Vriend uitgenodigd voor bruiloft, maar ik alleen de avond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:26

Liselot schreef:
Wel eens van buiten spelen gehoord Sammie?

Ik zie niet in waarom iemand dingen zou moeten gaan regelen voor andermans kids. Laat ze thuis met een oppas of blijf zelf thuis. Is voor die kids vaak ook geen hol aan, zo'n feest.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:26

Als kinderen niet gewenst zijn, gewoon zelf oppas regelen. Moet niet zo moeilijk zijn lijkt me. Ouders die weigeren te komen zonder hun kinderen snap ik sowieso echt niet :o. Is er iemand hier die niet zonder kinderen naar een bruiloft zou gaan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:27

Op onze bruiloft hebben we een speurtocht in het bos georganiseerd de oudste kinderen pasten op. Die hebben zich prima vermaakt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:28

Sees schreef:
Spatter, nou ik vind eerlijk gezegd niet dat het bruidspaar daar voor op hoeft te draaien :o. Hoe moeilijk is het om gewoon een dagje oppas te regelen. heerlijk toch juist een dag zonder kids, alleen met je partner?

Het bruidspaar 'hoeft' het niet te doen, maar een bruiloft gaat (onder andere) over relaties en het delen van zaken, niet om een juridisch conflict.

In elk geval is het aan iedere ouder zelf om te bepalen of ze een dagje zonder kids wel of niet 'heerlijk' vinden. Dat is simpelweg niet aan een ander om dat in te vullen. Als ouders het niet heerlijk vinden maar een gemis om zonder kinderen te zijn, dan hebben ze 100% gelijk omdat het hun gevoel is. Als ouders het wel heerlijk vinden om een keer op stap te gaan zonder kinderen, hebben ze overigens ook 100% gelijk, omdat het hun gevoel is.

Als bruidspaar kun je dus niet bepalen wat ouders voelen. Je kunt wel kiezen hoe je dingen wilt invullen. Maar dan heb je een paar strategieen, die ergens liggen tussen:
- het is ONZE dag en wij bepalen PRECIES hoe het gaat lopen, het draait alleen om ONZE gevoelens, en alle anderen zijn alleen maar figuranten die exact moeten doen wat wij van ze willen, en wij vinden het niet belangrijk hoe wij erin staan
- we zijn alleen gelukkig als onze gasten het ook zijn en daarom doen we alles wat voor onze gasten belangrijk is en cijferen onszelf totaal weg.

Maar ergens daartussen ligt een plek waarbij je kunt vinden dat een bruiloft een moment is dat je wilt delen met vrienden / familie / mensen die belangrijk zijn, en dat je die mensen waardeert om wie ze zijn (en niet alleen omdat ze een bepaalde door jou gewenste rol innemen) en waarbij je kunt kijken hoe je een middenweg kunt vinden tussen je eigen wensen en het erkennen van de wensen / gevoelens van je gasten. Het regelen van kinderoppas op momenten dat het wat plechtig wordt kan dan een manier zijn. Niet omdat je dat verplicht bent, maar omdat dat wellicht een oplossing is waarbij je gezinnen van vrienden en familie als geheel bij je dag kunt betrekken, en tegelijkertijd kunt zorgen voor een ongestoorde plechtigheid.
Er zijn ongetwijfeld ook andere oplossingen mogelijk. En die zijn ook niet verplicht.

En ja, je kunt ook best eisen dat je geen kinderen op je bruiloft wilt zien. Alleen... je kunt niet eisen dat anderen die keuze perfect vinden, en het 'heerlijk' vinden om hun kinderen achter te laten.
En als je eenzijdig beslissingen neemt zonder de gevoelens van een ander te erkennen, dan blokkeer je daarmee een deel van de communicatie en een deel van de ander (wat mag hoor :j Prima, eigen keuze) met als gevolg dat anderen daarop kunnen reageren door bijvoorbeeld niet te komen (en ook dat mag), en dat kan dus betekenen dat de relatie als gevolg van beide beslissingen bekoeld raakt.
En dat is prima, maar dus wel een gevolg van de zaken die daarvoor gebeurden, en waarbij je niet kunt zeggen 'ik heb het volste recht om te eisen dat een ander zich volledig voegt naar mijn beeld, en zich precies zo moet voelen als ik vind dat het hoort, en de ander heeft niet het recht om daar iets in te kiezen' omdat dat geen gelijkwaardige, respectvolle omgang inhoudt.

Ayasha
Blogger

Re: Vriend uitgenodigd voor bruiloft, maar ik alleen de avond

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:31

Maar ook dát geldt van twee kanten he. Ook degene die perse alleen met de kids wil komen werkt mee aan het bekoelen van die relatie omdat de ander zich niet volledig voegt naar zijn/haar beeld.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:32

Liselot schreef:
Wel eens van buiten spelen gehoord Sammie?

Wel eens van het Nederlandse weer gehoord? :D

Of je zou maar een stuk of 6 2/3-jarigen hebben die je moet entertainen.. 1 is dan al een hand vol, laat staan meerdere. En als je buiten bent en er moet er een naar de wc of naar mamaaaaaa!

Leuk idee, maar niet altijd haalbaar en het zou zeker geen verplichting voor het bruidspaar moeten zijn. Geen kids is geen kids. Dan kom je wel of dan kom je niet.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:37

Kan zelf wel begrijpen dat er wordt gevraagd kinderen thuis te houden. Vond kinderen vroeger erg leuk, maar bij sommige tegenwoordig -O- vooral de vrije opvoeding wat een drama. Dus ja ik vind het logisch als er wordt gevraagd de kinderen even thuis te laten. Vaak wordt het ook niet op prijs gesteld als je zegt joh hij schreeuwt jankt gilt alles bij elkaar en rent overal heen zou je even naar achteren kunnen lopen of een speen willen geven. Zeker in mijn geval irriteer ik me er vrij snel aan. Ben vrij slechthorend en daardoor mis ik echt veel. Het verschil is natuurlijk of ze echt schreeuwen omdat ze hun zin niet krijgen of net keihard op hun bekkie zijn gevallen. En baby's of ze honger hebben maar daar s wat aan te doen haha.

Voordat iedereen er over gaat rellen ; niet ALLE kinderen zijn zo, als ze goed zijn opgevoed dat is het juist harstikke leuk om ze erbij te vragen en ze een taakje te geven.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:44

Ik háát quoten. Ga zo een nieuwe poging ondernemen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:45

Wij hadden ook liever geen, of toch zo weinig mogelijk kinderen. De kinderen van mijn broers waren bruidsmeisjes en die wou ik er ook absoluut bij, verder had mijn getuige haar 1 maand oude baby bij, en haar ander dochtertje van anderhalf was het vijfde bruidsmeisje. Andere getuige wilde zijn kids niet meebrengen endaar was ik niet echt rouwig om... Nichtje heeft ook een baby en heeft die dan ook meegebracht, samen met haar ander klein dochtertje,nadat ze het wel eerst aan mij gevraagd had.
Voor de aanwezige kinderen heb ik een oud-leerlinge van me gevraagd om zich met hen bezig te houden. Die is samen met haar moeder dan gekomen en hebben zich echt geamuseerd met de kids. Zo konden mijn broers ook tijdens het eten een beetje relaxen, zonder de hele tijd de kinderen in de gaten te moeten houden en zo. En dat was echt fijn afgesproken zo.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:48

Shadow0 schreef:
Het bruidspaar 'hoeft' het niet te doen, maar een bruiloft gaat (onder andere) over relaties en het delen van zaken, niet om een juridisch conflict.

Nee daar gaat een trouwerij niet om. Dat gaat om het bezegelen en vieren van de liefde van het bruidspaar. Dat doe je voor jezelf. Niet om het delen van zaken met anderen. Hooguit je liefde voor je partner.
Shadow0 schreef:
In elk geval is het aan iedere ouder zelf om te bepalen of ze een dagje zonder kids wel of niet 'heerlijk' vinden. Dat is simpelweg niet aan een ander om dat in te vullen. Als ouders het niet heerlijk vinden maar een gemis om zonder kinderen te zijn, dan hebben ze 100% gelijk omdat het hun gevoel is. Als ouders het wel heerlijk vinden om een keer op stap te gaan zonder kinderen, hebben ze overigens ook 100% gelijk, omdat het hun gevoel is.

Mijn gevoel, en daar heb ik 100% gelijk in ;) is dat ik het op z'n zachtst gezegd vreemd (en ook een beetje ongezond :o) vind als ouders niet één dag zonder hun kinderen kunnen om de liefde van een ander te vieren. Ik vond het altijd een enorme eer om uitgenodigd te worden op de bijzondere dag van een bruidspaar en stelde dan ook alles in het werk om HUN een bijzondere dag te bezorgen want dáár gaat het tenslotte om. Dee ene dag, die ene keer, die je nooit meer over kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Sees op 21-07-16 11:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:49

Ayasha schreef:
Maar ook dát geldt van twee kanten he. Ook degene die perse alleen met de kids wil komen werkt mee aan het bekoelen van die relatie omdat de ander zich niet volledig voegt naar zijn/haar beeld.

Enerzijds: ja, dat komt van twee kanten ja :) (Maar dat had ik ook geschreven toch?) Maar dus wel van twee kanten, en niet alleen van de ouders met kinderen.

Anderzijds: nee, het gaat niet helemaal om 'voegen naar zijn/haar beeld'. Een bruiloft met uitnodiging is daarin geen gelijkwaardige situatie: je bent niet allebei te gast, maar de een is het bruidspaar en de ander is te gast. Dat maakt de uitgangspunten en motieven wel iets anders. Bijvoorbeeld: de reden om niet te komen als de kinderen niet meemogen kan simpelweg zijn omdat je vindt, als ouders, dat je te vaak je kinderen bij de oppas moet achterlaten, en dat je liever op die dag iets doet om bij je kinderen te zijn. Dat heeft dan eigenlijk helemaal niets te maken met het 'beeld' waar je het bruidspaar in wilt passen... het heeft hooguit te maken met prioriteiten: dat je de emotionele band met je kinderen op dat moment voor de band met het bruidspaar zet. En ik denk dat dat volkomen legitiem is ook, en dat dat komt met het pakket 'ouder zijn.'

En nogmaals: je mag als bruidspaar prima zeggen dat kinderen niet welkom zijn - maar je kunt er dan ook voor kiezen om te aanvaarden dat mensen daarom een andere keuze maken dan je had gehoopt. Dat kan zonder te vinden dat ze horen te komen, zonder dat je ze dat kwalijk neemt. Want pas met die verwachtingen prop je ze in een rol. Dat zit niet in de keuze om geen kinderen uit te nodigen, maar in hoe je omgaat met de gevolgen van die keuze.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:51

Ik zou me niet druk gemaakt hebben om mensen die thuis gebleven waren omdat de kids niet mee mochten hoor. Moeten ze zelf weten. Het is een uitnodiging geen verplichting. Je lijkt er in je posts van uit te gaan dat iedereen of iig veel daar wel boos om zouden worden en dat is gewoon niet correct.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:53

@Shadow0
Klopt.

Als ik als bruidspaar zeg: géén kinderen erbij, dan kunnen er 3 dingen gebeuren.
1: ouders regelen oppas en komen beide
2: ze komen niet
3: 1 van beide blijft thuis bij de kinderen (en evt ruilen ze halverwege).

En wat ze dan ook kiezen dat heb ik dan ook te accepteren.
Net zoals dat de ouders moeten accepteren dat er geen kinderen "gewild" zijn.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 21-07-16 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:54

Ayasha, nou dat dus. Ik zou me er dus ook niet druk om hebben gemaakt, kan het me alleen totaal niet voorstellen. Ik heb werkelijk waar ook nog nooit gehoord dat iemand moeilijk deed over het feit dat kinderen niet uitgenodigd waren.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:55

Sees schreef:
Ayasha, nou dat dus. Ik zou me er dus ook niet druk om hebben gemaakt, kan het me alleen totaal niet voorstellen. Ik heb werkelijk waar ook nog nooit gehoord dat iemand moeilijk deed over het feit dat kinderen niet uitgenodigd waren.

[LZP] Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:56

miesnaom schreef:
Kan zelf wel begrijpen dat er wordt gevraagd kinderen thuis te houden. Vond kinderen vroeger erg leuk, maar bij sommige tegenwoordig -O- vooral de vrije opvoeding wat een drama. Dus ja ik vind het logisch als er wordt gevraagd de kinderen even thuis te laten. Vaak wordt het ook niet op prijs gesteld als je zegt joh hij schreeuwt jankt gilt alles bij elkaar en rent overal heen zou je even naar achteren kunnen lopen of een speen willen geven. Zeker in mijn geval irriteer ik me er vrij snel aan. Ben vrij slechthorend en daardoor mis ik echt veel. Het verschil is natuurlijk of ze echt schreeuwen omdat ze hun zin niet krijgen of net keihard op hun bekkie zijn gevallen. En baby's of ze honger hebben maar daar s wat aan te doen haha.

Voordat iedereen er over gaat rellen ; niet ALLE kinderen zijn zo, als ze goed zijn opgevoed dat is het juist harstikke leuk om ze erbij te vragen en ze een taakje te geven.

Precies dit.

Ik zou mijn twee nichtjes er zou bij hebben, zijn netjes en goed opgevoed en hun moeder houdt de kinderen altijd goed in de gaten. Die zouden nooit problemen veroorzaken. Mijn neefjes en nichtje van de andere kant zijn totaal niet opgevoed en zouden de boel op stelten zetten en zij worden ook totaal niet gecorrigeerd door hun ouders. Die zouden je bruiloft echt kunnen verpesten en die wil ik er dan ook echt niet bij hebben mocht ik ooit trouwen. Dus daarom zoals Sammie al aangaf zou ik eerder zeggen dat alle kinderen niet welkom. Ik zou het echt heel erg vinden als ik voor de goede vrede te bewaren die kinderen uitnodig en vervolgens mij zodanig erger aan de kinderen dat mijn dag verpest is.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:58

Volgens mij beginnen we nu een hele andere discussie.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:00

Toen mijn dochter nog heel erg klein was en ik zou uitgenodigd worden voor een bruiloft had ik gevraagd of ze mee kon. Dit omdat mijn dochter een flesweigeraar was en anders de hele dag niet zou kunnen drinken.

Inmiddels drinkt ze wel uit de fles en zou ik proberen oppas te regelen. Lukt dit niet dan zou ik naar het bruidspaar toe gaan met het verhaal dat ik oppas heb geprobeerd te zoeken maar deze niet heb kunnen vinden. Of mijn dochter wel een gedeelte zou kunnen komen en anders ook vertellen dat ik dan helaas niet zou kunnen komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:04

miesnaom schreef:

Ik vind het _/-\o_ om goed opgevoede kinderen wel en slecht opgevoede niet toe te staan.
Ik zie niet waarom de goeden onder de kwaden moeten lijden en ook dat je gewenst gedrag moet belonen.
Ouders die dat beledigend vinden zuigen er maar een puntje aan en :evaw:
Voor wie niet weet hoe een gast zich dient te gedragen is er geen gastvrijheid.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:07

Brainless schreef:
Sees schreef:

[LZP] Bruiloft; wel of geen kinderen bij diner?

Goh...

Even globaal doorgelezen maar er zijn maar weinig mensen die heel stellig de uitnodiging zouden weigeren. Ik blijf het raar vinden :o.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:08

Huertecilla schreef:
miesnaom schreef:

Ik vind het _/-\o_ om goed opgevoede kinderen wel en slecht opgevoede niet toe te staan.
Ik zie niet waarom de goeden onder de kwaden moeten lijden en ook dat je gewenst gedrag moet belonen.
Ouders die dat beledigend vinden zuigen er maar een puntje aan en :evaw:
Voor wie niet weet hoe een gast zich dient te gedragen is er geen gastvrijheid.

Alhoewel ik het ergens met je eens ben, kan ik je vertellen dat het NIET gewaardeerd wordt door ouders. :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:09

Amandavd, nee maar can you blame them :D? Geen ouder zal denk ik vinden/toegeven dat er wat aan de opvoeding schort?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:11

Amandavd schreef:
Alhoewel ik het ergens met je eens ben, kan ik je vertellen dat het NIET gewaardeerd wordt door ouders. :')

Door ouders van goed opgevoede kinderen wel.
Door ouders van slecht opgevoede niet.

Laat de ouders die zich niet naar behoren van hun taak kwijten daar svp eens de consequenties van ervaren.
Laten we de ouders die dat wel doen svp belonen.

Gelijke monniken, gelijke kappen = ongelijke monniken, ongelijke kappen :)*

Sees schreef:
Amandavd, nee maar can you blame them :D?

Ja hoor :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:14

Sees nee hoor, dat snap ik volledig, kritiek krijgen is nooit leuk, zeker niet op je kinderen/opvoeding.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 12:14

Ik mag mijn dochtertje altijd wel meenemen. Maar ik doe het lekker niet. :D Geef mij maar een dagje/avondje zonder kind hoor. Uit eten nemen we haar ook amper tot nooit mee.

Maar ik kan begrijpen dat niet elke ouder zo denkt. Ik heb gewoon geen zin in irritaties of een kind dat moe is en gaat jengelen.

Maar gok dat hier beter een ander topic over geopend kan worden want gaat wel erg offtopic zo.