Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 23:59

Vayo schreef:
Pfff dat vind ik één van de heftigste dingen. Afscheid nemen is al zo zwaar en je kunt het maar één keer doen. Dit soort maatregelen maken het dan extra zwaar en triest. Eigenlijk zouden ze daar mensen vrijer in moeten laten, wanneer mensen aangeven soepeler ermee om te willen gaan.

Hier is vorig jaar de moeder van een vriend overleden. Haar man had dan officieel alleen moeten zitten. Gelukkig deden ze daar niet moeilijk om en mocht hij gewoon naast de kinderen zitten.

Gecondoleerd en veel sterkte morgen! Velen zullen inderdaad al gevaccineerd zijn en jij ook. De cijfers zijn enorm aan het dalen. Ik zou proberen om het in gedachten even los te laten om zo “goed” afscheid te kunnen nemen.
Persoonlijk zou ik erna graag mee gaan naar het terras. Vaak is dat fijn en luchtig om even je zinnen te verzetten. Voor jou is het risico echt extreem laag hè. Je bent volledig gevaccineerd en jong. Niet naar bedoeld, maar ik denk dat de autoreis in verhouding gevaarlijker is.
Als je je zorgen maakt om anderen zou je voor de zekerheid nog een zelftest kunnen doen.

Ze waren in de hospice gelukkig al heel erg soepel , zo mochten we gewoon met 8 mensen in een kleine ruimte en hadden we de mondkapjes eigenlijk ook niet op , niet aan gedacht moet ik ook zeggen. Vond het heel fijn dat het zo kon! Maar bij dat afscheid konden helaas ook een aantal mensen niet komen omdat het opeens heel snel is gegaan.

Als ik de klachten van gisteren nog had , had ik vandaag al een zelftest gedaan. Mijn moeder hoestte al de afgelopen dagen maar wou zich niet laten testen ( mijn moeder denkt een beetje anders over corona) toen had ik ook gezegd als je morgen ( vandaag) nog hoest ga ik wel een test doen omdat ik ook een kriebeltje voel. Maar ik was gelukkig vanmorgen weer helemaal fit en had nergens last meer van.

Maar inderdaad voor de rest geef ik je gelijk. We zijn al blij dat er inmiddels al 60 man kan komen in plaats van de 30 wat een tijdje terug zo was. Alsnog hebben we mensen moeten schrappen om er live bij te zijn. Wel heel vervelend , maar de zaal kon niet groter. En ook door drukte was het niet mogelijk om de zaal te vergroten. Als je de crematie hebt duurt het een week voordat je aan de beurt bent. Fijne is wel dat je wat meer tijd hebt om alles te regelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 00:13

Even los van het persoonlijke, maar mbt afstand/maskers et al zie ik geen verschil tussen een bruiloft/feest van een pagina terug en een begrafenis. Waarschijnlijk minder dan 60 op het feest en wel handen schudden et al op de begrafenis.
Inhoúdelijk vind ik risico lopen voor ritueel afscheid van een dode ook wat... tja... wát? Zou het ritueel voor de toekomst belangrijker vinden.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 00:17

Huertecilla schreef:
Even los van het persoonlijke, maar mbt afstand/maskers et al zie ik geen verschil tussen een bruiloft/feest van een pagina terug en een begrafenis. Waarschijnlijk minder dan 60 op het feest en wel handen schudden et al op de begrafenis.
Inhoúdelijk vind ik risico lopen voor ritueel afscheid van een dode ook wat... tja... wát? Zou het ritueel voor de toekomst belangrijker vinden.

Bedankt voor je nietszeggende toevoeging.

zonnebloem18

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 02:08

Als je nog wel zou willen testen, aan de Azieweg (Assen) werd aangegeven dat de uitslag binnen 4 uur bekend was en een uur na de test was de uitslag er uiteindelijk al.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 07:04

Zebrastreep sterkte.

Ik heb alleen nog uitvaarten meegemaakt via een live stream omdat live aanwezig zijn niet kon, vanwege de kleine groep die maar aanwezig mocht zijn. Een oom van mijn man, en een bewoner op mijn werk die is overleden aan de gevolgen van corona. Ik vond vooral die laatste heel heftig omdat ik op dat moment zelf ook nog thuis zat vanwege een corona besmetting. Het was ook heel onwerkelijk omdat ik geen collega's en bewoners kon zien of spreken in die tijd want ik mocht de deur natuurlijk niet uit, en vanwege de enorme drukte op het werk was bellen geen optie. Kon er dus pas weer over praten toen ik weken later weer aan het werk ging.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:07

Sterkte zebrastreep.

Hier ook alleen nog maar livestreams gehad, maar was prima voor ons, waren wel familie maar ook weer niet zo close.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:15

Sterkte Zebrastreep.

Ik had afgelopen maandag een crematie.
Door de beperking van 1,5 m. was er een maximum van 50 pp.
Zaal kon niet vergroot worden door de drukte.
Wel mocht je per huishouden bij elkaar zitten.
Ondanks alles, was het een mooi afscheid.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:58

Mijn moeder heeft haar prikafspraken staan *\o/* ben er heel blij mee en zij zelf ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:23

Zebrastreep schreef:
Huertecilla schreef:

Bedankt voor je nietszeggende toevoeging.

Pardon?

Net een terechte en evenwichtige afweging van risicos over wel/niet naar vrijgezellenfeest en dit is hetzelfde maar dat opmerken is nietszeggend omdat het JOU niet bevalt.
Ok, veel sterkte.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:34

HC,
Je kan ook weleens je mond houden. Niet iedereen zit op jouw kwetsende mening te wachten.

Voor sommigen is het ritueel afscheid nemen, de enige mogelijkheid om afscheid te nemen en dient het als steun naar de nabestaanden toe.

Ik vind jouw berichten over al je afspraakjes met vriendinnen bijv. oninteressant en vaak off-topic en niet belangrijk, maar ik scroll door.
Zou jij ook eens wat vaker moeten doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:38

HC heeft wel gelijk, in onze omgeving aantal begrafenissen geweest die weer tot andere begrafenissen leidde omdat er toch vaak oudere mensen besmet werden. Waaronder drie uit één familie. Nu zal dat een stuk minder zijn want veel ouderen gevaccineerd maar zoals jouw moeder Zebrastreep, er zitten er misschien meer tussen die niet willen testen want ze willen de begrafenis niet missen. Hoe droevig de aanleiding ook is, ook nu moet je nog opletten. En een vrijgezellenfeestje is merendeel jongere niet gevaccineerde mensen dus heel begrijpelijk dat je met een risico geval thuis hier niet naar toe gaat . Terwijl voor een begrafenis de regels flink omgebogen worden door enkelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:38

Electra hc mag toch alles zeggen? :+ totdat je iets zegt wat hem niet bevalt, dan word je getemd en heb je een groene in je pb.

Maar wij zullen wel weer selectief lezen..

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:43

HC zegt nu niets raars hoor.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:46

Citaat:
Inhoúdelijk vind ik risico lopen voor ritueel afscheid van een dode ook wat... tja... wát

Dit is niet echt netjes naar iemand die en geliefde heeft verloren en op gebruikelijke manier afscheid wil nemen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:48

Getup schreef:
HC zegt nu niets raars hoor.

Er wordt helemaal niet om een mening gevraagd, zebrastreep vertelt haar ervaringen. Wie zijn wij om daar iets van te vinden? Mbt het vrijgezellenfeest werd wel om een mening gevraagd. Nogal een verschil.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:50

Sterkte zebra

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:03

Echwel schreef:
Citaat:
Inhoúdelijk vind ik risico lopen voor ritueel afscheid van een dode ook wat... tja... wát

Dit is niet echt netjes naar iemand die en geliefde heeft verloren en op gebruikelijke manier afscheid wil nemen

Dat bedoel ik, is gewoon onbeschoft.

Ik had van de week een crematie van een vriend van 58.
Tussen diagnose en overlijden zat 14 dagen. Wij zijn de enige vrienden die in leven nog afscheid hebben kunnen nemen, zo snel ging hij achteruit.
Iedereen was geschokt en wilde daarom graag aanwezig zijn.
Om de schok te kunnen verwerken en zijn vrouw te steunen.

Ik noem dat toch iets heel anders als een vrijgezellenfeest.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:12

bigone schreef:
HC heeft wel gelijk, in onze omgeving aantal begrafenissen geweest die weer tot andere begrafenissen leidde omdat er toch vaak oudere mensen besmet werden. Waaronder drie uit één familie. Nu zal dat een stuk minder zijn want veel ouderen gevaccineerd maar zoals jouw moeder Zebrastreep, er zitten er misschien meer tussen die niet willen testen want ze willen de begrafenis niet missen. Hoe droevig de aanleiding ook is, ook nu moet je nog opletten. En een vrijgezellenfeestje is merendeel jongere niet gevaccineerde mensen dus heel begrijpelijk dat je met een risico geval thuis hier niet naar toe gaat . Terwijl voor een begrafenis de regels flink omgebogen worden door enkelen.

Ik ook, daarom ook hoe vervelend ook is dit wel iets wat je achterhoofd houdt. Dit was voor de betreffende familie heel heftig. Zeker als je dan ineens ook afscheid moet nemen van je gezonde neven van 50.
Natuurlijk niet te vergelijken met een vrijgezellen feest. (En natuurlijk ga je er heen) Maar wel iets wat helaas realistisch is

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:28

Het is denk ik wel een beetje selectief lezen omdat hc bij een aantal in de allergie zone zit :+
Ik lees ook niks raars in z’n bericht (onbeschoft is zelfs best wel sterk uitgedrukt imo)

Daarnaast heb ik niks met afscheid nemen maar dat ter zijde. De gebeurtenissen zijn an sich gelijk, alleen bij t ene gaat t om troost en bij t ander om vreugde (normaalgesproken) maar beide zijn t emoties die mensen willen delen..

En een groene hulk krijg je voor random dingen ook, dus dat maakt niet uit. Daarbij denk ik dat die tems ook door derden gedaan worden en niet eens door de personen om wie t gaat, dus dat zegt ook niks :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:36

HC en ik vechten elkaar soms ook de tent uit, heb hem zelfs al voor @@@ uitgemaakt maar dat betekend niet dat al zijn berichten weerstand oproepen. In deze had hij gewoon gelijk, vind ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:40

Ik kan t met iemand over iets heel erg ineens zijn, maar over iets anders heel erg eens.. en meestal gaat dat prima en soms werkt dat niet .. so be it

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:41

Het verschil zit in rationeel gelijk hebben (en dat heeft hij)

En weten wanneer je misschien het rationele gelijk beter even voor je kunt houden vanwege emotionele redenen bij een ander.
Dat mag best af en toe meewegen zeg maar.

In reallife kun je aftasten hoe iets valt, online niet.
Voor mij betekent dat dat ik online vaak nog iets voorzichtiger ben.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:42

Tja de meningen verschillen.

Je kan niets met afscheid nemen hebben, maar voor een ander is het een emotionele en/of verdrietige gebeurtenis.
Je kan dan ook je mond houden i.p.v. het vergelijken met een feestje.
Gewoon uit respect voor de betrokkene.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:46

Femke_tweety: of je leest t niet zo hard als het er staat ;)

En daarnaast is altijd nog de optie “het lijkt alsof je dit/dat schrijft, maar wat bedoel je precies?”
Gewoon, omdat t kan .. :)

Er staat “los van het persoonlijke” toch ook? Dus dan gaat het over de uitvoering en niet perse over de inhoud.. maar goed, dit is allemaal off topic :j

Wel grappig, ik ga morgen voor 1e prik, gewoon afspraak gemaakt zodra t kon, maar toch ergens dacht ik “sja, maar wat als.. (ik t toch niet goed overdacht heb etc)”.. toen sprak ik van de week mn DA die wat vertelde over de vaccins en daarna had ik heel geen twijfel meer :') blijkbaar hecht ik onbewust dan toch heel veel waarde aan die mening :D
Laatst bijgewerkt door Cer op 05-06-21 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 10:49

Electra63 schreef:
Tja de meningen verschillen.

Je kan niets met afscheid nemen hebben, maar voor een ander is het een emotionele en/of verdrietige gebeurtenis.
Je kan dan ook je mond houden i.p.v. het vergelijken met een feestje.
Gewoon uit respect voor de betrokkene.

Hoe emotioneel beladen het ook is, vanuit het oogpunt van virusoverdracht zíjn beide onderwerpen (uitvaart en vrijgezellenfeest) ook volstrekt vergelijkbaar.
Je gaat met een groep mensen uit meerdere huishoudens langere tijd in dezelfde ruimte zitten, in een situatie waarin het heel waarschijnlijk is (door emoties/troosten/alcohol) dat de afstandregels op enig moment naar de achtergrond verdwijnen.
Al het andere, de betekenis die mensen eraan geven, de aanleiding waarvoor de bijeenkomsten gehouden worden, hoe verplicht men zich voelt om aanwezig te zijn, etc., dat is voor de risico-inschatting eigenlijk bijzaak.

HC heeft misschien voor zichzelf de keuze gemaakt vooruit te kijken en dergelijke risico's alleen te willen lopen wanneer ze ook voor de toekomst nut hebben, en anderen vinden het voor zichzelf of hun omgeving belangrijk om wel bewust terug te kijken en dus de risico's ook voor een afscheid te lopen.