpartners dan?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-20 09:03

Monogaam gaat over 1 liefdes partner.
Dus ik ben wel monogaam, maar niet sexclusief met mijn partner.
Wij delen het bed samen met anderen,maar hebben 1 liefdesrelatie met z'n 2en

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 10:25

Ohja, ik dacht dat dit ook over bedpartners ging. Maar zo snap ik hem ook.