Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 06:25

Heeft er nog iemand tips omtrent interessante boeken qua zelfvoorzienend, conserveren etc? Mag zowel Nederlands als Engels zijn. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:21

Nog niet gelezen wel veel aanbevolen van wat ik zie :
Seed to seed , Seed saving and growing techniques for vegetable gardeners , Suzanne Ashworth
The complete guide to saving seeds 322 vegetables, herbs, flowers, fruits, trees and shrubs
En meer gemengde landbouw
Dirt to soil van Gabe Brown. Ook in het nederlands verkrijgbaar als Rijke grond.

Verder :
Keeping poultry and rabbits on scraps , claude goodchild & alan thompson (engelse overheids pamfletten tijdens WOII. Interessant).
Root cellaring , natural cold storage of fruits & vegetables , mike and nancy bubel
The resiliant gardener , Food production and self-reliance in uncertain times , carol deppe
Beyond the pellet , feeding rabbits naturally , boyd craven jr & rick worden
The prairie homestead cookbook , simple recipes for heritage cooking in any kitchen , jill winger

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 11:40

Thanks! Daar kan ik zeker wat mee :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 12:27

Ik heb het handboek voedsel drogen, is ook wel interessant.

En ook het voedselbossen boek van Martin Crawford

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 10:52

Zijn de Nederlanders en Belgen klaar voor de monsterhitte komende week?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 10:56

Ik hoop het :=
De eerste keer dat mijn moestuin en de kippen deze temperaturen mee gaan maken. Ik ben benieuwd. Doen jullie nog iets extra's voor de kippen? Ik heb Orpingtons. Die zitten zo dik in de veren.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 10:58

Wij zetten vernevelaars bij de kippen. Wij hebben in 2019 2 dagen 40+ graden gehad en niet alle Orpingtons hebben dat bij ons overleefd. Dat was zonder vernevelaars, met vernevelaars zitten ze daar lekker onder te chillen en lijken ze het prima te handelen.

Grote kippen zoals orpingtons zijn wel iets vatbaarder voor hitte dan het kleine grut.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:14

Nee eigenlijk niet, ook niet over nagedacht. Ze kunnen sowieso in het bos, daar is het al iets koeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:17

Ik vrees voor de konijnen. Die zijn dan erg gevoelig aan maden. Dus alles moet nog uitgemest worden om zeker te zijn dat er geen natte plekken zijn. Maar ik kan zelf zo goed als helemaal niets en man heeft het nu al pittig met alles over te nemen.
Enkel melken kan ik. Man neemt de geiten en zet ze terug en ik blijf mooi zitten op mijn krukje :')

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-22 11:40

Pff ja konijnen zijn ook altijd drama met het hete weer... Succes aan manlief moestuin!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 19:30

Heb nu de mini boomgaard net over gespannen kunnen kraaien niet bij het fruit en de kippen kunnen kiezen waar ze lopen en zal wel in de ochtend sproeien en dan ook hok dak nat.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 20:34

Hier krijgen de kippen ijsblokjes door het drinkwater, en aardbeien en komkommer met ijsschaafsel. Ze hebben struiken in de ren waar ze goed onder kunnen schuilen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:06

Hier niets anders dan anders. Het is hier iedere zomer warm dus onze dieren weten niet beter. Alles heeft voldoende schaduw en drinkwater, de groentetuin is wat het is dus we loodsen ons er gewoon weer doorheen. Vanaf september koelt het wel weer af :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 21:11

Schapen heb ik op stal gezet, tussen gras op en aankomende hitte is dat het beste voor beide. Paarden hebben genoeg schaduw (en voer daar om er te willen staan).

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 23:03

Afbeelding
Afbeelding
Ananas meloen.
Afbeelding
Komkommer.
Afbeelding
Paprika.
Afbeelding
3 Perziken. <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Tomaten oorlog.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Uiteindelijk 1 emmer nog over na ontsappen.
Afbeelding
In de ontsapper van de weckketel.
Afbeelding
Oogst vandaag.

Afbeelding
Wilde hen kuiken.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<3 Zoals het nu is 4 hennen (vol) 2 kruising hennen. *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 07:23

Mijn man heeft deze week wel een suffolk geschoren en daar bleek een zwarte kont onder te zitten :')

Afbeelding

En nog een mooie swifter

Afbeelding

Wij scheren staand. Werkt voor ons makkelijker en de schapen vinden het wel ok.

Afbeelding

Ik ga maandag en dinsdag een hele dag in de airco zitten en ik kom er niet uit tot de temperaturen dragelijk zijn. Want ik denk van deze avond nog te melken en het dan enkele dagen naar ‘s ochtends te zetten

Nog nooit gehoord van ananasmeloen Marcella!

Tamary: Ik wist niet dat je nog paarden had!

Lizy: Niets meer aan het lammeren nu?

Matheno: Wat een verwennerij zeg!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 07:30

Ben ook benieuwd.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:20

Leuk inkijkje in je moestuin, Marcella.

Moestuin, is het niet laat om te scheren? Ik dacht dat dat altijd in het voorjaar gebeurde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:25

Te laat of te vroeg bestaat niet :) Scheren gebeurt vaak in mei/juni als de schapen een paar dagen hebben gezweet. Dat scheert makkelijker. Maar meerdere grote kwekers scheren vlak voor het lammeren, ongeacht seizoen. Wij hebben ook al eens in maart moeten scheren enkele jaren terug ivm luis. Maar nu kan ook nog prima. Het is bij ons ook een hele maand best kou geweest met meerdere nachten onder de 10 graden, regenval dat het hier weer overstroomde en truienweer overdag. Dus, voor onze specifieke situatie, scheer ik liever de laatste schapen nu dan vorige maand als het zo koud was :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 08:53

Wij scheren vanaf februari met als doel de laatste groep uiterlijk begin juni te doen. Dan is de wol genoeg teruggegroeid om ze eind juni te spuiten tegen vliegen.

De vroege groepen zijn de groepen die of moeten lammeren of die we gaan insemineren.

@Moestuin nee op dit moment even geen lammeren. Verwacht er nog 4 over een anderhalve week ongeveer en dan begin september pas weer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 09:40

Ik ben een beetje jaloers op jouw mooi georganiseerde tuin Marcella :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:17

Prairy schreef:
Ik ben een beetje jaloers op jouw mooi georganiseerde tuin Marcella :')

Pppsstt niet te veel kijken naar het onkruid. :+

Heb niet zoveel ruimte als een aantal personen in het topic dus ja dan is het aardig passen en meten om alles wat je erop wil te krijgen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:41

Hier ga ik ook niet teveel anders doen dan normaal met de dieren. Ik houd de kippen in de gaten, ik had gehoopt dat ondertussen de grootste kuikens bij de volwassen kippen zaten zodat ze met zijn alle onder de bomen konde zitten en op de tegels enz.. Helaas is mijn domme, manke, lompe kip moordlustig op de kuikens. De rest pikt op een normale manier naar ze als ze te dichtbij komen wanneer ze dat niet willen ofzo. Maar hei hei, als ze er een voorbij ziet komen sprint ze erheen grijpt ze in de rug of nek en wilt erop springen (zou bijna willen zeggen dat ze, ze probeert te treden). Ik durf ze met haar dus er niet bij te laten nog en zit er hard over te denken om haar te laten verhuizen want ook al is ze grappig en leuk, ze is ook gewoon echt compleet gestoord en hier gaat ze in deze groep goed mee maar ik verwacht volgend jaar weer kuikens te hebben en als het elk jaar zo lastig is, word het toch ook wel moeilijk met haar.

Maar oke, voor de kippen doe ik niks meer dan veel water neerzetten en ik zet dat op schaduw plekken zodat ze niet ver hoeven te lopen.
De kuikens houd ik goed in de gaten maar buiten schaduw plekken doe ik ook daar weinig voor.
De paarden staan nog thuis en doen het nu so far wel echt goed met de hitte en misschien mogen ze dus nog wel weer naar de grote wei binnenkort, al zullen we dan wel een watertank nodig gaan hebben of een flink aantal jerrycans want ik denk dat er geen water meer is of bijna niet meer.

Het hooi is ook erg tegen gevallen dit jaar, we hebben maar 18 pakken tegenover de 31 vorig jaar.

De moestuin doet het erg goed. We zijn volop courgettes aan het oogsten elke keer, de 1e komkommer hangt, de 1e watermeloen groeit goed door. De 1e aardappelen geoogst, wat zeker niet tegen valt. De prei uitgedund, bleken er 60 te zijn :oo en de tomaten zijn een mooie jungle geworden hihi.

Voor ons word het binnen wel een beetje een drama. We zitten op een boven verdieping. Alle ruimtes behalve woonkamer en keuken hebben een schuin dak, dus snel heeel erg warm. Maar ook de woonkamer is lastig omdat daar net als op de slaapkamer de hele dag de zon staat. binnen een paar dagen zal de temp hier binnen de 30 graden ook aantikken vrees ik :( Dus dan maar lekker de ventilators aan voor een beetje verkoeling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:48

Is slachten geen optie? Dergelijke onrustzaaiers gaan er hier altijd snel uit. Sinds dit jaar hou ik mij aan: Geeft het mij langdurig stress dan moet het weg. Ik slacht nu dus sommige dieren sneller dan ik zou doen, of dieren die eigenlijk niet op de planning stonden. Maar het bespaart mij dan zo veel stress en geld (geen kapotte zakken voer bv of geen dieren die zwaar worden aangevallen een soortgenoot etc)

Ik herken het probleem. Onze slaapkamers liepen op naar 40 graden en warmer. 1 zomer hier gewoond en het jaar daarop airco boven laten plaatsen. Nu zomer 3 en ik vind het nog altijd de beste investering ooit. Zeker nu ik totaal niet mobiel ben lig ik lekker in bed bij de airco.

Wij eten vanavond koeientong. Echt mijn lievelingseten *\o/*

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 10:57

Slachten zou kunnen maar ze is nu ik denk 2 of 3 jaar en ik vrees dat mijn vriend slachten voor haar geen optie vind. Maar ik denk wel dat ze weg gaat, we hebben 2 "buren" die beide wat kippen van ons willen kopen en ik denk dat zij met een van die 2 mee gaat gaan.

Ahh dan inderdaad goed genieten van de airco! En goed de tijd voor jezelf nemen hoe lastig ook soms.

Marcella, wat ziet dat er allemaal goed uit zeg! :D :D