Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 15:11

WTF

Goodwill van de gemeente zou ik me nu echt niet te veel meer van voorstellen denk ik. Anders hadden ze jullie het leven al niet zo'n lange tijd zuur gemaakt.

Je zegt nog een minister, waarom niet? Je hebt nu volgens mij echt niets meer te verliezen behalve je verstand.

Media plus een advocaat die nog een appel te schillen heeft met de overheid of met de Raad van notarissen ofzo? Ik snap echt niet dat die er zo makkelijk mee weg kan komen, met zo'n pruts akte. Hebben die geen tuchtcollege?

Echt wtf. Iets anders heb ik hier echt niet voor.

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 16:48

OMG houd het dan ook nooit op bij jullie? :(:)
Wat onwijs, onwijs ruk!

Ik zou ook zeggen dat die goodwill van de gemeente toch al niks voor stelt en zou mij daar niet 100% druk om maken. Crowdfunding klinkt wel als een goed idee eigenlijk.
Ahh tuchtcollege klinkt ook nog als een goede!

Maar omg.. Ik ben speecheless hiervan!

Hoe houden jullie het vol met de warmte? Hier gingen de kuikens niet goed. 1 groep zit nu onder het huis in de oude kelder, niet ideaal want het is er vies en vochtig maar het is er koel en dat telde het meest. De andere kuikens zitten binnen in hun nachthok nadat ik er 1 half levenloos aan trof. Pas na 5 min binnen tilde ze haar kopje zelf weer op. ;(
De grote kippen gaan wel nog goed gelukkig, als die ook slecht worden moeten de kuikens uit de kelder maar de badkamer beneden in en de grote kippen de kelder in ofzo.
En dat terwijl beide kuiken groepen genoeg schaduw hebben en er een briesje is enz.

De paarden doen het gelukkig wel heel goed, pip zweet niet eens en watch ook maar minimaal :D

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:02

Ik vind het zo erg voor jullie, Moestuin. Zou zo graag iets voor je betekenen.

XxLiEsJuHhxX, wat sneu van de kuikens. Gelukkig alles nog in leven.
Hier gaat het goed! Ze hebben de hele tuin tot hun beschikking en ze zoeken de schaduw op onder een struik waar ook nog een briesje komt. Koelste plek van de tuin denk ik. Een paar lopen met hun snavel een beetje open, maar het grootste deel niet eens. Zelfs twee van de drie Orpingtons, die toch dicht in hun veren zitten, huppelen vrolijk rond zonder hun snavel open. Misschien dat het een isolerende werking heeft bij warmte?
Ik maak de grond rond de boom waar ze zitten af en toe nat. Morgen even kijken. Desnoods nevelen om de temperatuur daar wat omlaag te krijgen. En in het ergste geval de kippen die het moeilijk hebben op een natte handdoek in de douchecabine af laten koelen ofzo. Gelukkig hebben we een koele schuur waar ze eventueel in kunnen, maar ik denk dat dat niet nodig gaat zijn.
Hoe kan je trouwens zien dat je echt in moet grijpen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:14

Moestuin, ik wil je even een enorm dikke virtuele knuffel geven. Wat ontzettend, ontzettend erg vind ik dit. Ik heb er echt geen woorden voor..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:15

Ademhalingsfrequentie in de gaten houden. Dier dat hijgt verliest veel vocht, maar kan door het snelle ademhalen niet meer eten of drinken. Daarnaast is hijgen de minst efficiente manier van warmte kwijt raken. Dieren die daar van afhankelijk zijn door niet kunnen zweten of zweten doet niet genoeg oververhitten makkelijk. Open snavels of bv bij schapen open bekjes zijn signaal om in te grijpen en te gaan koelen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 17:25

tamary, die frequentie was voor mij de rede om de grote kuikens naar de kelder te brengen. 2 waren voor mij te hard/snel aan het hijgen. De kleintjes hadden dat eigenlijk niet en ik was de hele tijd buiten ook. Maar zag er ineens een plat liggen dus erheen en toen heel snel moeten handelen.

Ik baal nu nog eens extra dat ik de grote kuikens niet bij de volwassen kippen heb nog want dan hadden ze de hitte beter de baas kunnen zijn want er zijn genoeg koele plekjes in de tuin voor ze maar daar kunnen de kuikens niet bij. Vandaag met het naar de kelder brengen kwam er nog 1 los en die had wel flinke praatjes tegen een volwassen kip. Misschien kunnen ze toch over een paar weekjes wel echt erbij :D
Gelukkig zitten ze fijn beneden nu, ze kunnen best over de plank naar buiten maar doen het niet (ze zitten binnen nog hoger dan de plank voor de deur) ik vermoed dus dat ze wel begrijpen dat het binnen lekker koel is daar en buiten niet. De kleintjes zijn ondertussen ook weer goed actief gelukkig.
De grote kippen hijgen minimaal dus daar maak ik mij nog geen zorgen om nu :) Helemaal nu de kleintjes allemaal weg zijn, zitten zij ook niet meer bij de kleintjes in de buurt maar zoeken meer de koelte op :D

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 19:16

Hoe doen jullie beesten het?
Hier drie kippen gekoeld. Die begonnen te snel te hijgen naar mijn zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:15

Al enkele konijnen gesneuveld…

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:23

Ah joh... |(

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-22 22:24

Hier leeft iedereen nog. Pluimvee maakte veel gebruik van de vernevelaars.
Kippen wel bijgetrokken Amber?
Arme nijnen... die kunnen er ook zo slecht tegen ;(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:41

Hier lijkt alles het overleeft te hebben. Ik heb net ook een rondje nachthokken gedaan, en daar was ook alles op orde.

Mijn tuin is lastig om te verbouwen vanwege de vele bomen en schaduw, maar voor de dieren is dat juist weer heerlijk. De voedster met nest in een hok ipv een ren heeft het wel zwaar gehad. De 2 jongen lagen ook verspreid en languit, maar waren goed levendig toen ik ze aanraakte (en wat zijn ze mooi!). Mijn nieuwe ram draagt mooie kleuren.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:43

Zie de kippen wel hijgen, maar sommige gaan ook gewoon vol in de zon liggen. 8)7

Heb de afgelopen 2 dagen volop gesproeid bij de bomen. Voor verkoeling van de kippen ook.

Beetje mazzel 2 hennen kuikens verkocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:45

amber15 schreef:
Ah joh... |(

Elk jaar opnieuw helaas. 1 van mijn voedsters met een nest (gelukkig oud genoeg) is gisteren gestorven. Elke 4 uur controle en vers water maar helaas… Bij zo temperaturen verlies ik altijd konijnen. Ze zijn zo gevoelig.

Fijn dat het bij de rest wel goed is gegaan!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:29

Alles in orde hier zo te zien. Gelukkig rexen zijn iets beter bestand tegen hitte dan andere konijnenrassen.
Schapen waren het nog niet eens over dat nieuwe, zwarte ding! , theekransjes commitee is het er over eens dat het niet gevaarlijk is, maar verder? (ding is 2e wateremmer trouwens, op nieuwe plek ivm grote ruif die oude plek in de weg staat).
Paarden wat zweterig, maar drinken en eten goed. Blij dat het morgen weer een stuk beter is, nu nog eens regen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 06:52

Kippen huppelen weer vrolijk rond. Ik heb ze vannacht buiten laten slapen. Ze hadden het zo heet. En dan gaan ze ook nog op een kluitje zitten achterin de hoek.
Alleen heb ik nu zelf een bijholteontsteking te pakken :\

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:28

Hier is alles de 1e hitte doorgekomen. Nu 2 dagen adem halen en dan gaan we hier gewoon weer terug de 34 graden in.

Gisteren heb ik om half 12 de kleinste kuikens weer naar binnen gehaald en de grote kuikens zijn om kwart over 12 naar de kelder en ingang daarvan gegaan. De grote kippen bleven veel op de trap naar de kelder zitten en deden het eigenlijk heel goed. De paarden sta ik nog het meest versteld van. 2 en/of 3 jaar geleden had Watch het echt heel zwaar met een hitteshock ook een van die 2 jaar toen het over de 40 graden kwam. Daardoor sinds dien de paarden vanaf 35 graden opgesloten in een suk paddock waar continue schaduw is. Dit jaar heb ik haar zonder vliegendeken laten staan om te zien wat dat doet met de warmte. En gisteren met de 39 graden zweette ze nog amper :D Ook heb ik ze niet opgesloten maar alles aan wei wat we thuis hebben gegeven.
Van de week eens zien of we nog water in het meer hebben, als dat er is dan gaan ze daarheen meteen weer als het er niet is dan moeten we eerst een waterton halen voor de pick-up en dan kunnen ze er alsnog heen :)

Moestuin, klote van de konijnen :(

Amber, beterschap!

Kwa sproeien bij de kippen, ik heb altijd geleerd dat dat juist heel slecht is omdat zo de luchtvochtigheid omhoog schiet en de kippen daar juist last van krijgen ook?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:43

XxLiEsJuHhxX, dankjewel. Voor het eerst in drie jaar dat ik iets onder de leden heb, dus ik mag niet klagen, maar vervelend is het wel.
Fijn dat je beesten er goed doorheen zijn gekomen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 09:24

Pff, Moestuin ik weet niet wat ik moet zeggen op je hele verhaal. En nu ook weer konijnen dood. Gelukkig dat de jongen groot genoeg waren!

Hier heeft alles het overleefd, kippen en kuikens vonden het wel wat zwaar maar ze bleven gewoon kip-dingen doen. Gisteren op kantoor in de airco gewerkt, dat helpt ook wel.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 11:19

@XxLiEsJuHhxX Dat geld misschien in een afgesloten hok maar niet buiten. Zo schiet de luchtvochtigheid in je badkamer omhoog als je douched. Maar als je buiten onder een tuinslang gaat staan niet. Hier zaten de kippen op het heetst van de dag liever in de zon onder de vernevelaar dan in de schaduw. Dus dat zegt zeker wel wat over hoe lekker het ze afkoelt. Bij de vernevelaar ook geen open bekken meer. Ik volg op instagram een boerderij in Texas. En zag hoe graag de kippen er daar gebruik van maakte.

Nu hopen op een lekkere plens regen vandaag of morgen! Hier is het zo mega droog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:20

Hier regent het :+

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:39

Moonfight schreef:
@XxLiEsJuHhxX Dat geld misschien in een afgesloten hok maar niet buiten. Zo schiet de luchtvochtigheid in je badkamer omhoog als je douched. Maar als je buiten onder een tuinslang gaat staan niet. Hier zaten de kippen op het heetst van de dag liever in de zon onder de vernevelaar dan in de schaduw. Dus dat zegt zeker wel wat over hoe lekker het ze afkoelt. Bij de vernevelaar ook geen open bekken meer. Ik volg op instagram een boerderij in Texas. En zag hoe graag de kippen er daar gebruik van maakte.

Nu hopen op een lekkere plens regen vandaag of morgen! Hier is het zo mega droog!

Wat voor vernevelaar gebruik jij? Voor warme dagen zou dat een uitkomst zijn! Hier hadden ze het echt wel zwaar.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 11:42

Moestuin, Natuurlijk :+ Deze keer niet alles voor jezelf houden he :')

Amber, Wij gebruiken deze https://www.conrad.nl/nl/p/toolcraft-15 ... 61110.html
Daar had ik er nog 1 van over van ons beregeningsstysteem van de moestuin. Maar een normale draaibare sproeikop (en die dan bijna helemaal dichtdraaien) werk ook super.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 11:44

Moonfight schreef:
Moestuin, Natuurlijk :+ Deze keer niet alles voor jezelf houden he :')

Amber, Wij gebruiken deze https://www.conrad.nl/nl/p/toolcraft-15 ... 61110.html
Daar had ik er nog 1 van over van ons beregeningsstysteem van de moestuin. Maar een normale draaibare sproeikop (en die dan bijna helemaal dichtdraaien) werk ook super.

Als ik de link open, kom ik gewoon op de homepage. We hebben een sproeikop liggen met vernevelstand. Ze gingen er gisteren van rennen, dus ik heb hem maar weer uit gedaan. Volgende keer maar wat vroeger aan doen, zodat ze er aan wennen.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 11:55

En soms helpt het ook om wat lekkers er bij te strooien. Als ze het niet kennen dan vinden ze het spannend.

Het is de TOOLCRAFT 1561110 Nevelsproeier op conrad :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 13:12

Hmm moonfight, daar zeg jij inderdaad wat! Het overgrote deel van de kippen zitten in een (naar mijn mening) kleine ren, daar schiet het dan natuurlijk omhoog. Maar in een groot genoeg ruimte is dat heel anders.