Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nature93 schreef:Ik heb nog een kleine vraag.
Dinsdag dus samen gezwommen met vriendin. Zij doet donderdag zelftest, deze is positief en is bij de GGD gaan testen. Binnen 30 uur uitslag. Ik heb de GGD gebeld en die zeggen zondag zou je pas kunnen testen tot die tijd oppassen. Maar had ik donderdag ook niet beter kunnen testen? Als de besmetting door het zwembad kwam? Of moet vriendin al eerder besmet zijn geraakt dan dinsdag? Het was wel erg druk in het zwembad.
Huertecilla schreef:een arts vertelde gister op tv ze nog maar 1 IC bed over hadden en die leeg lieten voor als er een slachtoffer van een ongeluk o.i.d die nodig had. Verder lag alles vol met covid patienten ja! Was meen ik het Maas ziekenhuis in Rotterdam.Popstra schreef:Het zijn vooralsnog de ICs die over bezet zijn door Covid patiënten.
Óverbezet´ is het al snel als er geen rek in zit. Hoeveel van de bedden betreft is het? Hebben die alleen Covid19?
Hier in het zuiden is Covid19 in de zorg een non-probleem. Wás dat vorig voorjaar wel.
In het streekziekenhuis hier nu zelfs NÚL opnames. Niet geen IC, nee, geen opnames.
Nogmaals ik bediscussieer de zin van vaccineren niet. Wel de vaccindrang voor iedereen. Dat is geen goede zaak voor iedereen.
Al met al hoop ik op een herstel van evenwicht en perspectief in de samenleving mbt gezondheid. Dat verkoudheid/griep nu leidt tot relativering en niet tot uitbreiding.
Ondertussen sterkte daar. Ik ga boodschappen doen met het zijspanen lunchen met date op een zonnig terras; buiten, zonder masker, zonder QR gedoe
MarlindeRooz schreef:Schuld nee. Verantwoordelijkheid wel.Niemand want er is geen directe oorzaak voor te vinden. De zorg is gewoon niet uitgerust genoeg maar dat ging al wel jaren best wel vaak goed. En covid daar heeft niemand schuld aan. Ongevaccineerden niet, de regering niet, het OMT niet... Niemand.
Citaat:Als je gevaccineerd bent en je bent in contact geweest met iemand die besmet is met het coronavirus, dan is het strenge advies om je direct te laten testen. Op de vijfde dag doe je een tweede test. Zo luidt het verscherpte testadvies van het demissionaire kabinet.
Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) meldt het nieuwe advies voor gevaccineerden vrijdag op Twitter.
Eerder was het beleid dat gevaccineerden zich niet hoefden te laten testen als ze in (nauw) contact waren geweest met een besmette persoon. Alleen als je huisgenoot besmet is, werd een directe test aangeraden. Als gevaccineerde hoefde je niet in quarantaine en ook geen test te laten doen.
"Houd je gezondheid in de gaten, wees scherp, als je iets van klachten begint te krijgen, laat je dan testen. Dat was het eerdere advies", zegt een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid tegen NU.nl
"Nu luidt het advies: direct testen zodra je hoort dat je in de buurt was van iemand met corona." Op de vijfde dag dien je nogmaals een test te doen. Ongevaccineerden moesten altijd al direct een test doen als ze met een besmette persoon in aanraking zijn geweest.
karuna schreef:sjit. Wat een drama nu hier. Mijn vaste contact heeft gister onderzoek gehad samen met een paar collegas. De arts test vandaag positief op covid nadat haar man gister al positief was. Wat doet ze dan nog op een bedrijf als je man al naarde ggd moet. Maar ja nu dus 5 dagen tot een week moeten ze gaan testen. Gelukkig was ik niet daar gister en vandaag. Maar nu duimen dat hij niet besmet is geraakt. Zonder zijn hulp ben ik aardig onthand. Mijn grootste nachtmerrie tot nu toe. Sjit.
Citaat:De regels tijdens quarantaine
Tijdens de thuisquarantaine gelden altijd de volgende regels:
Alleen de mensen die bij u wonen mogen samen met u in huis zijn. U blijft zo veel mogelijk op 1,5 meter afstand van uw huisgenoten. Dus niet knuffelen, niet zoenen en geen seks.
Ontvang geen bezoek, behalve voor medische redenen (bijvoorbeeld de huisarts of iemand van de GGD).
Heeft u medische hulp nodig? Ga dan niet naar de huisarts of het ziekenhuis, maar bel de arts.
Laat anderen boodschappen doen.
U mag in uw tuin of op uw balkon zitten.
Werk thuis. Werkt u in de zorg? Dan mag u alleen werken bij uitzondering en als u geen klachten heeft. Overleg dit altijd met de GGD of de bedrijfsarts.
Reis niet met het openbaar vervoer of met een taxi.
Vermijd contact met kwetsbare personen tot en met dag 10 na het laatste risicovolle contact. En blijf de basisregels volgen. Krijgt u klachten? Dan blijft u thuis en maakt u een nieuwe testafspraak.