Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:27

ravellie schreef:
Josien_ schreef:
Er stond in ieder geval een flinke rij bij de huisarts om de griepprik te halen gisteravond.

Dat is ieder jaar zo hoor.
Mensen krijgen oproep, en dan hebben ze speciale prikavonden.

Dat snap ik, maar zoals ik begreep van de mensen die er heen gingen was het niet ieder jaar zó druk :Y) .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:30

bigone schreef:
Die pil kan in 50 % van de gevallen ernstige ziekte of dood voorkomen maar moet wel direct genomen worden bij eerste symptomen, wanneer je al in het ziekenhuis ligt is het te laat. En Engeland gaat hem alleen inzetten bij mensen die een zeer hoog risico door op overlijden of zeer ziek worden hebben. Het is een middel , geen wonderpil.

Het is een extra hulpmiddel om de meest kwestbaren te beschermen.
Het positieve wat ík er in zie is dat het de druk op vaccineren/revaccineren/retequevaccineren van gezonde mensen zou moeten verminderen.

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:36

Ik weet het, het klinkt mooi maar even teruggrijpen op de cijfers van een paar dagen eerder heb ik als gevaccineerde een kans van 1 op 26.500 om na vaccinatie in het ziekenhuis te belanden. Dit loopt op naarmate de vaccinatie langer geleden is, dan heb ik liever een booster dan erop vertrouwen dat een pil die er voor zorgt kans heb van 1 op 2 om niet in het ziekenhuis te komen.

IMANDRA

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Die pil kan in 50 % van de gevallen ernstige ziekte of dood voorkomen maar moet wel direct genomen worden bij eerste symptomen, wanneer je al in het ziekenhuis ligt is het te laat. En Engeland gaat hem alleen inzetten bij mensen die een zeer hoog risico door op overlijden of zeer ziek worden hebben. Het is een middel , geen wonderpil.

Het is een extra hulpmiddel om de meest kwestbaren te beschermen.
Het positieve wat ík er in zie is dat het de druk op vaccineren/revaccineren/retequevaccineren van gezonde mensen zou moeten verminderen.

Ook bij dit middel is de afweging belangrijk: bijwerkingen (zoals Sizzle aankaart) vs. het voordeel wat je eruit haalt.

Ik denk dan ook dat dit middel algemeen genomen zal worden ingezet als aanvulling op vaccins, niet als vervanging. En dat maakt het niet minder belangrijk dat ook de 'gezonde' mensen afdoende beschermd zijn (en als de bijwerkingen van dit nieuwe middel te heftig zijn, dan zal dat toch weer gebeuren met vaccinatie).

Maar we gaan het zien.

Mungbean

“In the trial, not only did they exclude women who were pregnant, breastfeeding, or anticipating becoming pregnant, but they also told the men enrolled in the trial that they couldn't have unprotected sex with women for a week after they were done with their medication,”

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:48

Sizzle schreef:
“In the trial, not only did they exclude women who were pregnant, breastfeeding, or anticipating becoming pregnant, but they also told the men enrolled in the trial that they couldn't have unprotected sex with women for a week after they were done with their medication,”

Klinkt míj als experimenteren. Brrrrr....
Maar goed, is ook behoorlijk deja vu.
Straks komt er een verbeterde versie en wordt het via de media verheerlijkt als oplossing voor prikangst.

Opvallend overigens dat nú de risico-analyse _/-\o_ begrepen wordt maar voor de huidige vaccins afgewezen en iedereen verplicht moet worden terwijl het echt een individueel verschillende afweging is met groepen die beter níet vaccineren.

Ok, ga weer naar buiten. Éffing kkkkkkoúd :brr: Vet onder nul en alles witbevroren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:49

De data voor het vaccin zijn echt heeeeel veel beter.
Waar bij het vaccin duizenden mensen met de studie meededen hebben we het bij de pil over een paar honderd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 10:51

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:

Klinkt míj als experimenteren. Brrrrr....
Maar goed, is ook behoorlijk deja vu.
Straks komt er een verbeterde versie en wordt het via de media verheerlijkt als oplossing voor prikangst.

Opvallend overigens dat nú de risico-analyse _/-\o_ begrepen wordt maar voor de huidige vaccins afgewezen en iedereen verplicht moet worden terwijl het echt een individueel verschillende afweging is met groepen die beter níet vaccineren.

Ok, ga weer naar buiten. Éffing kkkkkkoúd :brr: Vet onder nul en alles witbevroren.

Die risicoanalyse is net zo goed voor vaccins gedaan, dus zit niet zulke onzin te delen.
Vaccins hebben echter zo weinig kans op bijwerkingen (en COVID-19 zo veel) dat die risicoanalyse zo uit is gevallen dat men ook gezonde mensen vaccineert. Voor sommige individuen wordt het ook gewoon afgeraden (ivm allergie, of medische aandoening).

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:49

Needje schreef:
Ik zou best naar dat weekend gaan.
Alleen zou ik just in case niet met je vader in een auto gaan zitten.
Zondag (of maandag) dan testen.

De GGD medewerker zei dat je mocht testen bij klachten. Ik vind het ook zo wat om te testen bij geen klachten. (weet ook niet of dit wel mag) Ik heb 'n weekend al afgezegd, ik probeer zo weinig mogelijk op drukke plaatsen te komen. (zal toch moeten eten) en houd afstand van minder gezonde mensen. Ik heb een heerlijk rustig weekend. Maar als ik zondag avond nog geen klachten ontwikkeld heb, neem ik aan dat ik weer kan staan en gaan waar ik wil. Zelftest wil ik zondag middag nog wel ophalen.
Laatst bijgewerkt door Herfstblad op 05-11-21 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:50

IMANDRA schreef:
Die risicoanalyse is net zo goed voor vaccins gedaan, dus zit niet zulke onzin te delen.

Ik heb het over de populaire mening :)*
Die walst nu volledig over persoonlijke risico-analyses mbt vaccinatie heen. Op Bokt op élke Covid19 draad.
In mijn directe vriendenkring een kérngezonde, vervroegd gepensioneerde levensgenieter overleden aan trombose na vaccinatie. ´Vrjwillig´ gevaccineerd voor een QR-code...

Zo zijn er meer. Ook hier op deze draad de revue gepasseerd. Dood door sociale druk.
De risicoanalyse door de staat, door de industrie is NIET hetzelfde als voor het individu. Helaas is de populaire mening identiek aan wat staat en industrie promoten. Alle anders is wappie. De sociale druk is enorm. Wég risico-analyse want het is nu een sociale afwezing over wel/niet uitstoting uit de samenleving.
Ook hier op Bokt op élke draad over Covid19.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 11:54

Overleden na vaccinatie betekend niet door vaccinatie. In Nederland krijgen 250 mensen per dag trombose waarvan 40 het niet overleven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:11

bigone schreef:
Overleden na vaccinatie betekend niet door vaccinatie.

Overleden met Covid19 betekent niet door Covid19.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:12

Maar laten we er for arguments sake nu eens vanuit gaan dat het wèl door de vaccinatie kwam, en niet net doen alsof dat niet kan ofzo. Dan is dat super sneu voor zo iemand :(:)

Wel ben ik van mening dat je dat wel of niet willen van die QR-code gewoon meeneemt in je persoonlijke risico-analyse. Of je jezelf nou laat prikken omdat je je daar fijner bij voelt vanwege bescherming voor jezelf, voor je omgeving, of omdat je dan meer vrijheden terugkrijgt in een "staat van pandemie"... de keuze is nog steeds vrij om het wel of niet te doen.

En een ieder moet zijn steentje bijdragen om zijn persoonlijke risico om opgenomen te worden in het ziekenhuis, te verlagen. Hetzij door te te vaccineren, hetzij door tijdens pieken zichzelf even niet in mensenmassa's te begeven.

Blijkbaar zijn mensen niet voorzichtig genoeg uit zichzelf om de zorg behapbaar te houden, en moet het afgedwongen worden....

Maar wat betreft die capaciteitsproblemen hè.
Ik zie hier nu wel steeds staan dat er 10.000 bedden wegbezuinigd zouden zijn, en er nog steeds niks aan gedaan zou worden om de capaciteit te vergroten. Maar is dat wel echt zo? Ik mag toch aannemen dat er best mensen van hogerhand zijn die niet zitten te slapen en druk bezig zijn met die capaciteit en plannen om mensen warm te maken voor werk in de zorg....?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 12:37

Ik heb nog een kleine vraag.
Dinsdag dus samen gezwommen met vriendin. Zij doet donderdag zelftest, deze is positief en is bij de GGD gaan testen. Binnen 30 uur uitslag. Ik heb de GGD gebeld en die zeggen zondag zou je pas kunnen testen tot die tijd oppassen. Maar had ik donderdag ook niet beter kunnen testen? Als de besmetting door het zwembad kwam? Of moet vriendin al eerder besmet zijn geraakt dan dinsdag? Het was wel erg druk in het zwembad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:10

Huertecilla schreef:
bigone schreef:
Overleden na vaccinatie betekend niet door vaccinatie.

Overleden met Covid19 betekent niet door Covid19.

Helemaal gelijk, je overlijd niet door covid 19 maar aan de gevolgen die het bij een aantal heeft, meestal een totale vernietiging van je longweefsel of een uitvallen van je organen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:38

pmarena schreef:
En een ieder moet zijn steentje bijdragen om zijn persoonlijke risico om opgenomen te worden in het ziekenhuis, te verlagen. Hetzij door te te vaccineren, hetzij door tijdens pieken zichzelf even niet in mensenmassa's te begeven.

Geldt idem voor roken, alcohol-/drugsmisbruik, te hard rijden noem het op en overgewicht mag niet genoemd worden.

Vergeet griep niet. Was voor Covid19 ook een grensgeval mbt zorgbelasting.

Het is allemaal volstrekt uit het verband getrokken door het opgeklopt houden van de terechte paniek vórig voorjaar.
Waarom die focus van zorgbelasting op ALLÉÉN Covid19? Laten we vooral niet vergeten dat het voor een groot deel mét Covid is.
Beetje gezonder léven zou al een wereld schelen. Maar ja, de zorg is ook gewoon een bedrijf met gezondheid als ´product´.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:41

Het zijn vooralsnog de ICs die over bezet zijn door Covid patiënten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:43

bigone schreef:
Helemaal gelijk, je overlijd niet door covid 19 maar aan de gevolgen die het bij een aantal heeft, meestal een totale vernietiging van je longweefsel of een uitvallen van je organen.

Of aan wat die persoon al hád :)*
Morbide overgewicht, longoedeem door roken, levercirrose door zuipen om er een paar te noemen. Gewoon oud en op was de grootste oorzaak vorig voorjaar. Griepje en hoppa. Dat was voordien niet dóór griep. Nu wel door Covid19.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:48

Huertecilla schreef:
bigone schreef:

Of aan wat die persoon al hád :)*
Morbide overgewicht, longoedeem door roken, levercirrose door zuipen om er een paar te noemen. Gewoon oud en op was de grootste oorzaak vorig voorjaar. Griepje en hoppa. Dat was voordien niet dóór griep. Nu wel door Covid19.

Qua comorbiliteiten zijn er statistieken, en die lijken toch wat anders te zeggen dan jij claimt...

Mizora schreef:
De splitsing tussen gezondheid van gevaccineerden en ongevaccineerden wordt zover ik weet niet gemaakt. Wel wordt de splitsing naar leeftijd gemaakt (edit: het gaat in het plaatje om de IC-opnames van de volledige covid-19 periode):

Met comorbiliteiten tellen ze de volgende mee:
- Longproblemen(COPD/Respiratoir insufficiënt)
- Nierproblemen (Renaal falen)
- Leverproblemen(Cirrhosis)
- Hart/vaatproblemen (Cardiovasculair insufficiënt)
- Kanker (Maligniteit/Hematologisch insufficiënt)
- Immunologisch insufficiënt
- Diabetes

[ [url=m/FXpjHI.png]Afbeelding[/url] ]

De hoeveelheid zonder onderliggend lijden, de blauwe patiënten, is dus wel degelijk een grote groep.

Edit: bron is deze pdf: https://stichting-nice.nl/COVID_rapport_20211005.pdf

Afbeelding

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:50

Nature93 schreef:
Ik heb nog een kleine vraag.
Dinsdag dus samen gezwommen met vriendin. Zij doet donderdag zelftest, deze is positief en is bij de GGD gaan testen. Binnen 30 uur uitslag. Ik heb de GGD gebeld en die zeggen zondag zou je pas kunnen testen tot die tijd oppassen. Maar had ik donderdag ook niet beter kunnen testen? Als de besmetting door het zwembad kwam? Of moet vriendin al eerder besmet zijn geraakt dan dinsdag? Het was wel erg druk in het zwembad.

Incubatietijd is meestal een paar dagen. Dus grote kans dat ze het ergens anders heeft opgelopen. Maar het kan in theorie ook in het zwembad zijn

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:52

Ik dacht dat de grootste groep de te hoge bloeddruk was? Maar die staat daar niet bij genoemd?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:55

Popstra schreef:
Het zijn vooralsnog de ICs die over bezet zijn door Covid patiënten.

Óverbezet´ is het al snel als er geen rek in zit. Hoeveel van de bedden betreft is het? Hebben die alleen Covid19?

Hier in het zuiden is Covid19 in de zorg een non-probleem. Wás dat vorig voorjaar wel.
In het streekziekenhuis hier nu zelfs NÚL opnames. Niet geen IC, nee, geen opnames.

Nogmaals ik bediscussieer de zin van vaccineren niet. Wel de vaccindrang voor iedereen. Dat is geen goede zaak voor iedereen.

Al met al hoop ik op een herstel van evenwicht en perspectief in de samenleving mbt gezondheid. Dat verkoudheid/griep nu leidt tot relativering en niet tot uitbreiding.

Ondertussen sterkte daar. Ik ga boodschappen doen met het zijspan *\o/* en lunchen met date op een zonnig terras; buiten, zonder masker, zonder QR gedoe *\%/*

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:05

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:23

Interessant!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:25

Soms wel handig zo'n vriendje met een NRC account, lees nu veel vaker "krantenartikelen" haha. Zeker nu met corona is het handig om een (relatief) betrouwbare bron zoals de NRC te hebben. :j