Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:22

Asciugamano schreef:
purny schreef:
Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 7.135 (+260)
Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 1.867 (+101)
Het totaal aantal positief geteste patiënten: 18.803 (+952)

cijfers RIVM van vandaag

Dat die cijfers steeds genoemd worden, snap ik echt niet; het zegt nl. niks/ zeer weinig, zolang er zo weinig getest wordt.
Alleen het aantal gevallen op de ic’s is bekend.
De rest zorgt alleen maar voor speculatie, onrust enz.

Het aantal besmettingen weten is op zich niet zo relevant voor flattening the curve. Op het moment dat het aantal ziekenhuis-opnames, ic-opnames en sterfgevallen afvlakt, dan weet je dat daar aan voorafgaand het aantal besmettingen moet zijn afgevlakt.

Wil je gerichter mensen isoleren, zo tegelijkertijd de R0 te verlagen en mensen die niet, meer, besmet zijn zo weinig mogelijk te beperken. Dan moet je heel nauwkeurig testen en moet je precies weten wie er besmet zijn.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:23

@Cer: ik snap je nieuwsgierigheid wel, want twee/drie weken geleden kregen we dit staartje continue om onze oren gegooid.

@Bigone: Ik snap je zorgen dat mensen dan de teugels makkelijke laten vieren, maar ik ben toch zelf wel heel nieuwsgierig of de grotere testcapaciteit ook wat teweeg gaat brengen bij het aantal besmettingen. Meer uit persoonlijke nieuwsgierigheid..
Verder vind ik dat mensen op dit moment misschien even moeten stoppen met denken dat voor hun altijd een uitzondering geld. Of van dat als-de-buurvrouw-buiten-loopt-dan-mag-ik-dat-ook-gedrag afstappen.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:24

Huertecilla schreef:
KarmaChansy schreef:
Voor totale lock down hebben wij echt niet genoeg mensen ala politie en het leger.

Oplossing; ´intelligente´ quarantaine en vingers kruisen dat het werkt.

Voor bv Zweden en NL is dit een logisch gevolg van keuzes mbt politie/leger doch van de UK kan ik het absoluut niet vatten. Die hebben leger zát!

Maar goed, ondertussen gaan de VS het ´winnen´ van andere westerse landen. Nog even en ze hebben meer bevestigde gevalen dan de rest bij elkaar.
HEEL zorgwekkend voor de toekomst.
Hoop echt dat de EU landen de neuzen in dezelfde richting zetten en door deze pandemie rap verder gaan naar meer eenwording.

Waarom blijf je zo negatief? De cijfers geven toch aan dat ‘we’ helemaal niet zo slecht bezig zijn. Bovendien denk ik dat buiten zijn/ beweging in de buitenlucht eerder positief dan negatief is voor de gezondheid (natuurlijk wel met voldoende afstand).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:26

Asciugamano schreef:
Cer schreef:
Heeft iemand dat lijstje met de vergelijking van Italie, die ik in het begin een paar keer voorbij zag komen? (qua dezelfde lijn volgen, meen ik?)

Ook die vergelijking is volkomen onzin.
De situatie in Nederland is niet met die van Italië te vergelijken.

De cijfers ook niet; komen niet op dezelfde manier tot stand.

Het enige wat soort van vergelijkbaar is, is het dagelijkse percentage% toe-/afname van IC opnames.
De ´soort van´ is de slag om de arm die nodig is vanwege andere criteria/mogelijkheden.

@Zonnebloem; overlijden is niet zonder meer bruikbaar omdat niet alle landen dezelfde criteria hanteren. Groot verschil tussen alles ´met Covid-19´ en alleen in het ziekenhuis bevestigd dóór.

@MAG; léés het dan eens niet negatief. Andere mogelijkheden, andere maatregelen. Niets negatiefs aan.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:26

Joman schreef:
_Cathalijne schreef:
kheb hem geloof ik al eens eerder gepost maar 't zal wel ondergesneeuwd zijn in de comments: https://www.stichting-nice.nl Dagelijkse update van het aantal IC bedden

Dit is een prettige link! Maar ook nog niet bijgewerkt :) Ben heel benieuwd welke cijfers er komen.

Klopt maar alle data loopt wat achter want de data van de ziekenhuizen worden niet altijd op hetzelfde moment binnen gebracht en verwerkt. Maar vindt het doorgaans wel de meest actuele situatie van de IC info, zelfs als hij een paar dagen achterloopt

Als je hee erg van statistiek houdt is lekkercryptisch ook interssant. Zij maken ook modellen met voorspelling vamn hoe het verder loopt, geven goede uitleg over exponentiele groei, e.d. Volgens mij is die link ook al een x gedeelt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:31

Het getal van 'aantal positief getest' zegt momenteel wel 'iets', maar wat exact is wat onduidelijk.
(....er is een x aantal mensen om reden zo en zo getest - en daarvan dan de uitslag.)
Zolang de criteria en de aantallen testen min of meer hetzelfde blijven geeft het 'een' tendens.

Het aantal opnames, zowel 'gewoon verpleegafdeling' als op de Intensive care is wel een hard gegeven (al worden de cijfers niet 100% op dag accuraat weergegeven).

Als er deze week meer getest wordt verwacht ik meer 'positief getest =corona aangetoond', als daar dan een blijvende daling van opnames bij hoort word ik vrolijk.

(In het 'wetenschappelijke topic' kwam een link langs: Italiaans dorp, onderzoek bij bloeddonoren: 70% van hen heeft antistoffen en is niet/nauwelijks ziek geweest. - Wie ziek is, mag nu eenmaal geen bloed geven, het is per definitie geen steekproef met een representatieve dwarsdoorsnede; maar die 70% stemt mij toch vrolijk.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:32

...1 minuut geleden update van stichting nice: de positieve trend lijkt door te zetten, maar het wordt nog bijgewerkt.

https://www.stichting-nice.nl
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-04-20 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:32

Begrijp me goed, zou het fantastisch vinden indien iedereen getest zou worden, dan weet je wie je veilig een knuffel kunt geven maar aan de cijfers wat betreft ic veranderd er niets. Ben zeker benieuwd naar de asymptomatische personen, of ze ook antistoffen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:35

Janneke2 schreef:
...1 minuut geleden update van stichting nice: de positieve trend lijkt door te zetten, maar het wordt nog bijgewerkt.

Klopt, gisteren 60 ipv 50 maar dat valt nog mee gelukkig. Vandaag staat laag , vanavond maar eens weer kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:43

bigone schreef:
Janneke2 schreef:

Klopt, gisteren 60 ipv 50 maar dat valt nog mee gelukkig. Vandaag staat laag , vanavond maar eens weer kijken.

Gisteren werd gesproken van volgens mij 37 nieuwe ic opnames?

Scum

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:44

Aantal besmettingen kijk ik niet naar. Als je bijna niemand test dan zegt dat cijfer niet zoveel.
Aantal bezette bedden op de IC vind ik dan interessanter.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:46

Het lijkt allemaal gelukkig wat tot rust te komen. Ik was zo bang voor italiaanse toestanden. Maar het is natuurlijk nog te vroeg om echt te gaan juichen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:48

Ann schreef:
Wat betreft de houding van de Nederlandse regering richting de zuidelijke EU landen:
https://www.youtube.com/watch?v=wkmTFMO0SkA

De moeite waard om even helemaal uit te kijken.

Nou echt. Eerst niet willen bezuinigen, nu een probleem en boos worden op Nederland dat we niet even schulden gaan delen. kom op zeg. En dan bedoel ik niet dat ze het maar helemaal moeten bekijken.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:52

Joman schreef:

Volgens mij is het verschil, maar ik weet niet niet zeker, dat stichting nice rapporteerd wat het aantal nieuwe IC opnames zijn met bewezen COVID19. Zij kijken daarbij enkel naar de instroom en niet naar de uitstroom. Het RIVM rapporteerd vervolgens toename van 34 patiënten, waarbij er rekening is gehouden met een instroom van 50 patiënten en een uitstroom van 16?

Edit: als je naar de grafiek eronder kijkt bij het aantal patiënten aanwezig op de IC wordt de instroom/uitstroom wel meegenomen heb ik het idee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:01

_Cathalijne schreef:
Joman schreef:

Volgens mij is het verschil, maar ik weet niet niet zeker, dat stichting nice rapporteerd wat het aantal nieuwe IC opnames zijn met bewezen COVID19. Zij kijken daarbij enkel naar de instroom en niet naar de uitstroom. Het RIVM rapporteerd vervolgens toename van 34 patiënten, waarbij er rekening is gehouden met een instroom van 50 patiënten en een uitstroom van 16?

Edit: als je naar de grafiek eronder kijkt bij het aantal patiënten aanwezig op de IC wordt de instroom/uitstroom wel meegenomen heb ik het idee.

Ah zo. Dat schept duidelijkheid :)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:08

oeoe, ik wordt ook blij met deze cijfers. vorige week was er een veel grotere correctie op de maandag.
uiteraard morgen ook nog even afwachten. maar het lijkt toch echt af te vlakken.

ik kijk ook niet naar besmettingen. maar opnames in het ziekenhuis, met name IC. maar die worden altijd later op de dag pas bekend.

wat betreft het heropenen van het land.
misschien alleen de basisscholen open :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:23

Asciugamano schreef:
purny schreef:
Het totaal aantal gemelde patiënten opgenomen (geweest) in het ziekenhuis: 7.135 (+260)
Het totaal aantal gemelde overleden patiënten: 1.867 (+101)
Het totaal aantal positief geteste patiënten: 18.803 (+952)

cijfers RIVM van vandaag

Dat die cijfers steeds genoemd worden, snap ik echt niet; het zegt nl. niks/ zeer weinig, zolang er zo weinig getest wordt.
Alleen het aantal gevallen op de ic’s is bekend.
De rest zorgt alleen maar voor speculatie, onrust enz.

Het aantal positief geteste is ook niet interessant. Hoeveel opgenomen in zh/ic wel.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:24

Ben benieuwd hoe Duitsland dat verplichte quarantaine beleid van 14 dagen wil hanteren als je na 10 april weer terug in Duitsland komt. Ben wel blij dat ze de maatregelen invoeren na 10 april dan hebben wij nog even de tijd om wat papieren te regelen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:33

Ondertussen vaart het milieu, de natuur heel wel bij de verminderde mobiliteit/activiteit van de mensheid.

Vervuiling neemt af en ´wilde´ dieren komen te voorschijn.
Wilde zwijnen en herten in b.v. Madrid, Barcelona, Málaga, steenbokken in andalusiche dorpen en een béér in een cantabrisch dorpscentrum.

Zelfs hier in bergen is de lucht schoner. Niet dat ik dat merk met ademhalen, maar ik zíe het wel; de nachterlijke sterrenhemel is nog overweldigender dan normaal. Zeg maar de helft van wel/geen sahara-stof in de lucht.
Ook geen condens van vliegtuigen *\o/*

Hier was nauwelijks/geen insecticide/herbicide gespoten nog omdat het te vroeg in het seizoen was en nu kan het in de praktijk niet.
Daarbij regen en zon = ontploffende natuur.
Extra voor de insecteneters is een vliegenplaag doordat naast minder insecticide, ook nauwelijk/geen mest afgevoerd wordt en op grote hopen buiten de stallen ligt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:35

Verhaal van ambulancepersoneel op facebook. ;(

Zondag 05-04-2020.
Dienst op de 20-142 op Post Tilburg-Zuid van 08:00-18:00uur. We beginnen de dag met een bakkie koffie in het heerlijke zonnetje. Wat gaat de dag vandaag weer brengen?! Veel Corona gerelateerde patienten? Een ongeval? Toch dat hartinfarct? Of blijft het lekker rustig? Iedereen is opgedragen om binnen te blijven met het mooie weer, dus zien of iedereen zich er aan houdt. Niet lang na ons bakkie koffie de eerst melding. Ja, Corona verdacht! We hijssen ons in ons pak en rijden met spoed naar onze eerste patient. Aanrijdend naar het adres komen we langs diverse grasveldjes waar de kleedjes al worden uitgelegd. Het zal toch niet? Ja toch wel. Vele mensen op de been, groepjes meer dan 3, vele mensen te voet veel te dicht bij elkaar. Sommige kijken verbaasd op als ze ons zien zitten in vol ornaat en met spoed langsrijden. Tot over twee weken roepen we allebei tegelijk. We haasten ons naar onze patient, en gezien de privacy ga ik hier niets over melden. Kort daarna, weer een melding. Wederom Corona verdacht. Ook nu schieten we weer in pak en rijden met spoed naar het woonadres. Onderweg hordes mensen. Skeeleren, wandelen, groepjes jeugd voor hun woning lekker aan het bier. En nee niet met 1,5 meter afstand. We rijden richting centrum en vallen ook daar in verbazing. Massa’s mensen. Rijen dik voor een heerlijk ijsje, of zittend op het terras met hun zelf meegenomen drankje.
Heeft niemand dan de berichten gelezen? Of hebben wij in onze dienst iets gemist en is de crisis al over? We rijden door en komen naast een water bij de woning aan. Met het zweet al op het voorhoofd, geloof me, 20 C met de zon op je bol en dan in zo’n pakkie is niet comfortabel kan ik je zeggen. Ook hier valt onze mond open van verbazing. Vele mensen, groepjes, veel te dicht op elkaar. We zouden het eigenlijk moeten filmen! Maar nee, wat schetst de verbazing, deze vele zonaanbidders vinden ons veel interessanter en pakken massaal de telefoon om ons op de gevoelige plaat vast te leggen. Kijk nou hier is iemand met Corona! We leggen onze frustraties naast ons neer en betreden de woning. We gaan hulp verlenen, want dat is wat we het liefst doen. Dat is waar we voor opgeleid zijn. Een pak aan wat soms veel te klein en veel te heet is, het maakt niet uit. Een mondmasker dragen waarvan de striemen in je gezicht staan, het maakt niet uit. Werken in het weekend, het maakt niet uit. Uitgelachen worden omdat je als een marsman in de ambulance zit. Het maakt ons allemaal niet uit.
Maar alsjeblieft mensen jullie hebben maar 1 taak! Blijf zoveel mogelijk binnen. En als je naar buiten gaat, houd afstand.

Dankje wel! #delen is lief

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:37

Huertecilla schreef:
KarmaChansy schreef:
Voor totale lock down hebben wij echt niet genoeg mensen ala politie en het leger.

Nederland heeft wel voldoende mensen voor een lockdown:leger, politie, overige handhavers. Het zijn keuzes die gemaakt worden. Als het moet kan er veel handhaving de straat op.

Achteraf kunnen we pas zeggen welk land de beste handelswijze heeft gekozen en wie er goed uitkomen. Vergelijken blijft lastig vanwege de grote verschillen tussen landen.

Verder is de uitzending van Lubach echt wel een aanrader. Best een stevig standpunt voor de VPRO, maar wel helder

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:44

Urona447 schreef:
Ben benieuwd hoe Duitsland dat verplichte quarantaine beleid van 14 dagen wil hanteren als je na 10 april weer terug in Duitsland komt. Ben wel blij dat ze de maatregelen invoeren na 10 april dan hebben wij nog even de tijd om wat papieren te regelen.

Ik ben ook heel benieuwd hoe dat in grensdorpjes gaat waar alles is verweven met elkaar. In Dinxperlo loopt de grens door het dorp.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:49

In Baarle-Nassau loopt de grens met België door huizen en winkels. De Zeeman kan geen onderbroeken verkopen, want die liggen in België. Rood-wit lintje dwars door de winkel, want in Nederland is de winkel wel open.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 15:51

MoniqueT schreef:
In Baarle-Nassau loopt de grens met België door huizen en winkels. De Zeeman kan geen onderbroeken verkopen, want die liggen in België. Rood-wit lintje dwars door de winkel, want in Nederland is de winkel wel open.

Dat lijkt mij echt een vreemde gewaarwording