de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-25 13:27

Gister de knoflook uit de grond gehaald. Ze liggen nog buiten. Van de week maar even schoonmaken en vlechten. Dan zijn ze hun ergste stank ook wel weer kwijt :')

Ik weet niet wat het is laatste paar jaar, maar het direct in de grond zaaien wil echt niet. Voertuig jaar de slakken en het jaar ervoor de hazen. Wat dit jaar het probleem is, geen idee

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:16

Hier een tijdje niet gepost. Het was zoveel werk allemaal dat ik dacht ik kijk gewoon niet meer naar de tuin tot ik een beter plan heb :+
Nu heb ik tuinmannen die maaien het gras en bosmaaieren ook. Dus ik loop een beetje te plukken enzo :') (nee grapje er is nog steeds meer dan genoeg te doen, zoals gras wegtrekken langs randjes en in borders, snoeien, vruchten dunnen, oogst beschermen, nja echt genoeg.
Ben ook al tijden niet meer in dit topic geweest. Maar de tuin is terug, beter dan ooit :D
Heb dit jaar al volop honingbessen geoogst. De helft op de grond laten vallen want helemaal door en door rijp zijn ze het lekkerst. De honingbessen zijn fantastisch, doen het elk jaar goed, en zijn de eerste vruchten samen met de bosaardbeitjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna kwam mijn fantastische abrikozenboom met vruchten, die helaas afrijpten toen ik in Spanje was, dus 90% lag op de grond.

Afbeelding

Wat er te eten was, was goddelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de oogst trouwens beschermd met zakjes om de vruchten heen. Dat doe ik bij alle fruit, omdat ik nu eens van alles wat wil proeven en niet wil dat de vogels overal 1 hapje uit nemen.
Zo ook zakjes om de gele kersen

Afbeelding

Verder zijn er doorlopend een giga hoeveelheid kruisbessen en aalbessen te oogsten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rest moet even in een nieuwe post want ik vermoed dat er een limiet aan het aantal foto's is

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 16:34

Dus.. daarnaast heeft mijn Prunus Tomentosa voor het eerst goed vrucht gedragen dit jaar. Geweldige vruchten, echt heel lekker.

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook mijn eerste perzik al gegeten. En nee, hij staat niet in de kas, en nee, ik spuit niet tegen de krulziekte. Heel trots op deze boom. Hij hangt nog bomvol met de rest. Echt enorme perziken. Zou eens een grote moeten wegen voor de grap. Die ene die ik al heb gegeten was trouwens niet zo heel groot. Maar wel lekker

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, wat valt er nog meer te vertellen.. er staan nog veel andere soorten, zoals zwarte framboos

Afbeelding

Dwergkers

Afbeelding

En er komen nog heel veel andere fruitsoorten aan zoals appel, peer, pruim, nashipeer, kweepeer, walnoot, nog meer moerbeien, Japanse wijnbes, bramen, frambozen, hybrides hiertussen, enz enz enz

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De plannen zijn: dit knap houden (met hulp van de tuinmannen die het gras kort houden), en aanvullingen erbij gaan planten. Zo ben ik momenteel heel veel kruiden aan het zetten. Ik had wel wat staan zoals rozemarijn en bieslook, maar er was ook eea wat het niet heeft gehaald doordat het verdrongen is, of doordat het kruid de plek niet leuk vond. Dus momenteel aan het bij planten. Wat leuke soorten salie met echt goede eetbare bloemen, wat tijm soorten die goed de winter door zouden kunnen, heb Griekse bergthee geplant ook, nouja van alles en nogwat eigenlijk.
Daarnaast moet en zal er een kaki boom komen, en heb nog wel wat plannetjes. De roze aalbessen hebben het allemaal niet gehaald omdat ik te kleine plantjes heb gekregen en het gras te sterk was. Die wil ik opnieuw gaan proberen. Er zijn ook een paar bomen en struiken dood, dus die wil ik vervangen voor iets leukers.
En, niet onbelangrijk, ik wil groente toevoegen aan mijn tuin. Maar geen eenjarigen. Alleen permanente dingen en evt meerjarigen. Denk aan asperges, rankspinazie, eeuwig moes, gewoon dingen waarbij ik niet hoef te trutten met zaad. Meer voedselbos/permacultuur planten ipv moestuin planten.
En ik wil ook meer eetbare bloemen. Ben gek op daglelies

Afbeelding

Daar komt binnenkort nog een ras van bij. Maar wil nog meer andere dingen zetten ook.

Al met al is er dus genoeg te doen O:)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:50

Hele leuke update! Jouw tuin is duidelijk iets verder dan die van mij. Maar de opzet komt denk ik aardig overeen. Heerlijk!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 17:59

Zo wat een oogsten jemig *\o/* mooi zeg

Hier (helaas nederland dus ik hoop dat mijn franse bakken het nog even volhouden) gaat het oogsten ook rustig door. Veel andijvie of chinese kool. De koolrabi is oogstbaar. De tomaten rijpen rustig door. De eerste aardappelen geoogst en inmiddels 6 potten augurken ingemaakt (twee daarvan over het hoofd geziene "zure bommen" nu :') ) en er zitten nog veel meer augurkjes aan die nog moeten groeien, en de eerste bloemen aan de meloen *\o/* dat is voor het eerst,

Wel besloten om frankrijk helemaal over te stappen op bakken die minder droogte gevoelig zijn. Geen harde grond vol onkruid. Aardappelen doen het ook goed in de bakken,
Alleen mijn aardbeien staan in de volle grond, dat blijft zo, ik twijfel alleen over bonen. Die nemen zoveel ruimte in dat ik misschien steeds een vlak afwisselend omspit daarvoor. Om de hoeveel tijd heb je daar wisselteelt voor?

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:01

Wauw wat heerlijk al dat fruit!
Wil dat hier ook nog wel uitbreiden verder.
We kunnen het aansluitende stuk achter onze moestuin ook overnemen met nog meer fruitbomen en een kas en schuurtje erop.
Zijn we helemaal blij mee.

Heb me wel beetje vergist in de Sweet Mama pompoenen, die bladeren zijn ook groot en wilde laten klimmen, dus had ze dichter op elkaar gezet. Volgend jaar wil ik ze gewoon over de grond laten groeien :=

Hebben echt al zoveel groentes, peultjes, super snaps, tuinbonen, courgettes in de vriezer gedaan :') en ook veel weggegeven.
Broccoli ook al geoogst en bloemkool gaan we vanavond testen

Binnenkort even wat fotos maken en plaatsen :=

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 18:23

Heb echt respect voor de mensen die elk jaar opnieuw weer gaan spitten en zaaien

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:30

Wauw wat een mooie tuin zo Dorine! Leuk als die bijzondere vruchten.

Vraagje, wat doen jullie met aardbeien die al flink aangevreten zijn of beginnen te rotten?
Ik zou zeggen er af halen maar m'n moeder is team laten zitten want dan pakken de beestjes die rotte en niet de goede :+

En iemand toevallig tips hoe je kruiden het langste vers kan houden na het plukken? Ik heb bv veel dille nu, dat gaat niet in een keer op.
Laatst bijgewerkt door Nyaleti op 09-07-25 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:32

Eraf halen kunnen andere aantasten. Gooi die altijd bij de kippen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 17:33

Het hangt er van af. Of laten zitten bij rot, of eraf halen als ze andere aardbeien kunnen raken of afhalen slechte plek eraf en in de jam

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:37

Hier nu ook abrikozen! Heerlijk!

Nog geen energie en potjes om alles te verwerken. Dus voor nu een taart gebakken en de rest in stukken in de vriezer. Toch alweer 1,5kg in de vriezer. Dat zijn zeker 7 potten jam. En er komt nog meer aan. Dus ik denk dat ze vers gebruikt gaan worden maar dat ik ook ga proberen nog een deel tot chutney te verwerken.
Afbeelding

En dan binnenkort de vijgen! En de eerst appels (James Grieve).
Afbeelding
Afbeelding

De voorjaars oogst van Tayberry en Framboos zit er wel bijna op. Maar de tuin gaat als een speer en de Japanse wijnbes en de braam komen er al weer aan.

Afbeelding

Nog wat plaatjes... O:)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:33

Wat zien de abrikozen er heerlijk uit! Ik zou wel een abrikozenboom, pruimenboom, perenboom, kersenboom en hazelaar willen :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:45

Er staan hier meerdere pruimen. Maar die doen er duidelijk langer over om tot productie te komen. Maar ik vind fruit wel een van de meest bevredigende dingen in de tuin. Vrij weinig input en veel opbrengst. Vroeger thuis hadden we bijna nooit fruit want dat was te duur. Dus ik ervaar dit echt als rijkdom. De voorraad jam ook. De teller staat nu op 30 potten en dan heb ik nog vele kilo's fruit in de vriezer.

Houd ruimtegebrek je tegen? Of iets anders?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:38

Malenka schreef:
Hier nu ook abrikozen! Heerlijk!

Nog geen energie en potjes om alles te verwerken. Dus voor nu een taart gebakken en de rest in stukken in de vriezer. Toch alweer 1,5kg in de vriezer. Dat zijn zeker 7 potten jam. En er komt nog meer aan. Dus ik denk dat ze vers gebruikt gaan worden maar dat ik ook ga proberen nog een deel tot chutney te verwerken.
[ Afbeelding ]

En dan binnenkort de vijgen! En de eerst appels (James Grieve).
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

De voorjaars oogst van Tayberry en Framboos zit er wel bijna op. Maar de tuin gaat als een speer en de Japanse wijnbes en de braam komen er al weer aan.

[ Afbeelding ]

Nog wat plaatjes... O:)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Die pluimen is dat ook oogst? Tiende foto / zesde van onder

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:43

Ja, dat is amarant. Het is dit jaar een testje of het goed wil groeien op de compost/mesthoop en dat doet het. Dus ik wil het voor volgend jaar waarschijnlijk uitbreiden. Het staat mooi en is bruikbaar.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 09:59

moonsparkle schreef:
Wat zien de abrikozen er heerlijk uit! Ik zou wel een abrikozenboom, pruimenboom, perenboom, kersenboom en hazelaar willen :D

Wat houdt je tegen? Als er ruimte is..
Je kunt ze specifiek laten enten op een hele traag groeiende onderstam op verzoek en dan blijven ze echt klein

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:01

Malenka schreef:
Ja, dat is amarant. Het is dit jaar een testje of het goed wil groeien op de compost/mesthoop en dat doet het. Dus ik wil het voor volgend jaar waarschijnlijk uitbreiden. Het staat mooi en is bruikbaar.

Oh wat leuk heb je er al van gegeten? En waar heb je ze vandaan?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:25

Van deze heb ik nog niet gegeten. Ze zijn nu nog niet te oogsten. Maar ik heb wel al vaker Amarant op. Zaden komen van Vreeken. Quinoa is ook leuk trouwens.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:03

Zaait dat zichzelf jaar na jaar uit of moet je elk jaar opnieuw zaaien?
Quinoa? Huh? Ik heb echt nog veel van jullie te leren. Ik weet alleen heel veel van fruitteelt en voedselbossen, maar niet van moestuinieren, zaaien en eenjarigen

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:15

Het kan zich wel uitzaaien. Maar elk jaar wat zaad bewaren en opnieuw zaaien in het voorjaar geeft meer garanties. En je kunt rechtstreeks zaaien na de vorst. Dus niet perse gedoe met voorzaaien.

Ik gebruik eenjarigen dus vooral op onze mest/composthopen. Verder heb ik voornamelijk meerjarige planten staan op het terrein.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:43

Ze komen bij mij gewoon op zonder zaaien. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:46

Dan moet je Orach Red Ruby nemen, is mooie paarse berg spinazie. Vergeet die uit de tuin te trekken en laat die in het zaad schieten en het komt je leven lang spontaan overal op, zelfs tussen de tegels :D

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 13:01

Heel eerlijk? Zulke gemakkelijke planten zijn bij mij vaak favoriet. Weinig werk, veel oogst.

Ik heb onlangs ook een workshop gehost over het maken van touw uit brandnetel. Nog een reden er bij om blij te zijn met deze plant!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:21

Gaat goed. :D
Afbeelding

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 07:57

pmarena schreef:
Dan moet je Orach Red Ruby nemen, is mooie paarse berg spinazie. Vergeet die uit de tuin te trekken en laat die in het zaad schieten en het komt je leven lang spontaan overal op, zelfs tussen de tegels :D

Geweldige tip, dit ga ik zeker doen!
Misschien heb ik hem gisteren wel zien staan in Rotterdam bij de ingang van de tuinen in Kralingen (Arboretum ofzo?)
Deze

Afbeelding

Had er toevallig een foto van gemaakt omdat hij duidelijk een lid van de melde familie lijkt, en dus eetbaar zou zijn dan