Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PlantsTho

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:22

Dat is zeker waar, ik weet ook niet of ik het persoonlijk zou gebruiken (ik mis vlees niet).

Toch, als het dier geen last heeft van het wegnemen van stamcellen en we kunnen aan de (helaas) heersende vleesbehoefte voldoen zonder dat we dieren doden of in onnatuurlijke leefomstandigheden houden door bijvoorbeeld de stamcellen te klonen (geen idee of dat mogelijk is hoor)... Het geeft in ieder geval stof tot nadenken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:33

kweekvlees is co2 neutraal bijvoorbeeld.
en verbruikt vrijwel geen water..

afhankelijk vanuit welke motieven je handelt,
is het misschien even omschakelen..

want dan is kweekvlees dus weer millieuvriendelijker dan heel veel soorten akkerbouw en glastuinbouw.

nu kun je denken, ja maar het moet ook vervoerd worden natuurlijk. Maar op dit moment is het onderzoek in Nederland koploper op het gebied van kweekvlees, dus of ze het productieproces dan elders gaan bouwen.. het milieuvriendelijke aspect creëert juist het grote draagvlak.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:44

elenaMM77 schreef:
kweekvlees is co2 neutraal bijvoorbeeld.
en verbruikt vrijwel geen water..

afhankelijk vanuit welke motieven je handelt,
is het misschien even omschakelen..

want dan is kweekvlees dus weer millieuvriendelijker dan heel veel soorten akkerbouw en glastuinbouw.

nu kun je denken, ja maar het moet ook vervoerd worden natuurlijk. Maar op dit moment is het onderzoek in Nederland koploper op het gebied van kweekvlees, dus of ze het productieproces dan elders gaan bouwen.. het milieuvriendelijke aspect creëert juist het grote draagvlak.

Ik weet t niet, ik weet het niet. Volgens mij is er fiks wat "industrie" nodig om kweekvlees te kweken, dus op voorhand ben ik niet overtuigd van de CO2-neutraliteit.
(Even iets heel anders: voorstanders van kernenergie beweren dit ook met regelmaat. Ga je uitrekenen hoeveel je nodig hebt om een centrale te bouwen, viertig jaar in productie te hebben en daarna eeuwenlang giftig afval opslaan, dan is kernenergie uiterst CO2 belastend.)

En zo lang het een high tech aangelegenheid is, is het onbereikbaar voor grote delen van de wereldbevolking.
Maar het kan wellicht op de toendra's van Siberië en in de oprukkende woestijnen een optie mbt voedselvoorziening worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 18:56

Ik vind kweekvlees ook een heel goede vooruitgang! Er zijn geen massa's dieren meer nodig, geen enorme ruimte, geen enorme hoeveelheden soja en ander veevoer, veel minder water.. Je hebt geen afval meer als botten en organen en vacht etc, geen kans meer op ziektes en stalbranden en ruimingen en ander dierenleed..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:37

Botten, organen en vacht worden allemaal gebruikt :).

Kweekvlees juich ik ook toe.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:02

janneke, wat voor 'industrie' bedoel je dan?
want het kent geen afval (100% recycle)
en algen worden gebruikt als grondstof..

als je het gebouw benoemd dat dit moet gaan voortbrengen..

je zult ook machines nodig hebben om zeeteelt mogelijk te maken denk ik?

ik denk dat beiden onder de schone industrie gerekend kan worden.

het is ook niet zo dat het een theorie is..
de eerste kweekvlees burger is al gecreëerd en gegeten.

enige echte verschil dat er is met het rundvlees van het land..
het kweekvlees bevat geen vet, daarmee is het niet zo 'sappig' als gewoon vlees op dit moment.

de verwachting is dat binnen 10-20 jaar kweekvlees beschikbaar kan zijn voor de consument waarbij er geen significant verschil meer zou zijn tussen gewoon vlees en kweekvlees.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 11:50

elenaMM77 schreef:
janneke, wat voor 'industrie' bedoel je dan?
want het kent geen afval (100% recycle)
en algen worden gebruikt als grondstof..

Ik herinner me dat er nog al wat high tech spul aan te pas komt om van een beetje bloed uit een injectienaald een biefstuk te maken.

Er zijn uitstekende ""vleesvervangers"" (geen woord voor mij) op basis van algen - maar dat is geen kweekvlees.

Ik ben fan van alles wat 100%recyclebaar is (zoals een oude boerderij dat is) maar bij high tech dingen is dat lastig. (Het kan vaak goed, maar dan moet dit idee er van meet af aan in zitten.)

Citaat:
de verwachting is dat binnen 10-20 jaar kweekvlees beschikbaar kan zijn voor de consument.

Producten van 'de vegetarische slager' zijn nu al in meerdere landen te koop.
De vegaburger uit de zeebouw in de Oosterschelde is wat bescheidener: meerdere restaurants.
Op het eiland Texel wordt uitgebreid geëxperimenteerd met nieuwe gewassen - aardappelen en wat al niet die op zilte bodem goed gedijen. Soms in de supermarkt buiten Texel, op Texel zelf volop te koop, te proef en te bezichtigen.

Het is er dus al.
Gelukkig maar want nog eens tien jaar niets doen, die tijd hebben we waarschijnlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:01

@ Janneke: ik hebben buiten mijn maag ontsteking om, nog een aantal vleesloze periodes geprobeerd, met telkens hetzelfde resultaat. Mijn maagontsteking was gewoon de eerste poging om het eens vleesloos te proberen.
Trouwens, als enkel je maag ontstoken is, werken je darmen nog perfect en je maag maakt echt nog wel de nodige zuren aan om de bewerking die voedsel in de maag ondergaat gewoon voort te zetten. Mijn darmstelsel slaagt er gewoon niet in om enkel en alleen groenten te verwerken. Een dag of 3-4 geen vlees lukt perfect, maar dan komt mijn buik in opstand. Als jij dat niet kan of wil geloven, mij best, mijn huisarts vind het echter een heel logische reactie van mijn lichaam.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:37

SandraVerl schreef:
@ Janneke: ik hebben buiten mijn maag ontsteking om, nog een aantal vleesloze periodes geprobeerd, met telkens hetzelfde resultaat. Mijn maagontsteking was gewoon de eerste poging om het eens vleesloos te proberen.
Trouwens, als enkel je maag ontstoken is, werken je darmen nog perfect en je maag maakt echt nog wel de nodige zuren aan om de bewerking die voedsel in de maag ondergaat gewoon voort te zetten. Mijn darmstelsel slaagt er gewoon niet in om enkel en alleen groenten te verwerken. Een dag of 3-4 geen vlees lukt perfect, maar dan komt mijn buik in opstand. Als jij dat niet kan of wil geloven, mij best, mijn huisarts vind het echter een heel logische reactie van mijn lichaam.

Hoi Sandra,
ik ken je niet en ik wil grif geloven dat jij een van die mensen bent die echt niet zonder vlees kunnen.
Maar zoals je het nu vertelt, vind ik het volstrekt logisch. (= Gebaseerd op meerdere perioden/ experimenten.)

Zij het, dat ik als vegetariër beslist niet "alleen groenten" eet, dus wellicht praten we nog steeds langs elkaar heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:08

Janneke2 schreef:
SandraVerl schreef:

Hoi Sandra,
ik ken je niet en ik wil grif geloven dat jij een van die mensen bent die echt niet zonder vlees kunnen.
Maar zoals je het nu vertelt, vind ik het volstrekt logisch. (= Gebaseerd op meerdere perioden/ experimenten.)

Zij het, dat ik als vegetariër beslist niet "alleen groenten" eet, dus wellicht praten we nog steeds langs elkaar heen.

Ik eet de vleesvervangers ook hoor en ik heb zelf vegetarische kookboeken gekocht, plus dingen opgezocht, het helpt echter niets. Maar we hebben hier wel vleesloze dagen in de week en ik let heel goed op met wat en waar ik koop.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:50

Hartstikke prima! ;)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:55

Hopeloos off topic inmiddels. En nog steeds maar 2 aanmeldingen voor boerderijbezoek bij een grote varkenshouder en melkveebedrijf met melkrobot.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 08:13

Anne_GTI schreef:
Hopeloos off topic inmiddels. En nog steeds maar 2 aanmeldingen voor boerderijbezoek bij een grote varkenshouder en melkveebedrijf met melkrobot.
Ja niet iedereen heeft de mogelijkheid het halve land door te crossen.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:37

Anne_GTI schreef:

Ze zullen niet willen kijken, want stel je voor de beesten hebben het veel beter dan ze dachten... :+
Sommige mensen willen gewoon niet hun mening bijschaven. En denk dat die net in dit topic zitten haha.

Maar nogmaals voor de vega's! Waarom wel het leer en niet het vlees?! Nog altijd geen fatsoendelijk antwoord op. Weten jullie het zelf wel eigenlijk?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:58

Het is geen vega - anti-vega topic Joliieeenn, daarnaast is er wel antwoord op gegeven, maar vind je dat onvoldoende.

Het niet gebruiken van vlees is een vermindering van productie. Er wordt GEEN vlees weggegooid voor de leerproductie, het is een bijproduct en wat je zult zien is dat wanneer de vleesproductie voldoende afneemt, de leerprijs omhoog gaat en er meer leerproducten door alternatieven zullen worden vervangen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:33

Mizora,

k denk niet dat het door ons minderen van vleesconsumptie een direct invloed heeft op de leerproductie voor de producten die wij gemiddeld genomen verbruiken.

dat het leer voor schoenen uit Azië komt voornamelijk..
daarvan eten wij zelf natuurlijk het vlees niet, of althans dat hoop ik niet.. want dan wordt het ook nog eens de halve wereld overgevlogen, wat ook niet fris is voor het millieu.. daarbij is er daar geen dierenwelzijn en ook de controle op de gezondheid van het vlees laat daar ernstig te wensen over.

Het minderen van vlees is een luxe keuze die wij westerlingen kunnen maken, omdat we ons alternatieven goed kunnen veroorloven. De aziaat heeft daar minder keuze in, de armoede is daar vele malen groter.

ik denk daarom dat het minderen van vlees door ons, en onze veestapels verkleinen, geen directe invloed heeft op de prijs van leer.. Alleen de hele dure leerfabrikanten en schoenen zullen nog iets duurder worden.

Zoals Ecco, die als enige leer in Nederland looit van Europees leer (is de enige die ik kon vinden).
Ecco's zullen daardoor zeker dan duurder worden. waardoor minder mensen zich dat goede leer kunnen veroorloven en er juist meer vraag naar de goedkope producten zal komen.

ik zal vast ergens scheef zitten, want ik heb geen economie gestudeerd..
maar dat is een onderbuik gevoel, aan de hand van de informatie die ik de laatste dagen heb gevonden over leer, leerproductie en omstandigheden.

anne:

je hebt gelijk dat we niet meer op het oorspronkelijke topic zitten..
Maar soms heb je dat in een discussie.

in dit geval is het een te verwachten wending die er tot stand is gekomen.
Met horten en stoten, door de gevoeligheid, denk ik dat er over het algemeen wel een nette en informatieve discussie is ontstaan, waarbij sommige Vegetariërs en sommige Vleeseters dichter tot elkaar zijn gekomen qua begrip.

Op zich zou ik wel willen meegaan als het een beetje in de buurt is,
maar voor mij zou het misschien wat overbodig zijn,
ik eet het toch wel :') (maar een leuk uitje kan ook geen kwaad)
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 09-02-16 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:35

En dus komen we weer terug op het feit dat het een bijproduct is en er geen dieren voor geslacht worden. Iets dat je bij het eten van vlees (het hoofdproduct) wel hebt. Daarnaast is het nog altijd off-topic.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:40

Anne_GTI schreef:

Ik heb het al eens gezien, en heb gewoon geen behoefte om nog een naar kalfjes te kijken die niet bij hun moeder staan, en naar koeien die niet op wei staan..

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:46

Nou, hier dan even bewijsje van de boeren waar ik kom. Kwam deze foto gisteren tegen. Moeder met kalfje, lekker buiten in de wei te slapen..

Ben benieuwd wat hier dan weer van wordt gezegd.

Afbeelding

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:59

vega zijn is slecht vlees is slecht wat is dan wel goed?
ik gebruik trouwens geen leerproducten.
vind dit topic wel een beetje onzinnig worden.

vraagje voor iemand die uit de vleeskoeien komt
worden daar de meeste kalfjes op natuurlijke wijze geboren, of word het grootste deel met keizersnede ter wereld gebracht?
iemand die voor da leert die gaar geregeld naar bedrijven en daar wachten ze tot de koeien moeten bevallen en dan voeren zij een keizersnede uit ( dit was trouwens in belgie)

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:02

evelienn28 schreef:
vega zijn is slecht vlees is slecht wat is dan wel goed?
ik gebruik trouwens geen leerproducten.
vind dit topic wel een beetje onzinnig worden.

vraagje voor iemand die uit de vleeskoeien komt
worden daar de meeste kalfjes op natuurlijke wijze geboren, of word het grootste deel met keizersnede ter wereld gebracht?
iemand die voor da leert die gaar geregeld naar bedrijven en daar wachten ze tot de koeien moeten bevallen en dan voeren zij een keizersnede uit ( dit was trouwens in belgie)

Ik heb inderdaad ook meestal keizersnede gezien. Volgens die da was dit sneller en met minder complicaties ofzoiets. Dit is trouwens ook in belgie.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:10

België en de belgisch-wit blauwe koeien zijn niet representatief. Daar gebeurt dik 90% via keizersnede.
Bij ongeveer elk ander vleesras is dat eerder omgekeerd, 10% keizersnedes en rest natuurlijk. En die 10% kan (en wordt) vaak ook weggeselecteerd worden.
Een vlotte keizersnede is inderdaad wel beter voor koe dan een zware kalving. Vlotte kalving is beter dan keizersnede.

Foto hierboven is ook een vleeskoe, je ziet het litteken van de keizersnede nog. Ze lijkt me niet helemaal raszuiver maar er lijkt wel wat Belgisch blauw in te zitten.
Bij vleeskoeien blijven de kalveren altijd bij de moeder.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:18

Hier ook vleeskoeien (blonde d'aquitaine). Keizersnede is een uitzondering gelukkig. Bij dikbillen komt het vaak voor, alhoewel men daar ook meer naar natuurlijk afkalven toe wil fokken.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:31

Kinke schreef:
Hier ook vleeskoeien (blonde d'aquitaine). Keizersnede is een uitzondering gelukkig. Bij dikbillen komt het vaak voor, alhoewel men daar ook meer naar natuurlijk afkalven toe wil fokken.

Jep hier ook uitzondering gelukkig. (Limousin)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:48

Joliieeenn schreef:
Nou, hier dan even bewijsje van de boeren waar ik kom. Kwam deze foto gisteren tegen. Moeder met kalfje, lekker buiten in de wei te slapen..

Ben benieuwd wat hier dan weer van wordt gezegd.

Dat is zeker een leuke foto, op die keizersnee na dus.. Maar dat heeft dus niks met die melkveehouderij te maken of wel?