Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 17:28

Zoals gisteravond te zien was in studio sport, Mandy van den Berg voetbalt voor Valencia. Nu in quarantaine, mag alléén naar buiten om de vuilnis weg te brengen en boodschappen te doen.

Op dat laatste is zelfs al strenge controle omdat mensen die een frisse neus willen halen dat proberen mbv 2 boodschappentassen ...

Aangrijpend hoe de quarantaine drukt is hoe het filmpje is gemonteerd met “20:00 uur klappen voor het zorgpersoneel...”

https://nos.nl/video/2329514-videodagbo ... encia.html

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:12

Las net dat er 2000 patiënten in verpleegtehuizen zijn, waarvan 1000 getest en positief en inmiddels 281 overleden. Dat zijn veel opa’s en oma’s , broer zus tante oom. Heftig hoor .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:21

Hier in het appartementencomplex waar ik woon, is ook iemand overleden, hoor ik net. Een hele oude man, zijn vrouw heeft het ook. We hadden al 2 x een man in een wit pak, met handschoenen en mondmasker bij hun voordeur gezien, dus we vermoedden al dat er iets aan de hand was.
Komt wel dichtbij zo.
Gemiddelde leeftijd hier is ver boven de 60, allemaal oudjes.....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:27

https://www.ad.nl/binnenland/flinke-toe ... ~a02efa8b/

Vannacht 4 x een ambu langs horen rijden. Dat horen we echt normaal niet. Buiten dat mijn moeder ziek is, vind ik het echt zo heftig allemaal
Er zijn er 3 van haar afdeling inmiddels overleden. 1 is er hersteld. De rest allemaal ziek. Met mn moeder gaat het op en dan weer af. Zit nu aan 2 liter zuurstof. Ze is hondsmoe.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:32

bigone schreef:
Las net dat er 2000 patiënten in verpleegtehuizen zijn, waarvan 1000 getest en positief en inmiddels 281 overleden. Dat zijn veel opa’s en oma’s , broer zus tante oom. Heftig hoor .

2000 waar?
Alleen in Utrecht wonen al 2000 mensen in verpleeghuizen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:36

Hier in de buurt ook een verpleeghuis met heel veel zieken. Gaat daar echt rond. Vreselijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:43

verootjoo schreef:
bigone schreef:

2000 waar?
Alleen in Utrecht wonen al 2000 mensen in verpleeghuizen.

Staat ook in het artikel van het AD, maar Kanniewaarzijn inderdaad.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 18:44

Destination schreef:
Wat updates vanuit Duitsland:

- De grenzen met Nederland en België blijven voorlopig gewoon open.
    - Zorgpersoneel krijgt in juli een bonus van €1500 uitbetaald als ze voltijd werken. Als ze deeltijd werken wordt het naar hun aantal uur verrekend.
    - Duitsland heeft in totaal 198 ernstig zieke patiënten uit andere EU-landen opgenomen. Het gaat hier om 130 uit Frankrijk, 44 uit Italië en 24 uit Nederlands volgens het ministerie van buitenlandse zaken. Op het moment zijn 58 plekken nog toegezegd, maar die zijn nog niet in gebruik genomen.
    - Er gaat een intern papier van het ministerie van binnenlandse zaken rond over het versoepelen van de maatregelen, maar hier wordt geen datum genoemd. Als eerste zullen dan de detailhandel, restaurants en in bepaalde gebieden de scholen weer open. Grote evenementen en privéfeestjes blijven dan eerst nog verboden. Om te voorkomen dat het aantal besmettingen weer stijgt, wordt in het paper het verplicht dragen van maskers in het openbaar vervoer, fabrieken en gebouwen genoemd. Daarna kunnen bepaalde bedrijfstakken als "eilandjes" weer beginnen met werken wanneer er weinig klantcontact is. Een voorwaarde voor het versoepelen van de maatregelen is dat de infectiegraad rond 1 ligt, wat volgens het RKI sinds vrijdag zo is.
    - Voor het onder controle houden van het virus na het versoepelen van de maatregelen worden verschillende opties genoemd. Zo moet er nog meer getest worden dan er al gebeurd (tot 500,000 tests per dag). Er zou dan ook een vrijwillige app komen, waarbij je een melding krijgt als je in de buurt bent geweest van een besmet persoon. Wanneer controles aan de EU-grenzen worden ingevoerd, zou het dan ook mogelijk zijn om de grenzen binnen het Schengengebied weer te openen.

https://www.n-tv.de/panorama/15-41-Pfle ... 26512.html
https://www.n-tv.de/politik/Internes-Pa ... 96417.html

Zou je veilig kunnen bestellen uit Duitsland? (Als in krijg ik straks mijn pakket niet als dat volgende week wordt verstuurd of zou het zo extreem niet zijn)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:25

Hadden ze achteraf de verpleeghuizen eerder dicht moeten gooien denk je? Of had je dit niet tegen kunnen houden?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:31

Ik denk dat dat niet heel veel had geholpen. De mensen moeten verzorging hebben en zo komt het virus overal binnen. En Mensen met bvb dementie kun je niet weg houden bij medebewoners en verzorgers .

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:34

Hoor net dat een tante van mijn mams is overleden aan corona. Arme mensje had al een erg moeilijk leven gehad, veel overleefd en dan is corona je einde. Wat een rotziekte.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:36

MoniqueT schreef:
In Baarle-Nassau loopt de grens met België door huizen en winkels. De Zeeman kan geen onderbroeken verkopen, want die liggen in België. Rood-wit lintje dwars door de winkel, want in Nederland is de winkel wel open.

Dit was zelfs in het nieuws in Noorwegen. _O-

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:37

bigone schreef:
Ik denk dat dat niet heel veel had geholpen. De mensen moeten verzorging hebben en zo komt het virus overal binnen. En Mensen met bvb dementie kun je niet weg houden bij medebewoners en verzorgers .

Naar. Gecondoleerd

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:46

Suzanne F. schreef:
Hadden ze achteraf de verpleeghuizen eerder dicht moeten gooien denk je? Of had je dit niet tegen kunnen houden?

Geen idee, personeel loopt ook in en uit. Denk dat het onvermijdelijk is. Maar als je het eenmaal binnen hebt woekert het in het rond door de slechte weerstand van al die mensen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:47

lenaa_tje schreef:
Destination schreef:

- Zorgpersoneel krijgt in juli een bonus van €1500 uitbetaald als ze voltijd werken. Als ze deeltijd werken wordt het naar hun aantal uur verrekend.
    - Duitsland heeft in totaal 198 ernstig zieke patiënten uit andere EU-landen opgenomen. Het gaat hier om 130 uit Frankrijk, 44 uit Italië en 24 uit Nederlands volgens het ministerie van buitenlandse zaken. Op het moment zijn 58 plekken nog toegezegd, maar die zijn nog niet in gebruik genomen.
    - Er gaat een intern papier van het ministerie van binnenlandse zaken rond over het versoepelen van de maatregelen, maar hier wordt geen datum genoemd. Als eerste zullen dan de detailhandel, restaurants en in bepaalde gebieden de scholen weer open. Grote evenementen en privéfeestjes blijven dan eerst nog verboden. Om te voorkomen dat het aantal besmettingen weer stijgt, wordt in het paper het verplicht dragen van maskers in het openbaar vervoer, fabrieken en gebouwen genoemd. Daarna kunnen bepaalde bedrijfstakken als "eilandjes" weer beginnen met werken wanneer er weinig klantcontact is. Een voorwaarde voor het versoepelen van de maatregelen is dat de infectiegraad rond 1 ligt, wat volgens het RKI sinds vrijdag zo is.
    - Voor het onder controle houden van het virus na het versoepelen van de maatregelen worden verschillende opties genoemd. Zo moet er nog meer getest worden dan er al gebeurd (tot 500,000 tests per dag). Er zou dan ook een vrijwillige app komen, waarbij je een melding krijgt als je in de buurt bent geweest van een besmet persoon. Wanneer controles aan de EU-grenzen worden ingevoerd, zou het dan ook mogelijk zijn om de grenzen binnen het Schengengebied weer te openen.

Zou je veilig kunnen bestellen uit Duitsland? (Als in krijg ik straks mijn pakket niet als dat volgende week wordt verstuurd of zou het zo extreem niet zijn)

Geen idee, het lijkt me dat het nog wel kan, maar volgens mij verstuurt de Duitse Amazon momenteel eigenlijk alleen nog maar essentiële dingen. Ik wilde iets bestellen wat eigenlijk niet belangrijk is en dat zou een maand duren. Voor zover ik weet zijn er nog geen besmettingen van pakket op mens, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

Het ministerie van binnenlandse zaken zegt nu trouwens dat het paper niet van hun afkomstig is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:52

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:52

Brr... vreselijk. Arme mensjes...

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 19:58

lenaa_tje schreef:
Destination schreef:

Het grote vracht vervoer gaat gelukkig gewoon door, ook uit lock down landen zoals italie en spanje.
Mits er wordt geproduceerd natuurlijk....., en das dus vaak het probleem, de fabrieken of bv groothandel e.d. liggen veelal stil doordat personeel thuis moet blijven.

Maar er kwamen deze week nog gewoon wand-tegels uit italie naar nl.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:17

Wat een mooi onthaal voor je buuf Rien <3

Iedereen die een naaste heeft verloren, heel veel sterkte

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:24

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:35

De winkel waar ik werk gaat ook steeds meer filialen weer openen... Mijn filiaal nog niet, maar kan denk ik niet lang meer duren. Ik weet niet wat ik daarvan vind eigenlijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:38

Als je de 1,5 meter regel kan uitvoeren waarom niet. Ik hoop dat we de economie weer op kunnen starten volgende maand.

Zo zou je bij bijvoorbeeld kantoorgebouwen de etages apart kunnen opstarten. De maandag de ene etage en zo zou iedereen weer aan het werk kunnen. Niet full time en zoals eerst maar het is een begin

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:41

Ethelate schreef:
Sizzle schreef:
Personeel liet bewoners van een bejaardentehuis alleen achter zonder zorg of eten in Italie:
https://m.20min.ch/ausland/news/story/B ... m-11354109
Een oudere vrouw is gestorven van de honger.

;( wat verschrikkelijk..

In Spanje ook zo’n verhaal. In en in triest...overheid had het over privé verzorgingstehuizen.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 20:42

Het is een kledingwinkel, waar veel klantcontact is, advies, hulp etc.
Het is ook niet zo'n grote winkel. Het moet ook wel te doen zijn, met grote aanpassingen. Maar het advies is nog steeds blijf thuis, niet ga lekker shoppen met ze allen.
Ik snap het heel goed qua economie, maar ik heb zelf ook geen zin om het te krijgen of anderen ermee te besmetten. -O-

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 21:06

Ik wist niet of het in dit topic moest of een nieuw moest maken...

Zijn er nog meer bijrijders die over de grens rijden? Hoe hebben jullie dit opgelost als jullie nog rijden?

Ik heb het even gelaten voor hoe het is gezien de risicos, maar de eigenaresse komt echt tijd te kort ook mede door de huidige drukte en wil haar toch echt wel helpen.

Edit: niet alleen rijden maar ook de mogelijkheid kunnen bieden om dekens af te doen of medicatie...