Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:23

Dan is meestal het antwoord: minder slapen. Meestal hoe langer je slaapt, hoe miner de kwaliteit van je slaap is. Gaat niet altijd op, sommige mensen hebben gewoon meer slaap nodig, maar je kan het vrij makkelijk uitproberen door een tijdlang consequent max 8 uur (of zelfs maar 7 uur) slaap te nemen. En vooral ook 's weekends en doordeweeks hetzelfde ritme aan te houden.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:42

Kwaliteit van slaap is belangrijk. Als je steeds wakker wordt gemaakt of licht slaapt omdat er iets kan gebeuren...
Wordt je 's ochtends wel energiek/ uitgerust wakker?

Duur slaap verschilt inderdaad ook per persoon.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:47

Er wordt steeds meer bekend over het lichaam en de gezondheid van vrouwen en het blijkt dat de norm van 8 uur slaap is vastgesteld bij het bestuderen van mannen. Vrouwen blijken meer slaap nodig te hebben. Natuurlijk is het ook persoonlijk en is niet alles generaliseerbaar, dus uitproberen is inderdaad een goede tip. Maar ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat 8 uur de (biologische) standaard is. Voor niemand, maar al helemaal niet voor vrouwen, naar wie véél minder onderzoek is gedaan dan naar mannen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 10:56

Ik heb dus ook steeds zo'n slechte slaap gehad, maar het is de laatste tijd beter.
Voor de mensen die de body battery kennen van Garmin had ik dus vrolijk een hele nacht oranje en dus geen goede nacht.

Ik heb voor mijn migraine een piercing laten zetten. Helaas werkt hij daar niet voor.
Maar hij zou wel de nervus vagus wat tot rust brengen en sindsdien heb ik wel blauw in de nacht en slaap ik volgens die meter beter. Wat ik ook zelf zo ervaar.

Eerst kwam ik nooit boven de 25 uit, nu nog regelmatig 25, maar ook wel eens 35. En ja dat verschil voel ik.
Zo had ik nooit blauw op de dag, ook niet met een boekje lezen of een dutje doen.
Nu heb ik wel af en toe blauw overdag, niet dat ik dan oplaad, maar ben even stabiel.
Naar bed ga ik nog wel altijd met 5.

Maar zoals mijn vriend gewoon naar 100 in de nacht, overdag bijladen met een rustmoment, nee dat ken ik ook niet.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:08

Wat zijn die cijfers? 25, 35? Energielevels of zo?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:40

De insteek is hoe ver je lichaamsbatterij is opgeladen. 'Normaal' sta je op met een batterij tussen de 80 en de 100, en aan het eind van de dag 'hoor' je ruim boven de 5 (minimum) naar bed te gaan. Hoewel ik vrijwel iedere dag mijn batterij leegmaakte, merkte ik wel een enorm verschil of ik al tussen de middag op 5 zat, en de dagen dat ik goed geslapen had én niet te zwaar belast werd, waardoor ik pas na het avondeten op 5 zat. En soms lukte het me op hele goede dagen om naar bed te gaan met een score 15, maar dat was zelden.

Slechte periodes startte ik een dag rustig met een score tussen de 20 en 35, terwijl in goede periodes 70-85 gebruikelijk waren. Ik ben zeer gemakkelijk mentaal overbelast, en draai daardoor een groot deel van de tijd eigenlijk boven mijn kunnen, en dat zie je in dit soort dingen terug.

Helaas is mijn activity tracker voor de tweede keer overleden en hoewel een nieuwe wel op mijn wensenlijstje staat, ben ik voor nu even zonder.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:45

Lalidan schreef:
Dan is meestal het antwoord: minder slapen. Meestal hoe langer je slaapt, hoe miner de kwaliteit van je slaap is. Gaat niet altijd op, sommige mensen hebben gewoon meer slaap nodig, maar je kan het vrij makkelijk uitproberen door een tijdlang consequent max 8 uur (of zelfs maar 7 uur) slaap te nemen. En vooral ook 's weekends en doordeweeks hetzelfde ritme aan te houden.

Dat helpt hier niet. Ik slaap nu door de week tussen de 6 en 8 uur en ben dan ook echt ontzettend brak. In het weekend zit ik tussen de 8 en 10 en dan gaat het wel een stuk beter. Ik zat vandaag op de 36 toen ik wakker werd, dat is wel het hoogste sinds ik de horloge heb gekocht vorige week _O- Stress lijkt de grootste factor te zijn, wat goed kan kloppen.

Diepe slaap zit altijd tussen de 6 en 15%, al jaren trouwens. Maar ja, dat is zou niet echt iets waar je veel actief aan kan werken :')

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:52

rien10 schreef:
Wat zijn die cijfers? 25, 35? Energielevels of zo?

Bij de garmin heet dat de body battery.
Dus hoe vol inderdaad je energielevel is.
100 is helemaal vol. 5 het laagste. Naar 0 gaat hij niet dan ben je dood denk ik :')

Dat laat hij zien in een grafiek.
Heb je oranje strepen vind hij dat je stress hebt. Blauw is rust.

Dit maakt het duidelijker denk ik

Afbeelding

Dit is mijn record :D

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 11:55

Ik heb zo'n MiBand 7 of 8 die ook slaap meet. Geen idee hoe goed die dat precies doet hoor, want lijkt me een lastige zaak en hij was maar 3 tientjes ofzo := Maar ik merk wel dat ik me overdag een stuk beter voel als hij aangeeft dat ik minimaal een uur diepe slaap en minimaal een uur REM slaap heb gehad.

En niet te vaak wakker ben geworden.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 12:32

Kookaburra schreef:
Wie o wie weet welk liedje ik bedoel?
De intro van onderstaand nummer (tot +/- 0.06) lijkt ontzettend op een ander lied. Maar zelf kom ik er niet op :=

[ Video ]

Hoewel niet hetzelfde, maar ik denk meteen aan Boulevard of Broken Dreams van Greenday

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:14

Dit allemaal lezend denk ik ook: ff al die trackers weggooien... Gewoon slapen en accepteren hoe je slaapt. Zolang je geen enorme problemen ten tevolge ervan hebt lost het zichzelf soms wel weer op. Anders ga je stressen over te weinig slaap zus en zo, of te weinig huppeldepup, en dat kan ook best wat stress geven...

Zie ook:
https://www.abc.net.au/news/2023-04-23/ ... /102040328

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:27

Sheran schreef:
Dit allemaal lezend denk ik ook: ff al die trackers weggooien... Gewoon slapen en accepteren hoe je slaapt. Zolang je geen enorme problemen ten tevolge ervan hebt lost het zichzelf soms wel weer op. Anders ga je stressen over te weinig slaap zus en zo, of te weinig huppeldepup, en dat kan ook best wat stress geven...

Zie ook:

Het was maar een vraag hoor, zo diep is het niet :') Ik heb ook jaren zonder dat ding om geslapen omdat ik er niet het nut van in zag maar nu met die body battery vind ik het wel handig. Waarom? Omdat ik daarmee eindelijk eens naar mijn lichaam durf te luisteren. Zonder "bewijs" overtuig ik mezelf namelijk gewoon dat ik me aanstel.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:30

Waarop wordt je Body Battery gebaseerd? Weet iemand dat?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:32

Independence schreef:

Volgens mij wordt dat voornamelijk gebaseerd op je hrv.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:38

Sheran schreef:

Zie ook:

Maar ik heb hem juist gekocht om te zien of mijn problemen ook meetbaar waren.
Daardoor zijn de problemen niet weg en niet gekomen :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 15:57

Gelukkig maar dan :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-24 16:08

JudithGigi schreef:
Independence schreef:

Volgens mij wordt dat voornamelijk gebaseerd op je hrv.

Dan gaat die bij mij op hol slaan met mijn ritme stoornissen :+
Telefoons en digitale horloges zeggen ook altijd dat het niet goed gaat :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:09

Volgens mij worden ook beweging en zuurstofgehalte meegenomen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 16:14

Ja beweging idd ook. Meen ook de ademhalingsfrequentie.
Zuurstof meting heb ik uitstaan, als ik die moet geloven ben ik dood of lig ik minstens aan de beademing.
Maar geloof ook niet dat hij die meeneemt.

Mijn vriend ziet echt heel goed wanneer hij minder fit aan het worden is en er een verkoudheidje de hoek om gaat komen, dan laad hij minder op.
Zo ook na alcohol of vet eten.

Maar je kan hem ook anders voor de gek houden.
Als ik maximale aan simutriptan neem en daar ook nog wat aleve bij vreet omdat ik moet en zal die dag iets doen. Dan is mijn BB ook hoog bij rust. Niet bij activiteit omdat mijn hartslag dan meteen sky high is.
Mijn hoofd staat dan uit...is zo verdoofd, dat ik blijkbaar geen stress ervaar volgens dat ding.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:38

Als je je gebruikersnaam wijzigd, wijzigt die dan in alle berichten en quotes van vroegah?

Ik wil stiekem meer anoniem worden vanwege meelezers, maar vind het ergens wel zonde dat als ik dat doe, ik m'n hele bokt leven kwijt ben zeg maar :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 18:58

in quotes niet. Daarom is ook in de meeste gevallen iemand snel terug te vinden

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 19:14

Quotes blijven staan. Dus je bent wel terug te vinden. Kost alleen wat meer moeite.

Independence

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:14

Mizora schreef:
Volgens mij worden ook beweging en zuurstofgehalte meegenomen.

Hoe kan een horloge je zuurstofgehalte dan meten?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-24 21:19

Door middel van (infrarood) lampjes. Hij meet de reflectie hiervan

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 14:10

Was is het kleinste koffiezetapparaat?

Ik drink zelf geen koffie (of thee), dus wil het apparaat ook niet standaard op m'n aanrecht hebben staan.
Nu heb ik niet heel veel opbergruimte, dus zoek ik een kleine die makkelijk weg te zetten is.

Ook nog even over na gedacht om geen koffiezetapparaat te nemen, maar dat wordt toch niet gewaardeerd door de mensen om mij heen.
Als ze alleen zouden kiezen uit dingen die ik zelf drink, kunnen ze alleen water krijgen...