Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 11:14

Moestuin schreef:
Is slachten geen optie? Dergelijke onrustzaaiers gaan er hier altijd snel uit. Sinds dit jaar hou ik mij aan: Geeft het mij langdurig stress dan moet het weg. Ik slacht nu dus sommige dieren sneller dan ik zou doen, of dieren die eigenlijk niet op de planning stonden. Maar het bespaart mij dan zo veel stress en geld (geen kapotte zakken voer bv of geen dieren die zwaar worden aangevallen een soortgenoot etc)

Ik herken het probleem. Onze slaapkamers liepen op naar 40 graden en warmer. 1 zomer hier gewoond en het jaar daarop airco boven laten plaatsen. Nu zomer 3 en ik vind het nog altijd de beste investering ooit. Zeker nu ik totaal niet mobiel ben lig ik lekker in bed bij de airco.

Wij eten vanavond koeientong. Echt mijn lievelingseten *\o/*

Ik heb inderdaad dezelfde policy, stress=weg.

Hier ook één kip waar de kuikens bang voor blijken te zijn, waardoor ze dus niet meer in het nachthok durven en iedereen buiten gaat slapen... Niet handig, we hebben namelijk juist een chicken guard deurtje gemaakt zodat ze veilig kunnen slapen :+

En elke avond kippen vangen is nu ook niet zo leuk.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:13

Moestuin schreef:
Te laat of te vroeg bestaat niet :) Scheren gebeurt vaak in mei/juni als de schapen een paar dagen hebben gezweet. Dat scheert makkelijker. Maar meerdere grote kwekers scheren vlak voor het lammeren, ongeacht seizoen. Wij hebben ook al eens in maart moeten scheren enkele jaren terug ivm luis. Maar nu kan ook nog prima. Het is bij ons ook een hele maand best kou geweest met meerdere nachten onder de 10 graden, regenval dat het hier weer overstroomde en truienweer overdag. Dus, voor onze specifieke situatie, scheer ik liever de laatste schapen nu dan vorige maand als het zo koud was :)

Ah oke, weer wat geleerd! Ik dacht altijd dat je moet scheren voordat het echt warm wordt. Ergens eind mei/begin juni. Ik vond altijd alle schapen die met een dikke jas aan liepen als het warm was zielig :+ Maar als het bij jullie nog zo fris was, begrijp ik dat je nog even hebt gewacht.

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:30

De meningen zijn verdeeld. De ene zegt dat de vacht net zo goed isoleert tegen de hitte als de kou, de andere vindt dat onzin. Ik moet zeggen dat de niet geschoren schapen de laatste dag toch als eerste beschutting zochten binnen. Wij halen het er dus ook gewoon af als het echt warm wordt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 15:37

Mijn ouessant hameltje heeft meer wol dan de rest (ras + minder kort kunnen knippen) en heeft meer last van hitte dan mijn 3 ook donkere wol ooien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 20:13

Moestuin schreef:
Is slachten geen optie.

Dit dus zo'n kip zou bij mij al lang tegen het mes gelopen zijn. :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 07:30

Oh en dacht eerst met de kuikens meer hanen dan hennen te hebben. Voor nu lijkt het zelfs 8 hennen. :')

En dan krijg je natuurlijk via marktplaats de vraag of er haan kuiken te koop heb. :')

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 08:44

Prairy, dat schiet inderdaad ook niet op. Ik ben met zo'n deurtje zelf altijd bang dat vossen enz de tijden gaan leren kennen en dan in de ochtend gewoon buiten het deurtje wachten tot het open gaat O:)

Prairy, dat is nog eens een leuke meevaller :D

Ik twijfel bij mijn kuikens ook nog erg. Ik dacht eerst 6 hanen en 4 hennen maar ik begin toch het tegenovergestelde te denken meer en meer. Alleen 1 kuiken, waar ik enorm van hoop dat het een hen is twijfel ik erg aan.
Verder zijn er 2 of 3 heel duidelijk haan en een aantal duidelijk een hen maar ook een paar twijfelgevallen. Kwamen de zadelveren enz maar door dan kon ik het tenminste echt goed zien.
Dit was dat kuiken 2 weken geleden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De kam is niet groot, maar wel al duidelijk meer door aan het kleuren dan bij andere.
Het is een kruising marans met een olijflegger (marans x cream legbar, vandaar ook de toef).

Ik dacht dat hier alle eksters en ratten alle eieren op aten, verdacht zelfs al 1 hen van het opeten van de eieren. Maar nu ben ik wat meer gaan voeren, niet dat ze mager zijn ofzo, en van het weekend had ik ineens beide dagen 5 eieren weer :D Zaterdag wel 2 kapot maar oke, ik had ineens weer eieren terwijl ik al weken blij moet zijn als ik er 2 had in de hele week.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:09

Helaas er zijn kippen die eieren eten en is niet af te leren.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 09:21

Ik denk dat uiteindelijk gelukkig dat niet aan de gang was maar dat ze toch een leg stop hadden om de een of andere reden. Ik heb nu ook weer eitjes van de kip die ik erop verdacht het te doen. Gelukkig ook maar want dan hadden er 2 weg gemoeten haha.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:20

Hier heb ik ook al weken geen ei meer gevonden. Ze leggen tussen de hooibalen in en de ratten kennen inmiddels ook de plekjes. De graan voorraad is op dus ze beginnen aan andere dingen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:24

Ik had vorige week een rat in het hok gezien. Moet dus ook eventjes aan de gang met cement om alles weer wat beter af te dichten O:) :D

Hier zijn ze gelukkig in de zomer een stuk minder aanwezig dan in de winter :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 11:38

Ik denk dat ik ook maar eens op zoek moet naar eieren...

Ik heb nu kuikens, kan het zijn dat mijn 2 Brahma kippen daardoor niet meer leggen? Eentje heeft ze uitgebroed en de ander speelt vol enthousiasme voor surrogaat moeder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 12:32

Kan zeker. Hier beginnen ze 2 maand na broeden pas terug te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:28

Nou, de hemel is zonet op ons hoofd gevallen om het zo te zeggen. Wij zijn nog steeds bezig met het probleem met het dak van de stal op te lossen. We dachten dat wij er bijna waren, maar vandaag is er advies binnen gekomen dat zowat alles vernietigd. Zoals wel vaker is dit een beerput die open gaat en kom je nog van alles tegen en zo is dit niet anders. Het is ons verkocht als een huis gelegen in woongebied, zonder speciale voorwaarden en alles vergund. Dat een groot deel niet vergund is wisten wij al. 2 maand terug zijn wij er achter gekomen dat de woning enkel mag gebruikt worden als bedrijfswoning van een agrarisch bedrijf. Iedereen stelde ons gerust dat dit geen kwaad kon en het regulariseren daarvan een fluitje van een cent was. Maar dat lijkt nu dus anders.

Landbouw en visserij wil het niet regulariseren. Wij liggen in een straal van 200 meter met actieve bedrijven en als zij van onze woning een zonevreemde eengezinswoning gaan maken dan moeten deze bedrijven fors inleveren op hun vergunningen. Zoals bv minder vee mogen houden. Dikke paniek hier en een hele hoop telefoons verder en het is echt gewoon hartverscheurend. De kans dat de gemeente het toch gaat regulariseren is in procenten niet uit te drukken. Een waterkansje. We hebben te horen gekregen dat de kans bestaat dat wij uit ons huis gaan gezet worden omdat wij hier illegaal wonen. De akte is opnieuw bekeken en deze staat gewoon vol leugens. Wij hadden normaal geen hypotheek mogen krijgen om te beginnen. Maar we kunnen niets doen tegen de notaris of de verkoper. Gewoon niets.

Nog wat telefoontjes verder en als wij er effectief worden uitgezet, wat blijkbaar een reële kans is, staat ons huis flink onder water. We mogen namelijk het dak niet meer toe leggen, maar wij mogen ook enkel verkopen aan iemand met een landbouwbedrijf. Wat dus nagenoeg niet gaat lukken want de stallen en grond is veel te klein om een bedrijf op te starten.

We hebben dus een waterkansje dat het in orde komt. Een kans dat wij hier gaan mogen blijven wonen maar nooit nog iets gaan mogen doen. Dak mag niet toe, geen nieuwe poorten als deze stuk zijn, geen zonnepanelen etc. Maar de kans is even groot dat wij er worden uitgezet en wij met een schuldenberg achterblijven. Ik ben kapot. Ik trek dit niet meer.

Het waterkansje dat wij nog hebben is dat de gemeente 4 jaar lang heeft gezwegen over de bedrijfswoning ondanks dat wij en de architect diverse keren specifiek hierover informatie zijn gaan opvragen. Dus het spelen op gevoel van de gemeente.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 13:59

:oo
Dat meen je niet Moestuin.
En zelf een agrarisch bedrijf beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:02

Hebben wij anderhalf jaar terug reeds bekeken omdat alles wat niet vergund was gedaan door de vorige eigenaars direct goedgekeurd zou worden en er direct een dak op mocht. Maar je moet een hoofdinkomen uit jou bedrijf halen en daarvoor is ons stuk gewoon veel te klein. Grond om te huren is hier ook nagenoeg niet te vinden. Pacht al helemaal niet.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:04

Whut?? Jullie zijn gewoon genaaid en nu mogen jullie daarvoor opdraaien. Wat is dat voor een kromme wereld? Jullie hebben waarschijnlijk al zoveel adviezen gehoord, maar kan je geen advocaat in de arm nemen? Of bekendheid zoeken in het nieuws/de krant? Dit kan toch niet waar zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:17

Daar zijn wij een tijd mee bezig geweest (niet de krant) via een bedrijf die alles in 1 aanbood. Die zijn geen stap verder geraakt want een notaris is te sterk beschermd. Idem zoals een advocaat etc. Die mannen kunnen eigenlijk doen wat ze willen.

Ik heb mij hier meer dan een jaar in vast gebeten. Elke steen omgedraaid, elke optie bekeken en toen was het al aardig kansloos om iets te kunnen verhalen. En zelfs toen is er niet naar boven gekomen dat wij in een agrarische bedrijfswoning zitten. 1 keer heeft iemand tegen ons gezegd: Vreemd dat jullie een btw nummer hebben in een agrarisch gebied. Maar dat wij agrarisch wonen wisten wij. Maar dat ging toen blijkbaar over de bedrijfswoning.

Dus kort gezegd: Bank mocht geen hypotheek verstreken. Gemeente had ons niet mogen inschrijven op dit adres. Wij hadden geen btw nummer mogen krijgen voor elk andere activiteit dan een agrarische. Notaris had dit moeten vermelden.

Wij hebben het dus al over 4 instanties die hier melding van hadden moeten krijgen via een systeem of dit hadden moeten opzoeken dat bovenstaande allemaal niet kon. Dit is 4 keer niet gebeurd. De architect dient de plannen in en zij krijgt fijntjes een mail terug: Oh ja, ze wonen er eigenlijk illegaal. Vraag even een regularisering aan. Normaal doen ze niet moeilijk. Ja nee, tenzij er nog een actief bedrijf binnen 200 meter ligt. Ons huis grenst letterlijk aan de stal van de buren.
Ik wil met alle liefde een papier tekenen dat ik nooit of te nimmer ga klagen over geur, geluid, noem maar op. Maar dat kan niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-07-22 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:18

Moestuin schreef:
Hebben wij anderhalf jaar terug reeds bekeken omdat alles wat niet vergund was gedaan door de vorige eigenaars direct goedgekeurd zou worden en er direct een dak op mocht. Maar je moet een hoofdinkomen uit jou bedrijf halen en daarvoor is ons stuk gewoon veel te klein. Grond om te huren is hier ook nagenoeg niet te vinden. Pacht al helemaal niet.

Hoofdinkomen word inderdaad wel heel lastig. En een van jullie buurboeren die het koopt waar jullie het van kunnen huren? Zal je er nog wel verlies op maken maar kan je er misschien wel blijven wonen.

Vind het vooral gewoon te bizar dat de verkopers en notaris gewoon niet aangepakt kunnen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:20

Mag ook niet. Het blijft bedrijfswoning en mag dan ook enkel verhuurd worden aan een echte boer moet hoofdinkomen.

Jep. Staat in de akte dat ze niet aansprakelijk zijn voor eventuele fouten. Maar dit is geen foutje waarbij er is getikt: Het perceel is 90 are en het blijkt er 80 te zijn. Dit gaat gewoon over mensen hun leven. Hun zuurverdiende geld. Hun toekomst.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:22

Pfff lekker dan. Dus je mag het niet hebben maar verkopen aan iemand die het wel mag hebben is zo goed als kansloos.
:(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:29

Als we moeten verkopen is de enige optie dat 1 van de buren het koopt voor 1 van de kinderen later en het beetje grond bewerkt. Al de andere grond is of van buurman links of van buurman rechts en die verkopen helemaal niets. We hebben al wat rond gehoord over een eventuele waarde en we zouden €75.000 tot €100.000 in het rood gaan. Onze hele toekomst is dan gewoon weg door een gigantische restschuld. Dus ik hoop echt dat ze ons er niet gaan uitgooien. Ik vind het zo bizar dat dit zo maar kan. Als mijn man tegen mij iets zegt begin ik gewoon weer te janken. De emotie is gewoon te overweldigend momenteel. Wij dachten echt dat wij er waren. Het vooronderzoek was geweest. Ons papier hing uit voor buurtonderzoek. En dan opeens krijg je dat verslag via mail.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:35

Dus gemeente is en corrupt en shocking incompetent en er zijn grote fouten gemaakt in het hele verkoopproces. Is er geen instantie als een nationale ombudsman oid in Belgie voor dit soort grove fouten van de overheid?
Of is het niet zo langzamerhand beter om hier een goed verhaal over te schrijven en hopen dat social media zo gehakt maakt van deze figuren dat er een werkbare oplossing komt? Crowdfunding achtig iets anders?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:47

En de politieke hoek? Ik kan er niet bij dat dit zo maar kan gebeuren. Af en toe vind ik wat van al die wetjes en regeltjes in Nederland, maar België kan er ook wat van zo te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 14:49

Wij zijn hier nog mee verder gegaan maar iedereen wijst uiteraard naar elkaar en puntje bij paaltje kom je nergens. Wij kunnen dit nu wel opnieuw bekijken in deze situatie, maar dat gaat geen invloed hebben op de uitkomst hiervan.
Media hebben wij ook al een paar keer ter sprake gebracht maar dit is ons tot nu toe altijd afgeraden om de goodwill van de gemeente te blijven behouden voor een eventuele goedkeuring. Zet je dit in de media dan zijn onze kansen eigenlijk volledig weg. Het grootste probleem is nu dat wij zo dicht op actieve bedrijven zitten, dan ons een goedkeuring geven, zorgt voor financiele schade aan de andere bedrijven. Onze ene buur is het uithangbord van onze gemeente dus ik moet er geen tekening bij maken wie van de 2 dan aan het kortste eind trekt… Krijgen wij een ja en goedkeuring krijgt de buur bij het herzien van de vergunningen een nee.

Crowdfunding is nog een optie. Dit is niet zo heel gebruikelijk hier maar dat kan zeker als het zo ver komt.

Amber: Geprobeerd, kunnen niets betekenen. Het overkoepelende orgaan is Landbouw en Visserij en die staan ontzettend sterk. Dan moet je al naar een minister kunnen gaan. Ik heb hierdoor een burn out gekregen. Ik heb mij er meer dan een jaar in vast gebeten en toen kwam ik al geen stap verder. Uiteraard zetten wij nu weer alles op alles. De enigste die ons toen wou helpen had een startprijs van €20.000. Hallucinant gewoon en dat hebben wij ook niet liggen.