Ben je gelovig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Ben je gelovig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:29

Haha nee zie dat ik een ander woord geschreven heb dan ik in gedachte had :') (komt er van als je en typt en een gesprek voert met je broer :)) ) dus is mijn schuld. :D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:31

Ayasha schreef:
Haha nee zie dat ik een ander woord geschreven heb dan ik in gedachte had :') (komt er van als je en typt en een gesprek voert met je broer :)) ) dus is mijn schuld. :D

Overigens zeg je nu wel dat iemand anders een idioot idee heeft, dus misschien ben je toch niet zo anders dan ik ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:33

nee ik zeg dat ik het vínd, niet dat het zo ís :D
Heb haar echter nog niet gevraagd of alles wel goed met haar gaat, en of ze stemmen hoort. :+

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:36

Ayasha schreef:
Heb haar echter nog niet gevraagd of alles wel goed met haar gaat, en of ze stemmen hoort. :+

Nee dat is véél respectlozer natuurlijk dan vinden dat iemand een idiote gedachtegang heeft :+ Kom op zeg, ze hoort stemmen en ze is er trots op. Nou prima toch?

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:38

Ilova schreef:
En wees niet bang dat als Hij bestaat, je dan allemaal regeltjes moet volgen en allerhande dingen niet meer mag, al het goede komt van God, dus ook plezier! Ook vreugde, liefde, vriendschap. En Hij is zo fantastisch! Hij wil niks liever dan dat je leven nog beter word :) dat je gelukkig bent :)
Geloven in God kan zo puur, zo leuk en zo cool zijn.

+:)+ Helemaal mee eens. Ik heb nog een toevoeging. Geloven is helemaal hip, het is duurzaam, groen, fairtrade en biologisch. Helaas dat niet iedereen het zo ziet, maar ik zie zoveel positiviteit in het geloof, geloven geeft inspiratie en energie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:39

christel1857 schreef:
Ayasha schreef:

Nee dat is véél respectlozer natuurlijk dan vinden dat iemand een idiote gedachtegang heeft :+ Kom op zeg, ze hoort stemmen en ze is er trots op. Nou prima toch?

Nogmaals: ik zeg niet dat ze die heeft, ik zeg dat ik die uitspraak idioot vind. ;)
Wel lezen. :)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 21:53

Ik zou hem even op schoot nemen en knuffelen.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:17

Zooist schreef:
Ik had dat dan wel, voelde mee ook erg schijnheilig want was echt niet de liefste. En stiekem zei ik dan altijd wel een schietgebedje hoor! Maar dat mocht niemand merken of weten. Men, dat heb ik echt vaak gedaan!

Nee hoor, geen bidden, geen schietgebedjes en geen dealtjes. ;)
Wat ik probeerde te achterhalen met m'n vraag is waarom ik zo 'krom' denk en of meer mensen dit zo voelen.
Vraag mij of ik in het scheppingsverhaal geloof en mijn antwoord is een luid en duidelijk nee. Vraag mij of ik in de bijbel geloof en ook hier zal ik met nee antwoordden. Vraag mij of ik in een religie geloof en alweer zal ik ontkennend antwoordden. (Mijn gedachtengang hierover sluit heel nauw aan bij Christel's gedachtengang:)
christel1857 schreef:
Waar ik gewoon problemen mee heb is dat tot op de dag van vandaag uit naam van 1 of andere religie mensen bruut worden afgeslacht. En iedere gelovige, of dat nu een moslim is of een christen of whatever, geeft dan standaard als antwoord "Maar dat is niet waar de bijbel over gaat, dat is niet wat ons wordt geleerd, dat is niet wat god wil"
Nu ben ik het eens met het feit dat religie niet geweldadig is, of vredelievend, het zijn mensen die geweldadig zijn of vredelievend.
Het beangstigende aan religie is dat het een machtig wapen is wereldwijd gezien, waarmee je iedere ideologie kunt rechtvaardigen. Of dat nu ideologie over vrede en tolerantie is, of over oorlog en intolerantie.

Daarbij vind ik dat een religie mensen te veel wil beperken; té veel regeltjes bedacht heeft waar een mens zich aan moet houden.
Ik zie mensen die zichzelf waarschijnlijk een óntzettend goed Christen vinden in dit topic "heb je naaste lief zoals je jezelf liefhebt" schrijven om meteen daarna een post te plaatsen in de strekking van "gelukkig is mijn geloof het ware geloof". En dat vind ik dan weer een héél duidelijk voorbeeld van de hypocritie die je zo vaak terugziet in een religie.
Ik zie echter ook wel dat geloof iets heel goeds kan zijn voor mensen; dat mensen hoop, steun en kracht uit hun geloof kunnen putten. Daar heb ik dan ook respect voor.

Nu heb ik al drie vragen met nee beantwoord, zonder dat ik daar maar over moet nadenken.
Maar....., vraag mij of God niet bestaat en dán weet ik het effe niet meer.
En hoe krom is dat; niet in het scheppingsverhaal, niet in de bijbel of een religie geloven en dan twijfelen of er een God bestaat?
En daarom vroeg ik mezelf dus af of ik dat 'overgehouden' heb aan mijn opvoeding (die niet eens streng religieus was).

Christel, heb je hem al eens gevraagd of hij écht een homofiele pedofiel is of dat hij zijn zoon misbruikt omdat hij z'n hormonen niet meer in bedwang kan houden?
Als hij homofiel is, zou ik een homofiele metgezel voor hem zoeken, als hij z'n hormonen niet meer in bedwang kan houden is hij misschien helemaal niet homofiel pedofiel en kan een lief poezemeisje misschien een uitkomst bieden. Als hij pedofiel is, is er maar 1 oplossing..... ~~}>
(Die oplossing zouden ze trouwens niet alleen bij katers moeten gebruiken. ;) )

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:22

Ilova schreef:
Als je een bommetje laat ontploffen bij een hoop oud ijzer en je wacht miljoenen jaren komt er volgens mij geen auto uit.
De mens is zóoveel ingewikkelder dan dat. Dus volgens mij is het gewoon onmogelijk dat een mens door een knal ontstaan is en uit het niets is gaan evolueren. Volgens mij is de evolutietheorie evenzeer een geloof.

Ik mag toch hopen dat jij ook snapt dat deze vergelijking werkelijk nergens op slaat...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:23

Zooist schreef:
Ik geloof dat God wel degelijk tegen iedereen praat. Je moet alleen de deur open doen als Hij aanklopt.

Ik ben er zeker van dat God luistert. Ik ben er ook zeker van dat Hij antwoord geeft. Ik ben er ook zeker van dat Hij nu al een paar dagen op jouw deur klopt en ik ben er ook zeker van dat er een dag komt dat jij jouw deur open doet.

Nu zal je me voor gek verklaren, dat kan er makkelijk bij, haha! Maar please, laat me weten dat jouw deur door jou open gedaan is. Ook al is het over 20 jaar.

Mij kan je niet beledigen hoor! Is toch lekker jouw mening! Vasthouden dan die mening!

Ik ben er zeker van dat er geen God is en dat er dus ook geen God is die luistert. Ik ben er ook zeker van dat je dus geen anwoorden krijgt van die God. Ik weet zeker dat hij niet bij jou op de deur heeft geklopt en ik weet zeker dat er een dag komt dat je dit beseft. Het kan nog wel 20 jaar duren maar ik weet het zeker. :Z

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:27

Zooist: Ik heb me ook héél lang opengesteld voor god maar heb nooit antwoord gekregen hoor. En nee ik was niet sceptisch of wat dan ook. Kan me nog beter openstellen tot de ''goddelijke vliegende rode panda'' (nee hoef je niet te googelen, verzin ik ter plekke :+ ), misschien krijg ik dan wel antwoord........ Want dat is precies wat god voor mij is: een stom verzinsel.

En men wat voel ik me weer een debiel en wat schaam ik me diep dat ik me er serieus zolang voor heb opengesteld, gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat het mij misschien iets nieuws kon brengen.

Maar ik heb het geloof niet nodig, als er iemand gelukkig is ben ik het wel. En dat heb ik lekker helemaal zélf gedaan, nee daar heb ik niks goddelijks voor nodig. Ik heb mijn geluk prima in de hand. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:28

Waarom schaam je je en voel je je een debiel? :) Je hebt toch wat geleerd van die periode? Daar draait het toch om? :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 22:31

Ayasha schreef:
Waarom schaam je je en voel je je een debiel? :) Je hebt toch wat geleerd van die periode? Daar draait het toch om? :)

Nee ik heb er niets van geleerd. Het was voor mij hét bewijs dat het geloof onzin is. :) Dat is het enige wat ik hiervan geleerd heb. Ja en ik heb de bijbel grotendeels gelezen, ook niet veel aan gehad moet ik zeggen..

En mocht er dan heel eventueel, heel misschien tóch ergens ver weg verstopt een god zijn. Dan vind ik hem een ontzettende lül dat hij geen contact met mij heeft opgenomen. Ik ben geen slecht mens ofzo, in tegendeel. Er is geen enkele reden om mij zomaar te negeren. Nee god bestaat niet. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:06

Daphna schreef:
Ilova schreef:
En wees niet bang dat als Hij bestaat, je dan allemaal regeltjes moet volgen en allerhande dingen niet meer mag, al het goede komt van God, dus ook plezier! Ook vreugde, liefde, vriendschap. En Hij is zo fantastisch! Hij wil niks liever dan dat je leven nog beter word :) dat je gelukkig bent :)
Geloven in God kan zo puur, zo leuk en zo cool zijn.

+:)+ Helemaal mee eens. Ik heb nog een toevoeging. Geloven is helemaal hip, het is duurzaam, groen, fairtrade en biologisch. Helaas dat niet iedereen het zo ziet, maar ik zie zoveel positiviteit in het geloof, geloven geeft inspiratie en energie.

Amen :)
ik heb verder niets gelezen ( niet echt slim, I know :o )
maar verder geloof ik in het scheppingsverhaal :) ook geloof ik in evolutie, maar niet dat wij dmv evolutie ontstaan zijn! bijvoorbeeld met adam&eva, wie kan vinden in de Bijbel dat dit de enigste personen waren die God geschapen heeft? er staat alleen dat adam de eerste was, en eva de tweede :)
en dat ik in evolutie geloof komt gewoon doordat alles zich aanpast aan hoe het nu is :)

Je hebt er ook zo'n leuke Visje-poster over;
Er was eerst niets, en dat ontplofte ook nog?

Verder ervaar ik God best vaak, voornamelijk door gebeden die verhoord worden ( niet altijd zoals je het zelf in gedachten had ) en ik teveel heb meegemaakt door te zeggen dat hij er niet is :)
Ook door dingen die ik meemaak die gewoon zo hadden moeten zijn ;)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:08

Ik zou graag een bijbelse verklaring voor mijn kat willen van iemand, gewoon uit nieuwsgierigheid. Immers, god heeft ook mijn kat geschapen.

En mensen die niet geloven dat uit niets, iets kan ontstaan moeten echt serieus iets gaan lezen over de onderzoeken die worden gedaan in CERN. (anti-materie etc)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:11

Ik ben niet gelovig in de richting van het christendom, de Islam of iets anders dergelijks.

Ik geloof wel dat er meer is. Dat er ''iets'' is dat over je waakt en over je schouder meekijkt. Ook geloof ik in het lot. Je komt niet zomaar ergens en dingen gebeuren met een reden.

Ook geloof ik dat er na de dood iets is. Alleen wat, ik zou het niet weten. Mischien komen we terug als dier? Als natuur? Ik zou het niet weten maar er is in mijn ogen zeker meer tussen hemel en aarde.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:21

christel1857 schreef:
Ik zou graag een bijbelse verklaring voor mijn kat willen van iemand, gewoon uit nieuwsgierigheid. Immers, god heeft ook mijn kat geschapen.

En mensen die niet geloven dat uit niets, iets kan ontstaan moeten echt serieus iets gaan lezen over de onderzoeken die worden gedaan in CERN. (anti-materie etc)

Ook dat heeft God geschapen! Geloof ik tenminste!

Die visje poster is echt leuk! Zitten heel veel leuke tussen.

Christel, voor je katertoestand is er vast wel een ander topic waar ze je kunnen helpen. Onze hulp hoef je toch niet want je geeft elke keer aan dat je er toch niet in gelooft......

Dierenpraat heet dat forum geloof ik en dan is er vast een subforum. Er zijn heel veel bokker met verstand van katten. Ik heb er ook wel eens iets geplaatst. Kreeg veel goede tips.

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:25

Zooist schreef:
christel1857 schreef:

Ook dat heeft God geschapen! Geloof ik tenminste!

Die visje poster is echt leuk! Zitten heel veel leuke tussen.

Christel, voor je katertoestand is er vast wel een ander topic waar ze je kunnen helpen. Onze hulp hoef je toch niet want je geeft elke keer aan dat je er toch niet in gelooft......

Dierenpraat heet dat forum geloof ik en dan is er vast een subforum. Er zijn heel veel bokker met verstand van katten. Ik heb er ook wel eens iets geplaatst. Kreeg veel goede tips.

Ik vind het wel gepast in dit topic eigenlijk. De bijbel is toch een boek waar alle verklaringen instaan? Wat is hier dan de verklaring voor?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:27

Ik vraag me meer af wat het met jou is, dat jij zo wanhopig tegen bewijs wilt leveren? :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:29

Ayasha schreef:
Ik vraag me meer af wat het met jou is, dat jij zo wanhopig tegen bewijs wilt leveren? :)

Wie zegt dat het wanhopig is? Ik vind het leuk om een discussie een beetje interessant te houden.
Maar wil je hiermee zeggen dat ik nu een punt heb? Dat de bijbel hier geen verklaring voor biedt? Want ik lieg niet eens, ik zal morgen wel een foto plaatsen van mijn kater, als ie bezig is.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:29

ik zeg altijd 'ik geloof wel in god, maar niet in religie' teveel mensen halen dat namelijk door elkaar (bv god belachelijk vinden omdat vrouwen minderwaardig zouden zijn... staat in de bijbel schatten.. en god heeft dat niet zelfs geschreven). Dat er in de bijbel staat dat hij dat in 7 dagen de wereld heeft geschapen wilt niet zeggen dat dat ook zo gebeurd is. En waarom zo moeilijk doen over hoe 'de grote macht/het begin' heet.. we hadden hem ook kees kunnen noemen dus ach.. god klinkt ook wel lekker.

De paus zelf heeft ook de uitspraak gedaan dat de evolutie theorie en het geloof erg goed samen kunnen, we weten immers niet wat de tijdsduur is geweest van de schepping dat heeft miljoenen jaren kunnen zijn... of 7 dagen.

Maar goed, ik vind religie maar natte vinger werk. Je kan net zo goed een dobbelsteen gooien en via de uitkomst een religie nemen. De kans dat je de 'verkeerde' te pakken hebt en in de hel beland is mij te groot.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:30

christel1857 schreef:
Ayasha schreef:

Wie zegt dat het wanhopig is? Ik vind het leuk om een discussie een beetje interessant te houden.
Maar wil je hiermee zeggen dat ik nu een punt heb? Dat de bijbel hier geen verklaring voor biedt? Want ik lieg niet eens, ik zal morgen wel een foto plaatsen van mijn kater, als ie bezig is.

Lieve meid ik ben niet gelovig en ik heb de bijbel nog nooit van dicht bij gezien dus aan mij moet je het niet vragen. :D
Ik weet niet, het ligt waarschijnlijk aan mezelf... Maar je toon komt op mij erg aanvallend over. :) Vandaar dat ik er over val.

Mijn échte pony-man valt ook op andere échte pony-man en je-weet-wel-mannen... Al vermoed ik dat het in zulke gevallen vaak meer te maken heeft met dominantie. :)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:32

Ayasha schreef:
Lieve meid ik ben niet gelovig en ik heb de bijbel nog nooit van dicht bij gezien dus aan mij moet je het niet vragen. :D
Ik weet niet, het ligt waarschijnlijk aan mezelf... Maar je toon komt op mij erg aanvallend over. :) Vandaar dat ik er over val.

Ik vind het gewoon verschrikkelijk interessant om te kijken hoe mensen over dingen denken en hoe ze reageren ;)

Ga vooral niet op mijn intonatie af, zit eigenlijk de hele tijd met een big smile achter mijn pc :P Ik zie de lol er best wel van in eigenlijk.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:37

@christal, wat loop je toch te miepen meis. In de bijbel staat ook niet een verklaring waarom mij video recorder op gegeven moment uit zichzelf begon op te nemen of af te spelen.. en als je niet uitkeek banden richting je schenen uitschoot. Of waarom gras groen is en de lucht blauw. Dat het niet in de bijbel staat wilt niks zeggen. Moet zeggen dat je een beetje stennis loopt te schoppen waar dat niet nodig is. Je haalt geloof en religie hopeloos door elkaar. De bijbel is geschreven door mensen in een tijd dat ze een totaal andere denkwijze hadden dan nu, waarom zou je mensen daar op aanspreken? of wil je ook een discussie openen over de twilight sage? scienetologie of de kerk van het vliegende spagetti monster (ja die laatste bestaat)

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 23:39

Benfan schreef:
@christal, wat loop je toch te miepen meis. In de bijbel staat ook niet een verklaring waarom mij video recorder op gegeven moment uit zichzelf begon op te nemen of af te spelen.. en als je niet uitkeek banden richting je schenen uitschoot. Of waarom gras groen is en de lucht blauw. Dat het niet in de bijbel staat wilt niks zeggen. Moet zeggen dat je een beetje stennis loopt te schoppen waar dat niet nodig is. Je haalt geloof en religie hopeloos door elkaar. De bijbel is geschreven door mensen in een tijd dat ze een totaal andere denkwijze hadden dan nu, waarom zou je mensen daar op aanspreken? of wil je ook een discussie openen over de twilight sage?

Omdat er hier mensen zijn die letterlijk volgens de bijbel leven. En tegen mij zeggen dat god de hele tijd tegen mij praat maar ik mijn deur niet opendoe. Dáárom. En omdat ik het leuk vind om te discussieren. Topic had net zo goed over een slofteugel oid kunnen gaan :P