Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:39

bigone schreef:
besita schreef:
In Belgie zijn al drie ziekenhuizen die geen bedden meer vrijhouden voor covidpatienten
Ik zeg : eindelijk !
Uz Gent deelde dit mee in het begin van de week ,Leuven volgde en nu ook maria middelares

Voor gevaccineerden of ongevaccineerden of worden ze op één hoop gegooid?

ziekenhuizen zijn verplicht 25% vrij te houden voor Coronaopnames daardoor dreigde de andere zorg te moeten worden uitgesteld ( of waren ze al mee bezig )
Gaan ze nu dus niet doen ( omdat ze het beu zijn dat patienten die ook zorg nodig hebben worden uitgesloten terwijl vooral ongevaccineerden die plaatsen innemen

Huertecilla

BigOne

Suzanne F. schreef:
Nog geen vierde golf in Zweden: is er groepsimmuniteit?
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... eit-vierde

Dit is ook wel een interessante. Zweden heeft nooit die hele strenge regels gehad toen wij die wel hadden. En nu geen 4e golf.

Mensen vergeten vaak dat de Zweden van nature al afstand houden en in de winter het zich vooral thuis gezellig maken. Uitgaan is duur en het is er behoorlijk vroeger donker. Wat vaccinatie weet ik niet waar ze op zitten, even een vriend vragen( arts in ziekenhuis).
En ze hebben naar verhouding al heel veel besmettingen en doden gehad. Met een veel kleinere bevolking toch bijna 16.000 doden. En 1.2 miljoen besmettingen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:40

Huertecilla schreef:
mysa schreef:
Wat ik eigenlijk interessanter vind in dat stuk, is deze link naar onderzoek: vaccinatie beschermt beter dan doormaken van de infectie.
Daar was toch ook steeds discussie over?

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/11/03/va ... e-a4064171

Cherry picken ;)

Ogen sluiten en alleen je eigen “ onderzoek” geloven .

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:41

portugal vaccinatiegraad 98 % en 7 keer minder besmettingen dan ons

Swah

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:43

Ja Portugal heeft echt een enorm hoge vaccinatiegraad. Gaat het daar goed qua besmettingen?
Wel natuurlijk nog veel meer buitenleven dan bijvoorbeeld in Nederland nu.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:44

besita schreef:

Hm ja maar komt dat echt door de vaccinaties vraag ik me af.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:45

besita schreef:

Hier in Andalucia ook boven 95%.

Besmettingen lopen wel op (toerisme) doch opnames zijn nul probleem.
Herhaal-vaccinaties voor kwestbaren al weken onderweg.

Van QR code gedoe nog níets gemerkt.

besita schreef:
[ ( omdat ze het beu zijn dat patienten die ook zorg nodig hebben worden uitgesloten terwijl vooral ongevaccineerden die plaatsen innemen

Het zou een ethisch vreemde zaak zijn als ´ze´ dit soort prioriteitsbeslissingen nemen ipv op basis van ernst en prognose.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:48

Suzanne F. schreef:
besita schreef:

Hm ja maar komt dat echt door de vaccinaties vraag ik me af.

Ik geloof daar dus wel in maar wel in combinatie met het mildere weer.

Bij veel besmettingen lopen ook gevaccineerden meer risico op besmetting.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:50

DuoPenotti schreef:
Maar in belgie hebben je ook grote wijken met allochtonen bij elkaar.
Volgens mij daar meer dan in andere landen.
Krijg je dan niet hetzelfde effect dan hier urk? Omdat er bekend is dat allochtone mensen minder prikken?
Dus dat ze daar het cijfer dan laten exploderen?
Geen idee of dat zo is hoor, maar zou zoiets ermee te maken hebben?

Klopt, maar Limburg en West-Vlaanderen liggen ook in Vlaanderen waar de vaccinatiegraad dus heel hoog is. En daar lopen de besmettingen toch ook al een tijdje flink op.

De opnames op de IC zijn nu even hoog als in juni. Toen bleek dat geen probleem en was het zelfs geen krantenartikel waard.... en het was nochtans net voor de vakantieperiode waar een groot deel van het personeel dus afwezig zou zijn.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:52

besita schreef:
In Belgie zijn al drie ziekenhuizen die geen bedden meer vrijhouden voor covidpatienten
Ik zeg : eindelijk !
Uz Gent deelde dit mee in het begin van de week ,Leuven volgde en nu ook maria middelares

Ha ja, een UZ kan zich dat permitteren natuurlijk... :$ :$ Maar of ze het werkelijk gaan doen of dit enkel een ' subtiel dreigement ' is....
Of Middelares dit echt gaat doorvoeren en handhaven zou ik heeeeel erg aan durven twijfelen :P

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:55

bigone schreef:
En ze hebben naar verhouding al heel veel besmettingen en doden gehad. Met een veel kleinere bevolking toch bijna 16.000 doden. En 1.2 miljoen besmettingen.

Die besmetten hebben ook weerstand. Je kan van mening verschillen of dat meer/minder is maar weerstand hebben ze en dat heeft net als de hoogte van het % gevaccineerden invloed op verdere ontwikkeling.
In Zwitserland telt het voor een jaar in de QR code.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 10:59

lenaa_tje schreef:
Dit is in België ook sinds het begin al. Heb een kennis die ik ken via een uitwisseling en zij woont en werkt dus in België in het onderwijs maar zij kent echt veel mensen die Corona hebben gehad. Privé en in het werkveld schrijnende verhalen.
Dit heb ik dus helemaal niet. Privé gezien vallen het aantal mensen wat ik ken die Corona hebben gehad op 1 hand te tellen.
Op m’n werk is het meer (maar dat bestaat ook uit veel meer mensen ) maar ook daar staat de teller ook zo rond de 20 besmettingen. Dat is onder leerlingen en collega’s.
En dan werk ik op een plek wat voor deze provincie best een brandhaard was.

Wel ja, hier dus hetzelfde zoals bij jou met dat verschil dat ik wel in België woon :D
Privé ken ik een familie oudjes hier in de straat die het gehad hebben waar enkel de moeder van 93 even naar het ziekenhuis moest.

Op werk in het voorjaar een superspreader op het bureau. Zijn 5 van de 40 mensen ziek geworden, waarvan ééntje ( de jongste dan nog wel, 23 jaar) 3 dagen in het ziekenhuis gelegen heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:00

Dat klopt HC. Maar gezien het aantal doden op een bevolking van 10 miljoen hebben ze wel behoorlijk steken laten vallen in hun eerdere aanpak.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:12

Pandora2 schreef:
lenaa_tje schreef:
Dit is in België ook sinds het begin al. Heb een kennis die ik ken via een uitwisseling en zij woont en werkt dus in België in het onderwijs maar zij kent echt veel mensen die Corona hebben gehad. Privé en in het werkveld schrijnende verhalen.
Dit heb ik dus helemaal niet. Privé gezien vallen het aantal mensen wat ik ken die Corona hebben gehad op 1 hand te tellen.
Op m’n werk is het meer (maar dat bestaat ook uit veel meer mensen ) maar ook daar staat de teller ook zo rond de 20 besmettingen. Dat is onder leerlingen en collega’s.
En dan werk ik op een plek wat voor deze provincie best een brandhaard was.

Wel ja, hier dus hetzelfde zoals bij jou met dat verschil dat ik wel in België woon :D
Privé ken ik een familie oudjes hier in de straat die het gehad hebben waar enkel de moeder van 93 even naar het ziekenhuis moest.

Op werk in het voorjaar een superspreader op het bureau. Zijn 5 van de 40 mensen ziek geworden, waarvan ééntje ( de jongste dan nog wel, 23 jaar) 3 dagen in het ziekenhuis gelegen heeft.

Heftig hoor! Het verschilt ook gewoon per persoon. Ziekenhuis ‘ken’ ik alleen de vader van een collega. Bij hun lijkt het wel echt een genen dingetje. Haar oom en tante hebben het ook beide heftig gehad. Wel allen los van elkaar besmet. Maar wel heel zwaar getroffen dus. Hij is er ondanks een IC opname van 10 dagen wel goed vanaf gekomen. Ondertussen werkt hij gewoon weer als vrachtwagenchauffeur.
Maar misschien is dit per land/gebied ook wel zo. Waarom het zo veel verschilt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:19

bigone schreef:
Dat klopt HC. Maar gezien het aantal doden op een bevolking van 10 miljoen hebben ze wel behoorlijk steken laten vallen in hun eerdere aanpak.

Tja, wat dan te zeggen van België ? In januari 2021 stond de dodenteller covid hier al op meer dan 20.000. Dat is bijna een jaar geleden :+
Bevolkingsaantal hier is 11 miljoen, dus niet zo heel verschillend.

Ik blijf mij dus afvragen wat er hier misgaat :7

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:25

Swah schreef:
Ja Portugal heeft echt een enorm hoge vaccinatiegraad. Gaat het daar goed qua besmettingen?
Wel natuurlijk nog veel meer buitenleven dan bijvoorbeeld in Nederland nu.

Ja maar ze hadden verleden jaar wel heel veel besmettingen en overvolle ziekenhuizen en dat was ook in lente en zomer
Vandaar dat ik het me afvraag

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:41

Pandora2 schreef:
bigone schreef:

Tja, wat dan te zeggen van België ? In januari 2021 stond de dodenteller covid hier al op meer dan 20.000. Dat is bijna een jaar geleden :+
Bevolkingsaantal hier is 11 miljoen, dus niet zo heel verschillend.

Ik blijf mij dus afvragen wat er hier misgaat :7

In België hebben ze van begin af aan alle doden meegeteld. In Nederland kijken ze naar de oversterfte en dan zitten we op 30.000.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:55

Heeft er iemand een idee of er onder de mensen die besmet zijn met covid onderzoek word gedaan naar de genen?
Zoja bron

Ben namelijk benieuwd of er wellicht overeenkomsten zijn tussen die mensen want niet iedereen word immers dodelijk ziek van covid

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 11:59

Daks schreef:
Heeft er iemand een idee of er onder de mensen die besmet zijn met covid onderzoek word gedaan naar de genen?
Zoja bron

Ben namelijk benieuwd of er wellicht overeenkomsten zijn tussen die mensen want niet iedereen word immers dodelijk ziek van covid

Ik weet van mijn collega dat haar vader en zijn broers/zussen. Inderdaad aan een onderzoek mee doen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 12:21

Er is wel net een gen gevonden dat bij Aziatische mensen heel veel voor komt. Dit zou ook een gedeeltelijke verklaring voor de vele slachtoffers onder deze bevolkingsgroep kunnen zijn wereldwijd. Mensen met dat gen hebben twee keer zoveel kans om te overlijden aan Corona .

Daks

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 12:23

Heb je een link?
Lijkt mij een interessante studie

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 12:24

bigone schreef:
In België hebben ze van begin af aan alle doden meegeteld. In Nederland kijken ze naar de oversterfte en dan zitten we op 30.000.

Ja, dat weet ik. Een coronadode brengt meer op dan een ' gewone ' dode in een ziekenhuis bij ons. Vandaar dus die bijzondere telling.

Ik bedoel enkel maar dat je dus eigenlijk geen landen kan vergelijken. Ook Zweden niet want misschien tellen ze daar ook wel op onze manier.
Zelfde wat betreft besmettingen.
In heel Europa is er eigenlijk nooit 1 standaard geweest. Ieder voor zich en god voor allen. Ofzoiets :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 12:26

bigone schreef:
Er is wel net een gen gevonden dat bij Aziatische mensen heel veel voor komt. Dit zou ook een gedeeltelijke verklaring voor de vele slachtoffers onder deze bevolkingsgroep kunnen zijn wereldwijd. Mensen met dat gen hebben twee keer zoveel kans om te overlijden aan Corona .

Ja en mensen met een niet-westerse achtergrond ook dacht ik?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 12:27

En dan nog, de officiële cijfers geven bijna 5 miljoen doden aan, kijk je naar oversterfte wereldwijd zit je aan de 19 miljoen.