Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:58

friezenfan2 schreef:
Maar als je het dan net aan iemand door vertelt die wel de politie belt?

Op het verzamelpunt zal dat niet zo’n probleem zijn, dan switchen ze gewoon naar een ander verzamelpunt. De locatie van het feest weet je niet eerder dan dat je er bent. En als iemand die daar eenmaal is de politie belt, komt de politie langs om het feestje op de doeken. Maar dat is risico van het vak.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:21

@kairos Ik ben zelf niet meer leerplichtig omdat ik 23 ben en al een opleiding hiervoor heb afgerond, maar je moet wel 80% aanwezig zijn op school. Nu door Corona wordt je al sneller doorgestuurd naar een BAT-team als je teveel afwezig bent en niet ziek bent. Ik heb bijvoorbeeld best last van hypochondrie en ervaar soms juist veel stress van het in groepen zitten en binnen. En ik merk ook de motivatie zakt omdat het ook nog eens onduidelijk is en ik totaal niet meer weet waar ik aan toe ben. Zo hebben we over 2 weken plots een Nederlands schrijven examen. Gaat wel lukken maar denk iets eerder mocht dat ook wel gemeld worden. Bij sommige lessen heb ik ook dit kan wel online zoals de les voor een project. SLB vindt ik dan wel weer fijn dat het persoonlijk is. En het keuzedeel verpleegtechnisch handelen heb ik ook liever fysiek.

Maar veel lessen zouden inderdaad gewoon online kunnen. Ik heb ook vaak maar 2 uurtjes les omdat er af en toe weinig te melden valt. Ik zie dat ook wel als een onnodige verplaatsing en zelfs een beetje tijdsverspilling. Op de vrijdag hebben we online zouden we van 9 tot 4. Er zijn gewoon geen docenten dus we hebben van 10 tot half 12. Ik betaal wel volledig de 1200 euro maar krijg er amper les voor , best wel jammer!

@verootjoo
Ik zit op het MBO dus geen grote college zalen maar gewoon lokalen. Ze zijn niet extreem groot meer als 13 gaat ook niet passen. De klassen zijn opgedeeld in max 9 mensen plus docent. Met het geld wat je nu betaald vindt ik ook erg krom! Ik snap dat ze daar niet zomaar op kunnen korten en ik heb al geld van DUO gekregen om het te betalen maar ik vindt wel dat ze dat voor alles moeten herzien en het bedrag kleiner moeten maken.....

En inderdaad het niveau gaat wel echt omlaag en de motivatie zakt enorm weg. Ik heb ook amper zin nog om wat te doen. Stage lopen en daarvoor de examens maken vindt ik prima. Maar de opdrachten op school en de lessen volgen heb ik totaal geen motivatie voor. Bij de online lessen let ik amper op omdat ik er een beetje klaar mee ben....

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:23

https://nos.nl/artikel/2353837-kabinet- ... kheid.html

Dus met andere woorden na dinsdag nog een week de tijd en dan komt er toch echt een Lock-down en een avondklok ( althans dat denkt het kabinet door te gaan voeren). Hopelijk verbeterd het iets de komende week zodat we dat nog kunnen voorkomen...

Ik ben wel benieuwd met een avondklok. Mijn stage is altijd tot 22:00 of 22:30. Nu gaat mijn stage gewoon door ook al gaat school dicht ( ik wil dit zelf ook graag , ik kwam al op deze plek voordat ik er stage liep dus ik wil graag bijspringen waar dat kan)

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:24

Ineke2 schreef:
Iedereen inclusief de regering wil minder mensen ziek en dood. Dat is nu dus al het streven van het beleid wat nu gevoerd word.
Er is geen goed of slecht. Buiten Nederland word het anders aangepakt, maar ook daar zijn de resultaten niet zoals iedereen zou willen.

Áls dat wel zo was geweest, had iedereen onmiddellijk dat betreffende beleid ingevoerd om het virus te bestrijden. Was het maar zo’n feest.

Roepen dat het anders moet heeft weinig zin als je zelf niet eens weet hoe het dan wel moet.

Ik denk dat je zeker kan stellen dat binnen Europa veel landen een beleid gevoerd hebben wat niet altijd even effectief was. Zo ook Nederland. Echter is het binnen Nederland ontzettend zoeken naar de compromis, enerzijds wil men het virus zo effectief mogelijk bestrijden en anderzijds moet het volk "tevreden" blijven.

Ik ben misschien één van de weinigen die denkt dat als het beleid vanaf half februari scherper was geweest, we nu wellicht weer volledig van het slot hadden kunnen gaan. Maar in Nederland gaat dat gewoon niet doordat sommige mensen in opstand komen en de regels, maatregelen en wetten notabene niet serieus te nemen.
Nu denk ik ook dat we inmiddels ver voorbij het punt zijn van het "tevreden" stellen van het volk en er nu wel echt strengere maatregelen mogen komen. Maargoed wie ben ik.

Om even te kijken naar een land waar het totaal anders is gegaan, vorige week was het 70 jarige bestaan van de Beijing film academy en dat werd daar weer heel groots gevierd met gasten, fans en acteurs. Om maar een voorbeeld te noemen van hoe het daar nu gaat.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:27

En we moeten niet vergeten dat Nederland geen eiland is, Coronaconcentraties op Schiphol waren voor de vakanties al torenhoog in het afvalwater. En daar deden ze niets mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:29

Ineke2 schreef:
Iedereen inclusief de regering wil minder mensen ziek en dood. Dat is nu dus al het streven van het beleid wat nu gevoerd word.
Er is geen goed of slecht. Buiten Nederland word het anders aangepakt, maar ook daar zijn de resultaten niet zoals iedereen zou willen.

Áls dat wel zo was geweest, had iedereen onmiddellijk dat betreffende beleid ingevoerd om het virus te bestrijden. Was het maar zo’n feest.

Roepen dat het anders moet heeft weinig zin als je zelf niet eens weet hoe het dan wel moet.

Amen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:30

Weer een voorbeeld dat de media en het kabinet met moeilijke woorden gooit.
Wat the hell word er bedoeld met draconische maatregelen...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:32

purny schreef:
Weer een voorbeeld dat de media en het kabinet met moeilijke woorden gooit.
Wat the hell word er bedoeld met draconische maatregelen...

Draconisch is zeer streng.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:33

Dank u

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:41

Ik denk dat ze inderdaad gaan dreigen in de hoop dat mensen nog beter de regels gaan naleven en dan hopen dat het nog gauw afneemt zodat het misschien niet nodig is?

Ik vraag me wel af hoe goed de zorg het nu wel of niet aan kan, kunnen er nog meer patiënten naar Duitsland? Zijn er dan nog strengere regels nodig? Ik heb er gewoon niet meer echt een goed beeld bij merk ik. En ik merk dat ik het ook steeds moeilijker vind dat er geen vooruitzicht is, hoe lang gaat het nog zo door, wanneer kan ik weer veilig op reis, qua een baan vinden word het ook heel lastig, ik wil nog wel de (administratieve) zorg in, maar leer/werkplekken zijn er nu ook bijna niet terwijl er veel personeel nodig is.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 25-10-20 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:42

Vind het altijd Zo vreemd dat bijna iedere discussie is te herleiden op het beleid van de overheid.

We krijgen geen Corona van de overheid, je kan Corona oplopen door de keuzes die je Zelf maakt. Dus blijf je thuis werken, beperk je sociale contacten etc. Of kies je ervoor toch naar een drukke winkel of andere risico factor te gaan..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:44

Die uitdrukking werd in Maart ook al wel gebruikt, maar ik snap dat het een ‘ raar’ woord is.

Ik zelf vind het jammer dat vakanties ( buiten Nederland) zoveel door konden gaan afgelopen zomer. Als dat tegen was gehouden hadden ‘ we’ nu niet met deze aantallen gezeten denk ik.

En ja ik woon alleen, zie al vanaf Maart zeer weinig mensen. Voel mij met regelmaat zeer eenzaam... En daarom ben ik ook verdrietig als ik op het nieuws een feest gehouden zie worden bijvb, maar nog erger vind ik de “ stiekeme “ huiskamer gelegenheden onder het mom van dat kan wel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:55

Ineke2 schreef:
Die uitdrukking werd in Maart ook al wel gebruikt, maar ik snap dat het een ‘ raar’ woord is.

Ik zelf vind het jammer dat vakanties ( buiten Nederland) zoveel door konden gaan afgelopen zomer. Als dat tegen was gehouden hadden ‘ we’ nu niet met deze aantallen gezeten denk ik.

En ja ik woon alleen, zie al vanaf Maart zeer weinig mensen. Voel mij met regelmaat zeer eenzaam... En daarom ben ik ook verdrietig als ik op het nieuws een feest gehouden zie worden bijvb, maar nog erger vind ik de “ stiekeme “ huiskamer gelegenheden onder het mom van dat kan wel.

Kan me jouw gevoel heel goed voorstellen. En dit is echt weer een voorbeeld dat de goeden voor de slechten moeten boeten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 23:59

HopeMyDay schreef:
Ineke2 schreef:

Ik denk dat je zeker kan stellen dat binnen Europa veel landen een beleid gevoerd hebben wat niet altijd even effectief was. Zo ook Nederland. Echter is het binnen Nederland ontzettend zoeken naar de compromis, enerzijds wil men het virus zo effectief mogelijk bestrijden en anderzijds moet het volk "tevreden" blijven.

Ik ben misschien één van de weinigen die denkt dat als het beleid vanaf half februari scherper was geweest, we nu wellicht weer volledig van het slot hadden kunnen gaan. Maar in Nederland gaat dat gewoon niet doordat sommige mensen in opstand komen en de regels, maatregelen en wetten notabene niet serieus te nemen.
Nu denk ik ook dat we inmiddels ver voorbij het punt zijn van het "tevreden" stellen van het volk en er nu wel echt strengere maatregelen mogen komen. Maargoed wie ben ik.

Om even te kijken naar een land waar het totaal anders is gegaan, vorige week was het 70 jarige bestaan van de Beijing film academy en dat werd daar weer heel groots gevierd met gasten, fans en acteurs. Om maar een voorbeeld te noemen van hoe het daar nu gaat.

Nederland is niet eens in staat om bezoekers van illegale feesten te arresteren, laat staan dat we corona kunnen uitbannen middels 'n lockdown als er geen handhaving is. In China worden mensen gewoon opgesloten in hun eigen huis. En een recent brandhaardje zorgde ervoor dat ze binnen een week een stad met 9 miljoen inwoners gingen testen. Op luchthavens wordt iedereen getest en kom je vanuit een ander land wordt je 2 weken opgesloten. In Nederland wordt er niet eens getest en verplichte quarantaine kan niet afgedwongen worden. We moeten maar hopen op een werkzaam vaccin, want onze westerse wereld is niet goed in het bestrijden van pandemieen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:02

HopeMyDay schreef:
Ineke2 schreef:

Wat een onzin. In landen met een strenge lockdown (Spanje, Italië) is het nog erger dan hier. En dan China noemen als goed voorbeeld. Waar komt het virus ook weer vandaan...?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:03

Baloedebeer schreef:
Vind het altijd Zo vreemd dat bijna iedere discussie is te herleiden op het beleid van de overheid.

We krijgen geen Corona van de overheid, je kan Corona oplopen door de keuzes die je Zelf maakt. Dus blijf je thuis werken, beperk je sociale contacten etc. Of kies je ervoor toch naar een drukke winkel of andere risico factor te gaan..

Goed gezegd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:12

Baloedebeer schreef:

Dat is echt mijn grote ergenis.
Iedereen zit alleen maar naar de ander te loeren..dat virus heeft niemand om gevraagd, de overheid nu vertellen wat ze toen hadden moeten doen noemen we hier een koe in de kont kijken..
Het enige wat ik niet begrijp aan de overheid is waarom 150 dik betaalde slimme koppen niet met z'n 150en samenwerken ipv een virus gebruiken om over de rug van de gezondheid van hun burgers zieltjes te winnen van de komende verkiezingen.
Help elkaar ipv alleen maar elkaar afzeiken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 00:17

Net een korte reportage gezien over de corona uitbraak in een verzorgingstehuis in Norg waar zoveel mensen besmet raakte en overlijden. Moeder van mijn beste vriendin werkt daar maar het filmpje maakt veel indruk op mij ook misschien wel meer omdat ik iemand ken die ermee te maken heeft gehad.

Vooral het stukje dat een werknemer zegt dat ze de reacties op Facebook dat het maar oude mensen zijn haar heel veel doet echt triest dat mensen dat durven te zeggen op internet...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 07:31

Bloodymary schreef:
Baloedebeer schreef:

Goed gezegd.

Ja zoals Diederik gommers ook al zei; ga de randen en gaten van de regels niet opzoeken maar denk gewoon bij alles: helpt wat ik nu doe om het virus in te dammen?

Ik denk alleen wel dat bij een intelligente lockdown de intelligentie van de meeste Nederlanders zwaar overschat wordt. Dus zijn strenge maatregelen ms toch maar beter.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:16

Maar wat kan er verder nog strenger dan?
De horeca is grotendeels dicht, je mag eigenlijk geen visite meer hebben thuis, er moet zoveel mogelijk thuis gewerkt worden..

Moeten dan de winkels weer sluiten? Of moet je dan alleen nog maar naar buiten mogen voor noodzakelijke boodschappen (met een tijdslot, en een document waarop staat waar je naar de winkel mag), heel beperkt naar t paard (net als in het begin, vond een groot gedeelte van bokt ook niet heel leuk meen ik).. en wat zou dat anders zijn dan nu?
want, wat anderen ook al zeggen, de mensen die zich er nu niet aan houden, gaan dat dan ook niet doen. Ik denk niet dat NL de politie/legermacht heeft om dat te handhaven.. respect voor politie is er ook niet altijd.
Komen er weer demonstraties, opstootjes, rechtzaken.. een soort mini burgeroorlog misschien wel..

De jongeren die naar de feesten gaan (als dat klopt qua berichtgeving) wanen zich misschien heel veilig want ze kunnen niet zo heel ziek worden en ze mogen naar school ook (toch?) en in een aantal andere landen zijn clubs (en horeca) wel open. (hier zijn clubs nog niet open geweest sinds maart meen ik).

Ga er maar aanstaan en verzinnen wat werkt .. lijkt mij niet te doen...

Als je zelf je contacten moet beperken, wordt het risico op corona klein. Moet je dan zeggen dat mensen die nu Corona krijgen, zelf onvoorzichtig zijn geweest? (ja, dus ook de jongere mensen in goede gezondheid die op de IC belanden). En waarom zouden anderen, die wel voorzichtig zijn, daarvoor moeten 'boeten' . En ik lees ook verhalen (ook hier op bokt) van mensen die geen flauw idee hebben hoe ze eraan komen.... wat kunnen die dan nog anders doen?

Het is gewoon echt heel lastig met een virus waarover nog zo weinig kennis is.. -O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:22

Laten ze eerst maar eens beginnen met attractieparken dichtgooien. Daar staan mensen onnodig lang in de rij.
Feestende jongeren zwaar beboeten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:34

Nja, ligt eraan hoe dicht ze bij elkaar staan, en wie daar staan...
Ik denk voor het zwaarder beboeten van jongeren, dat daar regels voor moeten worden aangepast (volgens mij heeft NL een soort standaard overtreding-boete lijstje.. ?)

Ik hoor zojuist op het radionieuws dat het vooral onder schoolgaande jongeren rond lijkt te gaan, die dan hun familie aansteken.. dan toch de scholen maar weer dicht? Maar in hetzelfde bericht wordt verteld dat de jongeren leerachterstanden krijgen (vnl MBO praktijk opleidingen).. dus .. en dan?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:38

Attractieparken dicht, niet noodzakelijke winkels dicht (dus ook tuincentra met kerstshows, meubelzaken en bouwmarkten) sportscholen dicht. Dat scheelt al een hoop reisbewegingen.

O ja, en middelbare scholen dicht idd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:39

Zebrastreep schreef:
https://nos.nl/artikel/2353837-kabinet- ... kheid.html

Dus met andere woorden na dinsdag nog een week de tijd en dan komt er toch echt een Lock-down en een avondklok ( althans dat denkt het kabinet door te gaan voeren). Hopelijk verbeterd het iets de komende week zodat we dat nog kunnen voorkomen...

Ik ben wel benieuwd met een avondklok. Mijn stage is altijd tot 22:00 of 22:30. Nu gaat mijn stage gewoon door ook al gaat school dicht ( ik wil dit zelf ook graag , ik kwam al op deze plek voordat ik er stage liep dus ik wil graag bijspringen waar dat kan)

Ik vind het ergens wel jammer dat een lockdown dan pas volgende week komt. Want als je gaat zeggen 'waarschijnlijk gaat volgende week alles dicht' gaaan een hé berg mensen 'nu nog even snel, want nu kan het nog' dingen doen die niet verstandig zijn..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 08:40

Cer schreef:
Nja, ligt eraan hoe dicht ze bij elkaar staan, en wie daar staan...
Ik denk voor het zwaarder beboeten van jongeren, dat daar regels voor moeten worden aangepast (volgens mij heeft NL een soort standaard overtreding-boete lijstje.. ?)

Ik hoor zojuist op het radionieuws dat het vooral onder schoolgaande jongeren rond lijkt te gaan, die dan hun familie aansteken.. dan toch de scholen maar weer dicht? Maar in hetzelfde bericht wordt verteld dat de jongeren leerachterstanden krijgen (vnl MBO praktijk opleidingen).. dus .. en dan?

Waarom werd de horeca wel beboet en de jongeren worden niet beboet? Ze weten dat het niet mag het zijn geen regels die pas ingegaan zijn.