Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:03

elnienjo schreef:
Corona is toch een meldingsplichtige ziekte?

Jazeker. Wat betekent dat labs en artsen het moeten melden bij de GGD. Niet dat iedereen het moet melden aan iedereen ofzo.

Het betekent al helemaal niet dat je baas verplicht is te melden aan jouw collega's dat jij in quarantaine zit omdat je in huis woont of in nauw contact bent geweest met iemand met corona.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:04

bigone schreef:
In Zweden zijn toch vorige week ook maatregelen genomen, niet meer dan 50 mensen binnen in clubs enz.

ja klopt inderdaad maar verder blijven ze nog steeds uitgaan van gezond verstand gebruiken. Hoewel het mij niet zo verbazen als ze strenger gaan worden met stockholm daar gaat het hard

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:07

En stockholm was ook de plek met de meeste besmettingen in de eerste golf dus tot zover de hoop op 45% immuniteit.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:14

safina schreef:
elnienjo schreef:
Corona is toch een meldingsplichtige ziekte?

Jazeker. Wat betekent dat labs en artsen het moeten melden bij de GGD. Niet dat iedereen het moet melden aan iedereen ofzo.

Het betekent al helemaal niet dat je baas verplicht is te melden aan jouw collega's dat jij in quarantaine zit omdat je in huis woont of in nauw contact bent geweest met iemand met corona.

Dat vind ik dan groffe nalatigheid. Op die manier faciliteert zo'n baas de pandemie.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:24

elnienjo schreef:
safina schreef:

Dat vind ik dan groffe nalatigheid. Op die manier faciliteert zo'n baas de pandemie.

En daar moeten we eigenlijk blij mee zijn. Normaliter zal iemand een griepje hebben of iets breken oid, dus no biggie als het hele bedrijf het weet. Maar zou je het tof vinden als je baas (en een groep collega’s) weet dat jij aambeien moet laten verwijderen, een abortus laat plegen, of iets anders?

In mijn bedrijf delen we dit soort zaken onderling, maar de baas mag niets zeggen over iemand anders gezondheid zonder toestemming.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:27

Ik zou het wel op prijs stellen dat ik zou weten of mijn naaste collega Corona heeft

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:29

Mijn vriendin die in Spanje woont heeft weer geen flauw idee hoelang ze niet mag werken en krijgt geen ondersteuning.
Ondertussen ontstaat er in de contactberoepen een soort zwarte markt achter gesloten deuren omdat de vraag er wel is en het aanbod graag huur wil blijven betalen.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:52

Sizzle schreef:
Mijn vriendin die in Spanje woont heeft weer geen flauw idee hoelang ze niet mag werken en krijgt geen ondersteuning.
Ondertussen ontstaat er in de contactberoepen een soort zwarte markt achter gesloten deuren omdat de vraag er wel is en het aanbod graag huur wil blijven betalen.

Was bij ons ook toen de kappers en nagelstylisten dienden te sluiten ..toen ook een aantal keer gehoord dat hier en daar achter gesloten dduren werd verdergewerkt en gesloten werden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:06

elnienjo schreef:

De baas is nalatig als hij de privacywetgeving overtreedt.

Op mijn werk zijn verschillende besmettingen geweest. Collega's hebben netjes hun nauwe contacten geïnformeerd. De meeste mensen waren er uit zichzelf vrij open over (wij werken veel online en wie fit genoeg is zie ik dus gewoon bij online vergaderingen. En een deel is klachtenvrij en alweer terug.)

Werkgever heeft wel in het algemeen laten weten dat er besmettingen waren op de werkvloer en iedereen verzocht extra goed te letten op thuiswerken waar mogelijk, 1,5 meter, hygiëne etc etc. En uiteraard niet met klachten op je werk komen.

Ik vind dat mijn werkgever het prima doet hoor!

Dat vind ik in deze tijd trouwens echt het allerdomste wat je kunt doen. Met klachten naar je werk gaan.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:34

Daar doen wij bij ons op het werk gelukkig niet moeilijk om. Als er iets gedeeld wordt over de gezondheid van een medewerker dan is het bij ons altijd goed bedoeld.

Betreft de maatregelen, geloof ik niks van dat het nog strenger gaat worden. Ze kunnen nu al niet handhaven.
Ook zie ik tegenstelling voorjaar hier bijna geen politie en handhavers meer. Die lijken ook hier duidelijk de corona regels moe te zijn.

Ik vind ook dat kabinet echt dom bezig is. Denken ze echt dat de jongeren een jaar lang thuis gaan zitten 8)7

Ze zouden beter op kunnen insteken om zoveel mogelijke dingen corona proof te maken in plaats van lomp alles te verbieden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:39

Op het moment dat de maatregelen strenger en duidelijker zijn is er ook gemakkelijker te handhaven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:50

Bij een avondklok bijvoorbeeld mag je er ook vanuit gaan dat ouders de kinderen wel meer thuis houden..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 20:52

Blussem schreef:
dingen corona proof te maken

Vertel, hoe doe je dat?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:25

Blussem schreef:
Daar doen wij bij ons op het werk gelukkig niet moeilijk om. Als er iets gedeeld wordt over de gezondheid van een medewerker dan is het bij ons altijd goed bedoeld.

Betreft de maatregelen, geloof ik niks van dat het nog strenger gaat worden. Ze kunnen nu al niet handhaven.
Ook zie ik tegenstelling voorjaar hier bijna geen politie en handhavers meer. Die lijken ook hier duidelijk de corona regels moe te zijn.

Ik vind ook dat kabinet echt dom bezig is. Denken ze echt dat de jongeren een jaar lang thuis gaan zitten 8)7

Ze zouden beter op kunnen insteken om zoveel mogelijke dingen corona proof te maken in plaats van lomp alles te verbieden.

Nee, ze moeten al die feestende jongeren een dikke vette prent geven! Weer zijn er feestjes gegeven waarbij er jongeren zonder boetes vanaf zijn gekomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:33

Dinsdag gaat er waarschijnlijk niks veranderen behalve wat waarschuwingen.
De mensen die toch al niet luisteren zullen daar ook niet van onder de indruk zijn. En de mensen die het Coronavirus wel serieus nemen houden zich nu ook al aan de regels.

https://nos.nl/artikel/2353837-kabinet- ... kheid.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:36

Kortom: week erop een extra persconferentie.. en dan wel een lockdown. Het zou helpen als ze zo'n illegaal feestje gewoon stilletje omsingelen. En dan iedereen een boete en een weekje zwerfafval prikken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:37

Het is echt bizar. En dat de herfstvakantie bijgedragen heeft aan een vertraging (maar dat die herfstvakantie ook weer af is gelopen) wordt niet eens meegenomen. Ik snap niet waar die onwil vandaan komt. Hoe lang moet je nog aankijken voor je noodsituaties gaat afwenden? De ziekenhuizen zijn al vol. En met 10.000 infecties per dag heb je dus ook iedere dag een aantal mensen die gaat overlijden over een paar weken, en mensen die langdurig ziek worden.
Waarom pakken we dit niet aan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:42

Maar toch zitten we nog lang niet aan die enorme cijfers van april. Toen lagen er 4500 Corona patiënten in de ziekenhuizen en 1400 op de IC. Nu zitten we nog niet op de helft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:46

Maar de helft is ook al ongelofelijk veel. In de eerste golf zijn er naar schatting 10.000 mensen overleden!

Ik woonde in Enschede toen de vuurwerkfabriek daar ontplofte. Een nationale ramp: 23 doden. Dat was maandenlang ontwrichtend, en terecht.

Nu overlijden er zoveel mensen per dag en is het voornaamste wat er gebeurt dat we het nog een aantal weken aan gaan kijken...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:48

Het lijkt of rutte steeds minder de crisis kan managen

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:49

Suzanne F. schreef:
Maar toch zitten we nog lang niet aan die enorme cijfers van april. Toen lagen er 4500 Corona patiënten in de ziekenhuizen en 1400 op de IC. Nu zitten we nog niet op de helft.

En toen was het uren af van code zwart! Moeten we dat willen voor de zorg ? Dat een arts moet zeggen die nemen we niet op!!!

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:50

Shadow0 schreef:
Maar de helft is ook al ongelofelijk veel. In de eerste golf zijn er naar schatting 10.000 mensen overleden!

Ik woonde in Enschede toen de vuurwerkfabriek daar ontplofte. Een nationale ramp: 23 doden. Dat was maandenlang ontwrichtend, en terecht.

Nu overlijden er zoveel mensen per dag en is het voornaamste wat er gebeurt dat we het nog een aantal weken aan gaan kijken...

Ik was 3 jaar oud toen dat in Enschede gebeurde heb er een tijdje terug een documentaire over gekeken op YouTube was er flink van onder de indruk en was ik daarvan begreep was bijna heel Nederland echt in shock was. Dat even terzijde maar verder met je eens dat de helft al teveel is. Eigenlijk is elke Corona dode één teveel. Het is jammer dat het gewoon niet zoveel impact maakt als dat het zou moeten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:50

Stop nou eens met dat enorme paniek zaaien. Dat is zinloos, je staat niet aan het roer van de regering, je weet niet half wat daar besproken word en een lockdown is géén wondermiddel. Anders was dat er al lang geweest.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:51

Ineke2 schreef:
Stop nou eens met dat enorme paniek zaaien. Dat is zinloos, je staat niet aan het roer van de regering, je weet niet half wat daar besproken word en een lockdown is géén wondermiddel. Anders was dat er al lang geweest.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 21:51

purny schreef:
Het lijkt of rutte steeds minder de crisis kan managen

Maar dat is natuurlijk ook zo. Dit is dramatisch. Wat denk je wat er gebeurt bij een nieuwe lockdown?
Ik denk enorm veel verzet, rellen, protesten en drama voor ondernemers. Rutte weet ook dat het amper te handhaven valt, zeker als veel jongeren zich er gewoon niet aan houden. Dat wordt een olievlek die zich verspreidt.