de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:25

Ik gebruik potten in alle soorten en maten. Die op de foto, glazen weckpotten met een rubbertje in twee maten en hergebruikte potten uit de winkel en die van mezelf. Kwa deksel moet ik even kijken hoe lang die meekunnen. Ik gok zelf twee keer en dan vervangen.

Rare is dat op een andere plek dezelfde augurken niet bepaald floreren, :n en die hier staan in twee tubtrugs samen met peterselie en die gaan als een speer.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:28

Die courgette :') blij dat wij de grond variant hebben, die is redelijk in toom gebleven maar komt toch nog veel vanaf :D
Augurken maken is ook wel eens leuk.. die onthou ik even.

Afbeelding
Afbeelding

Beetje schimmel / Luis is oké maar dit is wel teveel van t goede. Peultjes zelf zijn niet meer lekker maar hopelijk zijn de erwtjes er in nog prima.

Dorine92

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:32

Zijn er hier trouwens ook mensen die in het noorden van Noord-Holland zitten of in Rotterdam?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:38

Nee ik zit aan de andere kant van het land helemaal oost :n maar ben vaak richting zuiden

Jakkes van die schimmel brr zonde ook. -O-

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 12:42

Balen van die meeldauw. Ben benieuwd of je nog erwtjes kunt oogsten en eten.

Ik zit in zuid-oost Brabant, behoorlijk de andere kant op. Redelijk in de buurt van Prairy.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 13:03

Dorine92 schreef:
Zijn er hier trouwens ook mensen die in het noorden van Noord-Holland zitten of in Rotterdam?

Vlakbij.

Woon in Hendrik Ido Ambacht en moestuin in Alblasserdam.

Nyaleti dat is meeldauw.

Werkbij.nl en flessenland heeft potten en deksels.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 17:19

DemDeempel schreef:
@Karuna, gaaf zeg zoveel opbrengst. Ik ben dus een beetje bang om te beginnen want waar begin je. Welke potten moet ik kopen. Ik heb ooit ergens gelezen dat je bij elke inpot sessie nieuwe deksels moet kopen maar waar koopje die dan weer...
Nu heb ik een stuk of 10 jalapenos geoogst gisteren en de uien zijn ook klaar dus ik ga een chilisaus/salsa proberen te maken denk ik.

Het makkelijkste vind ik gewoon met de glazen potten van de supermarkt.

Hak klein en medium is maat TO63 en huismerk klein en medium is maat TO66.

Als de deksels schoon en onbeschadigd zijn hergebruik ik ze gewoon (tot ze het niet meer doen en dan eet ik dat die avond of wat later in de week, bewaren in de koelkast), volg hiervoor je eigen gevoel of je wel of niet hergebruikt. Ik bestel ook wel eens deksels, en voor verschillende maten bestel ik dan verschillende kleuren.

Ik probeer wel zoveel mogelijk dezelfde maat potjes te gebruiken zodat je een beetje weet hoeveel er in zit.

Medium maat is bijv perfect voor 1 persoon soep en 2-3 personen pastasaus. Ik gebruik de kleine potjes voor bijv salsa/dipsaus/woksaus omdat je daar meestal niet zo veel van gebruikt.

Weckpotten vind ik niet zo fijn. Ik heb ook Amerikaanse Mason jars maar mijn favoriet blijven gewoon de glazen potjes van de supermarkt en dan vooral die van maat 66. Daar past namelijk net een grotere trechter in en dat is makkelijker vullen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:01

Hier op werk lekker aan de oogst.
Heb vandaag de eerste pruimen geplukt van mijn boom die op het grondplan aangeduid staat als Mirabelle de Metz...
Paars. Uhu.

Afbeelding
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 19:49

Eh nee dat is geen Mirabelle :+

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:26

Dit weekend weer wat fotos gemaakt.

Bolcourgette
Afbeelding

Komkommers
Afbeelding

Struiktomaat
Afbeelding

Aubergine (plant op mijn verjaardag gekregen)
Afbeelding

Watermeloen (komt eindelijk wat schot in)
Afbeelding

Paprika, vooraan (het schiet niet op dit jaar) -O-
Afbeelding

Knoflook geoogst, ik kan 2 jaar vooruit :')
Afbeelding

Vandaag gegrilde aubergine met kerrie yoghurtsaus.
Afbeelding

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 21:35

Die bol courgette is zo leuk.
Zijn die beginners vriendelijk?

Ik ben een beetje aan het oefenen met mini paprika.
Heb wat zaadjes van winkel paprikaatje gezaaid en heb nu 4 plantjes met beginnende paprikaatjes. Zo schattig en ook wel leuk te zien dat de zorgen ervoor wel resultaat geeft.
Heb zelfs van mijn man een innimini serretje gekregen

Afbeelding

Afbeelding

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:58

Courgettes zijn heel beginners vriendelijk. Voor je het weet, heb je een mand vol... :Y)
Afbeelding

Voor mij het eerste jaar dat ik een eigen stuk moestuin heb, bij een vereniging. Veel uitproberen, maar er is ook veel dat lukt en goed groeit! Ik heb ook al een grote pompoen kunnen oogsten (bijna 4kg!), meer sla dan dat ik op kan en ook veel radijsjes.

Van het blad van de radijs kun je overigens hele lekkere pesto maken, dan vervang je een (groot) deel van de basilicum door radijsblad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:36

Meeldauw kun je wat voor spuiten en dan red je je oogst.

Ik heb hier ook totaal geen paprika's, dat wil dit jaar niet. Ik had mooie plantjes, maar ze groeien niet.

Ik heb nu 3 watermeloenen aan 1 plant zitten, maar de overige 3 planten die het gered hebben maken veel bloemen, maar nergens een meloen. GRRRR.

Ik heb wel al een hand vol wijnbessen geoogst, heel veel aardbeien.

Ik ben er ook achter dat mijn vergeten aardappelen van vorig jaar die in het voorjaar weer op kwamen al begonnen zijn met nieuwe aardappelen maken, want ik schoffelde per ongeluk 1 naar boven. Dus ik eet binnenkort 1 aardappeltje uit eigen tuin :D

De prei in potten doet het enorm goed. Ik kan binnenkort gewoon prei eten.

De paar tomatenplanten die ik heb (ook weer opgekomen na vorig jaar) beginnen vrucht te geven.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:04

Ik was gisteren in de botanische tuin in Utrecht. Ze hebben daar een hele grote eetbare sierborder. Echt helemaal zoals ik het ook voor me zie. Allemaal eetbare planten, maar dan aangelegd als siertuin. Ik heb foro's gemaakt met mijn camera en die nog niet geschikt om te plaatsen.

Maar het deed me wel bedenken dat het een goed idee is om de mooie combinaties hier in de tuin ook vast te leggen. Misschien maak ik er wel een project dan voor volgend jaar!

Even snelle voorbeelden uit de tuin op dit moment.

Meerjarig: Duindoorn in combinatie met een roze roosje. Dat grijsblauwe blad, de roze bloemetjes en de bessen die langzaam oranje worden.

Afbeelding

Eenjarig: Zonnebloem en Amaranth (en stiekem mijn nieuwe gordijnen). Beide heel mooi warm van kleur.

Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:39

Ben heel benieuwd naar die eetbare siertuin

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:11

Prairy schreef:
Ja ik ent zelf, maar moet zeggen dat perzik en abrikoos nog niet heel veel succes hebben.

Heb je ook hele pitten van die grote? Of zijn ze echt allemaal gespleten? Anders zou ik ook wel wat pitten willen overnemen.

Had jij nog interesse? Want anders zit ik voor niks moeilijk te doen met pitten sparen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:46

Sorry ja, ik stuur je zo even een appje

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

Ik heb vandaag mijn aspergeplanten ontvangen. Dat vind ik dan weer wel een heel leuk gewas, aangezien je die maar 1 keer in de grond stopt en daarna jaren kan oogsten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:07

Ja geen idee, wat moet je er doen om die happy te houden....?

Groene asperges vind ik niet veel aan, maar witte...mjam!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:17

Ik heb asperges staan, is echt één van de leukste dingen in mijn tuin :j

Zorg ervoor dat de grond heel goed draineert en ze niet nat komen te staan, daar kunnen ze niet tegen. Verder zijn ze bijna onderhoudsvrij, beetje bijmesten na de oogst maar verder niet.

We eten ons hier een breuk aan die dingen in het voorjaar :Y)

Afbeelding

Als je dingen zoekt die zichzelf onderhouden en waar je eeuwig van kunt oogsten is crosne misschien ook wel wat :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:27

black_kelpie schreef:
Ik heb asperges staan, is echt één van de leukste dingen in mijn tuin :j

Zorg ervoor dat de grond heel goed draineert en ze niet nat komen te staan, daar kunnen ze niet tegen. Verder zijn ze bijna onderhoudsvrij, beetje bijmesten na de oogst maar verder niet.

We eten ons hier een breuk aan die dingen in het voorjaar :Y)

[ Afbeelding ]

Als je dingen zoekt die zichzelf onderhouden en waar je eeuwig van kunt oogsten is crosne misschien ook wel wat :j

Wat een goed idee! Ik kende dat helemaal niet. Hoe kom ik daaraan en wat kan ik er allemaal mee?

pmarena schreef:
Ja geen idee, wat moet je er doen om die happy te houden....?

Groene asperges vind ik niet veel aan, maar witte...mjam!

Oh ik vind juist de groene heerlijk. Ik vind witte niet zoveel aan, en bovendien vragen die arbeid, dus niks voor mij

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:31

@Black_Kelpie, kun je planten combineren met groene asperges of niet? Ik heb een kleine moestuin dus dan voelt het snel zonde zoveel ruimte "kaal" te laten voor asperges. Kun je bijvoorbeeld pluksla of spinazie op/tussen de asperges planten?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:32

Roihi schreef:
Die bol courgette is zo leuk.
Zijn die beginners vriendelijk?

Zoals Cerosa al zegt: (bol)courgette is heel gemakkelijk. Die van mij probeert in elk geval niet uit de tuin te ontsnappen :+ :Y) .
Maar eeeuh, de plant gaat niet in jouw schattige ini-mini-kasje passen... :D

Ik heb mij met de bolcourgette een beetje laten inspireren door black_kelpie: (ook) dingen verbouwen die niet in de winkel liggen. Naast de bolcourgette heb ik nog gele bietjes (ipv rood) en een (hopelijk) witte aubergine plant staan*. Maar daar ben ik eigenlijk te laat mee begonnen.
En lekker lui heb ik (3) struiktomaten. Die blijven, zoals de naam als zegt, laag. Zoals een struik, 60-80 cm. En je hoeft ze niet te dieven. Super makkelijk en goed te verbouwen in een grote pot.

*Ik dacht dat ik een zakje met zaad voor witte aubergines had gekocht, maar bij thuiskomst bleek het gemengd paars en wit te zijn. Dus nu afwachten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:45

DemDeempel schreef:
@Black_Kelpie, kun je planten combineren met groene asperges of niet? Ik heb een kleine moestuin dus dan voelt het snel zonde zoveel ruimte "kaal" te laten voor asperges. Kun je bijvoorbeeld pluksla of spinazie op/tussen de asperges planten?

Ik heb bij anderen gezien dat ze hem combineren met kruisbes. In het voorjaar heeft de kruisbes nog geen blad en krijgt de asperge volop zon, en als de oogst van de kruisbes geweest is, zorgen de pluimen van de asperge voor minder onkruid

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:06

Dorine92 schreef:
Wat een goed idee! Ik kende dat helemaal niet. Hoe kom ik daaraan en wat kan ik er allemaal mee?

Ik heb het zelf ook dit jaar voor het eerst, online besteld :j

Google vertelt me dit, maar ik moet het dus ook nog gaan zien :D

Afbeelding

Ik heb ze in mei in een growbag van 130 liter gezet en die staat nu goed vol, dat spul groeit als een tierelier.

Afbeelding

Asperge zou ik zelf niet snel iets onder zetten. Ik heb 2 rijtjes van 5 klauwen en dat ziet er zo uit als het doorschiet :Y)

Afbeelding

Asperge raakt ook nog wel makkelijk overbemest, in dat opzicht ben je ook gelimiteerd in wat je ermee kunt combineren.

De crosne staat overigens pal achter de asperge, krijgt daardoor niet veel zon maar dat maakt 'm niks uit.