Yunomi schreef:Sommige dingen zijn een beetje scheef als je er als buitenstaander naar kijkt.
Sommige scheve dingen kun je volgens mij zelfs alleen goedpraten als je geen buitenstaander bent.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
LisaaBloem schreef:Ik vroeg mij gister iets af naar aanleiding van de zondagsrust die bij sommige mensen nog erg belangrijk is. Zo hoorde ik dat een meisje geen ijsje mocht halen op zondag van haar ouders omdat ze dan de 'dienst' van iemand anders accepteerde en die dus voor haar moest werken op zondag (even in het kort). Nu vroeg ik mij dus af, wat als zo'n persoon nu een hartaanval of ongeluk krijgt op een zondag? Mag diegene dan wel de 'diensten' van een ander accepteren omdat het om een levensbepalende kwestie gaat?
LisaaBloem schreef:Ik vroeg mij gister iets af naar aanleiding van de zondagsrust die bij sommige mensen nog erg belangrijk is. Zo hoorde ik dat een meisje geen ijsje mocht halen op zondag van haar ouders omdat ze dan de 'dienst' van iemand anders accepteerde en die dus voor haar moest werken op zondag (even in het kort). Nu vroeg ik mij dus af, wat als zo'n persoon nu een hartaanval of ongeluk krijgt op een zondag? Mag diegene dan wel de 'diensten' van een ander accepteren omdat het om een levensbepalende kwestie gaat?
Janneke2 schreef:LisaaBloem schreef:Ik vroeg mij gister iets af naar aanleiding van de zondagsrust die bij sommige mensen nog erg belangrijk is. Zo hoorde ik dat een meisje geen ijsje mocht halen op zondag van haar ouders omdat ze dan de 'dienst' van iemand anders accepteerde en die dus voor haar moest werken op zondag (even in het kort). Nu vroeg ik mij dus af, wat als zo'n persoon nu een hartaanval of ongeluk krijgt op een zondag? Mag diegene dan wel de 'diensten' van een ander accepteren omdat het om een levensbepalende kwestie gaat?Typisch: 'zondagsrust die 'nog' belangrijk is'!
Het is een terechte vraag en het antwoord is al zo'n 3000 jaar simpel : deze 2 vormen van dienstverlening zijn niet te vergelijken.
Helaas weten veel mensen maar weinig van de verschillende tradities in jodendom, christendom en islam - in het hebreeuws is de technische term "pikoeach nefesh".
Om niet te zeggen: 'er is een regel die stelt, dat als het leven (..nefesh..) op het spel staat, dat dan alle regels terzijde gaan!'
Ofwel, wat hierboven staat zoals Jezus zei: 'de sabbat is er voor de mens', gevolgd door (vrij vertaald) het is niet de bedoeling dat de mens een simpele uitvoerder van dorre regels zou zijn.
En voor mij, ik werk in de zorg - lijkt het ingewikkeld. Natuurlijk is de zorg een 24/7 aangelegenheid! Dat heeft een mens aan de patiëntenkant simpelweg nodig.
Aan de werkerskant is onze 24 uurs economie nadrukkelijk de pest voor mensen.
Net zoals voor heel veel mensen buiten de zorg: een dag per week de boel de boel laten is uitest belangrijk - naar lichaam en geest.
PS: dat zondag 'de christelijke sabbat is' was een maatregel van keizer Diocletianus - bedoeld om joden en christenen uiteen te drijven.
Tot de 3e eeuw vierden christenen gewoon de sabbat, deden op zondagochtend een "hij leeft!" ritueel en gingen aan het werk.
De reden dat de zondag naar de zon heet, is omdat deze zelfde keizer ook de volgelingen van de zonnegod Mitras aan zich wilde binden.
IJsco_Love schreef:Yunomi schreef:Ik snap het probleem nooit zo. Je bent niet verplicht naar een winkel toe te gaan als die wel open is op zondag.
Dat zegt geloof ik ook niemand![]()
Maar ik ga niet, en mijn kinderen dus ook niet, en mensen zoals LisaaBloem mogen best vragen waarom niet
Citaat:Ik weet wel dat bv Jehova's getuigen geen bloed mogen krijgen als ze veel bloed zijn verloren. Of iedereen er echt zo streng in is, dat is de vraag natuurlijk.
Yunomi schreef:Mogen geen idee, maar ik weet zeker dat ze die dan wel accepteren ja.Sommige dingen zijn een beetje scheef als je er als buitenstaander naar kijkt.
Zo mag je in sommige geloofsgemeenschappen ook geen TV hebben, maar dan kijken ze gewoon televisie via de computer..
Zo zijn er nog wel meer dingen die ik niet begrijp. Want God gaat over leven en dood, dus abortus en euthanasie is een no-go. IVF bijvoorbeeld eigenlijk ook, maar het gebeurt toch (gevoelige kwestie natuurlijk, geen kinderen kunnen krijgen terwijl er tig 'goddelozen' wel babies krijgen). Maar bijvoorbeeld inentingen ook niet, maar behandelen tegen kanker weer wel. Ik snap er niks van.
Janneke2 schreef:(Naar de letterlijke uitvoering ben ik nogal van de rekkelijken - als het gaat om 'de geest van het gebod' ben ik een pietje precies.)