Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #12

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 12:36

Britta31 schreef:
Dat ik zo bang ben om Alzheimer te krijgen.Mijn moeder was zwaar dement en had een onmenselijk leven.Als ik een keer iets vergeet denk ik gelijk,daar komt het.Mijn vader is 90 en je houd hem niet voor de gek,dus waarom die angst.

Er wordt gezegd dat het altijd een generatie overslaat…

Britta31

Re: Waar heb jij je vandaag aan geërgerd...? #12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:03

De opmerkingen van de dochters helpen ook niet,als ik een keer iets vergeet is het gelijk΅je begint op oma te lijken'Binnenkort toch even een goed gesprek met de dames hebben.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:06

Is het eindelijk een beetje warmer, gelijk weer motregen.

Coco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:13

Pijn aan mn knieschijven als ik traploop of fiets of te lang met uitgestrekte benen lig :x
Nee het geen groeipijn

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 13:33

Britta31 schreef:
Dat ik zo bang ben om Alzheimer te krijgen.Mijn moeder was zwaar dement en had een onmenselijk leven.Als ik een keer iets vergeet denk ik gelijk,daar komt het.Mijn vader is 90 en je houd hem niet voor de gek,dus waarom die angst.

Britta, heb je al eens ooit met iemand gepraat over de ziekte en het verlies van je moeder? Als ik zo lees wat er soms voorbij komt lijkt het me misschien niet overbodig voor je verwerking. Knuffel :(:)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:40

De moraalridders zo nu en dan op mijn werk.

In de weekenden zit je altijd met dezelfde collega's. Weekenden waarin ik zit werken ik met mensen die allemaal relaxt zijn , veel humor gebruiken en niet altijd zo serieus zijn. Maar het werkt voor ons en het werk komt af en zo niet dan zien we het morgen wel weer. Ik vind het prettig werken en fijn dat je niet zo op de vingers gekeken wordt.

Maar goed de mensen uit het andere weekend kijken ons enorm op de vingers en melden dat ook maar al te graag.

Gisteren maar gestuurd dat ik de dader was van een kleine fout ( waar ik overigens niet wakker om kan liggen want het is zo niet dramatisch). Daarna hoor je niks meer :+ maar dat overdramatiseren om de meest kleine dingen wordt ik wel een beetje moe van.

Merlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:55

Volgende ergernis.Het houdt maar niet op.
Ik heb een aantal jaren geleden een aparte rechtsbijstandsverzekering genomen bij DAS,dit naar aanleiding van een geschil met mijn verzekering.
En bij elk ding waar ik om advies vroeg,komt de makelaar af met 'dat valt onder contractuele geschillen,ze helpen je niet verder.
Nu ook weer bij het geval van de laptop.Ik ben het niet eens met de verzekering maar DAS wil me,volgens de makelaar,niet verder helpen.
Dat is verdorie wel de reden waarom ik die heb.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 13:57

Alja schreef:
Britta31 schreef:

Er wordt gezegd dat het altijd een generatie overslaat…

Zo werkt genetica niet. :')

Wel een andere geruststelling, alzheimer is vrijwel niet erfelijk, minder dan 3% en dan gaat meestal om gevallen waarbij mensen op een jonge leeftijd (voor het 65ste levensjaar) alzheimer krijgen, dan kan er wel sprake zijn van een genetische afwijking, maar ook dit is slechts bij 1 op de 5 het geval. Oftewel, hele grote kans dat je alzheimer niet erft, maar het komt wel veel voor (1 op de 5 mensen krijgt het). Hoe het zich uit, is absoluut niet te voorspellen, dus de dementie van jouw moeder zegt niets over jouw dementie, mocht je het krijgen.

Genetisch gezien hoef je eigenlijk geen angst te hebben voor alzheimer. Iedereen kan het krijgen. Er liggen wel andere oorzaken en risicofactoren aan alzheimer ten grondslag. De grootste is natuurlijk ouderdom, daar ontkom je niet aan. :Y) Maar andere risicofactoren kan je soms wel iets meer invloed op hebben, zoals roken, weinig beweging, ongezonde voeding, alcohol, slecht slaapritme, overgewicht, hoge bloeddruk, luchtvervuiling. Als ik jou was, zou ik de zorgen om alzheimer loslaten en ze op zijn minst niet meer koppelen aan de dementie van jouw moeder. Leef je leven en leef het een beetje gezond, meer kan je niet doen. :)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:35

Ik snap de angst wel zeker als je er dicht bijgestaan hebt. Hier ook twee oma's met dementie (alzheimer en vasculair) en ik hoop voor de oma die nu nog leeft dat het echt snel klaar is wat die heeft helaas echt geen leven meer. Het idee om zelf ooit dementie te krijgen en jezelf te verliezen is gewoon heel eng of het nu genetisch is of niet.

Al heb ik nog een kans dat ik het niet eens zo ver red. Hartproblemen zitten nogal sterk in de familie. (opa 1 jong overleden aan hart problemen. opa 2 open hart operatie gehad en vader 2 keer uit het niks een hart stilstand gehad) :+ Maar eerlijk is eerlijk ik zou liever jong overlijden dan zo eindigen als mijn oma.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 14:37

Dhl app die het niet doet maar ik verwacht een pakketje vandaag!

Ohh klagen helpt, hij doet het weer :')

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:14

Ik zou wel een keer in een praatgroep willen waar meer nabestaanden van familie met Alzheimer zijn.Die weten hoe het is,maar dat bestaat niet.Een Alzheimer café heb ik niets aan omdat dat voor mensen is die het nu hebben en ik kan niet met het gruwel verhaal van mijn moeder daar aankomen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:49

Britta31 schreef:
Ik zou wel een keer in een praatgroep willen waar meer nabestaanden van familie met Alzheimer zijn.Die weten hoe het is,maar dat bestaat niet.Een Alzheimer café heb ik niets aan omdat dat voor mensen is die het nu hebben en ik kan niet met het gruwel verhaal van mijn moeder daar aankomen.

Is dit misschien een idee?
De DementieLijn (0800-5088) is elke dag te bellen tussen 9.00 en 23.00 uur. Ook in het weekend en op feestdagen. De vrijwilligers aan de telefoon weten veel over dementie. Door hun beroep, maar vaak ook omdat ze dementie van dichtbij hebben meegemaakt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 15:57

Heb ik al eens gebeld,maar zou graag eens praten met nabestaanden die dezelfde ervaring hebben gehad.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 17:19

Wilde een derde voorraadbak erbij kopen. Heb bij m’n vorige ratjes er 2 gekregen.

Zijn die krengen alleen online te koop en kosten ze 9 euro per stuk!!! Voor een strooibus van 4,1 liter.

Daaaaag. :=

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:22

Hele dag nergens last van gehad, wel vermoeidheid en niet echt eetlust
(ging op en neer, wel - nietus momenten)

Dacht vanavond nemen we een bakje soep en een toetje, nu ben ik misselijk. :\

Morgen nog een dagje thuis zijn en de rest van de week ook,
dus nog even goed uitzieken tot dat ik weer een normale eetlust heb.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:29

Ik weet eigenlijk niet of het Alzheimer was of gewoon dementie maar het zit hier wel in de familie aan vaderskant. Mijn oma, haar moeder en haar zus waren allemaal dement en dit begon al begin 70. Aan mijn moederskant zit het niet dus ik hoop dat ik het niet krijg. Geen idee of het van de mannelijke kant ook kan overgaan op de volgende generatie.

ElfBeau_067

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:32

Hoe moet ik het zeggen.
Ben een week of 2 geleden begonnen met leren. Dat leek me voldoende. Is het nog steeds, maar alleen zit ik dus omdat ik alles goed weet met het gevoel dat ik niet genoeg geoefend heb. Dat ik het niet kan, enzovoorts.
Nou heb ik wel faalangst training gevolgd (ook voor andere redenen) maar daar helpt dit dan weer niet bij. En het voelt ook echt alsof ik sommige toetsen echt helemaal heb vernaggelt.
-O- ;(

flintstones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:33

alles wat kon mislopen vandaag ging mislopen...
fietssleutel van werkfiets kwijt (ik ben postbode) dus terug naar kantoor om reservesleutel te halen, terug naar ronde past de reservesleutel niet, naar mijn baas gebeld die nieuwe fiets komen brengen, was het niet de juiste batterij... is nog eens 2x met het overladen de post gevallen en helemaal door elkaar...

het stomste van al: de fietssleutel die kwijt was die was van het haakje gevallen dus was wel gewoon op kantoor...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:36

MarlindeRooz schreef:
Wilde een derde voorraadbak erbij kopen. Heb bij m’n vorige ratjes er 2 gekregen.

Zijn die krengen alleen online te koop en kosten ze 9 euro per stuk!!! Voor een strooibus van 4,1 liter.

Hebben ze niet iets bij de Action? Wat voor voorraadbak moet het precies zijn?

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 19:47

Suzanne F. schreef:
Ik weet eigenlijk niet of het Alzheimer was of gewoon dementie maar het zit hier wel in de familie aan vaderskant. Mijn oma, haar moeder en haar zus waren allemaal dement en dit begon al begin 70. Aan mijn moederskant zit het niet dus ik hoop dat ik het niet krijg. Geen idee of het van de mannelijke kant ook kan overgaan op de volgende generatie.

Lees mijn eerdere reactie, alzheimer en andere varianten van dementie zijn amper erfelijk. :) Er zijn enkele vormen waarbij erfelijkheid een rol speelt, maar heel weinig.
Maar doordat zoveel mensen dementie krijgen, 1 op de 5, kan het in sommige families heel erg lijken alsof het erfelijk is. Het kan wel zijn dat de risicofactoren die invloed hebben op het krijgen van dementie meer in die familie voorkomen, maar ook dat zijn vaak geen erfelijke factoren.

Generaties overslaan is sowieso niet mogelijk, met welke erfelijke ziekte of eigenschap dan ook, dat is een fabeltje.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:34

Mijn app voor werkgerelateerde declaraties werkt niet, zo irritant.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 20:39

Shenavallie schreef:
MarlindeRooz schreef:

Hebben ze niet iets bij de Action? Wat voor voorraadbak moet het precies zijn?

Nee wil precies diezelfde want die zijn fijn. Maar ga dat echt niet doen haha.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:30

Dat ik de laatste tijd afentoe stress aanvallen heb, het is een week weggeweest en nu weer elke avond :(
Er is een logische reden maar het is wel heel irritant, het enige dat echt helpt is even een stukje wandelen

Polarize

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 22:58

Mezelf :+
Ben nerveus voor de uitslag van mijn toelatingsexamen, heb vandaag even enorme emoties gehad omdat ik ineens naar Berlijn ga voor een festival en het loopt wat over, waardoor ik nu loop te stuiteren van de energie en aan één stuk door aan het praten ben

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 23:12

Mijn neus. Zelfs met neusspray blijft de linkerkant helemaal dicht zitten. Niet fijn als je niet goed bent in door je mond ademhalen.