Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:03

Yunomi schreef:
Sommige dingen zijn een beetje scheef als je er als buitenstaander naar kijkt.

Sommige scheve dingen kun je volgens mij zelfs alleen goedpraten als je geen buitenstaander bent.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:05

oomens schreef:
Yunomi schreef:
Sommige dingen zijn een beetje scheef als je er als buitenstaander naar kijkt.

Sommige scheve dingen kun je volgens mij zelfs alleen goedpraten als je geen buitenstaander bent.

Zeer zeker, cirkelredenering :))

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:09

LisaaBloem schreef:
Ik vroeg mij gister iets af naar aanleiding van de zondagsrust die bij sommige mensen nog erg belangrijk is. Zo hoorde ik dat een meisje geen ijsje mocht halen op zondag van haar ouders omdat ze dan de 'dienst' van iemand anders accepteerde en die dus voor haar moest werken op zondag (even in het kort). Nu vroeg ik mij dus af, wat als zo'n persoon nu een hartaanval of ongeluk krijgt op een zondag? Mag diegene dan wel de 'diensten' van een ander accepteren omdat het om een levensbepalende kwestie gaat?

Mijn kinderen mogen geen ijs halen op zondag en ik werk zelf wel op zondag :Y)
Ik werk bij de politie en helaas hebben de onruststokers in deze maatschappij nooit van zondagsrust gehoord dus dat moet wel :+

Kijk, de bijbel schrijft niet dat men rust moet houden op de zondag (wel de sabbat, maar die is joods en dat is op wat we noemen de zaterdag). Pas in de christelijke traditie werd de rustdag de zondag omdat dit wordt gezien als de opstanding van Jezus. De bijbel schrijft wél dat men 1 rustdag moet houden in de week waarop men niet werkt en zich niet druk maakt, maar zich op God richt.

Als ik op zondag dienst heb en bijvoorbeeld de dinsdag niet, dan ga ik dinsdags mijn rustdag houden. Dus niet naar de winkel, probeer niet te werken in huis etc maar vooral ook bewust bezig te zijn met het geloof, bijvoorbeeld de kerkdienst van mijn kerk terug luisteren via internet etc. Ook spreek ik soms af met christelijke collega's uit de hulpverlening (Dus niet alleen directe collega's, maar ook mensen uit de zorg en zo die ik ken) die ook op die zondag hebben gewerkt, om samen te bidden, bijbel te lezen, er over te praten etc. Zeker als je een heftige werkdienst hebt meegemaakt is dit erg fijn om met geloofsgenoten te kunnen delen. En daar zitten allerlei stromingen tussen (katholiek, protestant, evangelisch), maar dat vind ik juist mooi :D

Mijn kinderen echter zitten op school, zij kunnen gewoon hun rustdag houden op zondag en dit is ook de meest logische dag. En dus wordt er door hun op zondag geen ijs gekocht. (Bovendien heb ik, naast mijn geloof, meer bezwaren tegen de 24 uurs economie waarom ze dat niet mogen, maar dat terzijde).

Als het even kan, kies ik de zondag als rustdag. Maar niet alles valt te kiezen. Zo moet ambulancepersoneel, politie, brandweer gewoon werken op de zondag (net als de dominee ;) ). Maar er zit mijninziens een groot verschil tussen levensreddend werk als ambulancepersoneel en luxe zoals een ijssalon.

Jezus zelf genas mensen op sabbat (= de rustdag van de joden, Jezus was joods). Toen de schriftgeleerden (mensen uit die tijd die dachten het woord van God te snappen) Hem daarop wouden veroordelen wees Jezus hen terecht.

De sabbat is er voor de mens, niet de mens voor de sabbat.

LET WEL: Dit is hoe ik het zie (en veel van mijn christelijke collega's ) maar er zijn ongetwijfeld mensen te vinden die het anders zien. Dit is MIJN mening/opvatting. Ik kan onmogelijk voor iedereen spreken, en probeer dat ook geenszins.

xniieeenke

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:14

Goed uitgelegd! Maar waarom zouden je kids geen lekkers mogen halen om iets dat in het verleden ooit gebeurd zou zijn volgens het geloof op een bepaalde dag? :) dat vind ik nogal lastig, ik bedoel dat je gelooft dat mag je helemaal doen van mij, maar een ijsje kopen? Waarom niet? ;)

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:45

Hihi lief dat ik van je mag geloven :(:) (snap wat je bedoelt hoor := )

Maar hoe bedoel je met iets dat in verleden is gebeurd? Bedoel je de opstanding van Jezus?

De rustdag is er niet vanwege de opstanding. De rustdag was er al vóór Jezus, en ná Jezus. (Overigens geloven we dat Jezus nog steeds is opgestaan dus is dat niet alleen verleden, maar dat terzijde ;) )
De rustdag is een heel ander onderdeel in het geloof.

God zelf gaf in de tijd van Mozes (dat was heeeeeeel veel eeuwen voor Jezus en onze jaartelling :+ ) er al opdracht toe. Dit zie je ook terug in religies die Jezus niet als Zoon van God erkennen maar als profeet zien, zoals het Jodendom en de Islam. Alleen is die rustdag bij joden op zaterdag en bij de moslims op vrijdag. (Probeer in een islamitisch land maar eens boodschappen te doen op vrijdag....gaat ook niet :P ).
Je moet één dag in de week niet wijden aan egoïstische dingen als geld, werk en luxe, maar aan God. Hou je zes dagen over om hard te werken als je wil, maar 1 dag neem je rust en denk je na over wat er werkelijk toe doet in het leven.

Als mijn kinderen op zondag ijs zouden kopen dan werken ze er aan mee dat die ijsverkoper op zondag moet werken (kijk naar de kleine winkels. Die worden haast gedwongen aan koopzondag mee te doen om nog te kunnen opboksen tegen de grote supermarkten en zo). En dat beperkt die ijsverkoper er in zich op zondag te wijden aan God, net als dat bijvoorbeeld een tasjesdief dat doet met mijn zondag :+
Dat die ijsverkoper misschien niks met zondag te maken wil hebben staat er los van. Van mij mag hij werken op zondag. Maar níet voor mij of mijn kinderen. (Dit is allemaal wat kort door de bocht, het zit ingewikkelder maar dan zou dit een veel te lange post worden. Pb sturen mag altijd :p )

Bovendien vind ik absoluut niet verkeerd om mijn kinderen te leren dat niet alles zo maar voor de grijpen is in ruil voor geld ('o, ik heb zin in ijs, dus dat koop ik nu ogenblikkelijk bij de winkel'). Al dat materialisme van de huidige maatschappij waarin het draait om kopen, kopen, kopen...brrr. Er zijn zoveel belangrijkere zaken in het leven die vergeten worden door het materialisme.

Het ijs staat er los van. Als mijn kinderen ijs willen op zondag pakken ze er maar eentje uit de vriezer :+ dat is goed genoeg. En als er geen ijs in de vriezer ligt gaan ze ook niet dood aan dagje geen ijs :+

Iemand met een hartstilstand of een mes van psychiatrisch patiënt op de keel gaat wél dood (nou ja, die maakt daar kans op :+ ) en dat maakt, voor mij, het verschil tussen het werk van hulpverleners en dat van de ijsverkoper :Y)

(En je hoeft geen medelijden te hebben met de ijsverkoper in mijn dorp, want de andere zes dagen in de week sponsor ik hem hard genoeg om op zondag niet open te hoeven _O- )

Hoop dat je het zo beetje snapt wat ik bedoel. Het is moeilijk uit te leggen want het is niet zwart/wit, ik heb ook bij lange na niet alle wijsheid in pacht én ik wil geen eindeloos lange post schrijven waarbij je afhaakt :Y) pb sturen als je wel het uitgebreide verhaal wil mag uiteraard +:)+
Maar de post is nu al zo lang :')

Leidraad is wel Jezus, die over een genezing op sabbat sprak:
‘Ik vraag u of men op sabbat goed mag doen of kwaad, of men een leven mag redden of verloren laten gaan'

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:54

Lienie_F schreef:
Naar aanleiding van het plaatsen van een topic in mijn eigen onderschrift vroeg ik me af of het plaatsen van sites en advertenties in je onderschrift eigenlijk helpt om mensen te trekken?

Bij mij zeker wel :j

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:16

Duidelijke uitleg geef je! :)
Ja, dat bedoelde ik, opstanding waar je het iver had gehad. Ik wist niet dat jezus zoiets gezegd zou hebben, dan vind ik het binnen het geloof zeker een duidelijkere reden worden.
De verkoper moet dat idd dan voor je kids doen, maar zoals je zei kunnen ze niet zo goed op tegen grotere zaken en help je die mensen door wel iets bij hen te kopen, wat ik dan weer niet egoïstisch vind, zoals de zaken die jij noemde die op andere dagen 'belangrijk' zijn. :) maar dat zal wel een puntje zijn omdat ik zelf nuet geloof, haha :) (edit: ik zie dat ik een stukje over heb geslagen met lezen, je hebt het verduidelijkt haha. Stukje van de verkoper is nvt)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:27

LisaaBloem schreef:
Ik vroeg mij gister iets af naar aanleiding van de zondagsrust die bij sommige mensen nog erg belangrijk is. Zo hoorde ik dat een meisje geen ijsje mocht halen op zondag van haar ouders omdat ze dan de 'dienst' van iemand anders accepteerde en die dus voor haar moest werken op zondag (even in het kort). Nu vroeg ik mij dus af, wat als zo'n persoon nu een hartaanval of ongeluk krijgt op een zondag? Mag diegene dan wel de 'diensten' van een ander accepteren omdat het om een levensbepalende kwestie gaat?

;) Typisch: 'zondagsrust die 'nog' belangrijk is'!

Het is een terechte vraag en het antwoord is al zo'n 3000 jaar simpel : deze 2 vormen van dienstverlening zijn niet te vergelijken.

Helaas weten veel mensen maar weinig van de verschillende tradities in jodendom, christendom en islam - in het hebreeuws is de technische term "pikoeach nefesh".
Om niet te zeggen: 'er is een regel die stelt, dat als het leven (..nefesh..) op het spel staat, dat dan alle regels terzijde gaan!'
Ofwel, wat hierboven staat zoals Jezus zei: 'de sabbat is er voor de mens', gevolgd door (vrij vertaald) het is niet de bedoeling dat de mens een simpele uitvoerder van dorre regels zou zijn.

En voor mij, ik werk in de zorg - lijkt het ingewikkeld. Natuurlijk is de zorg een 24/7 aangelegenheid! Dat heeft een mens aan de patiëntenkant simpelweg nodig.
Aan de werkerskant is onze 24 uurs economie nadrukkelijk de pest voor mensen.
Net zoals voor heel veel mensen buiten de zorg: een dag per week de boel de boel laten is uitest belangrijk - naar lichaam en geest.

PS: dat zondag 'de christelijke sabbat is' was een maatregel van keizer Diocletianus - bedoeld om joden en christenen uiteen te drijven.
Tot de 3e eeuw vierden christenen gewoon de sabbat, deden op zondagochtend een "hij leeft!" ritueel en gingen aan het werk.
De reden dat de zondag naar de zon heet, is omdat deze zelfde keizer ook de volgelingen van de zonnegod Mitras aan zich wilde binden.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:39

Janneke2 schreef:
LisaaBloem schreef:

;) Typisch: 'zondagsrust die 'nog' belangrijk is'!

Het is een terechte vraag en het antwoord is al zo'n 3000 jaar simpel : deze 2 vormen van dienstverlening zijn niet te vergelijken.

Helaas weten veel mensen maar weinig van de verschillende tradities in jodendom, christendom en islam - in het hebreeuws is de technische term "pikoeach nefesh".
Om niet te zeggen: 'er is een regel die stelt, dat als het leven (..nefesh..) op het spel staat, dat dan alle regels terzijde gaan!'
Ofwel, wat hierboven staat zoals Jezus zei: 'de sabbat is er voor de mens', gevolgd door (vrij vertaald) het is niet de bedoeling dat de mens een simpele uitvoerder van dorre regels zou zijn.

En voor mij, ik werk in de zorg - lijkt het ingewikkeld. Natuurlijk is de zorg een 24/7 aangelegenheid! Dat heeft een mens aan de patiëntenkant simpelweg nodig.
Aan de werkerskant is onze 24 uurs economie nadrukkelijk de pest voor mensen.
Net zoals voor heel veel mensen buiten de zorg: een dag per week de boel de boel laten is uitest belangrijk - naar lichaam en geest.

PS: dat zondag 'de christelijke sabbat is' was een maatregel van keizer Diocletianus - bedoeld om joden en christenen uiteen te drijven.
Tot de 3e eeuw vierden christenen gewoon de sabbat, deden op zondagochtend een "hij leeft!" ritueel en gingen aan het werk.
De reden dat de zondag naar de zon heet, is omdat deze zelfde keizer ook de volgelingen van de zonnegod Mitras aan zich wilde binden.

Waarom is dat typisch? :) Ik kan me voorstellen dat in de huidige maatschappij steeds minder mensen zich eraan houden omdat het leven tegenwoordig 24/7 doorgaat. Daarom zeg ik 'nog' belangrijk :).

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 12:00

@LisaaBloem: dat steeds minder mensen zich er aan houden betekent niet dat het minder belangrijk is :') hoogstens minder gebruikelijk ;)

Maar je ziet overigens alweer steeds meer stromen die op zoek zijn naar rust of zich afkeren van de 24/7 maatschappij :+
Al dat gehaast bleek toch niet zo gezond 8)7

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:18

7*24 is gewoon onzin. Alleen in bepaalde beroepsgroepen noodzakelijk. Maar waarom die winkel ook op zondag? Gaat er iemanddoid als de winkel gesloten blijft?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:20

germie schreef:
7*24 is gewoon onzin. Alleen in bepaalde beroepsgroepen noodzakelijk. Maar waarom die winkel ook op zondag? Gaat er iemanddoid als de winkel gesloten blijft?

Gaat er iemand dood als de winkel wel open is?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:47

Yunomi schreef:
germie schreef:

Gaat er iemand dood als de winkel wel open is?

Nee daarom. Ik mis een winkel niet op zondag.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:50

Ik snap het probleem nooit zo. Je bent niet verplicht naar een winkel toe te gaan als die wel open is op zondag.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:55

Ik vind het juist fijn om in het weekend te werken, dan heb ik door de weeks vrij als het rustig is overal.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:21

Yunomi schreef:
Ik snap het probleem nooit zo. Je bent niet verplicht naar een winkel toe te gaan als die wel open is op zondag.

Dat zegt geloof ik ook niemand :Y)
Maar ik ga niet, en mijn kinderen dus ook niet, en mensen zoals LisaaBloem mogen best vragen waarom niet :j

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:32

IJsco_Love schreef:
Yunomi schreef:

Dat zegt geloof ik ook niemand :Y)
Maar ik ga niet, en mijn kinderen dus ook niet, en mensen zoals LisaaBloem mogen best vragen waarom niet :j

Ik doelde ook niet op jou, ik kan jou ijsjes verhaal als voorbeeld goed begrijpen. :j Maar gewoon domweg het is onzin er in te knallen, tsja..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:14

Citaat:
Ik weet wel dat bv Jehova's getuigen geen bloed mogen krijgen als ze veel bloed zijn verloren. Of iedereen er echt zo streng in is, dat is de vraag natuurlijk.

Het bijbelwoord waar deze mensen zich op baseren is volgens sommigen een voorbereiding op vegetarisme, volgens anderen een hygiënische maatregel en anderen spreken over hormonen, (etc.).
Het gaat er over, dat het gebruik van bloed verboden is.

Ik vind dat er stommere gebodsbepalingen denkbaar zijn - en ik ben bloeddonor. (Naar de letterlijke uitvoering ben ik nogal van de rekkelijken - als het gaat om 'de geest van het gebod' ben ik een pietje precies. :) )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:34

Yunomi schreef:
Mogen geen idee, maar ik weet zeker dat ze die dan wel accepteren ja. :j Sommige dingen zijn een beetje scheef als je er als buitenstaander naar kijkt.
Zo mag je in sommige geloofsgemeenschappen ook geen TV hebben, maar dan kijken ze gewoon televisie via de computer.. :=

Zo zijn er nog wel meer dingen die ik niet begrijp. Want God gaat over leven en dood, dus abortus en euthanasie is een no-go. IVF bijvoorbeeld eigenlijk ook, maar het gebeurt toch (gevoelige kwestie natuurlijk, geen kinderen kunnen krijgen terwijl er tig 'goddelozen' wel babies krijgen). Maar bijvoorbeeld inentingen ook niet, maar behandelen tegen kanker weer wel. Ik snap er niks van.

Tja, het rammelt aan alle kanten.
Dat van die teevee, dat was al vanaf de oprichting van de ncrv (...ik gok: 1927) bingo: de strenge dominees waren en bleven tegen. ....wellicht omdat ze de bui voelden hangen, dat ze dan macht kwijt zouden raken? (In de verste verte geen argumenten te bekennen, het ding was gewoon des duivels, punt. Ik word niet vrolijk van veel teevee, maar dat maakt de uitvinding zelf nog niet slecht.)
....en om de een of andere reden kwam de computer wel binnen en ach, nu kijkt iedereen per pjoet. Je kunt stommere dingen doen. (= Malle regel zachtjes bij het oud papier zetten, prima. )

Dat God almachtig zou zijn, staat nergens in de bijbel, maar de romeinse keizer vond dat wel van zichzelf.
....en voor de boeren en vissers geldt sowieso dat ze dag in dag uit ervaren, dat je NIET alles, en soms zelfs niets in eigen hand hebt.
En als ik praat met overlevenden van 1953 die troost vinden in 'Gods onbegrijpelijk raadsbesluit', dan laat ik het maar zo. Dat je halve familie voor je ogen verdronk is al erg genoeg, daar aan toevoegen dat wij allemaal die dijken verwaarloosd hadden en dat de sos berichten niet doorkwamen vind ik toevoegen van leed.

....maar de bible belt wil dus nog wel eens geloven 'dat God bepaalt of je leeft, ziek wordt, zwanger wordt of sterft'.
De echte zware observantie is ook tegen verzekering. (Let wel: ze komen in goed Twents hun naoberplicht uitstekend na en dat is "min of meer precies hetzelfde", met wat kleine verschillen.) (Wie auto rijdt en van deze zware club is, betaalt extra belasting. Zo doen we dat al eeuwen in NL: van die extra belasting betaalt de staat de autoverzekering, want dat is nu eenmaal verplicht.)

Het behandelen van ziekten geldt niet als het ingaan tegen Gods raadsbesluiten, Jezus was tenslotte ook genezer.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 23:41

Janneke2 schreef:
(Naar de letterlijke uitvoering ben ik nogal van de rekkelijken - als het gaat om 'de geest van het gebod' ben ik een pietje precies. :) )

Ik vraag me af hoe je daar "een pietje precies" in kan zijn , gezien "de geest van het geloof" zoals je het noemt per definitie slechts een interpretatie van het geloof is, dus nogal rekbaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:05

Ja, leuke vraag!

Ik vrees alleen dat jij het citaat dat er in zat niet kent/ herkent, dus dan krijg je al misverstanden.
(Dat citaat luidt: "De letter van de wet doodt, de geest van de wet doet leven".)
En mogelijk dat het woordpaar 'de rekkelijken en de preciezen' jou ook weinig zegt.

Mbt het voorbeeld van bloed: ik ben vegetariër, dus dat ik geen bloed eet, dat is simpel. Het is wel een vrij drastische uitleg ("precies") mbt geen bloed eten terwijl vlees- zonder -bloed eten (....ik ken mijn Shakespeare....) wel mag.
Maar mbt de opvatting van de Jehova's getuigen (die bloed eten uitbreiden naar bloed donatie ontvangen) ben ik rekkelijk. Er is iets voor de opvatting te zeggen, maar ik kies er voor om doneren van bloed te zien als medisch handelen en medische handelingen zijn in principe gericht op zaken als medemenselijkheid.

...en uiteraard is het lezen van iedere tekst, ook hier op bokt, per definitie een kwestie van interpretatie en dus rekbaar.
Dat geldt ook voor religieuze teksten, zij het dat je dan ook wordt gehinderd door zaken als "afstand in tijd, ruimte, taal en cultuur" (zelfs wie vloeiend bijbels Hebreeuws leest, heeft te maken met handschriften die 1000 jaar oud zijn, teksten die 2500 tot 3000 jaar oud zijn, die teksten stammen uit Babylon, Egypte en van alles daar tussenin, etc. elke streek weer met eigen cultuur - "dus je hebt het druk onderweg".)

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:52

Ik heb volgens mij tomatensaus in mijn roze vestje. Het gaat er niet uit met wasmiddel, wie weet iets wat helpt?

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:56

Afwasmiddel wil nog wel eens helpen :j Goed inwrijven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:22

Welke bomen planten op de wei, die redelijk snel groeien en niet gevaarlijk zijn voor paarden?
Waar evt nog meer aan denken dan er een draadje om heen spannen?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 18:24

Een wilg valt bij paarden iig goed in de smaak! Groeien alleen niet heel snel.