Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:35

Interessant. Ik zie NRC toch wel als een betrouwbare bron.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:38

Nature93 schreef:
Ik heb nog een kleine vraag.
Dinsdag dus samen gezwommen met vriendin. Zij doet donderdag zelftest, deze is positief en is bij de GGD gaan testen. Binnen 30 uur uitslag. Ik heb de GGD gebeld en die zeggen zondag zou je pas kunnen testen tot die tijd oppassen. Maar had ik donderdag ook niet beter kunnen testen? Als de besmetting door het zwembad kwam? Of moet vriendin al eerder besmet zijn geraakt dan dinsdag? Het was wel erg druk in het zwembad.

Heeft ze de uitslag al? Als je geen klachten hebt zou je een zelftest kunnen doen, vandaag én op dag 5 na het contact met je vriendin, ervan uitgaande dat je gevaccineerd bent.

Op de website van de rijksoverheid staat (bij de uitleg over BCO):
“Zijn uw contacten wel beschermd tegen SARS-CoV-2? Dan moeten zij alert zijn op klachten en zich direct laten testen bij klachten. Alleen huisgenoten worden geadviseerd om zich op dag 5 na laatste contact te laten testen, ook als zij geen klachten hebben gehad.”

Mijn man moest nav zijn BCO alle nauwe contacten informeren die hij heeft gezien in de twee dagen voor zijn klachten begonnen. Op maandagavond kreeg hij lichte klachten, op dinsdag een positieve zelftest en PCR, dus iedereen die we zaterdag en zondag hebben gezien, moest geïnformeerd worden. Ik moet a.s zondag nogmaals naar de GGD.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:40

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:03

Tuurlijk kon er ook nog bij.
Naast Covid nu ook noro in het verpleeghuis.
Blij dat ik het weekend niet hoef te werken.
Klinkt niet aardig, maar ik heb een rare vermoeidheid/ gelatenheid en slaap heel slecht.
Echt even een paar dagen rustig aan, wandelen met de honden en vooral niets moeten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 15:28

Huertecilla schreef:
Popstra schreef:
Het zijn vooralsnog de ICs die over bezet zijn door Covid patiënten.

Óverbezet´ is het al snel als er geen rek in zit. Hoeveel van de bedden betreft is het? Hebben die alleen Covid19?

Hier in het zuiden is Covid19 in de zorg een non-probleem. Wás dat vorig voorjaar wel.
In het streekziekenhuis hier nu zelfs NÚL opnames. Niet geen IC, nee, geen opnames.

Nogmaals ik bediscussieer de zin van vaccineren niet. Wel de vaccindrang voor iedereen. Dat is geen goede zaak voor iedereen.

Al met al hoop ik op een herstel van evenwicht en perspectief in de samenleving mbt gezondheid. Dat verkoudheid/griep nu leidt tot relativering en niet tot uitbreiding.

Ondertussen sterkte daar. Ik ga boodschappen doen met het zijspan *\o/* en lunchen met date op een zonnig terras; buiten, zonder masker, zonder QR gedoe *\%/*
een arts vertelde gister op tv ze nog maar 1 IC bed over hadden en die leeg lieten voor als er een slachtoffer van een ongeluk o.i.d die nodig had. Verder lag alles vol met covid patienten ja! Was meen ik het Maas ziekenhuis in Rotterdam.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:09

Stel, je krijgt vandaag een ernstig ongeluk. En de SEH van het ziekenhuis waar ze je heen willen brengen is overbezet vanwege (voornamelijk ongevaccineerde) coronapatienten. Waardoor de ambulance met jou erin rondjes moet rijden en moet afwachten tot er ergens plek is. Dat schijnt inmiddels hier en daar alweer realiteit te zijn, zoals Popstra ook aangeeft.

Wie kijk jij daar dan op aan? (algemene vraag, niet gericht aan een specifieke Bokker)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:12

Ik denk het kabinet. :')

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:13

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:14

Niemand want er is geen directe oorzaak voor te vinden. De zorg is gewoon niet uitgerust genoeg maar dat ging al wel jaren best wel vaak goed. En covid daar heeft niemand schuld aan. Ongevaccineerden niet, de regering niet, het OMT niet... Niemand.

Wel baal ik er gewoon heel erg van dat er zoveel ongevaccineerde mensen op de IC liggen en dat nog mensen denken "ik doe het niet". En dan heb ik het over mensen van 50+. Niet over gezonde jonge mensen die toch al niet op de IC komen. Maar kan je echt boos worden op onwetende (in mijn ogen) mensen? Nee. Wel vind ik het moment waarop "de vrijheid van ongevaccineerden" de "vrijheid van de andere 85%" aantast wel hard dichtbij komen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 05-11-21 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:14

Needje schreef:
Wat moet het kabinet volgens jou doen om de ontstane situatie op korte termijn te verbeteren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:15

Askja schreef:
Needje schreef:
Wat moet het kabinet volgens jou doen om de ontstane situatie op korte termijn te verbeteren?

Geen idee maar het kabinet krijgt toch overal de schuld van...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:19

Cer schreef:

Dit :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:21

MarlindeRooz schreef:
Niemand want er is geen directe oorzaak voor te vinden. De zorg is gewoon niet uitgerust genoeg maar dat ging al wel jaren best wel vaak goed. En covid daar heeft niemand schuld aan. Ongevaccineerden niet, de regering niet, het OMT niet... Niemand.
Schuld nee. Verantwoordelijkheid wel.
De kortste klap is toch dat meer mensen zich laten vaccineren, dat wordt althans door ongeveer alle direct betrokkenen gezegd. Dus ik hoop dat de groep die zich zonder goede reden nog niet heeft laten vaccineren dat alsnog doet.
Dat het storm loopt bij sommige vaccinatielocaties lijkt me een goed teken.

Op langere termijn zal er toch echt structureel iets moeten veranderen op organisatorisch gebied en qua personeelsbeleid op de SEH's en IC's.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 16:22

Needje schreef:
Cer schreef:

Dit :D

:P

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:26

Toch zeg ik ook het kabinet.
Nee nu kunnen ze niks. Maar het is wel hun wanbeleid van over de jaren heen.

Overigens bijzondere journalistiek weer.
Ambulances rijden geen rondjes. Als het goed is weten ze vooral al heel goed welk huis vol ligt.
Wij wisten bij aanvang dient ook al. Dit word een rustig nachtje want we zijn vol.

Druk overigens voor verpleegkundigen maar dus niet voor beveiliging.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:35

Nou hier nu voor het eerst het bericht uit school dat er nu steeds meer leerlingen in contact zijn geweest met iemand met Corona. En hoorde toevallig vandaag dat het jochie waar onze jongen sinds de herfstvakantie naast zit, al de hele week thuis in quarantaine zit omdat iemand in het gezin Corona heeft.

Dichterbij dan dit is het bij ons nog niet gekomen.

Toch blij dat ik de prikken heb gehaald. Grootste reden hier was dat ik het niet meer veilig vond sinds de laatste imo te grote versoepeling, en omdat ik er niet aan moet denken dat ik in het ZH kom onder deze omstandigheden, maar vooral omdat het via die kleine mijn grootste risico is om een besmetting op te lopen. En stel je voor dat je net die pechvogel bent bij wie het heel hard toeslaat.... en je komt in het ZH, of zelfs op de IC, of zelfs in een kist.....en dan weet dat ventje dat het "zijn schuld" is :n

Daar moet ik niet aan denken hoor. Dan maar die rotprikken halen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:40

Kennelijk is er een nieuw advies gegeven vandaag omtrend testen bij besmet contact voor gevaccineerden.

Ik dacht dat het al zo was maar kennelijk is het nieuw.

https://www.nu.nl/coronavirus/6166263/g ... rsoon.html

Citaat:
Als je gevaccineerd bent en je bent in contact geweest met iemand die besmet is met het coronavirus, dan is het strenge advies om je direct te laten testen. Op de vijfde dag doe je een tweede test. Zo luidt het verscherpte testadvies van het demissionaire kabinet.

Demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) meldt het nieuwe advies voor gevaccineerden vrijdag op Twitter.

Eerder was het beleid dat gevaccineerden zich niet hoefden te laten testen als ze in (nauw) contact waren geweest met een besmette persoon. Alleen als je huisgenoot besmet is, werd een directe test aangeraden. Als gevaccineerde hoefde je niet in quarantaine en ook geen test te laten doen.

"Houd je gezondheid in de gaten, wees scherp, als je iets van klachten begint te krijgen, laat je dan testen. Dat was het eerdere advies", zegt een woordvoerder van het ministerie van Volksgezondheid tegen NU.nl

"Nu luidt het advies: direct testen zodra je hoort dat je in de buurt was van iemand met corona." Op de vijfde dag dien je nogmaals een test te doen. Ongevaccineerden moesten altijd al direct een test doen als ze met een besmette persoon in aanraking zijn geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:43

Geen wonder met die oplopende besmettingen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:48

Daarom ook terecht. Ggd was naar mantelzorger ook heel duidelijk testen testen testen. De vijfde dag naar de ggd en tot die tijd thuistesten iedere dag bij geen klachten. Daarna voor de zekerheid nog eens op dag 7 of 8 of dag 10 bij klachtenvrij.

Enige afwijking naast inmiddels ook quarantaine bij geen klachten tot na de test op de vijfde dag. Ik was in de veronderstelling dat dat niet hoefde bij klachten maar wel. Gelukkig is dat ook gebeurd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:51

Ha kijk, dat is een goede zaak als ze daar nu ook voorzichtiger mee worden +:)+

Ben benieuwd hoe het er over een paar weken voor staat....

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:56

Laat die regel gewoon maar weer even overal ingevoerd worden. Ik ben het namelijk ook niet eens met dat nonchalante gedrag op een plek waar ik vaak kom dat er een illusie is dat na een vaccinatie je compleet veilig bent en alles maar los kunt laten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:57

Het is wel behoorlijk ruk. Ik mag pas na 10 dagen na het besmette contact weer in de buurt komen. Nu merk ik al hoe afhankelijk ik ben van een mantelzorger. -O- het gaat, gelukkig voldoende eten in huis nog. En duimen dat hij niet besmet is geraakt en dat er niks kapot gaat hier dat buiten mijn beperkte bereik is. Ik kan hooguit een warme hap maken en die buiten neerzetten. Kan niks terugdoen nu.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:09

karuna schreef:
-O- sjit. Wat een drama nu hier. Mijn vaste contact heeft gister onderzoek gehad samen met een paar collegas. De arts test vandaag positief op covid nadat haar man gister al positief was. Wat doet ze dan nog op een bedrijf als je man al naarde ggd moet. Maar ja nu dus 5 dagen tot een week moeten ze gaan testen. Gelukkig was ik niet daar gister en vandaag. Maar nu duimen dat hij niet besmet is geraakt. Zonder zijn hulp ben ik aardig onthand. Mijn grootste nachtmerrie tot nu toe. Sjit. -O-

Maar was hij een nauw contact? Dus 15 min. binnen 1,5 meter (en zonder chirurgisch mondkapje)? Het is dan toch gewoon op dag 5 testen, dus 7 nov., en dan na een negatieve uitslag uit quarantaine?
Jij bent toch gewoon gevaccineerd? Als hij op dag 5 negatief is en jullie beide een mondkapje op doen en letten op afstand, moet dat toch gewoon prima kunnen? Je maakt het jezelf anders wel enorm moeilijk denk ik.

Wat doet hij allemaal voor je waarin je afhankelijk bent? Is dat niet tijdelijk op een andere manier op te lossen? Desnoods betaald?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:29

Vayo mijn afweer werkt niet optimaal en hij kreeg het dringende advies tot 10 dagen na het contact weg te blijven tot dan een test nog steeds negatief is.
Citaat:
De regels tijdens quarantaine
Tijdens de thuisquarantaine gelden altijd de volgende regels:

Alleen de mensen die bij u wonen mogen samen met u in huis zijn. U blijft zo veel mogelijk op 1,5 meter afstand van uw huisgenoten. Dus niet knuffelen, niet zoenen en geen seks.
Ontvang geen bezoek, behalve voor medische redenen (bijvoorbeeld de huisarts of iemand van de GGD).
Heeft u medische hulp nodig? Ga dan niet naar de huisarts of het ziekenhuis, maar bel de arts.
Laat anderen boodschappen doen.
U mag in uw tuin of op uw balkon zitten.
Werk thuis. Werkt u in de zorg? Dan mag u alleen werken bij uitzondering en als u geen klachten heeft. Overleg dit altijd met de GGD of de bedrijfsarts.
Reis niet met het openbaar vervoer of met een taxi.
Vermijd contact met kwetsbare personen tot en met dag 10 na het laatste risicovolle contact. En blijf de basisregels volgen. Krijgt u klachten? Dan blijft u thuis en maakt u een nieuwe testafspraak.

En ja hij heeft samen met die arts ruim een uur in een niet goed geventileerde ruimte gezeten. De dag voor zij positief is getest. Net als een aantal van zijn collegas die dag. Kortom nogal een rotsituatie daar. Er is niet voor niets contact onderzoek van de ggd geweest.

Ik red me nog wel, er moet alleen niets kapot gaan. In nood kan mijn vader bijspringen maar die is niet de jongste meer en woont 80 km verderop. Anders is er nog de buurt hulp groep. Boodschappen genoeg in huis, die kan ik ook laten bezorgen. Dierenzaak bezorgd voer als het nodig is. Idem de apotheek. Niet leuk maar we komen er wel doorheen. Hij heeft een lieve buurman die boodschappen doet voor hem.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 22:20