Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:52

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/235383 ... deren.html
Ik vind het nogal wat 10% van de besmettingen vindt op de scholen plaats.

Protocol basisonderwijs is iets aangescherpt. Leerkrachten moeten nu na lesgevenden taken gelijk naar huis.
Is in ieder geval al iets. Gelukkig geen vergaderingen meer in de school in lokalen waar de hele dag al kinderen hebben gezeten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:54

En dan lees je dit, sorry maar mag ik dit verschrikkelijk asociaal vinden? Dan maar een avondklok kan de politie hier volop ingrijpen, allemaal een nacht de cel in en 1000 euro boete.

https://nos.nl/l/2353836

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:55

Het is bij ons niet beter hoor.
Wel zwemles verbieden waar een super goed concept omgezet was maar ondertussen vind er een 50 jarig jubeleum van een winkelcentrum plaats....bomvol afgeladen met mensen.
Ook Duitsland zwicht voor inkomen: Je buurland word rood dus maak je snel een verordening dat ze nog wel mogen komen winkelen of naar Europapark.

Ik vind het met zulke kromme regels niet zo raar dat andere mensen die hun zaak falliet moeten laten verklaren woest zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:55

Laten ze eerst maar eens een paar ballen krijgen en de feestjes beboeten.
In maart hebben ze ook alles van de een op de andere dag dicht gegooid, toen gingen de besmettingen en de opnames omlaag.
Dus dan zouden ze dat nu ook kunnen doen.
Ik wil ook geen lockdown maar ik wil wel graag dat de ziekenhuisopnames weer omlaag gaan en de besmettingen ook.

Suzanne F.

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:57

Snap ik maar ik denk dat het momentum gewoon voorbij is. In maart waren we geschrokken en angstig. Nu zijn heel veel mensen en met name jeugd dat niet meer. Die gaan het gewoon niet pikken. Die denken: oké boomer maar nu wij.

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:58

Overigens vraag ik me af wat minder economische schade toebrengt... de hele boel op slot voor een aantal weken of de kosten in de zorg die nu oplopen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:59

bigone schreef:
En dan lees je dit, sorry maar mag ik dit verschrikkelijk asociaal vinden? Dan maar een avondklok kan de politie hier volop ingrijpen, allemaal een nacht de cel in en 1000 euro boete.

https://nos.nl/l/2353836

Dit is gewoon asociaal.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:59

Ineke2 schreef:
Stop nou eens met dat enorme paniek zaaien. Dat is zinloos, je staat niet aan het roer van de regering, je weet niet half wat daar besproken word en een lockdown is géén wondermiddel. Anders was dat er al lang geweest.

We zijn een democratie, dus alleen al daarom is het wel belangrijk dat we ons uit kunnen spreken over slecht bestuur. En we doen het slecht: er worden ontzettend veel mensen ziek. Dat is geen paniek zaaien, dat is het erkennen van de situatie die er nu is.

(En ik geloof dat mijn reacties echt wel duidelijk genoeg maken dat ik juist GEEN autoritair ingrijpen wil als andere middelen niet eerst geprobeerd worden, maar er wordt eigenlijk niets geprobeerd, en dat wat er gedaan is is niet genoeg. Daar moeten we dus iets mee.)

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:00

Ik denk dat we ook niet moeten inschatten waar onze politie mee te maken heeft op dit moment. Veel agressie hoor op straat. Ik zou niet in hun schoenen willen staan en reken maar dat het alleen maar erger wordt als ze alles nog verder dicht gooien. Denk ook dat ze daar rekening mee houden. Als je niet genoeg kunt handhaven, breng je degene die er wel lopen echt in gevaar.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:01

Ik begrijp niet waarom het zo'n probleem is de scholen 2 weken dicht te doen, met de kerst zijn ze toch ook 2 weken dicht? Laat ze met de kerst 1 week dicht gaan en de voorjaarsvakantie overslaan, heb je het zo weer ingehaald.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:01

Suzanne F. schreef:
Maar toch zitten we nog lang niet aan die enorme cijfers van april. Toen lagen er 4500 Corona patiënten in de ziekenhuizen en 1400 op de IC. Nu zitten we nog niet op de helft.

toen was alle overige zorg afgeschaald en was het alle hens aan dek. En daarnaast is het ziekteverzuim in de zorg fors omhoog geschoten sindsdien en merk je dat de rek bij het personeel er uit is. Niet alleen doordat het zo lang duurt, maar ook omdat het op handen dragen van “de helden van de zorg” is omgeslagen naar veel frustratie bij familieleden en ook zorg daar flink onder te lijden heeft.

Daarnaast, vergis je ook niet in exponentiele groei. We verdubbelen (verdubbelden?) per week geloof ik in aantal besmettingen?
Als we op deze manier doorgaan zitten we binnen 4 weken weer richting code zwart. En maatregelen hebben 2 weken nodig om resultaat te laten zien.
Mooi artikel over exponentiele groei:
https://www.lc.nl/friesland/Waarom-we-z ... -exponentiële-groei-26067091.html?harvest_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F
Laatst bijgewerkt door secricible op 25-10-20 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:05

nynke55 schreef:
Ik begrijp niet waarom het zo'n probleem is de scholen 2 weken dicht te doen, met de kerst zijn ze toch ook 2 weken dicht? Laat ze met de kerst 1 week dicht gaan en de voorjaarsvakantie overslaan, heb je het zo weer ingehaald.

Van mij mag het. Bij ons op school gaat het nog goed wonder boven wonder maar het is gewoon heel krom , wel met 13 man in een lokaal maar thuis mag je maar 3 man ontvangen.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:10

Zebrastreep schreef:
nynke55 schreef:

Van mij mag het. Bij ons op school gaat het nog goed wonder boven wonder maar het is gewoon heel krom , wel met 13 man in een lokaal maar thuis mag je maar 3 man ontvangen.

Ik begrijp dat ook niet inderdaad, net als dat er op het HBO wordt gezegd van 'we kunnen je niet verplichten te komen, maar...' Laat ik nou net les hebben waar je afhankelijk bent van je groep (waarvan er sws mensen zijn die niet online zouden willen doen) en je dus lastig als enigste thuis les kan volgen. Dus ik mag dimsdag weer lekker naar school voor een les van 1,5 uur die als school dat zou opleggen prima online zou kunnen. Over onnodige verplaatsingen gesproken..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:17

Shadow0 schreef:
We zijn een democratie, dus alleen al daarom is het wel belangrijk dat we ons uit kunnen spreken over slecht bestuur. En we doen het slecht: er worden ontzettend veel mensen ziek. Dat is geen paniek zaaien, dat is het erkennen van de situatie die er nu is.

(En ik geloof dat mijn reacties echt wel duidelijk genoeg maken dat ik juist GEEN autoritair ingrijpen wil als andere middelen niet eerst geprobeerd worden, maar er wordt eigenlijk niets geprobeerd, en dat wat er gedaan is is niet genoeg. Daar moeten we dus iets mee.)

Nee we moeten helemaal niets, behalve ophouden met doen alsof je het beter weet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:17

Zebrastreep schreef:
nynke55 schreef:

Nou ik weet hoe het bij jou is hoor, maar een collegezaal is dan ook wel 4x mijn woonkamer. Gaan normaal gesproken meer dan 100man in de grote en in de kleine een stuk of 30. Dus 13 in een lokaal lijkt me echt geen probleem.

Ik zou het overigens echt verschrikkelijk vinden als mijn opleiding dichtgaat. Heb die lessen echt nodig en je betaalt ook onwijs veel voor een masteropleiding, dus hoop dat het wel ingehaald kan worden later. Het niveau van onderwijs gaat echt omlaag met alleen online les, ik merk het nu al bij de stagiaires die in september begonnen zijn en het afgelopen half jaar alleen online les gehad hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:20

Op zich heb ik niet specifiek iets tegen maatregelen met scholen maar dan moet het voor werkgevers heel duidelijk zijn dat je werknemers uit overmacht niet allemaal beschikbaar zijn.
Voor de modale lonen is er vaak wel wat te schuiven maar ik ben anders bang dat een hoop laag/ongeschoolde werknemers die op oproep werken ook weer een gat valt die uitgerekend voor die groep niet op te vangen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:24

Ineke2 schreef:
Nee we moeten helemaal niets, behalve ophouden met doen alsof je het beter weet.

Dat moet ik gelukkig ook niet :)

(Maar ik ben wel benieuwd of je de situatie nu goed onder controle en goed aangepakt vindt?)

(Ik vind het trouwens ook vreemd dat het soms lijkt alsof mijn uitgangspunt dat ik minder mensen ziek wil laten worden en dood wil laten gaan een extreem uitgangspunt is. Dat is het toch niet? Dat is toch een prima streven en toch ook iets wat we mogen verwachten van ons land?)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:34

idinn schreef:
Kortom: week erop een extra persconferentie.. en dan wel een lockdown. Het zou helpen als ze zo'n illegaal feestje gewoon stilletje omsingelen. En dan iedereen een boete en een weekje zwerfafval prikken.

Dat dacht ik ook al. Wat is er moeilijk aan een viaduct waar ze langs 2 kanten met politiewagens de uitgangen kunnen blokkeren? Gewoon stuk voor stuk op de bon slingeren en idd eerst de boel laten opkuisen voor ze mogen gaan. Dit geeft zo'n verkeerd signaal af dat op grote feesten geen pakkans is en ze wel een groepje van 5 een prent geven. Hoe groter het feest, hoe kleiner de pakkans. Dit gaat nog wel even door zo als ze daar niets op verzinnen.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:46

Kan iemand mij uitleggen hoe al die jongeren wisten dat daar een feest was? Het is niet zo dat je dat online post toch?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:51

Iedereen inclusief de regering wil minder mensen ziek en dood. Dat is nu dus al het streven van het beleid wat nu gevoerd word.
Er is geen goed of slecht. Buiten Nederland word het anders aangepakt, maar ook daar zijn de resultaten niet zoals iedereen zou willen.

Áls dat wel zo was geweest, had iedereen onmiddellijk dat betreffende beleid ingevoerd om het virus te bestrijden. Was het maar zo’n feest.

Roepen dat het anders moet heeft weinig zin als je zelf niet eens weet hoe het dan wel moet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:52

friezenfan2 schreef:
Kan iemand mij uitleggen hoe al die jongeren wisten dat daar een feest was? Het is niet zo dat je dat online post toch?

Zelfs toen mobieltjes nog niet bestonden wist iedereen die het aan ging al dat er ergens een illegaal schuurfeest was....

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:56

friezenfan2 schreef:

Ik las op NOS dat je je vooraf moet aanmelden bij de organisatie. Enkele uren voor het feest krijg je dan een appje met een locatie. Op deze locatie verzamelen zich mensen die naar het feest gaan en vanuit daar gaan ze in groepen naar het feest toe. De daadwerkelijke locatie van het feest wordt dus niet van tevoren gedeeld.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:56

Maar als je het dan net aan iemand door vertelt die wel de politie belt?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:57

veerledec schreef:
veerledec schreef:
Corona is natuurlijk nog een nieuw virus, waar ons immuunsysteem nog niet mee bekend is.

Mijn vader is vanochtend getest, een week en een dag na de eerste klachten en een week na de eerste keer bellen voor een test. En de uitslag zou 2-3 dagen duren werd er gezegd. Dus mocht iemand zich nog afvragen waarom Zeeland het nog zo goed doet; het testen is hier nog niet op orde.

En hij is positief getest. Inmiddels anderhalve week ziek, iedere ochtend (hoge) koorts, die dan weer afneemt. Tussendoor ook al twee keer een dag gehad dat er geen koorts was, verder niet ziek. Hij heeft alweer met de tractor lopen maaien op zo'n dag bijvoorbeeld.

Sterkte met je vader. Hopelijk knapt hij snel op.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 22:57

Dan komen die even een bezoekje brengen.
Zo ging dat “ vroegah” ook met illegale feestjes.