Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:19

Shadow0 schreef:
HC, ik vind het allemaal heel leuk enzo, maar het heeft echt niks met evolutietheorie te maken, en ik zou het zelf een stuk interessanter vinden als we ongeveer bij het onderwerp bleven van de afgelopen pagina's. Niemand betwist m.i. dat er nog vele andere religies zijn en waren voor het Christendom, maar dat doet hier niet ter zake.

Volgens mij heeft het juist wel degelijk met evolutie te maken.
Onder meer de vondst van dat beeldje laat zien dat niet alleen religie, maar ook de gelovigen zelf (van welke mensensoort dan ook) onderdeel uitmaken van duizenden jaren evolutie.
Het is eigenlijk heel vreemd als één (of een kleine groep) van al die verschillende geloven dat hele ontwikkelingsproces ontkent, en daarmee eigenlijk zijn eigen geschiedenis onderuit haalt en herschrijft.

Perrokai

Re: Folder tegen evolutie theorie mag wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 02:00

Ik denk ook dat het wel met de evolutietheorie te maken heeft omdat dit dus zegt dat er een mensensoort bestond voordat volgens de schepping de aarde geschapen is. Ik snap ook niet dat dat ontkend kan worden ookal zou de datering niet kloppen. Hoe wil je dat allemaal wegvagen dan ? Daarom vraag ik het ook, hoe verklaar je dat dan voor jezelf of sluit je je daar bewust voor af omdat je letterlijke geloof in het scheppingsverhaal daar dan mee valt ?

We hebben helaas maar 1 persoon hier die daar antwoord op kan geven en misschien ligt die wel snipverkouden in bed.....

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:56

Ik vindt het lastig om goed uit te leggen.
Allereerst, geloof ik dat God de hemel en de aarde gemaakt heeft met alles wat daarop is. Ik geloof dit omdat ik in Jezus geloof. Dat we compleet door evolutie (toeval) onstaan zijn, is voor mij onbegrijpelijk en onverklaarbaar.

Huertecilla schreef:
Nóg relativerender is het dat de inhoud van de huidige dominante godsdienst fluctueert met de recentste vertaling die aangehouden wordt
De grote grap daarbij is dat die vertalingen volgens de laatste wetenschappelijke inzichten bijschaafd worden maar de wetenschap op zich ontkennen

Dat bovenstaande is niet waar, de kern is exact hetzelfde. Het is niet zo, dat Jezus in de ene vertaling anders is dan in de andere vertaling. Wel is het zo, dat bijvoorbeeld de Jehova's, een afwijkende "eigen" vertaling aanhouden, die wordt echter door de christelijke kerken, niet erkend als bijbel, omdat die op fundamenten afwijkt.
Het oude testament, dat is zo exact gekopieerd dat hierin alleen wat spel en kopieerfouten staan. Dit is bewezen, door oude stukken (dode zeerollen en andere), te vergelijken met huidige en historische vertalingen. De boodschap, is daarmee niet veranderd.

Perrokai schreef:
Maar als een creationist al niet gelooft in de wetenschappelijke theorie om iets nauwkeurig te dateren dan beschouwen ze hetgen jij hierboven opgeschreven hebt als onwaarheden. Want het kan volgens hun dan gewoon niet. Tenminste zo stel ik me dat voor want ik deel die mening niet.

Maar begreep ik nu goed dat er een menssoort is uitgestorven en er weer en nieuwe onstaan is ? Met een pauze ertussen dus zonder mensen ? Want als dat zo is dan klopt de theorie van Darwin toch niet helemaal wat dat betreft ? Dan zijn we niet uit apen geevolueerd toch ? Of heb ik het verkeerd begrepen ?

Ik geloof niet, dat we kunnen bewijzen, dat onze methode om iets te dateren (koolstofmethode) exact genoeg is. Er zijn nog een aantal variabelen in deze methode als aanname gedaan.

Ik zou dat evt. kunnen verklaren door de zondvloed die in de bijbel wordt omschreven. Eerst waren Adam & Eva er, vandaaruit volgde een verspreiding van mensen over de aarde. Deze keerden zich massaal tegen God/ deden dingen die GOd niet goed vondt. God zorgde voor een zondvloed, waarmee alles overspoeld/ uitgeroeid werd. God bewaarde Noach en familie. Deze zijn na het droogvallen van de aarde, de aarde weer gaan bevolken. Allerlei klimatologische veranderingen zijn na die zondvloed best mogelijk geweest. Apart is ook, dat in vrijwel alle vreemde en verdwenen godsdiensten, een soort van zondvloed verhaal voorkomt.
Dit is net zo min 100% te bewijzen als de evolutietheorie.

Het is een compleet vrije keus van ieder mens om te geloven in God of niet.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 14:50

Het is volslagen waanzin te denken dat in de 4004 jaar dat de aarde volgens creationisten bestaat, en ook nog nadat er een zondvloed heeft plaatsgevonden waardoor er maar een paar mensen overbleven die ook nog allemaal familie van elkaar zijn, de aarde bevolkt zou kunnen zijn door een bevolking met zon enorme genetische diversiteit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 16:14

oomens schreef:
Shadow0 schreef:
HC, ik vind het allemaal heel leuk enzo, maar het heeft echt niks met evolutietheorie te maken, en ik zou het zelf een stuk interessanter vinden als we ongeveer bij het onderwerp bleven van de afgelopen pagina's. Niemand betwist m.i. dat er nog vele andere religies zijn en waren voor het Christendom, maar dat doet hier niet ter zake.

Onder meer de vondst van dat beeldje laat zien dat niet alleen religie, maar ook de gelovigen zelf (van welke mensensoort dan ook) onderdeel uitmaken van duizenden jaren evolutie.
Het is eigenlijk heel vreemd als één (of een kleine groep) van al die verschillende geloven dat hele ontwikkelingsproces ontkent, en daarmee eigenlijk zijn eigen geschiedenis onderuit haalt en herschrijft.

:)*

Het állersterkste tastbare bewijs voor de evolutie van zelfs het geloof zélf zijn de resten van het minimaal 100.000 jaar oude ritueel. Dat is vér voor de huidige warm-klimaat-mens evolueerde.

Even relativeren:
- pakweg 3000 jaar geleden roept Mozes dat hij op een berg een kist en een lijst met gedragsregels heeft gekregen van ´God´-> Jodendom.
- 2000 jaar geleden roept Jezus dat hij de zoon van ´God´ is, vertelt een paar moralistische verhalen -> Christendom.
- 1400 jaar geleden roept Mohammed dat hij de woorden die ´God´ in zijn slaap aan hem gedicteerd heeft opgeschreven heeft -> Islam.

Als ik hier de deur uit de bergen in loop, kom ik in een tempel van de natuur, van ´De Aarde´. Van tastbare evolutie aan het werk. Die bergen zijn door platentektoniek omhooggeduwde fossiele zeebodem en op mijn land vind ik uitgespoelde coprolieten.
De mens als soort heeft hier relatief héél recente sporen van diens evolutie achtergelaten.
De mensensoorten heben hun sporen van hun religieuze belevingen achtergelaten. De Neanderthalers resten van ritueel, vroege Iberiërs van animisme, de Romeinen van hun veelgodendienst, de Visigothen van hun noordse geloof, de Moren van de Islam etc. Evolutie van beleving.
Het is de tempel van het leven zelf. Dit leven = zelforganisatie op de rand van chaos, de oncontroleerbare veranderende leefomstandgheden. Dat zelforganiserende aanpassen = evolutie. Het leven zelf is evolutie aan het werk.
Het landschap is een tastbaar bewijs van evolutie aan het werk. De veranderingen van het landschap, het klimaat, de omstandigheden zijn de motor van de evolutie van soorten dus mensensoorten, van de beleving van die mensensoorten. Het landschap is de motor van de evolutie van het geloof....

Leven = zelforganiserend op de rand van Chaos, in een integraal tijdloos verband waarin alles uit dezelfde elementaire bouwstenen van een groter geheel bestaat; is míjn geloof. Het landschap hier is mijn tempel, een tempel van het leven, van het organisme ´Aarde´.

hc

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:13

Huertecilla schreef:
Leven = zelforganiserend op de rand van Chaos, in een integraal tijdloos verband waarin alles uit dezelfde elementaire bouwstenen van een groter geheel bestaat; is míjn geloof. Het landschap hier is mijn tempel, een tempel van het leven, van het organisme ´Aarde´.

hc

Klinkt goed, dat ik toch niet op zulke bewoordingen kan komen he....balen. :D

Maar op zich blijven er dan nog wat grijze gebieden voor mij. Ik weet niet of ik die allemaal ooit helemaal verklaard wil hebben maar de interesse is er wel.

SDI,

Ik doelde op Anneliesdj maar ben blij dat jij ook uitleg kan geven. Wat betreft de koolstofmethode dat is niet de enige natuurlijk. Die wordt zoals ik gelezen heb (ik leer nog heel veel hier :D ) toegepast om recentere dingen te dateren en is minder nauwkeurig. Er wordt gezegd hoe nauwkeurig het is maar ik moet eerlijk toegeven wat ze zelf ook zeggen de nauwkerigheid van de datering is afhankelijk van een aantal variabelen en dan nog blijft het feitelijk lastig om iets te bewijzen als methode omdat je daar dan duizenden jaren voor nodig hebt om het daadwerkelijk aan te tonen. Ik accepteer deze methode omdat hij aannemelijk is en ik er toch wel op vertrouw gezien de andere wel tasbare bewijzen dat ze er toch niet heel ver naast zitten. Want las 10.000 jaar eigenlijk een dag zou moeten zijn dan konden ze het morgen al bewijzen. We accepteren ook allemaal dat quartz heel nauwkeurige trillingen geven en daar denkt niemand meer bij na terwijl het best een knappe ontdekking is.

Ik beschouw de gebeurtenissen in de bijbel voor een groot deel als echt gebeurd, misschien niet alles even letterlijk want je weet wat er gebeurd als verhalen steeds doorverteld worden maar in grote lijnen wel. Vind ik ook niets onverklaarbaars aan ook niet in mijn beleving. Op en paar dingen na en dat is o.a. de schepping en de zondvloed. Puur omdat ik dat niet kan bevatten. Als men in de wetenschap aankomt met een theorie zonder welk vaag bewijs dan ook die ik ook niet kan bevatten, geloof ik die evenmin.

Ik heb het niet doorgelezen maar als ik naar de nakomelingen van Noach kijk na de zondvloed en zijn familie, en hoe lang ze leefden, heeft iemand die al eens bij elkaar opgeteld tot een bepaalde periiode ? Ik weet dat ze lang leefden buiten het feit of het nu wel of niet kan en dat ze enorm veel kinderen hebben gehad met veel vrouwen ook meen ik. Dan weet je ook namelijk of de mogelijkheid bestaat dat zo de aarde bevolkt is. Daar hebben wetenschappers vast wel hun berekeningen voor. Ik hou het open, ik weet het niet namelijk.....en wat ik niet weet kan ik niet over oordelen. Maar als vanaf de schepping er mogelijk is dat op die manier de aarde bevolkt zou kunnen worden dan zou dat voor mij betekenen dat het scheppingsverhaal symbolisch is. Voor mij, ook als ik geloofde zou de evolutieleer dan geen enkele bedreiging vormen. Maar wat nu als je het puur alleen letterlijk geloofd, dat is het en klaar de rest bestaat niet. Hoe kom je daar voor jezelf als intelligent mens zijnde mee weg, of hoe ga je daar mee door en nog mooier zou zijn een antwoord waarom ? Met welk doel ?

Pff...nog nooit zoveel wetenschap en religie en beeldjes grotten en gezien in mn leven. Misschien wordt het ooit nog eens wat met me.....kan ik ook meepraten.

Randalinpony, weet jij heel toevallig hoeveel mensen er waren volgens het geslachtsregister op een bepaald punt in de tijd ? Ik zal even googelen...iemand heeft dat vast ooit wel opgeteld. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 17:29

Citaat:
Randalinpony, weet jij heel toevallig hoeveel mensen er waren volgens het geslachtsregister op een bepaald punt in de tijd ? Ik zal even googelen...iemand heeft dat vast ooit wel opgeteld. ;)

Was niet van plan me er nog mee te bemoeien, maar toch even een kanttekening: de geslachtsregisters zijn niet bedoeld om een exacte tijdlijn aan te geven. Ze zijn bedoeld om een geslachtslijn aan te geven: in deze familie kwamen deze markante personen voor. Het woord 'zoon' is veel meer 'een mannelijke nazaat in de lijn van' dan echt 'de generatie direct erna'. Kijk ook naar de symboliek daarachter. In bv Genesis 10 (geslachtsregister van Noach). Je ziet al dat het hoofdstuk begint met de titel 'Dit zijn de nakomelingen van Sem, Cham en Jafet'. In het Hebreeuws:'Toledooth Sem, Cham, Jafeth'. Dus: dat wat er voortkwam uit Sem, Cham en Jafeth, veel meer dan dat alle nakomelingen apart genoemd werden.
Cham is door zijn vader vervloekt in een eerder hoofdstuk. Je ziet dat zijn zonen de volken zijn die later in oorlog zijn met Israel:
Citaat:
De kern van zijn rijk werd gevormd door Babel, Uruk, Akkad en Kalne, in Sinear. 11 Vanuit dat land trok hij naar Assyrië, waar hij Nineve, Rechobot-Ir en Kalach bouwde, 12 en ook de grote stad Resen, tussen Nineve en Kalach. 13 Misraïm was de stamvader van de Ludieten, de Anamieten, de Lehabieten, de Naftuchieten, 14 de Patrusieten, de Kasluchieten – uit wie de Filistijnen zijn voortgekomen – en de Kretenzers. 15 Kanaän was de vader van Sidon, die de oudste was, en van Chet, 16 en de stamvader van de Jebusieten, Amorieten, Girgasieten, 17 Chiwwieten, Arkieten, Sinieten, 18 Arwadieten, Semarieten en Hamatieten. Later verspreidden de families van de Kanaänieten zich, 19 zodat hun gebied zich van Sidon in de richting van Gerar uitstrekte tot aan Gaza (!!), en in de richting van Sodom, Gomorra, Adma en Seboïm tot aan Lesa.
(Even de bekendste onderstreept, om de symboliek aan te geven.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 20:24

Huertecilla schreef:

hc

Maar als dat je geloof is, wat kan je daar dan mee? wat voegt het toe aan je leven?

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:05

Wat het voor mij toe zou voegen is het koesteren, respecteren en waarderen van alles om je heen. Van mier tot mens en van grassprietje tot mamoetboom, die ik nog in de tuin heb staan ook. Dat brengt best veel als je met dat besef rondloopt dagelijks en dan brengt het denk ik net zoveel als een ander geloof voor een ander.

Daarom denk ik ook dat je ook een goed mens kunt zijn zonder het geloof en zelfs met een ander geloof. HC zijn "geloof" klinkt goed alleen ik denk niet dat je het moet gaan vergelijken met het christelijke geloof en ik denk ook niet dat hij het zo bedoeld als echt geloof inde vorm van een religie.

Maar wat voegt het christelijk geloof dan letterlijk toe voor jou ? Is dat iets waar je zonder niet zou kunnen leven of niet een fijn leven zou hebben zoals nu ? Is heel persoonlijk natuurlijk want er zijn ook mensen die er totaal niet bij stilstaan verder.

De geslachtsregisters zijn toch gebruikt om bij benadering de leeftijd van de aarde te bepalen ? Dan kunnen ze toch ook bij benadering het aantal mensen berekenen ? Feitelijk zijn beide methodes dan vaag om daar een permanent oordeel aan te hangen lijkt mij en dat geld dan ook voor de creationisten.

Als je van de symboliek uitgaat, dat bedoel ik, dan is er helemaal geen vuiltje aan de lucht ook niet wat betreft een eventuele evolutieleer en heeft iedereen het bij het rechte eind. Maar daar waren we al uit. Ik vraag me dus af hoe iemand ongeacht geloof ongeacht waarin, zich bewust afsluit voor andere theorieen en feiten en wat het doel daarvan is.

De wetenschappelijke revolutie heeft ook heel wat veranderd wat inmiddels wel gewoon erkend wordt. Je komt op een punt, of ik dat nu ben of een creationist dat je ergens niet meer omheen kunt in welke bochten je je ook wringt. Daarom laat ik dus niet alles afhangen van mijn vastgezette mening en oordeel over wat dan ook. Lijkt me erg moeilijk om er achter te komen dat dat waar je zo in geloofde al is het een wetenschappelijke theorie die ik volg wat een heel belangrijk deel van mijn leven was echt niet waar blijkt te zijn. Het wel of niet bestaan van God kun je bij leven nooit bewijzen lijkt mij dus dat is geen enkel thema om wakker over te liggen, als je er achter komt is het toch al te laat om je te bedenken. Maar er zijn wel dingen die wel tastbaar kunnen worden zoals de arc van noach bijvoorbeeld.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 21:20

Perrokai schreef:
Wat het voor mij toe zou voegen is het koesteren, respecteren en waarderen van alles om je heen. Van mier tot mens en van grassprietje tot mamoetboom, die ik nog in de tuin heb staan ook. Dat brengt best veel als je met dat besef rondloopt dagelijks en dan brengt het denk ik net zoveel als een ander geloof voor een ander.

Je slaat de spijker op de kop.
Het brengt me echter veel méér: wij leven door deze beleving, dit bewustzijn, zo ecologisch verantwoord mogelijk. ´Tread lightly´.
We ervaren de kwaliteit van het leven ook veel intenser in de existentiële zaken en in de ethiek.
Zie ik met de grote drie niet gebeuren kijk maar om je heen...
Voor de wereld en dus voor de toekomst van de mens brengt een natuur-religie fundamenteel meer dan een monotheïsme wat de evolutie ontkent

hc

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 00:48

HC Je moet je wat meer verdiepen in het christelijk geloof ipv zomaar wat te zeggen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:34

Hee Annelies, je was toch niet ziek geworden hoop ik met je verkoudheid ?

Ik denk dat HC van uit zijn "geloof" zijn mening t.o.v. jouw geloof wel juist formuleert. Dat is nml. zijn standpunt. Jij hebt jouw standpunt wat iemand met een ander geloof ook als onjuist betitelt, vaak genoeg gehoord hier toch ?. Maar feitelijk is het dat voor jou niet en dus voor HC ook niet. Zijn twee verschillende meningen meer niet.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 01:36

anneliesdj schreef:
HC Je moet je wat meer verdiepen in het christelijk geloof ipv zomaar wat te zeggen.

Ik vermoed dat HC zich er juist wel in verdiept heeft. Het christelijke geloof heeft lange tijd als uitgangspunt gehad dat de aarde het middelpunt van het universum en de mens het "middelpunt" van de aarde was. De mens stond ver boven het dier omdat een dier geen ziel zou hebben en niet in het evenbeeld van God geschapen was. Deze denkbeelden resulteerden zelfs in gruwelijke vivisectietaferelen waarbij dieren zonder verdoving werden opengesneden, want zonder ziel konden ze ook pijn niet zo ervaren als een mens dacht men.

Historisch gezien heeft het christelijk geloof (evenals de islam) lange tijd weinig goeds gebracht voor dieren. Dit vind je terug in het feit dat het dier in veel christelijke landen wettelijk gezien werd (of zelfs wordt) als een ding. In bijvoorbeeld boeddhistische landen trof je een fundamenteel andere houding tegenover dieren aan. (NB: Ik denk dat vandaag de dag de houding van de christelijke kerk ten opzichte van dieren heel anders is.)

Grappig genoeg heeft Darwin behalve zijn bekende werken over evolutie ook nog een boek geschreven over emoties bij mens en dier. Hij schreef emoties als bijvoorbeeld verdriet toe aan dieren (welke emoties volgens hem hooguit in een andere mate waren dan bij mensen maar van dezelfde aard) en daarmee was hij zijn tijd behoorlijk vooruit. Ook was hij één van de promotors van de Cruelty to Animals Act (1876), waarmee Engeland voorop liep met het wettelijk regelen van dierenrechten.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 13:02

oomens schreef:
Shadow0 schreef:

Ik zit nog met een hoop vragen betreffende de "evolutie van religie" zelf.
Zijn er ook wetenschappelijke meningen over het evolutionaire nut van religie. Dat je met religie (of andere doctrine) de hoogste bouwwerken, het grootste rijk en mooiste kunst kunt realiseren is duidelijk, maar welk nut heeft dat precies voor de mens als soort. Moet ik het nut meer zoeken in de rituelen die een "bindmiddel" vormen, en dus handig voor overleving van een groepsdier. Of is er misschien gewoon sprake van evolutionaire inertie, iets wat we niet langer nodig hebben, maar kennelijk gewoon nog in de genen zit. En zo ja wat was dan ooit het evolutionaire nut van religie. En in het licht hiervan heeft dit iets te maken met het aanmoedigen van grote gezinnen wat veelvuldig voorkomt bij juist de traditionele gelovigen, dus het doorgeven van "gelovige genen". En waar past de ontegenzeggelijk individuele zoektocht van veel mensen naar spirituele zingeving in dit plaatje. En waarom is het voor de mens kennelijk confronterend dat iemand iets anders gelooft dan hij/zij, terwijl andere verschillen van "smaak" geen rimpeltje veroorzaken.

Iemand bekend met wetenschappelijke ideeën hier omtrent of is er iemand met een eigen theorie hierover? Is het misschien net als die giraffennek, helemaal niet handig maar om een andere reden aan natuurlijke selectie onderhevig.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 14:55

Hermelientje schreef:
Ik vermoed dat HC zich er juist wel in verdiept heeft. Het christelijke geloof heeft lange tijd als uitgangspunt gehad dat de aarde het middelpunt van het universum en de mens het "middelpunt" van de aarde was. De mens stond ver boven het dier omdat een dier geen ziel zou hebben en niet in het evenbeeld van God geschapen was. Deze denkbeelden resulteerden zelfs in gruwelijke vivisectietaferelen waarbij dieren zonder verdoving werden opengesneden, want zonder ziel konden ze ook pijn niet zo ervaren als een mens dacht men.

Die denkbeelden bestaan nog steeds hoor, je gelooft toch niet dat wij afstammen van zoiets simpels en doms als een beest? :Y)
Dat wij ons door de evolutie vergelijken met beesten en dat dat belachelijk is, omdat we er duidelijk boven staan.
Dus ja, het zijn waarschijnlijk meer de fundamentalisten maar het bestaat nog wel. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:07

Hermelientje schreef:
Iemand bekend met wetenschappelijke ideeën hier omtrent of is er iemand met een eigen theorie hierover? Is het misschien net als die giraffennek, helemaal niet handig maar om een andere reden aan natuurlijke selectie onderhevig.

Beiden ja.
Gaat echter hier te ver.
Het is een politiek verhaal. Het draait om macht en controle. het ligt heel dicht aan tegen de economische organisatie en technische ontwikkeling van/door Homo sapiens sapiens welke ook niet in het belang van elk individu is. Sterker nog, tégen het welzijnsbelang van de meerderheid is.
De ellende van geloof en economie begint niet toevallig parallel met het begin van landbouwactiviteit.

Terug naar het onderwerp is de crus dat 'waarschijnlijk bestaat God niet' een initiatief is vanuit humanistische organisaties als tegenoffensief van de toenemende intolerantie van het christelijke geloof in de westerse samenleving.
'God bestaat' schendt een fundamenteel recht van de mens. Doot dit als feit te stellen wordt de vrijheid iets anders te denken ontkend. Dát is de crux van het probleem. Dat is een machtsaspect.

hc

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 15:15

Niwla schreef:
Mas schreef:
Vind jouw reactie wel wat overtrokken TS, ik zie tenminste nergens iets waarin christenen worden afgekraakt :? Verder zijn die foldertjes zwaar irritant, zowel die vóór als die tegen de evolutietheorie. Ben er toch tegen om je geloof aan de deur te verkopen, laat mensen lekker in hun waarde. Als ik wil geloven dan weet ik de weg naar de kerk zelf wel te vinden...

Maar wij christenen vinden het pijnlijk dat er zo'n gigantisch bord komt te staan waarop Gods aanwezigheid wordt ontkend.

En ik vind het pijnlijk dat ik langs de snelweg allemaal borden zie met Jezus dit..... God dat..... want die staan er ook erg veel (meer dan die andere) Iedereen in zijn waarde laten zeg ik dan. Tot op heden hebben vooral de gelovigen zich geuit (denk aan al die kerken die in het straatbeeld zijn te vinden) en iedereen die niet geloofde of anders geloofde zijn jaren lang in alles buitengesloten en/of vermoord (in het heden en verleden)

Nu krijgen de gelovigen eens een foldertje of zien een billboard en het is meteen kwetsend of erg vervelend. Nou ik ben al jaren "aanhanger" van de Darwin theorie en het is pas sinds kort dat dit door andere enigsinds geaccepteerd wordt. Dat vind ik kwetsend.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:36

Ik denk ook dat de christenen die het als niet kwetsend ervaren het zelf ook totaal niet nodig vinden om hun bord ergens neer te zetten. Ik denk dat die christenen je als ongelovig mens wel waarderen als mens. Daarom kun je ze niet allemaal over 1 kam scheren. Kijk maar in dit topic, daar zitten genoeg christenen die uitleg geven over hun geloof of theorie maar het niet aan een ander opdringen. Daarom moet je wel onderscheid maken tussen verschillende christenen en niet alles op 1 hoop gooien.

Zolang het niet als wapen ingezet word en andere groepen discrimineert of achterstelt is er wat mij betreft niets aan de hand. Maar er zijn natuurlijk voorbeelden waar je haren wel even van overeind gaan staan.

Het geloof krijgt mede een negatieve uitstraling omdat het gebruikt word en oorzaak is voor veel zichtbare ellende. Maar dat zijn wel de fundamentalisten die dat veroorzaken.

Ik heb geen idee, komende uit een streng gelovige familie voor de helft waarom het geloof aan mij voorbij gegaan is en ik een heel andere denkwijze heb. Het heeft op mij geen indruk gemaakt, de hemel de hel en het paradijs noch de aanwezigheid van God of Jezus als kind. En het is ook niet zo dat mijn ouders daar op aan gestuurd hebben maar toch is het vervlogen zo ook bij mijn ouders en zussen. Komt denk ik ook door veel negatieve ervaringen.

Ik mocht op visite vaak geen jee of jeetje zeggen of goh....maar ik was een kind ik wist allen maar dat je dat zei als je verbaasd was en verder hing er niets aan. En zo hebben wij als gezin veel narigheid ondervonden en ik denk dat het daarom bij ons weggeebt is.

Over macht rijkdommen economie en kerken etc. Hier in Duitsland schijnt de kerk het rijkste te zijn van alles, rijker dan de staat, je betaalt ook een soort standaard belasting ervoor. De kerk is hier de grootste grootgrondbezitter kortom de kerk heeft de macht over alles en wat voegt dat toe aan het geloof zelf ?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 16:39

Macht werkt corruptie in de hand, zeker macht die niet democratisch verkregen is, zoals bij de kerk het geval is. Dan krijg je dus altijd misstanden. Klinkt niet erg lekker die situatie in Duitsland. Als er verplicht belasting voor betaald moet worden, brengt dit toch wel echt de vrijheid in gevaar.

Rani007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 18:48

Perrokai schreef:
Het geloof krijgt mede een negatieve uitstraling omdat het gebruikt word en oorzaak is voor veel zichtbare ellende. Maar dat zijn wel de fundamentalisten die dat veroorzaken.

Ik zie dat anders; het is de mensheid in het algemeen dat oorzaak is en ellende veroorzaakt. Vooral in culturen waar de mens niet als individu maar als deel van een groter geheel (fundamentalistische idealen) wordt gezien:

1. Atheistische dictatuur van Stalin. Gevolg: 30 miljoen doden
2. Atheistische dictatuur Mao. Gevolg: 40 miljoen doden (wellicht 72 miljoen).
3. Atheistische dictatuur Hitler (Das Dritte Reich ideaal). Gevolg: 42 miljoen doden.
4. Islam is weliswaar een religie waarbij het individuele ideaal onderhevig is aan de moraal, hoofdzakelijk het in stand houden van de (overwegend) arabische cultuur. Ontaarde toewijding wat resulteert in martelaarschap wat bijna altijd uit onzuivere motieven voortkomt.

Niet cultureel gebonden fundamentalisme: de drugsoorlog. Alleen al in Mexicostad op jaarbasis zo'n 1.600 doden.

Perrokai schreef:
Over macht rijkdommen economie en kerken etc. Hier in Duitsland schijnt de kerk het rijkste te zijn van alles, rijker dan de staat, je betaalt ook een soort standaard belasting ervoor. De kerk is hier de grootste grootgrondbezitter kortom de kerk heeft de macht over alles en wat voegt dat toe aan het geloof zelf ?

Dat lijkt me bepaald niet de bedoeling van de kerk en heel jammer dat dit voorkomt. Hebzucht en graaicultuur zullen helaas altijd wel bestaan. Tegenwoordig een hype in de hele samenleving, religieus of niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:38

Rani007 schreef:
Ik zie dat anders; het is de mensheid in het algemeen dat oorzaak is en ellende veroorzaakt. Vooral in culturen waar de mens niet als individu maar als deel van een groter geheel (fundamentalistische idealen) wordt gezien:

In de grote drie, niet toevallig monotheïstische, godsdiensten is het individu ondergeschikt aan de absoluutheid van het dogma.
Het doel van het dogma heiligt de middelen tot het bereiken ervan.
De grootste slachting uit de geschiedenis is door de spaanse verovering in zuid- en midden amerika aangericht, in naam en met zegen van de katholieke kerk.

De kern van het topic legt de vinger op het probleem: de absoluutheid van het dogma en het uitsluiten van elk anders. Het ´God bestaat´ is fundamenteel verschillend van ´Waarschijnlijk bestaat God niet.´
Het eerste laat geen vrijheid van denken toe. Voeg het vooor eigen bestwil redden van de ziel toe en je hebt de inquisitie.

hc

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:19

Perrokai schreef:
Maar wat voegt het christelijk geloof dan letterlijk toe voor jou ? Is dat iets waar je zonder niet zou kunnen leven of niet een fijn leven zou hebben zoals nu ? Is heel persoonlijk natuurlijk want er zijn ook mensen die er totaal niet bij stilstaan verder.

Dat is ook heel persoonlijk, maar ik zal je eerlijk zeggen, het is het belangrijkste in mijn leven. Belangrijker dan wie of wat dan ook hier op aarde. Ik zou echt niet zonder kunnen leven. Moeilijk uit te leggen...

dat geeft meteen aan dat ik met onderstaande stellingen totaal oneens ben.
Huertecilla schreef:
In de grote drie, niet toevallig monotheïstische, godsdiensten is het individu ondergeschikt aan de absoluutheid van het dogma.
Het doel van het dogma heiligt de middelen tot het bereiken ervan.
De grootste slachting uit de geschiedenis is door de spaanse verovering in zuid- en midden amerika aangericht, in naam en met zegen van de katholieke kerk.

De kern van het topic legt de vinger op het probleem: de absoluutheid van het dogma en het uitsluiten van elk anders. Het ´God bestaat´ is fundamenteel verschillend van ´Waarschijnlijk bestaat God niet.´
Het eerste laat geen vrijheid van denken toe. Voeg het vooor eigen bestwil redden van de ziel toe en je hebt de inquisitie.
hc

Laat ik voorop stellen dat ik er geen seconde wakker van zal liggen als er een bord langs de snelweg komt te staan met 'god bestaat niet'. Voor mijzelf is mijn relatie (en ik bedoel dat woord letterlijk) met God te sterk om maar een seconde aan Zijn bestaan te twijfelen. Net of iemand het bestaan van mijn kind ontkent. Dat heeft niks met dogma te maken.
Ik denk zelfs dat zo'n bord meer prikkelt tot nadenken en discussie dan een bord 'Jezus leeft' (waarvan ik mij overigens niet kan voorstellen dat er ook maar iemand door van gedachten gaat veranderen). Zie alleen al dit topic!

HC met jouw stelling dat ik zelf geen vrijheid van denken heb en slechts geloof in een dogma, doe je mij tekort. Ik ben zeker iemand die nadenkt. Een wedervraag aan jou, HC: als jij zegt dat jouw vrouw bestaat, ontbreekt het jou daarmee aan vrijheid van denken?
Met jouw formulering 'voor eigen bestwil redden van de ziel' doe je het geloof in het algemeen tekort. Je gaat niet geloven om de 'hoofdprijs'. Als ik wist dat het na dit leven afgelopen zou zijn, zou ik nog steeds op dezelfde manier geloven.

Het laat onverlet dat in Gods naam de meest gruwelijke dingen zijn gebeurd. Maar staat niet in de 10 geboden dat Gods naam niet ijdel (=inhoudsloos) gebruikt mag worden? En gaat dat gebod niet (mede) over het 'in Gods naam' oorlog voeren, veroveren, moorden enz.? Hoe slecht mensen ook gehandeld hebben, dat ze daarvoor Gods naam misbruikt hebben, betekent niet dat dat dan Gods wil was. Integendeel. Ik durf dan ook rustig te stellen dat dit soort acties bijzonder onchristelijk waren.

Nog een laatste opmerking:
Geloven is een zaak van vrije keuze, een dogma (in algemene betekenis van het woord) is juist het ontnemen van vrijheid. Dat kan je onmogelijk over een kam scheren.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:05

Het is moeilijk uit te leggen maar zeer zeker ook moeilijk te begrijpen als je er zelf dan niets van voelt ziet of gelooft of meekrijgt op welke manier dan ook.

Als je niet gelooft om de uiteindelijke hoofdprijs dan ligt het alweer anders dan toen je geloofde of meedeed uit angst om de hoofdprijs mis te lopen. Zo was het eerst wel, als je dit of dat niet deed of juist wel werd je gestraft, zelfs gedood of kreeg je die hoofdprijs dus niet, werd je buitengesloten etc.

Misschien is het dan zo dat het geloof dus echt ook geevolueerd is ? Begonnen als een dogma en nu als een vrijheid van keuze ? Op natuurlijk weer bepaalde stromingen na. Een echte vrijheid van keuze waar iemand in gelooft moet je respecteren vind ik, of je het nu wel of niet snapt. Zo lang het natuurlijk een ander niet schaadt of benadeeld.

Maar aan de ander kant weer, wat HC zegt is wel waar, kijk alleen maar naar de fundamentalistische moslims. Je kunt mij niet wijs maken dat er een God of een profeet is die dat predikt. dat is echt puur gericht op macht en overheersing en onderdrukking en het aflslachten van mensen mag ook nog. Zo is het christendom ook bezig geweest en daarna weer geevolueerd in een veel milder vergevend geloof en met vrijheid.
Maar dat ging niet vanzelf hoor, omdat ze zelf dachten jee wat zijn we erg eigenlijk of dachten dit kan God niet bedoeld hebben. Dan is het weer moeilijk te geloven dat het nu anders is en of er niet toch wat anders achter zit.

Je kunt stoppen met belasting betalen aan de kerk dan moet je pff hoe heet dat, uittreden officieel ofzo of de kerk verwerpen geloof ik. Dat gaat in een klein dorp wel heel snel rond. Iedereen weet dat bijna, niet van ons, wij betalen hier geen belasting. maar ik ken iemand die dat gedaan heeft hier. Maar dat de kerk hier zo rijk is dat vertellen de katholieken me zelf, ik wist het ook niet. En ik moet zeggen, ik heb nog nooit gemerkt dat men mij er op aankijkt dat ik niet in de kerk zit. De pastoor heb ik ook mee aan tafel gezeten bij iemand op visite. Ik voel het hier niet als iets wat mij opgedrongen word of wat hun opgedrongen is. De kerk hier is meer een middelpunt van de dorpsgemeenschap die veel voor de jeugd doet maar ook voor jeugd uit Iran of Irak of kinderen uit andere landen die het moeilijk hebben en ook voor de ouderen. Daarom weer je moet echt niet alles op 1 hoop gooien. Er is heel wat veranderd door de eeuwen heen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:32

Rani007 schreef:

1. Atheistische dictatuur van Stalin. Gevolg: 30 miljoen doden
2. Atheistische dictatuur Mao. Gevolg: 40 miljoen doden (wellicht 72 miljoen).
3. Atheistische dictatuur Hitler (Das Dritte Reich ideaal). Gevolg: 42 miljoen doden.
4. Islam is weliswaar een religie waarbij het individuele ideaal onderhevig is aan de moraal, hoofdzakelijk het in stand houden van de (overwegend) arabische cultuur. Ontaarde toewijding wat resulteert in martelaarschap wat bijna altijd uit onzuivere motieven voortkomt.

Niet cultureel gebonden fundamentalisme: de drugsoorlog. Alleen al in Mexicostad op jaarbasis zo'n 1.600 doden.

Kleine correctie zou ik zelf zeggen:
1. Stalinistische dictatuur van Stalin.
2. Communistische dictatuur van Mao.
3. Nationaal-socialistische dictatuur van Hitler.

Alle drie ideologieën die lijken op sommige religies, vanwege hun "dit is de enige waarheid" karakter. Hitler was dacht ik ook in aanvang geen atheist, hij meende in Mein Kampf tenminste nog dat hij de wil van God uitvoerde. Hij zag de kerk natuurlijk wel als een bedreiging. De protestante kerk in Duitsland steunde Hitler trouwens openlijk (want Joden waren de moordenaars van Jezus) en de katholieke bisschoppen speelden ook bepaald geen frisse rol in nazi Duitsland.
En als voorbeeld van de stelling dat de waarheid vaak vreemder is dan fictie, herriep Stalin in de Tweede Wereldoorlog zijn verbod op religies, na een teken "van boven".

Slachtoffers van het kapitalisme zijn er waarschijnlijk ook in overvloed, maar wat minder gemakkelijk te herkennen als uniforme groep.

Het samengaan van macht en geloof/doctrine is duidelijk. Maar het lijkt alsof veel mensen ook individueel op zoek zijn naar "iets" (een vorm van zingeving). Wat kan daar evolutionair gezien het voordeel van zijn?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 22:38

Hermelientje schreef:
Maar het lijkt alsof veel mensen ook individueel op zoek zijn naar "iets" (een vorm van zingeving). Wat kan daar evolutionair gezien het voordeel van zijn?

Ik denk dat het gewoon een essentieel deel is van de menselijke intelligentie. Intelligentie is immers vaak het leggen van verbanden en het verbinden van oorzaken aan gevolgen en middelen aan doelen. Want door dat leggen van die verbanden kun je ook veel dingen voorspellen en beinvloeden. Ik denk dat het zoeken naar iets hogers gewoon een uitbreiding is, wij zoeken overal iets achter, en nu wij zo slim zijn dat we over abstracte dingen kunnen nadenken, willen we dat ook daarmee doen.