Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:12

Doubtless schreef:
xwendydjx schreef:
ik heb nog even extra zitten bekijken wat gegoogled, ze gebruiken per jaar 4054 KWH. Ze hebben 12 zonnenpanelen en ik denk dat vanwege de teruglever vergoeding de lasten nu zo laag zijn. Ik denk wel dat dit veranderd als je moet gaan betalen voor het terugleveren.

Dankje voor jullie heads up, ga er straks even wat vragen over stellen tijdens de bezichtiging

Ook even vragen wat die zonnepanelen opleveren aan vermogen. En hoe oud ze zijn.

Als de woning uit 2020 is dan zullen die zonnepanelen dat ook zijn.

Hou er rekening mee dat die warmtepomp die er waarschijnlijk in zit veel elektra verbruikt in de winter, maar je zonnepanelen in de zomer het meeste opleveren. Straks kun je niet salderen, dus dat is dan erg nadelig.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:17

Doubtless schreef:
xwendydjx schreef:
ik heb nog even extra zitten bekijken wat gegoogled, ze gebruiken per jaar 4054 KWH. Ze hebben 12 zonnenpanelen en ik denk dat vanwege de teruglever vergoeding de lasten nu zo laag zijn. Ik denk wel dat dit veranderd als je moet gaan betalen voor het terugleveren.

Dankje voor jullie heads up, ga er straks even wat vragen over stellen tijdens de bezichtiging

Ook even vragen wat die zonnepanelen opleveren aan vermogen. En hoe oud ze zijn.

In de vragenlijst staat dat er 4 panelen van 2020 zijn met 320 wp en 8 panelen van 2022 met 400 wp. Ze hebben in 2024 3024 KWh opgeleverd. (denk dat ze in 2024 de vragenlijst nog hebben ingevuld )

In de zomer kan de warmtepomp ook koelen, waardoor daar dan ook stroom heen gaat :)

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:27

Wij hebben gisteren ons hyptheekadvies gesprek gehad, aat inhoudt dat we nu echt wat serieuzer kunnen gaan zoeken. Het budget wordt tussen de 3,5 en 4,5 ton, afhankelijk van de afwerking van de woning. Locatie zijn we het ook al over eens, dus dat is fijn.

We hebben geen ontzettende haast gelukkig, want met name ik vind het onwijs spannend. Wel overwegen we om een aankoopmakelaar in de arm te nemen, omdat we allebei niet zo heel veel verstand hebben van wat normale prijzen zijn etc. Maar om nu al een makelaar in de arm te nemen terwijl we nog niet echt haast hebben voelt zo overdreven.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 15:35

Wat leuk! Hebben jullie al iets bezichtigd of nog niet en gaan jullie vanaf nu Funda in de gaten houden?

Pluisje1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:40

We hebben nog niks bezichtigd, maar ik houd wel al een tijd funda in de gaten. Dus als we nu iets zien wat we leuk vinden kunnen we dus ook echt een bezichtiging gaan plannen.

Is voor mij ook wel nodig, ik merk dat ik het heel moeilijk vind om een inschatting te maken van het formaat van een huis op basis van de vierkante meters. Mijn vriend woont op 65 m2 (sociale huur appartement), en ik ben opgegroeid in een groot huis (190 m2). Merk dat ik hierdoor totaal geen inschatting kan maken van hoeveel m2 we ongeveer willen. Dus maar gewoon gaan bezichtigen en daar zo maar achter komen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:41

Meeste eengezinswoningen zitten rond de 100-120 m2.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:57

Wendy ik denk dat het ook uit maakt tegen welke financiële stress je kan en of je een back up hebt. Wij hadden na het kopen van ons eerste huis geen buffer meer. Maar wij wisten wel dat er jaarlijks een trede bij kwam bij onze salarissen en dat we nog promotie mogelijkheden hadden. Ook hadden we heel goed met ouders overlegd, die gaven aan bij een kapotte auto of wasmachine bij te kunnen springen.
Meubels hebben wij ook veel van familie gekregen en van de kringloop of marktplaats gehaald.

Mijn advies is daarmee niet 0 euro buffer aan te houden maar om te doen waar je je zelf goed bij voelt en wat bij jouw persoonlijke situatie past. Voor de een is dat bedrag hoger dan voor de ander. Bij ons was dit echt het droomhuis en kon het precies uit. We hebben geen dag spijt gehad van de aankoop en de verhouding hypotheek/salaris is inmiddels weer “financieel gezond” te noemen.
Laatst bijgewerkt door MizzMontana op 27-01-26 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 21:58

Xwendy hoe was je bezichtiging?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 22:07

Pluisje1998 schreef:
We hebben nog niks bezichtigd, maar ik houd wel al een tijd funda in de gaten. Dus als we nu iets zien wat we leuk vinden kunnen we dus ook echt een bezichtiging gaan plannen.

Is voor mij ook wel nodig, ik merk dat ik het heel moeilijk vind om een inschatting te maken van het formaat van een huis op basis van de vierkante meters. Mijn vriend woont op 65 m2 (sociale huur appartement), en ik ben opgegroeid in een groot huis (190 m2). Merk dat ik hierdoor totaal geen inschatting kan maken van hoeveel m2 we ongeveer willen. Dus maar gewoon gaan bezichtigen en daar zo maar achter komen.

Zou vooral kijken naar je budget en wat je nodig hebt en belangrijk vindt. Aantal kamers, apart toilet boven? En dat soort zaken. Het ene huis van 100 m² is heel hokkerig, terwijl de andere heel ruim voelt. Dat ligt echt aan de indeling. Hou er ook rekening mee dat echte bergzolders bijvoorbeeld niet meetelt in het woonoppervlakte, waardoor je dat als extraatje hebt.

Wij wilde bijvoorbeeld heel graag een bijkeuken waar onze honden snachts kunnen slapen, een groter perceel en in het buitengebied. Dat zorgde er automatisch voor dat de huizen vaak wat groter waren.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

De bezichtiging was goed! Het huis was erg mooi en voelde ook goed, wij zeiden eigenlijk beide dat we ons hier wel zagen wonen, van de 4 huizen die we nu hebben bezichtigd zeggen we ook ja hier worden we blij van, dus nu de afweging maken hoeveel gaan we bieden.
De makelaar kon nog niet zeggen of het huis op inschrijving weg gaat of op een “normale” manier dat je in onderhandeling kan gaan. Ons voorkeur heeft dat we in onderhandeling kunnen gaan waardoor we niet gelijk ons uiterste bod neer hoeven te leggen.
Nu dus heel hard nadenken over wat we gaan bieden, biedinglogboek van het huis wat we in december hadden bekeken + geboden hadden is gisteren online gekomen, deze is voor 51k boven vraagprijs weggegaan, maar het bod eronder was 36k boven de vraagprijs. Dit nemen we wel mee in onze gedachte richting een bod.

fokfanaat

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:28

tja het ligt er ook aan hoe een huis in de markt gezet is, op de verwachten getaxeerde verkoopwaarde, of bewust stukje lager met de verwachting dat er flink overboden gaat worden.

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

MizzMontana schreef:
Wendy ik denk dat het ook uit maakt tegen welke financiële stress je kan en of je een back up hebt. Wij hadden na het kopen van ons eerste huis geen buffer meer. Maar wij wisten wel dat er jaarlijks een trede bij kwam bij onze salarissen en dat we nog promotie mogelijkheden hadden. Ook hadden we heel goed met ouders overlegd, die gaven aan bij een kapotte auto of wasmachine bij te kunnen springen.
Meubels hebben wij ook veel van familie gekregen en van de kringloop of marktplaats gehaald.

Mijn advies is daarmee niet 0 euro buffer aan te houden maar om te doen waar je je zelf goed bij voelt en wat bij jouw persoonlijke situatie past. Voor de een is dat bedrag hoger dan voor de ander. Bij ons was dit echt het droomhuis en kon het precies uit. We hebben geen dag spijt gehad van de aankoop en de verhouding hypotheek/salaris is inmiddels weer “financieel gezond” te noemen.

Ook goed om deze ervaringen te horen! Ik ben in excel ongeveer de kosten gaan uitrekenen wat we kwijt zouden zijn met een bod van 35k boven vraagprijs. Gekeken naar wat echt vaste maandelijkse kosten zijn en kosten welke flexibel zijn (vakanties, feestjes, cadeautjes etc) hier overal ongeveer een budget aan gehangen. Dit zijn wel voornamelijk inschattingen en we zouden samen dan nog maandelijks 800 euro kunnen sparen. Dit gaf wel een goed gevoel om dan nog een buffer te hebben + maandelijks nog aardig wat te kunnen sparen. Ik zie in de toekomst dus wel iets ruimte dat 1 van ons minder gaat werken, maar niet gigantische ruimte nog. Maar het moet ook blijken of deze kosten goed zijn ingeschat of niet. Daarnaast wel met bruto bedragen gerekend, waardoor je jaarlijks nog ‘extra’ inkomen hebt die je kan gebruiken als buffer of om extra af te lossen

xwendydjx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:30

fokfanaat schreef:
tja het ligt er ook aan hoe een huis in de markt gezet is, op de verwachten getaxeerde verkoopwaarde, of bewust stukje lager met de verwachting dat er flink overboden gaat worden.

Ervaring bij deze makelaar is dat ze het huis bewust wat lager in de markt zetten en verwachten dat die flink overboden gaat worden..

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Als je serieus geïnteresseerd bent zou ik een aankoopmakelaar inschakelen, maar in ieder geval zelf even de koopsominformatie van die postcode opvragen als je geen aankoopmakelaar wilt.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Pluisje1998 schreef:
Mijn vriend woont op 65 m2 (sociale huur appartement), en ik ben opgegroeid in een groot huis (190 m2). Merk dat ik hierdoor totaal geen inschatting kan maken van hoeveel m2 we ongeveer willen.

Heb je daar met jullie budget in jullie regio veel in te kiezen, het aantal m2 woonoppervlakte? Of zoeken jullie niet in regio Dordrecht/Rotterdam?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Pluisje1998 schreef:
We hebben geen ontzettende haast gelukkig, want met name ik vind het onwijs spannend. Wel overwegen we om een aankoopmakelaar in de arm te nemen, omdat we allebei niet zo heel veel verstand hebben van wat normale prijzen zijn etc. Maar om nu al een makelaar in de arm te nemen terwijl we nog niet echt haast hebben voelt zo overdreven.

Meelezer hier:

ik heb ruim een jaar met een aankoopmakelaar gewerkt/gezocht naar een woning. Soms was er 2 maanden niks, soms in een week 2 interessante woningen.
Een aankoopmakelaar kan ook meekijken in wat haalbaar is (oppervlak, locatie adhv budget) en het hele biedingsproces. Zit in de max hypotheek ook al bouwdepot?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

JenniferU schreef:
wij zijn ook akkoord gegaan met een bod op ons huis. iets boven de vraagprijs maar blij mee en is zonder voorbehoud.
wij hebben nu 1 maand dubbele lasten dus dat valt gelukkig erg mee.

gefeliciteerd
Pluisje1998 schreef:

190 is echt heel groot. 65 is wat klein... rond de 100 is redeljik standaard.
Ga gewoon eens bji wat huizen kjiken dan krijg je een idee en het is ook vaak afhankeljik van de lay out v een huis en voor het gevoel ook van bv plaffond hoogte en waar zitten de ramen en hoeveel licht erin valt. Kortom al zie je nog niet je wauw op funda, als er ergens open dag is niet raar om daar dan eens te gaan kjiken.

20.000 als budget voor inboedel kan prima, mits je niet dure smaak hebt, je geeft aan je vriend heeft dure smaak, dat kan het wat lastiger maken. Maar heeft hij dure smaak omdat hji vind dat het een merk moet hebben of hoe het eruit ziet? En als je dure smaak hebt dan is het adviseerbaar om te bedenken dat je wel even met je meubels moet doen en niet om de 4 jaar denkt alles anders :+
Mjin inboedel komt en kwam grotendeels van de kringloop, grofvuil en 2e hands elders (fb, marktplaats, briefje supermarkt (ja, ook die meubels heb ik nog))
Wel wasmachine en droger nieuw gekocht, niet de duursten, niet de goedkoopsten, gewoon fatsoenljike middenklassers.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:38

Wat standaard is qua m2 hangt ook af waar je kijkt en in welke prijsklasse.

Als ik kijk naar Dordrecht: Daar staan 100 koopwoningen binnen budget. 70 daarvan zijn kleiner dan 100 m2.

In Rotterdam zijn het er 920, waarvan 800 kleiner dan 100 m2. Dat is misschien wel goed om je bewust van te zijn :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:40

Winged schreef:
Pluisje1998 schreef:

Meelezer hier:

ik heb ruim een jaar met een aankoopmakelaar gewerkt/gezocht naar een woning. Soms was er 2 maanden niks, soms in een week 2 interessante woningen.
Een aankoopmakelaar kan ook meekijken in wat haalbaar is (oppervlak, locatie adhv budget) en het hele biedingsproces. Zit in de max hypotheek ook al bouwdepot?

Toen ik wist dat ik bijna kon gaan zoeken ben ik al in gesprek geweest met aankoopmakelaar zodat ik die had. Wist wel redelijk wat mijn wensen waren, maar ook doorspreken met de makelaar helpt soms om dat scherper te maken en kijken wat realistisch is en kunnen altijd weer gewijzigd worden.Toen ik eigenlijk nog in de oriënterende fase zat kwam een huis voorbij die aan al mijn wensen én eisen voldeed en heb ik snel kunnen schakelen en het huis kunnen kopen. Dat was eind oktober en ik heb nu nog steeds Funda meldingen aanstaan en nog niets voorbij zien komen waar ik net zo blij van zou worden.

Mijn tip is dus wel dat als je voor een aankoopmakelaar gaat (ik vind dat wel echt fijn), daar op tijd contact mee te zoeken. Zonder mijn aankoopmakelaar had ik dit huis niet gehad :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Ik heb nog nooit een aankoopmakelaar ingeschakeld en ben blij dat ik daarmee flink wat heb bespaart. Het maakte mn kans misschien kleiner dat ik een bieding zou winnen, maar als je een goed bod uitbrengt met gunstige voorwaarden misschien toch ook weer niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

moonsparkle schreef:
Ik heb nog nooit een aankoopmakelaar ingeschakeld en ben blij dat ik daarmee flink wat heb bespaart. Het maakte mn kans misschien kleiner dat ik een bieding zou winnen, maar als je een goed bod uitbrengt met gunstige voorwaarden misschien toch ook weer niet.

Je kunt helaas niet zeggen dat je flink hebt bespaard zonder de andere biedingen te hebben ingezien.

Een aankoopmakelaar kan ook aangeven dat het bedrag dat je wilt overbieden helemaal niet zoveel hoeft te zijn en dat je daarmee juist geld bespaard. Een goede aankoopmakelaar verdient zichzelf echt wel terug.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:24

Dat denk ik ook. Je hebt geen rekening van de makelaar gehad, maar kan wel teveel hebben betaald voor een huis, omdat je minder marktkennis hebt.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Daar zit misschien wat in. Maar op zich biedt je toch een bedrag waar je zelf ook achter staat.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Altijd verschillende meningen over een aankoopmakelaar. Als starter zou ik er zeker een aanraden, al is het maar om objectief naar het huis te kijken en te adviseren wat het huis waard is.

Ik heb 2.500 voor de mijne betaald en dat heeft me bijna een halve ton bespaard.

Op internet kijken naar de huizenprijzen is leuk, maar dit klopt ook vaak totaal niet. Zoals al eerder gezegd: Walter living, huispedia en nog een paar sites vinden mijn appartement ruim 4 ton waard. Ik heb er bijna een ton minder voor betaald, en toevallig weet ik wat de koopprijzen van twee buren waren, ook die liggen nog niet eens in de buurt van de 4 ton. Taxateur zei ook dat het misschien max 3,5 ton waard zou zijn, echt niet meer. Dus hoe ze dan bij ruim 4 ton komen op diverse sites? Zo hou je het ruime overbieden wel in stand ja!

XWendy, je weet dat je het verschil tussen vraagprijs en wat jij bied misschien uit eigen zak moet betalen? Tenzij de taxateur het huis op jou biedprijs of hoger inschat?

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

En dan zegt het aantal m2 ook nog niet altijd iets over hoe ruim een woning is. Een kleiner vloeroppervlak met een goede indeling kan ruimer aanvoelen dan een groter vloeroppervlak met een stomme indeling.

Wij hebben maandag de overdracht gehad en zijn dus vol aan de slag met slopen. Er zijn al twee 10m3 containers vol, maar er is dan ook geen schrootje meer te vinden in huis :+