Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:03

@marlinde
Maar daar zeg je het heel wat anders dan in je eerdere berichten.

Ik ga me echt niet laten testen als ik verkouden ben.
wel blijf ik dan bij andere mensen weg.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:04

Van Europapark hoor ik vooral dat er niet goed afstand gehouden wordt. De achtbanen mogen gewoon vol.

Is er al iemand naar de Efteling geweest?
Wat op mij niet fijn werkt in de reclame zijn de eenrichtingswegen zodat je niet willekeurig door het park kan, maar misschien valt dat mee?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:06

purny schreef:
Undefined schreef:
Is het de bedoeling dat je je meteen laat testen met een verkoudheid?

Met verkoudheidsklachten word geadviseerd om je te laten testen toch

Met ernstige verkoudsheidsklachten toch? En met koorts erbij dacht ik.

Ik ga me deze winter iig zeker niet bij elke verkoudheid laten testen :n
Maar neem natuurlijk wel voorzorgsmaatregelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:10

Ik ga me ook niet bij elke verkoudheid of benauwdheid laten testen. Maar als ik het bijvoorbeeld benauwd blijf hebben of ik ben heel erg verkouden dan laat ik me testen.
Maar het laat wel de laksheid van mensen zien die het misschien onder de leden hebben maar er niks mee doen

_Penotti

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:12

Maar hoezo doen ze er niets mee?
Als ze dan thuis blijven maakt het toch niet uit of ze wel of niet testen?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:12

MarlindeRooz schreef:
Leuk hoe jullie dingen lezen die ik niet zeg. Ik zeg dat mensen in de risicogroep niet drukte op moeten zoeken. Want wanneer het weer oplaait en deze mensen lekker met z’n allen weer op de IC belanden mogen alle andere mensen zichzelf weer voor die ouderen en zwakkeren opsluiten. Kan dus echt niet begrijpen dat je moedwillig drukte opzoekt met een slechte gezondheid.

Want met nog een golf gaan er nog meer bedrijven kapot. Nog meer mensen werkeloos. Nog meer mensen met mentale problematiek die maandenlang onbehandeld blijven. Nog een klap voor de economie.

En hier blijf ik als nog bij mijn standpunt. Je kiest niet voor een zwakkere gezondheid. Veelal werken die mensen ook gewoon keihard en dragen ook bij aan de samenleving maar daar naast moet je, je in je huis opsluiten.
Wat een onzin.

Natuurlijk vind ik het ook niet handig als mensen die moedwillig met een zwakkere gezondheid van alles opzoeken maar een keer een pretpark?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:16

purny schreef:
Ik ga me ook niet bij elke verkoudheid of benauwdheid laten testen. Maar als ik het bijvoorbeeld benauwd blijf hebben of ik ben heel erg verkouden dan laat ik me testen.
Maar het laat wel de laksheid van mensen zien die het misschien onder de leden hebben maar er niks mee doen

Hier momenteel ook benauwd en hoesten maar gister gewerkt in een ruimte die mijn astma laat opspelen. Had ik vorige week ook en ben ik dan na 2 dagen wel weer vanaf. Echt niet dat ik mij dan nu laat testen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:17

Ik kies ook niet voor dit virus en mezelf dagenlang opsluiten in een klein huis zonder tuin en balkon. Bedrijven kiezen ook niet om failliet te gaan. Ondernemers die letterlijk geen cent meer op de rekening hebben. Ondernemers die kostbare apparatuur moeten verkopen om hun gezin eten te geven. Ik spreek ze genoeg. Niemand kiest hier voor.

Gezonde mensen bleven maanden binnen voor de zwakkeren, ouderen en de zorg. Niet voor zichzelf hoor.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:21

MarlindeRooz schreef:
Ik kies ook niet voor dit virus en mezelf dagenlang opsluiten in een klein huis zonder tuin en balkon. Bedrijven kiezen ook niet om failliet te gaan. Ondernemers die letterlijk geen cent meer op de rekening hebben. Ondernemers die kostbare apparatuur moeten verkopen om hun gezin eten te geven. Ik spreek ze genoeg. Niemand kiest hier voor.

Gezonde mensen bleven maanden binnen voor de zwakkeren, ouderen en de zorg. Niet voor zichzelf hoor.

Net als dat iemand met een zwakkere gezondheid niet kiest voor die zwakkere gezondheid.

En net zo goed keihard werkt en bijdraait aan de samenleving maar die gene moet blijven inleveren maar wel blijven bijdragen?
Juist in deze tijd dat het dus relatief veilig is moeten ook deze mensen naar buiten kunnen en dingen mogen ondernemen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:22

_Penotti schreef:

Maar ze heeft wel een partner die werkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:22

Natuurlijk kan en mag dat. Maar vind op dinsdagmiddag op een terras zitten nog wel even wat anders dan moedwillig in het buitenland een pretpark bezoeken. Of naar de markt gaan oid, tenminste die is hier in Zwolle zo druk dat ik al maanden niet ga.

Maar ik heb sowieso een hekel aan drukte dus snap normaal al niet waarom je dat op zou zoeken. :+

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:27

Ff de goed nieuws show: mijn zwager heeft gisteren 15 meter los gelopen en mag vandaag (overdag) naar huis. Vanavond weer naar het revalidatiecentrum terug. Thuis slapen en douchen kan nog niet.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:28

purny schreef:
_Penotti schreef:

Maar ze heeft wel een partner die werkt

En als hij geen klachten heeft hoe groot is dan de kans dat hij mensen besmet?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:29

rien10 schreef:
Ff de goed nieuws show: mijn zwager heeft gisteren 15 meter los gelopen en mag vandaag (overdag) naar huis. Vanavond weer naar het revalidatiecentrum terug. Thuis slapen en douchen kan nog niet.

Dat is super!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:30

MarlindeRooz schreef:
Natuurlijk kan en mag dat. Maar vind op dinsdagmiddag op een terras zitten nog wel even wat anders dan moedwillig in het buitenland een pretpark bezoeken. Of naar de markt gaan oid, tenminste die is hier in Zwolle zo druk dat ik al maanden niet ga.

Maar ik heb sowieso een hekel aan drukte dus snap normaal al niet waarom je dat op zou zoeken. :+

Als dat jou ‘vakantie uitje ‘ is lijkt mij daar nog niks mis mee. Als jij verder niks onderneemt maar wel een pretpark bezoekt. Maar jij zegt zelf al, dat jij zelf, als gezond persoon het niet doet. Dat maakt voor jou inleven in iemand die wel drukkere dingen onderneemt misschien al wel lastiger.
Hier is de markt rustiger en ruimer dan in de supermarkt (op vrijdag dan tenminste!) maar ook dat moet ieder voor zich zelf inschatten. Dat verwacht de overheid ook. Dat is niet aan ons.

Ja ik vervloekte de scootmobiel clan bij de kerk (op een drukke zaterdag middag ) ook... maar dat had ik waarschijnlijk zonder Corona ook gedaan.
Toch begrijp ik best dat zij ook graag weer een ijsje eten terwijl ze onder de mensen zijn. De kans dat zij in de winter weer tijden binnen zitten is gewoon groot. Terwijl ik dan nog gewoon een rondje dorp kan doen.
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 27-06-20 10:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:30

verootjoo schreef:

Nee, juist ook al bij lichte klachten die passen bij het virus is het de bedoeling dat je je laat testen. Het probleem is juist dat mensen met lichte klachten gewoon rond blijven lopen en zo het virus verspreiden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eer-testen

https://www.ad.nl/binnenland/ggd-s-te-v ... ~ae4e47f1/
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-06-20 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:31

purny schreef:
rien10 schreef:

Dat is super!

Wat fijn *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:35

MarlindeRooz schreef:
Leuk hoe jullie dingen lezen die ik niet zeg. Ik zeg dat mensen in de risicogroep niet drukte op moeten zoeken. Want wanneer het weer oplaait en deze mensen lekker met z’n allen weer op de IC belanden mogen alle andere mensen zichzelf weer voor die ouderen en zwakkeren opsluiten.

Maar dan leg je de verantwoordelijkheid eenzijdig bij de mensen die in een risicogroep vallen.

Wat bovendien niet terecht is, want een uitbraak van corona kan door iedereen gebeuren. Risicogroep maakt uit of je bij besmetting zwaar ziek of dood gaat (maar ook jongeren kunnen heftig ziek worden of doodgaan!) maar maakt niet uit voor het veroorzaken van een nieuwe besmettingsgolf.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:36

safina schreef:
verootjoo schreef:

Nee, juist ook al bij lichte klachten die passen bij het virus is het de bedoeling dat je je laat testen. Het probleem is juist dat mensen met lichte klachten gewoon rond blijven lopen en zo het virus verspreiden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... eer-testen

https://www.ad.nl/binnenland/ggd-s-te-v ... ~ae4e47f1/

Dat is alleen een probleem als je geen voorzorgsmaatregelen neemt.
Ik schrijf expliciet dat ik uiteraard wel voorzorgsmaatregelen neem.
Testen heeft alsnog een kans van 30% dat je valsnegatief test en dan loop je als nog door. Goede voorzorgsmaatregelen nemen is het veiligst.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:40

MarlindeRooz schreef:

Wat een rare redenering en nog onwaar ook
Je moest niet binnen blijven om de ouderen en zwakkeren te ontzien. Je moest afstand houden en bij klachten binnen blijven om de curve vlak te houden. Onze samenleving Is toch niet een stelsel van parallelle samenlevingen? Het is toch niet zo dat er een samenleving van jonge, sterke mensen is, met daarnaast een aparte samenleving van ouderen en weer een andere van de zwakke stakkers? In mijn samenleving lopen we allemaal door elkaar en kan jij als jongere ook zomaar op de IC komen en zo een plek innemen, zelfs als je er niet dood aan gaat. Kan jij als jongere zomaar je ouders van 50+ aansteken, of je grootouders, of je buurvrouw met een zwakke gezondheid. En dan heb ik het er nog niet eens over dat er zomaar iets in jouw genenpakket zit, waar jij nog niet van op de hoogte bent, maar waardoor jij wel bij een risicogroep blijkt te horen.

Kort samengevat, nee jij bent niet zielig als je rekening met anderen moet houden. En nee, je hebt geen speciale rechten omdat je jong en gezond bent.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:43

Precies. Het was niet “bescherm de ouderen”. Het was “flatten the curve”. Is pas 45 keer hier uitgelegd, als het niet meer is.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:46

_Penotti schreef:
@marlinde
Maar daar zeg je het heel wat anders dan in je eerdere berichten.

Ik ga me echt niet laten testen als ik verkouden ben.
wel blijf ik dan bij andere mensen weg.

dan kan ik me iedere week laten testen, ik hoest er ook nog es bij en heb het ook benauwd, al meer dan 30 jaar, dag in dag uit...... gelukkig ga ik met pensioen, dan hoef ik nooit meer onder de mensen te komen.

Ik was net bij de apotheek en daar zag ik nog wel wat verbeterpunten, er was een opstopping bij het handenontsmetapparaat, het apparaat waar je je code moet intikken die je per mail hebt gehad en door datzelfde gangetje van een meter breed moeten de mensen die hun medicijnen hebben gehaald ook de zaak verlaten. Je raakt elkaar gewoon aan. De apotheek heeft een megabrede voorpui, waarom geen aparte uitgangsdeur maken? Dit is niet iets tijdelijks, dit is blijvend.
Idem bij supermarkten, iedereen moet door dezelfde deur naar binnen en naar buiten. In Duitsland en Oostenrijk is dat bij veel supermarkten anders: aparte in- en uitgang.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:46

rien10 schreef:

Wat een fijn nieuws, steeds weer een beetje beter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:49

Als het gaat om maatschappelijke gezondheid (niet verspreiden) dan moeten dezelfde regels voor iedereen gelden. Als het gaat om individuele gezondheid dan moeten dezelfde rechten voor iedereen gelden.
Iemand met een zwakke gezondheid heeft gewoon het recht om een risico te nemen net zo goed dat een free-climber het recht heeft om niet levend van zijn uitstapje terug te komen.

Ik wordt inmiddels moe van de ‚hij gaat niet testen‘ politie. Eerst hadden we de ‚er zitten 4 mensen bij mijn buren in de tuin‘ politie en nu dat niet meer zo hot is gaat het vingerwijzen over op testen.

Niet iedereen leeft naar exact dezelfde standaard anders zouden er ook niet zo veel ongelukken gebeuren door veel te hard rijden.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 10:55

Undefined schreef:
Is het de bedoeling dat je je meteen laat testen met een verkoudheid?

Ja