Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:08

MarlindeRooz schreef:
Ik kies ook niet voor dit virus en mezelf dagenlang opsluiten in een klein huis zonder tuin en balkon. Bedrijven kiezen ook niet om failliet te gaan. Ondernemers die letterlijk geen cent meer op de rekening hebben. Ondernemers die kostbare apparatuur moeten verkopen om hun gezin eten te geven. Ik spreek ze genoeg. Niemand kiest hier voor.

Gezonde mensen bleven maanden binnen voor de zwakkeren, ouderen en de zorg. Niet voor zichzelf hoor.

Ik vind je reactie toch wat extreem. Zeker de zin : gezonde mensen bleven maanden binnen enz. Dat is gewoon onzin. Je bleef binnen voor je eigen gezondheid en die van anderen. Niet alleen voor zwakkeren ouderen zorg.
Dit zei je in een eerdere reactie van je:Vind mensen met een zwakke gezondheid sowieso erg achterlijk wanneer de drukte opzoeken.
Het generaliseren wat je doet maakt het erg ongemakkelijk.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 27-06-20 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:10

En er zijn ook genoeg gezonde mensen geweest die corona hebben gehad en er aan overleden zijn of er heel slecht aan toe zijn. Ik ben niet alleen voor mijzelf maar ook voor andere mensen binnen gebleven. Tot andere klachten aan toe.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:18

Sizzle schreef:
Als het gaat om maatschappelijke gezondheid (niet verspreiden) dan moeten dezelfde regels voor iedereen gelden. Als het gaat om individuele gezondheid dan moeten dezelfde rechten voor iedereen gelden.
Iemand met een zwakke gezondheid heeft gewoon het recht om een risico te nemen net zo goed dat een free-climber het recht heeft om niet levend van zijn uitstapje terug te komen.

Ik wordt inmiddels moe van de ‚hij gaat niet testen‘ politie. Eerst hadden we de ‚er zitten 4 mensen bij mijn buren in de tuin‘ politie en nu dat niet meer zo hot is gaat het vingerwijzen over op testen.

Niet iedereen leeft naar exact dezelfde standaard anders zouden er ook niet zo veel ongelukken gebeuren door veel te hard rijden.

Eerste deel: helemaal mee eens. Maar je tweede alinea niet -het lijkt mij echt alleen maar goed als mensen elkaar erop wijzen dat testen aangeraden wordt en ook verwacht wordt. Het is zo'n kleine moeite en zo hou je tenminste alle goede ontwikkelingen die er nu zijn geweest in stand. Waarom willen mensen niet testen? vraag ik me af. Toch bang voor de uitslag?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:19

Sizzle schreef:
Van Europapark hoor ik vooral dat er niet goed afstand gehouden wordt. De achtbanen mogen gewoon vol.

Is er al iemand naar de Efteling geweest?
Wat op mij niet fijn werkt in de reclame zijn de eenrichtingswegen zodat je niet willekeurig door het park kan, maar misschien valt dat mee?

Ik ben in de Efteling geweest. Ik vond het netjes geregeld daar.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:21

@Sizzle: Het gaat hier niet om wijzen met een vingertje maar het gaat erom dat je mensen erop attendeert dat ze zich laten testen om verdere verspreiding te voorkomen.
Foto's op sociale media van mensen die toevallig eens niet de anderhalve meter afstand hebben vind ik wel wijzen met een vingertje.
Of de mededeling dat het in een vliegtuig wel kan. Daar word ik wel een beetje moe van

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:26

Erop wijzen is niets mis mee maar inmiddels onstaat er weer zo‘n klaagcultuur dat de zoon van de nicht van de buurman niet wil testen en toch gaat werken. Ik zie al weer veel te veel berichten hier die klagen over iemand die een loopbeus heeft. Dat helpt weinig en de algemene stemming wordt er alleen maar onrustig van. Ook erg slecht voor je humeur als je er zo mee bezig bent en er verandert niets door.
De bevolking is nou eenmaal een gemiddelde van verschillende meningen.

Goed om te horen susanH, we waren eigenlijk al een tijdje aan het plannen om daar weer heen te gaan en gebruik te maken van de verjaardagskorting (als je de nieuwsbrief krijgt).

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:30

Gewoon lekker gaan :j er is wel een verplichte looproute op een aantal plekken, dat heeft te maken met oa de wachtrij voor Joris en de Draak, is puur omdat er dan in de wachtrijen anderhalve meter afstand gehouden kan worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:34

Sheran schreef:
Sizzle schreef:
Als het gaat om maatschappelijke gezondheid (niet verspreiden) dan moeten dezelfde regels voor iedereen gelden. Als het gaat om individuele gezondheid dan moeten dezelfde rechten voor iedereen gelden.
Iemand met een zwakke gezondheid heeft gewoon het recht om een risico te nemen net zo goed dat een free-climber het recht heeft om niet levend van zijn uitstapje terug te komen.

Ik wordt inmiddels moe van de ‚hij gaat niet testen‘ politie. Eerst hadden we de ‚er zitten 4 mensen bij mijn buren in de tuin‘ politie en nu dat niet meer zo hot is gaat het vingerwijzen over op testen.

Niet iedereen leeft naar exact dezelfde standaard anders zouden er ook niet zo veel ongelukken gebeuren door veel te hard rijden.

Eerste deel: helemaal mee eens. Maar je tweede alinea niet -het lijkt mij echt alleen maar goed als mensen elkaar erop wijzen dat testen aangeraden wordt en ook verwacht wordt. Het is zo'n kleine moeite en zo hou je tenminste alle goede ontwikkelingen die er nu zijn geweest in stand. Waarom willen mensen niet testen? vraag ik me af. Toch bang voor de uitslag?

Nee hoor, maar de uitslag verandert niks aan de voorzorgsmaatregelen die je moet nemen. Als je symptomen hebt blijf je weg van andere mensen. Tot je 24u klachtenvrij bent.
Met of zonder test.
Maakt dan toch niet uit of je wel of niet test? Ik ga me daar niet zo’n test voor op de hals halen.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:36

Ik ben het wel eens met Sizzle wat betreft dat testen. Ik had mijzelf dan al vanaf april moeten laten testen, en dan het liefst dagelijks in het hooikoorts seizoen.... want ja, 1 negatieve uitslag kan nog altijd vals negatief zijn. Na x-aantal jaren een gelijk klachtenbeeld in dezelfde tijd van het jaar, gedurende dezelfde omstandigheden (binnen bijna geen klachten, buiten wel, en als er gemaaid kan het wel 2-3 dagen jeuk, loopneus, en niesen zijn), is het wel eens frustrerend dat mensen bij alles maar zeggen laat je testen.

Als het veranderd, en niet binnen het straatje past van hooikoorts laat ik me absoluut testen, maar de klachten zijn nu zo typerend dat ik er 100% van overtuigd ben dat het hooikoorts is. Maar owee als je een keer per ongeluk in de winkel niest en de halve winkel staat je aan te kijken van wat doe jij buiten, moet jij niet binnenblijven bij verkoudheidsklachten, daar wordt ik ook wel een beetje moe van.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 11:58

Als je zo'n chronisch hoestje hebt dan draag je toch gewoon een mondkapje in het openbaar? Dan kun je anderen niet besmetten.

Overigens kan ik me inmiddels best voorstellen dat niet iedereen gelijk gaat laten testen bij een verdacht kuchje. Ik had 'ns opgezocht waar mijn dichtstbijzijnde teststraat zat maar die blijkt op 55 km afstand! Dus nee, daar zal ik ook niet naartoe gaan voor een kuchje. En als ik me echt ziek voel, begin ik ook niet meer aan zo'n lange rit. Denk dat dat dilemma voor veel mensen speelt. Maar door de 1,5 meter te blijven respecteren en bij een kuchje het mondkapje te gebruiken als je naar een winkel moet, dan voorkom je in elk geval dat jij zelf iemand kan besmetten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:02

rien10 schreef:
Ff de goed nieuws show: mijn zwager heeft gisteren 15 meter los gelopen en mag vandaag (overdag) naar huis. Vanavond weer naar het revalidatiecentrum terug. Thuis slapen en douchen kan nog niet.

Dit duurt wel heel lang. Arme man, dat het zo stapje voor stapje gaat. Wel fijn dat er iets van verbetering is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:04

elnienjo schreef:
Als je zo'n chronisch hoestje hebt dan draag je toch gewoon een mondkapje in het openbaar? Dan kun je anderen niet besmetten.

heb je enig idee hoe benauwd je kan zijn met een chronisch hoestje en als je dan een mondkapje op doet, stik je helemaal de moord. Ik kies ervoor om me dan maar niet onder de mensen te begeven. Mijn buren kennen me alleen maar hoestend, dus ik durf nog wel op mijn balkonnetje te zitten met mooi weer.
Mijn baas heeft geluk dat ik al mijn werk thuis kan doen, want met dat hoestje en die hooikoorts ben ik op mijn werk beslist niet welkom.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:07

Morrie schreef:
elnienjo schreef:

heb je enig idee hoe benauwd je kan zijn met een chronisch hoestje en als je dan een mondkapje op doet, stik je helemaal de moord. Ik kies ervoor om me dan maar niet onder de mensen te begeven. Mijn buren kennen me alleen maar hoestend, dus ik durf nog wel op mijn balkonnetje te zitten met mooi weer.
Mijn baas heeft geluk dat ik al mijn werk thuis kan doen, want met dat hoestje en die hooikoorts ben ik op mijn werk beslist niet welkom.

Je kunt het toch tijdens supermarktbezoek even opzetten? Die 10 minuten valt toch wel uit te houden?
Ja, ik weet dat het benauwend aanvoelt. Ik heb de afgelopen weken een aantal ziekenhuisonderzoeken ondergaan waarbij ik verkoos zelf een mondkapje te dragen. Niet al het personeel draagt een mondkapje.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:08

Ik vind het maar schijnveiligheid allemaal.Wand hoeveel mensne sterven er aan de griep heel veel
Hoeveel sterven aan cojona 0 waarom de meeste van heb hebben onderliggende ziekts
Nee van mij mag dit allemaal al die regeltjes weg

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:09

elnienjo schreef:
Je kunt het toch tijdens supermarktbezoek even opzetten? Die 10 minuten valt toch wel uit te houden?
Ja, ik weet dat het benauwend aanvoelt. Ik heb de afgelopen weken een aantal ziekenhuisonderzoeken ondergaan waarbij ik verkoos zelf een mondkapje te dragen. Niet al het personeel draagt een mondkapje.

Test, pak een rietje.
Adem daar door.
Dat is hoe diverse mensen altijd al hun lucht binnen krijgen.
Kun je je dat voorstellen?
Pak nu een mondkapje en zet dat ook nog eens voor dat rietje?

dat is wat jij nu wilt voor die mensen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:14

De supermarkt hoef ik niet in, we hebben direct aan het begin van dit gedoe een bezorgabonnement van AH genomen. :)* Dat ik halverwege de week dingen mis, heb ik inmiddels mee leren leven. Baal er wel eens van dat ik niet even naar de Coop 100 meter verderop kan lopen om iets te halen wat ik vergeten was, maar dat zal het nieuwe normaal zijn de komende jaren.
Mijn man is 78 maar is daar gemakkelijker mee, hij hoest en proest ook nooit en gaat eens in de zoveel tijd naar de Lidl (als zijn wijn op is :') ) en hij haalt pakjes op als de postmeneer weer eens geen zin had om aan te bellen (we zijn nl. altijd thuis als hij langs rijdt)
By the way: ik heb keurig mondkapjes liggen hoor, voor het geval dat.....

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:20

_Penotti schreef:
elnienjo schreef:

Test, pak een rietje.
Adem daar door.
Dat is hoe diverse mensen altijd al hun lucht binnen krijgen.
Kun je je dat voorstellen?
Pak nu een mondkapje en zet dat ook nog eens voor dat rietje?

dat is wat jij nu wilt voor die mensen.

Dit inderdaad ...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:20

Ponylove22 schreef:
Ik vind het maar schijnveiligheid allemaal.Wand hoeveel mensne sterven er aan de griep heel veel
Hoeveel sterven aan cojona 0 waarom de meeste van heb hebben onderliggende ziekts

Wauw,zeg dat maar tegen iedereen die zich het schompes hebben gewerkt, die gezonde en vitale mensen in hun nabije omgeving zijn verloren aan dit verschrikkelijke virus... ga je vast veel vrienden mee maken

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:22

Ponylove22 schreef:

0? Heb je de cijfers niet in de gaten gehouden of....

Er sterven er ook behoorlijk wat mensen met blanco voorgeschiedenis, van een jaar of 30-40-50 (of vind je dat oud?) En is het minder erg als mensen sterven ‘die toch al ziek zijn’?

Aan de griep sterven weinig niet-kwetsbare mensen, aan Corona wel. Dat maakt het een gevaarlijk virus, je weet niet hoe het je treft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:26

verootjoo schreef:
Aan de griep sterven weinig niet-kwetsbare mensen, aan Corona wel. Dat maakt het een gevaarlijk virus, je weet niet hoe het je treft.

Niet dat ik het met Ponylove eens ben maar de mexikaanse griep was/is juist zo berucht omdat er in verhouding veel kinderen aan sterven.
Zeker in minder fantastisch ontwikkelde gebieden sterven nog steeds veel jonge mensen aan deze inmiddels endemische griep. Daarom wordt er in de USA zo gehamerd op inenten bij kinderen. Bij de grensopvang tussen mexico en USA was het laatst ook weer een heisa dat meerdere kinderen aan griep gestorven waren.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:28

Ponylove22 schreef:

Ik geloof niet dat jij het helemaal begrepen hebt..
Als er geen maatregelen genomen waren, dan had 60% van Nederland het virus gekregen. Dan is 1% overlijden geen grote kans maar dat zijn alsnog heeeeel veel mensen.
En over de ic opnames hebben we het maar helemaal niet, als 5% opgenomen moet worden.

Natuurlijk zien we nu achteraf dat bepaalde maatregelen minder noodzakelijk zijn, maar ja dat weet je niet als je er middenin zit.
Ik ben echt trots op ons landje!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:30

Ponylove22 schreef:

OK dan, ik kon je eerst nog een beetje volgen in je standpunten, maar nu haak ik toch echt af.
0 gestorven aan corona beweer je |( |( |( )

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:45

joyce_eddy schreef:
In
september hebben we een bruiloft aan de andere kant van het land. Er komt 35 man.. nu is er zo dat we 2 nachten blijven slapen. We hebben dus allemaal verschillende gezinnen, maar wel 10 persoons huisjes.. elke kamer met eigen badkamer maar wel 1 huisje met 10
Man... mag dat??

Mezelf maar even quoten
De bruiloft gaat waarschijnlijk niet door als er niet meer versoepeling komt.en persoonlijk vind ik dat zeer terecht, hoe sneu het ook is voor het aanstaande bruidspaar.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:48

joyce_eddy schreef:
joyce_eddy schreef:
In
september hebben we een bruiloft aan de andere kant van het land. Er komt 35 man.. nu is er zo dat we 2 nachten blijven slapen. We hebben dus allemaal verschillende gezinnen, maar wel 10 persoons huisjes.. elke kamer met eigen badkamer maar wel 1 huisje met 10
Man... mag dat??

Mezelf maar even quoten
De bruiloft gaat waarschijnlijk niet door als er niet meer versoepeling komt.en persoonlijk vind ik dat zeer terecht, hoe sneu het ook is voor het aanstaande bruidspaar.

Erg verstandig. Gisteren was in het nieuws dat de meeste besmettingen nu komen door familiebijeenkomsten zoals begrafenissen en bruiloften. Men houdt zich daar niet aan de 1,5 meter.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 12:50

wie kan me die opmerking uitleggen dat niemand sterft aan corona maar aan andere 'bijwerkingen'?
Sterft er dan wel iemand aan de griep of sterven die mensen ook aan bijvoorbeeld een longontsteking?