Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:51

Shadow0

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:07

Ik vind die feesten ook storend maar waar komt toch de wens vandaan om hier allerlei autoritaire maatregelen in te voeren? (En niet eens echt om corona in te dammen, lijkt het, meer om de 'harde hand' op zich.) Kan iemand me dat uitleggen? Wat denk je dat er leuk aan is?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:09

Shadow0 schreef:
Ik vind die feesten ook storend maar waar komt toch de wens vandaan om hier allerlei autoritaire maatregelen in te voeren? (En niet eens echt om corona in te dammen, lijkt het, meer om de 'harde hand' op zich.) Kan iemand me dat uitleggen? Wat denk je dat er leuk aan is?

Nou, dat vraag ik me dus ook af. Rare gedachtengang hebben veel mensen.

Waarom nou weer een avondklok omdat er een paar feestjes zijn. Pak die feestjes gewoon aan en dan beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:11

Ik vraag me vooral af waar de ouders in dit verhaal zijn..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:12

Relaxed schreef:
Ik vraag me vooral af waar de ouders in dit verhaal zijn..

Dat inderdaad ook ja.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:14

Ik niet, die weten waarschijnlijk van niks. Ik ben even naar een vriend, oke hou je afstand? Ja ja, ik weet de regels. *\%/* er is zoveel waar ouders geen weet van hebben, niet alle jongeren praten en misschien zitten er ook feestende bij die op kamers wonen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:16

Shadow0 schreef:

Ik ben zeker niet blij met verregaande maatregelen maar zo langzamerhand heb ik de indruk dat een bepaald deel van de bevolking coronabeu is en dus gewoon zijn gang gaat. En om deze mensen hopelijk te laten inzien dat de regels ook voor hun gelden mogen er wat mij betreft nog veel strengere maatregelen komen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:24

bigone schreef:
Ik ben zeker niet blij met verregaande maatregelen maar zo langzamerhand heb ik de indruk dat een bepaald deel van de bevolking coronabeu is en dus gewoon zijn gang gaat. En om deze mensen hopelijk te laten inzien dat de regels ook voor hun gelden mogen er wat mij betreft nog veel strengere maatregelen komen.

Maar je kunt je niet voorstellen dat er ook andere mogelijkheden zijn dan alleen maar dwang en regels?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:26

jesito schreef:
Andere link: https://zelfzorgcovid19.nl/huisarts-ele ... -medicijn/

Google maar op "broomhexine corona"

Daar hebben we Elens weer... diezelfde als met het zink.

Het is een prima onderzoek, maar de uitkomsten zijn bij lange na niet significant, dus niet voldoende bewijs dat het werkt.
Dat staat ook in de conclusie; het zou kunnen dat het werkt.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:39

Wat vinden jullie eigenlijk, zou de werkgever het moeten melden als er collega's ziek zijn?

Een jongen die ontslagen is bleek een paar dagen later corona te hebben... Hier is geen melding van gemaakt richting de werknemers. Reden: ze hadden niks meer met deze jongen van doen want werkte er niet meer.

Een teamleider is 10 dagen thuis gebleven omdat zijn vriendin het virus te pakken had en is einde van de week weer komen werken.

We kregen het pas te horen van hem zelf toen hij weer terug was.

Ik had gisteravond wat verkoudheids klachten, vooral mijn neus zit dicht.
Heb vannacht slecht geslapen en ook vandaag ben ik vermoeid en mijn neus zit dicht en een beetje hoesten erbij.
Als het morgenochtend niet beter is ga ik me in ieder geval ziekmelden en een afspraak maken om te testen.

Maar eigenlijk vind ik het niet kunnen dat een werkgever het blijkbaar onnodig vind om dit soort situaties te melden.

Er is een keer melding gemaakt toen een collega onverwachts telefoon kreeg dat een vriend van hem positief getest was, die collega is toen tijdens de dienst naar huis gestuurd. Bleek achteraf negatief te zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:42

Wel lastig ook ivm privacy vraag ik me dat af of het moet of mag.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:44

Ik weet niet precies hoe het er bij jou aan toegaat maar als je geen contact hebt gehad met die mensen maakt t toch niet uit of je t weet? Ik vind dat ook wel privé, zou t niet waarderen als mn werkgever mijn privé dingen aan collega’s gaat melden?

En als die ene collega z’n quarantaine heeft uitgezeten en niet ziek is, dan is er toch verder ook niks ?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:44

Shadow0 schreef:
bigone schreef:

Maar je kunt je niet voorstellen dat er ook andere mogelijkheden zijn dan alleen maar dwang en regels?

Een half jaar geleden wel, inmiddels niet meer want dat zie je toch gewoon om je heen gebeuren.
In het begin was bijna iedereen doordrongen van de ernst en hield zich aan de regels. Getallen zakten net op tijd en nu is het wederom fout alleen maakt het blijkbaar voor sommigen niets uit. Dus ja, dan maar met dwang. Hoezeer me dat ook tegenstaat, praten en uitleg werkt niet meer .

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:48

Cer schreef:
Ik weet niet precies hoe het er bij jou aan toegaat maar als je geen contact hebt gehad met die mensen maakt t toch niet uit of je t weet? Ik vind dat ook wel privé, zou t niet waarderen als mn werkgever mijn privé dingen aan collega’s gaat melden?

En als die ene collega z’n quarantaine heeft uitgezeten en niet ziek is, dan is er toch verder ook niks ?

Zowel ik als collega's zijn met deze personen in aanraking geweest. We kunnen dus mogelijk besmetting hebben opgelopen voordat hij in quarantaine ging.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:49

Ah oké, dat was wat me niet duidelijk was..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 16:54

Shadow0 schreef:
Suzanne F. schreef:
Een nieuwe (intelligente) lockdown zou zo’n klap op de economie geven dat me dit echt onverstandig zou lijken.

Maar de economie is niet los van de aanpak van het virus. Het is niet het kiezen tussen of/of: een goede aanpak van corona is beter voor de economie, en een goede economische aanpak heeft nodig dat corona gestopt wordt.

(Denk bv aan de impact op de economie die er gaat komen met alle langdurig zieken.)

Dat is het grote argument.
Dat het de deelstaten de mogelijkheden geeft om snel en effectief te reageren op de locale situaties opdat de economie zo actief mogelijk bijft.
We hebben het prutsmuts locaal ook meegemaakt: Piek, boel 10 dagen dicht en IEDEREEN gediscipileerd met handen/masker/afstand en locaal geen probleem meer.
Op die manier is het éven adem in en weer bijna normaal verder. Ok, met handen desinfecteren, masker op en afstand houden.

Zie net dat het voorstel is tot 19 mei _/-\o_

Nogmaals het is GEEN ´lock down´, wel intelligent; de locale mogelijkheid om direct effetcief te reageren opdat het niet uit de hand loopt en alles wer zo snel mogelijk ´nieuw normaal´ kan gaan.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:02

Popstra schreef:
En de nacht er voor was het ook asl raak..

https://www.parool.nl/nederland/dag-na- ... ~bb8b9bdd/

Mss toch maar een avond klok!?

Vind t irritanter, dat ze niet hoeven op te ruimen.

Las het wbt Spanje, dit vind ik wel erg heftig. Je zou zeggen: bekijk het per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:04

silvericathy schreef:
Wat vinden jullie eigenlijk, zou de werkgever het moeten melden als er collega's ziek zijn?

Een jongen die ontslagen is bleek een paar dagen later corona te hebben... Hier is geen melding van gemaakt richting de werknemers. Reden: ze hadden niks meer met deze jongen van doen want werkte er niet meer.

Een teamleider is 10 dagen thuis gebleven omdat zijn vriendin het virus te pakken had en is einde van de week weer komen werken.

Heb vannacht slecht geslapen en ook vandaag ben ik vermoeid en mijn neus zit dicht en een beetje hoesten erbij.
Als het morgenochtend niet beter is ga ik me in ieder geval ziekmelden en een afspraak maken om te testen.

Maar eigenlijk vind ik het niet kunnen dat een werkgever het blijkbaar onnodig vind om dit soort situaties te melden.

Er is een keer melding gemaakt toen een collega onverwachts telefoon kreeg dat een vriend van hem positief getest was, die collega is toen tijdens de dienst naar huis gestuurd. Bleek achteraf negatief te zijn.

Een werkgever mag het niet melden. Het is privé.

Maar ik vind wel dat er een verantwoordelijkheid ligt bij de besmette persoon om de nauwe contacten netjes te informeren. Ook als dat collega's zijn. Als je een hele dag dichtbij elkaar in de buurt hebt zitten werken bijvoorbeeld.

Als collega's in quarantaine moeten omdat een huisgenoot positief is: goed om te weten, maar hoeft niet van mij aan alle collega's doorgegeven te worden. Dan kan je wel aan de gang blijven met het huidige aantal besmettingen.

Dat jij verkoudheidsklachten hebt, vandaag loopt te hoesten en als het morgen over is gewoon weer naar je werk gaat vind ik eigenlijk kwalijker dan wat je werkgever doet. Laat je testen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:17

safina schreef:
silvericathy schreef:

Een werkgever mag het niet melden. Het is privé.

Maar ik vind wel dat er een verantwoordelijkheid ligt bij de besmette persoon om de nauwe contacten netjes te informeren. Ook als dat collega's zijn. Als je een hele dag dichtbij elkaar in de buurt hebt zitten werken bijvoorbeeld.

Als collega's in quarantaine moeten omdat een huisgenoot positief is: goed om te weten, maar hoeft niet van mij aan alle collega's doorgegeven te worden. Dan kan je wel aan de gang blijven met het huidige aantal besmettingen.

Dat jij verkoudheidsklachten hebt, vandaag loopt te hoesten en als het morgen over is gewoon weer naar je werk gaat vind ik eigenlijk kwalijker dan wat je werkgever doet. Laat je testen.

Juist!
De werkgever mag dat helemaal niet vertellen, sterker nog: de werknemer hoeft het niet eens aan de werkgever te vertellen.

In ons geval bijvoorbeeld heeft de organisatie waar ik werk sinds april een eigen teststraat voor medewerkers. Wij zorgen dat medewerkers bij klachten getest worden: de testafname gebeurt door een verpleegkundige, vervolgens gaan de testen met een busje van ons naar het lab.
Het lab stuurt de uitslagen naar de bedrijfsarts, deze informeert de medewerkers.
De werkgever, die alles organiseert en betaalt, weet alleen wat de uitslag is als de medewerker het vertelt, verder weten we alleen wie er getest is.
Zo zit de privacy wetgeving in Nederland op dit moment namelijk in elkaar.

Dat ontslaat de medewerker natuurlijk niet van de morele plicht om een positieve uitslag wel aan de werkgever te melden, zeker ivm kans op besmetting van collega's en cliënten. Maar verplicht is het niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:34

Getup schreef:
Las het wbt Spanje, dit vind ik wel erg heftig. Je zou zeggen: bekijk het per maand.

Waarom??
Het zijn geen maatregels. Het geeft ´slechts´ de deelstaten de autoriteit om beperkingen in te voeren wanneer nodig. Er is een helder raamwerk met criteria mbt wat wanneer.

De huidige noodzaak gaat niet veranderen tot voorjaar 2021 dus een goede wettelijke kapstok tot die tijd lijkt míj :)*

Ok, het is schokkend maar het is Covid19 pandemie, geen politiek, en voor de economie met afstand het beste wat een overheid kan doen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 17:52

ok, dan prima :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:07

Achterom schreef:
[
De werkgever mag dat helemaal niet vertellen, sterker nog: de werknemer hoeft het niet eens aan de werkgever te vertellen.

In ons geval bijvoorbeeld heeft de organisatie waar ik werk sinds april een eigen teststraat voor medewerkers. Wij zorgen dat medewerkers bij klachten getest worden: de testafname gebeurt door een verpleegkundige, vervolgens gaan de testen met een busje van ons naar het lab.
Het lab stuurt de uitslagen naar de bedrijfsarts, deze informeert de medewerkers.
De werkgever, die alles organiseert en betaalt, weet alleen wat de uitslag is als de medewerker het vertelt, verder weten we alleen wie er getest is.
Zo zit de privacy wetgeving in Nederland op dit moment namelijk in elkaar.

Dat ontslaat de medewerker natuurlijk niet van de morele plicht om een positieve uitslag wel aan de werkgever te melden, zeker ivm kans op besmetting van collega's en cliënten. Maar verplicht is het niet.

Corona is toch een meldingsplichtige ziekte?

Vind het bizar als bedrijven werknemers niet inlichten als er een besmetteling tussen zat. Voor het zelfde geld steken die werknemers thuis een kwetsbaar persoon aan doordat ze te laat door krijgen dat ze het zelf ook opgelopen hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:14

Hier sturen ze het hele team naar huis, in quarantaine. Wordt gemeld over welke afdeling en je mag je melden voor meer info als je binnen de 1,5 meter voor langere tijd bent geweest (wat dus al niet mag en wat bij ons werk ook zeker niet hoeft te gebeuren).

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 18:57

Suzanne F. schreef:
Ik vind het echt heel moeilijk wat nou wijsheid is. Ik ben blij dat ik nu geen minister ben in ieder geval.
Je kan het gewoon nooit goed doen. En achteraf blijkt pas of het verstandig was ja of nee. Een nieuwe (intelligente) lockdown zou zo’n klap op de economie geven dat me dit echt onverstandig zou lijken. Zoveel bedrijven die er aan gaan, zoveel mensen die hun baan verliezen. Maar ja, als je zonder ingrijpen heel veel mensen bewust dood laat gaan dan is dat ook niet ethisch.
Ik zag beelden van Zweden dat mensen gewoon bij elkaar op terrassen zaten. Hoe staat het daar met de cijfers eigenlijk?

Hier loopt eigenlijk alles nog zoals voor de Corona, maatregelen zijn er weinig. Je ziet eigenlijk niemand met mondkapje (ik iig niet) Het is nu wel aan het stijgen ook vnl in bepaalde regio's met een bepaalde cultuur (ik hoop dat ik niemand hier mee beledig is iig niet de bedoeling)

https://c19.se/

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 19:00

In Zweden zijn toch vorige week ook maatregelen genomen, niet meer dan 50 mensen binnen in clubs enz.