Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shadow0 schreef:Ik vind die feesten ook storend maar waar komt toch de wens vandaan om hier allerlei autoritaire maatregelen in te voeren? (En niet eens echt om corona in te dammen, lijkt het, meer om de 'harde hand' op zich.) Kan iemand me dat uitleggen? Wat denk je dat er leuk aan is?
Shadow0 schreef:Ik vind die feesten ook storend maar waar komt toch de wens vandaan om hier allerlei autoritaire maatregelen in te voeren? (En niet eens echt om corona in te dammen, lijkt het, meer om de 'harde hand' op zich.) Kan iemand me dat uitleggen? Wat denk je dat er leuk aan is?
bigone schreef:Ik ben zeker niet blij met verregaande maatregelen maar zo langzamerhand heb ik de indruk dat een bepaald deel van de bevolking coronabeu is en dus gewoon zijn gang gaat. En om deze mensen hopelijk te laten inzien dat de regels ook voor hun gelden mogen er wat mij betreft nog veel strengere maatregelen komen.
jesito schreef:Andere link: https://zelfzorgcovid19.nl/huisarts-ele ... -medicijn/
Google maar op "broomhexine corona"
Shadow0 schreef:bigone schreef:Ik ben zeker niet blij met verregaande maatregelen maar zo langzamerhand heb ik de indruk dat een bepaald deel van de bevolking coronabeu is en dus gewoon zijn gang gaat. En om deze mensen hopelijk te laten inzien dat de regels ook voor hun gelden mogen er wat mij betreft nog veel strengere maatregelen komen.
Maar je kunt je niet voorstellen dat er ook andere mogelijkheden zijn dan alleen maar dwang en regels?
Cer schreef:Ik weet niet precies hoe het er bij jou aan toegaat maar als je geen contact hebt gehad met die mensen maakt t toch niet uit of je t weet? Ik vind dat ook wel privé, zou t niet waarderen als mn werkgever mijn privé dingen aan collega’s gaat melden?
En als die ene collega z’n quarantaine heeft uitgezeten en niet ziek is, dan is er toch verder ook niks ?
Shadow0 schreef:Suzanne F. schreef:Een nieuwe (intelligente) lockdown zou zo’n klap op de economie geven dat me dit echt onverstandig zou lijken.
Maar de economie is niet los van de aanpak van het virus. Het is niet het kiezen tussen of/of: een goede aanpak van corona is beter voor de economie, en een goede economische aanpak heeft nodig dat corona gestopt wordt.
(Denk bv aan de impact op de economie die er gaat komen met alle langdurig zieken.)
Popstra schreef:En de nacht er voor was het ook asl raak..
https://www.parool.nl/nederland/dag-na- ... ~bb8b9bdd/
Mss toch maar een avond klok!?
silvericathy schreef:Wat vinden jullie eigenlijk, zou de werkgever het moeten melden als er collega's ziek zijn?
Een jongen die ontslagen is bleek een paar dagen later corona te hebben... Hier is geen melding van gemaakt richting de werknemers. Reden: ze hadden niks meer met deze jongen van doen want werkte er niet meer.
Een teamleider is 10 dagen thuis gebleven omdat zijn vriendin het virus te pakken had en is einde van de week weer komen werken.
We kregen het pas te horen van hem zelf toen hij weer terug was.
Ik had gisteravond wat verkoudheids klachten, vooral mijn neus zit dicht.
Heb vannacht slecht geslapen en ook vandaag ben ik vermoeid en mijn neus zit dicht en een beetje hoesten erbij.
Als het morgenochtend niet beter is ga ik me in ieder geval ziekmelden en een afspraak maken om te testen.
Maar eigenlijk vind ik het niet kunnen dat een werkgever het blijkbaar onnodig vind om dit soort situaties te melden.
Er is een keer melding gemaakt toen een collega onverwachts telefoon kreeg dat een vriend van hem positief getest was, die collega is toen tijdens de dienst naar huis gestuurd. Bleek achteraf negatief te zijn.
safina schreef:silvericathy schreef:Wat vinden jullie eigenlijk, zou de werkgever het moeten melden als er collega's ziek zijn?
Een jongen die ontslagen is bleek een paar dagen later corona te hebben... Hier is geen melding van gemaakt richting de werknemers. Reden: ze hadden niks meer met deze jongen van doen want werkte er niet meer.
Een teamleider is 10 dagen thuis gebleven omdat zijn vriendin het virus te pakken had en is einde van de week weer komen werken.
We kregen het pas te horen van hem zelf toen hij weer terug was.
Ik had gisteravond wat verkoudheids klachten, vooral mijn neus zit dicht.
Heb vannacht slecht geslapen en ook vandaag ben ik vermoeid en mijn neus zit dicht en een beetje hoesten erbij.
Als het morgenochtend niet beter is ga ik me in ieder geval ziekmelden en een afspraak maken om te testen.
Maar eigenlijk vind ik het niet kunnen dat een werkgever het blijkbaar onnodig vind om dit soort situaties te melden.
Er is een keer melding gemaakt toen een collega onverwachts telefoon kreeg dat een vriend van hem positief getest was, die collega is toen tijdens de dienst naar huis gestuurd. Bleek achteraf negatief te zijn.
Een werkgever mag het niet melden. Het is privé.
Maar ik vind wel dat er een verantwoordelijkheid ligt bij de besmette persoon om de nauwe contacten netjes te informeren. Ook als dat collega's zijn. Als je een hele dag dichtbij elkaar in de buurt hebt zitten werken bijvoorbeeld.
Als collega's in quarantaine moeten omdat een huisgenoot positief is: goed om te weten, maar hoeft niet van mij aan alle collega's doorgegeven te worden. Dan kan je wel aan de gang blijven met het huidige aantal besmettingen.
Dat jij verkoudheidsklachten hebt, vandaag loopt te hoesten en als het morgen over is gewoon weer naar je werk gaat vind ik eigenlijk kwalijker dan wat je werkgever doet. Laat je testen.
Getup schreef:Las het wbt Spanje, dit vind ik wel erg heftig. Je zou zeggen: bekijk het per maand.
Achterom schreef:[
De werkgever mag dat helemaal niet vertellen, sterker nog: de werknemer hoeft het niet eens aan de werkgever te vertellen.
In ons geval bijvoorbeeld heeft de organisatie waar ik werk sinds april een eigen teststraat voor medewerkers. Wij zorgen dat medewerkers bij klachten getest worden: de testafname gebeurt door een verpleegkundige, vervolgens gaan de testen met een busje van ons naar het lab.
Het lab stuurt de uitslagen naar de bedrijfsarts, deze informeert de medewerkers.
De werkgever, die alles organiseert en betaalt, weet alleen wat de uitslag is als de medewerker het vertelt, verder weten we alleen wie er getest is.
Zo zit de privacy wetgeving in Nederland op dit moment namelijk in elkaar.
Dat ontslaat de medewerker natuurlijk niet van de morele plicht om een positieve uitslag wel aan de werkgever te melden, zeker ivm kans op besmetting van collega's en cliënten. Maar verplicht is het niet.
Suzanne F. schreef:Ik vind het echt heel moeilijk wat nou wijsheid is. Ik ben blij dat ik nu geen minister ben in ieder geval.
Je kan het gewoon nooit goed doen. En achteraf blijkt pas of het verstandig was ja of nee. Een nieuwe (intelligente) lockdown zou zo’n klap op de economie geven dat me dit echt onverstandig zou lijken. Zoveel bedrijven die er aan gaan, zoveel mensen die hun baan verliezen. Maar ja, als je zonder ingrijpen heel veel mensen bewust dood laat gaan dan is dat ook niet ethisch.
Ik zag beelden van Zweden dat mensen gewoon bij elkaar op terrassen zaten. Hoe staat het daar met de cijfers eigenlijk?