Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:21

Complimenten voor het niet meer geld opnemen ondanks dat je 'opeens' een extra week had.
Maar wat je zegt is wel waar... mensen die in deze situatie zitten kunnen ook niet zomaar extra weekgeld vinden.
En stoer dat je gaat rantsoeneren, ik had namelijk ergens in het begin van het topic een keer gevraagd welke termijn je namelijk in gedachten had om het vol te houden maar geen antwoord op gekregen, rantsoeneren klinkt dan toch als 'langere termijn' en evt. zelfs 'voor altijd' omgooien van je uitgavenpatroon.

Als het 'maar' een kort termijn is ( 1-3 maanden) weet ik namelijk uit ervaring dat je die periode voor een deel kunt overbruggen door in te teren op de voorraden die je nog in huis had, of maar een tijdelijke goedkope oplossing te vinden met in je achterhoofd dat het maar voor kort is en je erna weer naar je vertrouwde merk kunt grijpen.
En tja... dat is geen realiteit voor mensen met een minimum bestedingspatroon.
Die moeten hun voorraad op peil houden door heel bewust te speuren naar aanbiedingen en inkopen. Misschien is het een leuke vervanging voor het shoppen naar schoenen en kleding?

En terug naar een laag(lager) bestedingspatroon voor jou, en tegelijkertijd sparen voor uitjes/kleding, dat is wel heel hoog gegrepen in 1 keer, maar ik ben er van overtuigd dat als je handiger wordt en je nieuwe patroon je meer eigen wordt je ook elke maand een bedragje kunt sparen voor dit soort dingen.

Op marktplaats kun je ook leuk shoppen >.<
Gelukkig heb je mensen die dure aankopen doen en er zeer snel op uitgekeken zijn, of amper aantrekken :)
Ik heb gisteren een diesel spijkerbroek aangeschaft voor 9,60 (6 euro + 3,60 verzendkosten), daar kan ik geen nieuwe maar budget jeans voor kopen hoor.

Voor het 'opbouwen' van fietsen ipv de auto. Bekijk buienradar, beslis welke dag(en) het droog blijft en er weinig wind staat, bouw wat extra tijd in door vroeger op te staan (als je bijv. 40 min moet fietsen, neem er dan 50 min voor zodat je op je gemak kunt fietsen), zet een muziekje op (met 1 oortje in hoor je de rest van het verkeer voldoende is mijn mening).
En geniet van het feit dat het mooi weer is, dat jij lekker niet in de file hoeft te staan en haal voldoening uit dat dit kosten en tijd voor de sportschool bespaard en je op deze manier aan je dagelijkse beweging komt (1 uur actief bewegen per dag zeggen ze toch?... dat doe je wel met fietsen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:42

Zo, da's een mooi initiatief!

Ik heb gisteren dus even de moeite genomen om de 4 bakken flesjes die hier nog stonden binnen te brengen. Die staan hier al meer dan een jaar in de garage tof te verzamelen, maar ik vergat ze gewoon telkens mee te nemen :o
Die leverden zo maar even €17 op :wow: Daarmee ben ik dan boodschappen gaan doen.

3 stronkjes witlof
500gr broccoli (verse stronk)
1kg wortelen
1 tros bananen
4 kippenvleugeltjes
1 cake van huismerk (enige lekkers dat ik van mezelf mocht, kostte 0,89€)
12 eitjes
5kg aardappelen
1kg fijne suiker
1 groot wit brood (bakker is dicht wegens verbouwingen)
250gr jonge gouda, in plakjes
1 bakje van 250gr margarine
2kg langkookrijst
2 rode paprika's
1 pot honing

Voor dit alles heb ik welgeteld... €18,31 betaald. Met de bon van het leeggoed moest ik dus amper €1,31 bijleggen. De kassierster keek ook even verwonderd :)) Alles is van het huismerk en ik heb bewuste keuzes gemaakt. Samen met mijn vorige boodschappen kan ik nu wel door tot het einde van de maand. Vanaf 23/9 heb ik weer voltijds school, en die dagen plan ik boterhammen mee te nemen. Voor een dagschotel zit ik ginds al snel aan €4/dag, da's toch €20/week en die geef ik dan liever aan wat anders.

Ik had nog een maandbudget van €150. Dat was voor 2x/week les (€20/les en nog 5 lessen deze maand!), tanken, boodschappen en extra's. De boodschappen heb ik nu kunnen doen zonder aan dat budget te raken. Daarbij heb ik ook net €30 verdiend aan de verkoop van een paardendeken, en als het goed is komt iemand anders binnenkort een ander deken ophalen voor nog eens €15. Die 2 bedragen zijn integraal voor het paardenpotje waarvan ik dus lesgeld, smid en DA betaal + spaarpotje voor hen.
Voor de rest heb ik nog een andere spaarrekening, wat over is van mijn vaste onkosten (ik stort elke maand expres wat teveel op die rekening) gaat daarheen.

Ben echt blij met die meevaller van het leeggoed en de verkochte dekens, anders werd het best krap met het bedragje dat ik nog over had. Zeker omdat ik toch zo lang mogelijk wil blijven lessen met paardlief, al kan ik dat nog omzetten naar een half uur ipv een uur, maar die luxe wil ik me niet ontzeggen. Ben nu in vakantie van mijn vaste job, dus heb er ook gebruik van gemaakt om in mijn vrije week voor school start wat opdrachten in bijverdienste aan te nemen. Dat geeft me in oktober een extra salaris van ongeveer €300.
Ben me er ook van bewust dat mensen in de bijstand die kansen vaak niet hebben van spullen doorverkopen of bijbaantjes. En dat ik nog altijd in luxe zit, omdat ik ondanks alles wel gewoon de paarden kan houden en kan rijden.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:48

Varekaj schreef:
Ben me er ook van bewust dat mensen in de bijstand die kansen vaak niet hebben van spullen doorverkopen of bijbaantjes. En dat ik nog altijd in luxe zit, omdat ik ondanks alles wel gewoon de paarden kan houden en kan rijden.

Nu ja, je zit mede door je paarden natuurlijk krap, zou je niet maandelijks stalling/lessen moeten betalen had je toch heel luxe kunnen leven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 14:05

Klopt. Mijn loon valt op zich goed mee verder en ik ben geen persoon die vaak uitgaat ed. Voor ik eigen paarden had ging het geld ook regelmatig gewoon op, maar dan aan kleding, prullen en noem maar op. Sinds ik de paarden heb (waarvan er 3 dus op eigen weiland staan en maar 1 op pension) ben ik veel bewuster met geld beginnen omgaan.

Toen ik mijn 1e paard kocht woonde ik nog bij mijn vader, ik hoefde amper €150/maand bij te dragen in de kosten in huis, de rest was voor mezelf van mijn loon. Dus ik kon makkelijk volpension à €375/maand betalen en dan nog eens groepsles twv €200/maand. Erna kwam daar ook nog eens 1x/week privéles van €35/uur bij. En ik kon toch sparen.
Mijn vader is nadien gestorven, zware kosten gehad en ik stond overal alleen voor, heb het huurhuis overgenomen en tjah, dan voel je het wel. Ben minder gaan lessen en nadien met paard van stal afgegaan naar een gehuurd weilandje. En door ex en slechte geldvoering gewoon in de problemen geraakt. Ook 2 jaar na elkaar dikke pech gehad met vanalles. Bekken gebroken = 3 maanden niet gewerkt, door ex vrachtwagen aangekocht voor de paarden met idee C-rijbewijs te doen, werd ik fysiek afgekeurd door mijn ogen. En stiefpa die C heeft wou niet meer rijden. Daar sta je dan met je dure speelgoed. Vorig jaar afrekening stroom was > €2000, water was ook rond de €1000/ Ex sloot nogal eens uit vergeetachtigheid een kraan niet goed die dan ging lekken (en 1x terug openging, stond mijn hele terras een middag blank terwijl ik niet thuis was!)
Dit jaar weer zo'n afrekening maar dan van stroom en gas, foutje gebeurd bij de vervanging van mijn meters. Ze waren vergeten toen de meterstand op te nemen, dus mocht ineens €4000 ophoesten. Mijn nieuwe vriend is daarin bijgesprongen, want dat kon ik financieel gewoon even niet meer aan. Het was dat of de paarden wegdoen (mijn eigen landje is een schenking geweest van oma en opa in 2011). ik blijf hem daar eeuwig dankbaar voor.

En sindsdien nog gewoon pech gehad. Alle kosten komen steeds samen. Zo kreeg ik mijn auto niet meer door de keuring, dat zou me €1500 minstens kosten en mss een jaartje goed gaan. Dan paard ziek gehad met nieraandoening, eerst dure DA en medicatie thuis en nadien alsnog opname. Dan de autobelasting, rekeningen van het ziekenhuis ook nog eens (maandelijks €30 aan orthodontist, niet terugbetaald). Intussen tweedehands auto die deels gesponsord is door mama, maar zo kan ik weer paar jaar veilig rondracen :)
Ik wil wel sparen maar volgens mij zit er een duiveltje dat mijn rekening in de gaten houdt. Elke keer wanneer ik denk "oef, het komt weer goed" krijg ik weer een dikke factuur op de mat... en dan heb ik het over minstens €500. Zo ben ik nu geslaagd voor mijn 1e jaar verpleegkunde, ik doe die studie via mijn werk met behoud van loon, maar dus dagelijks nar de les ipv werk. Inschrijving kost ook weer €550, in 1x aub en dan de boeken nog + materiaal...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:50

nog even een tip;
stel, je raakt in de bijstand, dan heb je voor 20 euro per jaar een volkstuin.
Ik heb op de mijne vooral fruitbomen staan, maar krijg iedere keer als ik er kom, bergen groente van de buur-tuinders, wat zij teveel hebben.

Dit scheelt enorm en zo heb je die 20 euro er ook zo weer uit;-)

Wel vraag ik me af hoe ik mijn vaste lasten lager kan krijgen. De zorgverzekering, gemeentelijke heffing en de gas/licht rekening hakken er best in. Daarnaast spaar ik 100 euro voor auto onderhoud en onvoorziene omstandigheden.
Ook de autokosten hakken er best in, maar ik kan niet zonder, omdat ik 30 km van mijn werk woon, en er slechte openbare vervoersvoorzieningen in Friesland zijn.

VillaNeusjes

Re: Leven op bijstandsniveau, ik ga het doen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:12

Gemeentelijke heffingen heb ik kwijtschelding voor omdat ik op minimum inkomen zit, gelukkig dat dan wel.
Een volkstuin hier in zwolle staat een dikke wachtlijst op, nou mag ik volgend jaar wel een stukje hebben op de zorgboerderij maar ik twijfel of ik dat ga doen, ik heb regelmatig last van mijn rug dus dingen zoals onkruid wieden gaat niet zo best :/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:16

Zorgverzekering: ik heb er een van anderzorg met het hoogste eigen risico en ben nog geen 80 euro per maand kwijt. En ik krijg 88 euro zorgtoeslag.. Die 8 euro per maand die ik over houd zet ik opzij voor de tandarts, kan ik mooi 2x per jaar het consult van betalen :)
En gas/water/licht.. daar valt ook veel te winnen. Ik heb alleen nog maar led-lampen.. onze verwarming staat 's winters op 16,5 graden.. Gezellig samen douchen :Y) regelmatig eten koken dat niet lang op hoeft, en voor twee dagen koken.. Pasta is in 6 minuten klaar, dat scheelt veel stroom tegenover aardappelen die een half uur moeten koken. Haren laten drogen ipv föhnen. Een föhn zuipt echt stroom. 's Avonds eens iets anders doen dan tv kijken en computeren.. En de wasmachine pas aanzetten als je genoeg was hebt verzameld voor een volle machine. Veel kleding kun je prima een paar dagen langer aan als je die even buiten laat uitwaaien. En een afwasmachine en droger hebben we niet. Voor de afwas een teiltje vol laten lopen ipv de kraan laten lopen. En als je echt ver wil gaan kun je de wc doorspoelen met regenwater :D

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:19

jilleroo schreef:
Een volkstuin hier in zwolle staat een dikke wachtlijst op, nou mag ik volgend jaar wel een stukje hebben op de zorgboerderij maar ik twijfel of ik dat ga doen, ik heb regelmatig last van mijn rug dus dingen zoals onkruid wieden gaat niet zo best :/

Goede tip tegen onkruid; leg worteldoek op de grond en knip met een schaar kruisjes erin, daar zet je dan de plantjes in. Worteldoek zorgt dat er geen onkruid op komt, zorgt dat de grond niet snel uitdroogt (dus minder water geven) en warmt de grond sneller op waardoor groente sneller groeit :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:23

Omdat ik dit jaar al bezig was met op zeer kleine schaal te tuinieren en hier enthousiast door geworden ben ging ik gelijk even googlen naar volkstuinen in mijn regio... echter ik vermoed dat de prijzen toch ook aan je regio liggen. Ik woon in de randstad, grond is hier duurder en spaarzamer met als gevolg dat de jaarlijkse prijzen dus ook hoger liggen en wachtlijsten zoals jilleroo al zegt.

http://www.bondvanvolkstuinders.nl/index.php?menu=2&stijl=1&id=262

Je bent al snel 200 euro per jaar kwijt aan de huur van de grond, de verplichte lid zijn van de vereniging (en om op de wachtlijst te komen voor een tuin kan het zijn dat je dus meerdere jaren lidmaatschap moet betalen zonder daadwerkelijk een tuintje te hebben), waterverbruik etc.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:56

Onkruid was maar een voorbeeldje :) punt is dat ik jezelfmer niet verzekerd van kannzijnndat ik er elke week jee bezig kan.

Ik heb overigens dag en nachtstroom, doe mijn was bijna altijd in het weekend daarom.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 13:40

8nnemiek schreef:
Zorgverzekering: ik heb er een van anderzorg met het hoogste eigen risico en ben nog geen 80 euro per maand kwijt. En ik krijg 88 euro zorgtoeslag.. Die 8 euro per maand die ik over houd zet ik opzij voor de tandarts, kan ik mooi 2x per jaar het consult van betalen :)

En wat nu als je wat krijgt en gebruik moet maken van de gezondheidszorg? Dan zul je eerst tot en met het bedrag van je eigen risico zelf moeten betalen. Spaar je daar nu ook al voor?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:22

Annemiek80 schreef:
Omdat ik dit jaar al bezig was met op zeer kleine schaal te tuinieren en hier enthousiast door geworden ben ging ik gelijk even googlen naar volkstuinen in mijn regio... echter ik vermoed dat de prijzen toch ook aan je regio liggen. Ik woon in de randstad, grond is hier duurder en spaarzamer met als gevolg dat de jaarlijkse prijzen dus ook hoger liggen en wachtlijsten zoals jilleroo al zegt.

http://www.bondvanvolkstuinders.nl/index.php?menu=2&stijl=1&id=262

Je bent al snel 200 euro per jaar kwijt aan de huur van de grond, de verplichte lid zijn van de vereniging (en om op de wachtlijst te komen voor een tuin kan het zijn dat je dus meerdere jaren lidmaatschap moet betalen zonder daadwerkelijk een tuintje te hebben), waterverbruik etc.

er zijn aardig wat volkstuinverenigingen en moestuinverenigingen die niet via die bond werken hoor :)
ik had een moestuin in mijn oude dorp, die was ook best goedkoop en daar kwam de volkstuinenbond ook niet aan te pas :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:01

Silvia schreef:
8nnemiek schreef:

En wat nu als je wat krijgt en gebruik moet maken van de gezondheidszorg? Dan zul je eerst tot en met het bedrag van je eigen risico zelf moeten betalen. Spaar je daar nu ook al voor?

Je hebt toch altijd een eigen risico. Ik ben daar in mijn hele leven nog nooit bovenuit gekomen. Maar vroeger betaalde ik 130 euro en was ik ook niet eens voor alles verzekerd, en ik bespaar daarmee nu 50 euro per maand = 600 euro per jaar, daarmee heb ik het eigen risico ook weer eruit. Maar verder heb ik altijd wat geld opzij staan, voor zo'n soort zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:08

ik heb hier bijkomend dentalia aangevraagd bij mijn ziekteverzekering en hospitalisatieverzekering. Omdat die na een jaar klant zijn ook tussenkomen in onkosten voor TA die je anders niet vergoed krijgt. Jammer dat ik het niet eerder wist dat er een jaar wachttijd op zit, want nu heb ik mijn beugel niet terugbetaald gehad. Vanaf nu wel de consulten bij de orthodontist, is toch ook maandelijks €30 die scheelt voor nog minstens een jaar.

Bij vriendlief kan ik helaas niet besparen op de droger, hij heeft geen tuin en op het kleine terrasje aan de straatkant mogen we volgens het contract van de woningbouw (koopwoning, sleutel op de deur) geen was te drogen hebben. Kan wel eens een wasrekje in de woonkamer plaatsen, maar nou ja... is toch niet hetzelfde.

In de winter steek ik vaak kaarsjes aan ipv sfeerlicht wanneer we tv kijken. Herlaadbare batterijen kan ook. Haal batterijen ook uit spullen die je niet gebruikt, dan gaan ze ook langer mee. Voor mijn weides heb ik een stroombakje gekocht in een ruiterzaak waar ook autobatterijen op aangesloten kunnen worden. Zo heb ik 2 afgedankte batterijen op de kop getikt die nog prima werken, maar niet meer volledig volladen en dus niet meer bruikbaar zijn voor een auto. Voor mij werken ze echter perfect! Is de ene leeg dan koppel ik de andere aan, en kan ik de lege weer opladen met de druppellader van stiefpap die hij heeft voor de motor. Uiteraard zijn die na X tijd ook wel eens finaal leeg, maar ik doe er echt een heel pak langer mee dan de gewone batterijen uit de winkel die er standaard bijzitten.

Voor een kopje minute soep of oploskoffie: een mok water in een waterkokertje. Gaat veel sneller dan in de magnetron of verwarmen in een pannetje. Een volle ijskast of vriezer verbruikt minder dan een lege. In de zomer je vlees op de BBQ gooien in een eigen marinade. gegrild vlees is gezonder en wanneer je goed oplet kan je de kolen meerdere keren gebruiken :) Scheelt ook weer in stroom en gas. Heb je een open haard? Informeer ook even of er geen grill in kan...
Speur ook eens een dagje bos af op zoek naar fijne takken , ideaal aanmaakhout! Heb je kennissen met lavendel? Vraag of je een deel ervan mag snoeien. Droog die en stop die dan in een klein stoffen zakje. Dan heb je geurzakjes voor in huis, voor in de kledingkast... Of vraag mensen zeepjes met parfum als presentje. Die kunnen ook prima in een kast als geurtje. Heb je restjes kaars over, maak er een nieuwe van, kleef restjes zeepblokje samen tot een nieuw stuk. Snij je tube tandpasta open, haal de dop van flessen shampoo...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:11

Wanneer worden de nieuwe zorgpremies voor 2014 bekend gemaakt?

Mijn lieve ouders betalen gelukkig mijn eigen risico ook nog voor 2014, omdat ik daar in januari al door zit := (heb net een huis gekocht, waar ik pas over een tijdje in kan (ivm verbouwing) dus ik weet nog niet hoeveel ik overhoud per maand . Vandaar dat ik toch nog even pa en ma lief heb aangekeken).
Ben benieuwd of ik dit jaar weer een brief krijg van het kneusjesfonds; compensatie eigen risico :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:18

vuurneon schreef:
Ben benieuwd of ik dit jaar weer een brief krijg van het kneusjesfonds; compensatie eigen risico :D

Hier nog zo'n kneusje, maar ik heb de brief 2 weken geleden gehad, die worden toch altijd naar iedereen op dezelfde tijd verstuurd?
Toch weer een leuk extraatje in dec (die ik in januari weer kan betalen aan eigen risico lol)

SuSem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:29

Kneusjesfonds? :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:54

Als je in Nederland bekent staat als chronisch ziek, dus chronisch medicijngebruiker krijg je een keer per jaar ong. 50 euro.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:58

Wtcg? Die gaat er volgend jaar helaas uit :'( ik krijg die overigens 2 x per jaar, 1,keer in sept van uwv en 1 keer in dec van CAK. Hoogte verschilt ook per geval trouwens.

In november worden nieuwe premies etc bekend gemaakt geloof ik.
Hier in zwolle hebben ze een collectieve verzekering van de gemeente voor minima, die vergoed ook je eigen risico en bijv bepaalde awbz kosten, ik hoop dat ze dat volgend jaar ook doen, ik wil daar naar overstappen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:15

Annemiek80 schreef:
vuurneon schreef:

Hier nog zo'n kneusje, maar ik heb de brief 2 weken geleden gehad, die worden toch altijd naar iedereen op dezelfde tijd verstuurd?
Toch weer een leuk extraatje in dec (die ik in januari weer kan betalen aan eigen risico lol)

Ze hebben nog tot 14 oktober :) dus ik wacht geduldig. Dit jaar is het 99 euro. Dus dat is welkom voor inderdaad 2014 eigen risico :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:18

jilleroo schreef:
Wtcg? Die gaat er volgend jaar helaas uit :'( ik krijg die overigens 2 x per jaar, 1,keer in sept van uwv en 1 keer in dec van CAK. Hoogte verschilt ook per geval trouwens.

Onder de WTCG valt weer de CER en daar is ook het plan van dat het gaat vervallen inderdaad. Eerst dinsdag maar afwachten (Prinsjesdag)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:27

Beide vallen onder wtcg (wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten).

Wat het UWV betaald is tegemoetkoming arbeidsongeschikten (342 euro)
Wat het CAK betaald is de algemene tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (hangt af van zorggebruik dus die bedragen kunnen verschillen per persoon)

De wtcg verdwijnt, maar volgens de belastingdienstsite gaat het budget van de wtcg over naar de gemeentefondsen en zou er een regeling (moeten) komen vanuit de gemeente, moet nog zien wat daar van komt. Zeker omdat voor mij persoonlijk ook de belastingaftrek specifieke zorgkosten komt te vervallen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:28

Hoe zit het trouwens met de dieet aftrekpost? Moet je daar eerst een verklaring voor aanleveren?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:33

je moet een verklaring kunnen aanleveren (van arts of diëtist) als er om gevraagd wordt, het is niet dat je standaard ieder jaar bij je arts een verklaring moet halen.
Dieetkosten is inderdaad voor mij één van de grootste kosten die ik kan aftrekken en die dus nu komt te vervallen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:34

O joepie :+

Nou ja, eerst maar eens zien of de voornemens werkelijkheid worden... Vrees van wel.