Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:27

Maar in dat stuk staat dus dat broomhexine virus werend is. Daar klopt naar mijn weten niks van.
En dat vind ik dus gevaarlijke info

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:45

Popstra schreef:
Maar in dat stuk staat dus dat broomhexine virus werend is. Daar klopt naar mijn weten niks van.
En dat vind ik dus gevaarlijke info

Klopt, dat is niet bewezen. Maar het komt ook uit de koker van de Limburgse huisarts Elens.
Natuurlijk is het wel zo dat hoe dunner het slijm hoe minder benauwd en hoe beter de zuurstofopname dus in die zin kan het bij elke verkoudheid waar slijm vorming bij komt verlichting geven. Maar het pakt één symptoom aan en niet het virus.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 25-10-20 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:47

Het kan wellicht helpen maar het zal het virus niet doen verdwijnen. En ik kan me voorstellen dat mensen alles willen doen om het te verlichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 10:54

Electra63 schreef:
jesito schreef:

Helaas is Het inmiddels zondag en dan kan je het artikel niet lezen :D :D

Haha! Ik dacht al raadt ze nu religieus worden aan als middeltje tegen corona? :D

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:03

veerledec schreef:
Corona is natuurlijk nog een nieuw virus, waar ons immuunsysteem nog niet mee bekend is.

Mijn vader is vanochtend getest, een week en een dag na de eerste klachten en een week na de eerste keer bellen voor een test. En de uitslag zou 2-3 dagen duren werd er gezegd. Dus mocht iemand zich nog afvragen waarom Zeeland het nog zo goed doet; het testen is hier nog niet op orde.

En hij is positief getest. Inmiddels anderhalve week ziek, iedere ochtend (hoge) koorts, die dan weer afneemt. Tussendoor ook al twee keer een dag gehad dat er geen koorts was, verder niet ziek. Hij heeft alweer met de tractor lopen maaien op zo'n dag bijvoorbeeld.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:16

Popstra schreef:
dat stuk over Broomhexine dat neem ik met een korreltje zout. Dat is namelijk niks meer dan een slijm verdunner om taai slijm beter op te kunnen hoesten. Daar gaan virussen niet kapot van.
Plus je van de pillen heel erg misselijk kan worden.
Zo is het ook dat je iemand niet van het hoesten af moet helpen als deze vol met slijm zit want dit mot er uit om verder infecties te voorkomen. Hoesten dus! Het heeft een nut

Ik vind het maar gevaarlijk dat zelfzorg via Inet en al helemaal dat Men deze ervaringen delen.

Ik en het stuk beweren ook niet dat er virussen van kapot gaan maar dat het veel verlichting kan geven en erger kan voorkomen. Mijn man helpt het super.
Waarom wordt hier alles altijd zo uit zijn verband getrokken?? Herinnerd me weer waarom ik niet veel meer op Bokt ben.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 12:34

ik denk dat als je sputum kwijt wil. Je ook goede manieren van houdingsdrainage kunt vinden. Er is weinig bewijs dat medicatie werkt om sputum dunner te maken en wordt daardoor ook niet meer vergoed. Vernevelen met fluimucil wordt nog wel gedaan, maar dat is zo vies! Alsof je 10 minuten rotte eieren inhaleert en het hielp mij ook niet.

Sterkte veerledec.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:00

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:27

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 13:59

Nou inderdaad... Nu 2 besmettingen van mensen die ik ken ( maar gelukkig niet bij in de buurt ben geweest ) en bij de 1 is het een flinke griep, inmiddels weer aan het opknappen. En de ander is het een milde griep tot nu toe.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:15

Nu ik lees over rellen in Italië en brandbommen bij het rivm in Duitsland vindt ik de sfeer wel meer gespannen worden, ik denk ook dat ze zulke dingen beter niet naar buiten zouden kunnen brengen om te voorkomen dat er meer in opstand komen. Hier is nog geen lockdown geweest, maar ik las was dat er 3000 bezoekers waren bij een demonstratie op het malieveld. (als ik 3000 goed onthouden heb)

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:18

moonsparkle schreef:
Nu ik lees over rellen in Italië en brandbommen bij het rivm in Duitsland vindt ik de sfeer wel meer gespannen worden, ik denk ook dat ze zulke dingen beter niet naar buiten zouden kunnen brengen om te voorkomen dat er meer in opstand komen. Hier is nog geen lockdown geweest, maar ik las was dat er 3000 bezoekers waren bij een demonstratie op het malieveld. (als ik 3000 goed onthouden heb)

maar denk je dan niet dat het nog meer weerstand zou kunnen op roepen als je er niet open over bent?
Mij lijkt het juist dat mensen daar wantrouwig van worden (de mensen die al de overheid niet vertrouwen).

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:21

Mwha natuurlijk is informatie achterhouden eigenlijk niet oké, maar ik denk dat het mensen wel kan triggeren. Ik zie het een beetje als een politie ding, er is een dader maar we zeggen nog niks anders gaat die op de vlucht, hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel :')

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:24

moonsparkle schreef:
Mwha natuurlijk is informatie achterhouden eigenlijk niet oké, maar ik denk dat het mensen wel kan triggeren. Ik zie het een beetje als een politie ding, er is een dader maar we zeggen nog niks anders gaat die op de vlucht, hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel :')

Ik snap het. Je hebt ook wel een punt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:25

moonsparkle schreef:

Om er vervolgens later achter te komen en dan 3 dubbel zo hard om te kunnen gaan rellen?
Mensen die zo met info omgaan ( dus rellen, vechten, vernielen etc...) denken al niet normaal na. Info achterhouden wat dan later bekend word zet meestal nog meer kwaad bloed bij dat soort types.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:28

Nou ja je houd het toch niet echt achter? Het voelt voor mij nou niet echt als iets achterhouden als er niet in het nieuws word verteld dat er ergens in een ander land in een stad rellen zijn :o maar misschien zien anderen dat anders hoor dat zou kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:46

Hier in Spanje stelt regering staat van alarm tot april 2021 voor.

Dit met de authoriteit voor nemen van maatregels aan de deelstaten.

Dit maakt per direct, locaal invoeren van bv avondklok en quarantaine mogelijk.

Hoewel logisch, noodzakelijk, is het schokkend; met een liberale regering in een democratie in Europa in tijd van stabiele vrede.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 25-10-20 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:49

Huertecilla schreef:
Hier in Spanje stelt regering staat van alarm tot april 2012 voor.

Dit met de authoriteit voor nemen van maatregels aan de deelstaten.

Dit maakt per direct, locaal invoeren van bv avondklok en quarantaine mogelijk.

Hoewel logisch, noodzakelijk, is het schokkend; met een liberale regering in een democratie in Europa in tijd van stabiele vrede.

Klok te ver teruggezet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:52

Echwel schreef:
Klok te ver teruggezet?

Bedankt; gecorrigeerd.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 14:53

Sommige regeringen hebben tenminste ballen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:02

bigone schreef:

Vind je? Het is een zorgwekkende situatie als een land dat doet.
In Nederland moeten ze dit niet doen. Dat levert zeer waarschijnlijk echt een mega opstand op momenteel.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:03

Nieuwsbrief van vasculitisstichting.
Ik vind het een duidelijk verhaal.

Citaat:
WEL OF NIET VACCINEREN ?
Bij sommige mensen is er twijfel over het nut van vaccinaties of over de veiligheid voor vasculitispatiënten. Wordt mijn ziekte er niet actief van? Werkt het vaccin wel bij de medicijnen die ik gebruik? Doe ik er meer kwaad mee dan goed? Vandaar deze speciale en zeer uitgebreide nieuwsbrief.
---
Onderstaande tekst is opgesteld door prof. dr. C.A. Stegeman en dr. A. Rutgers, beiden van het vasculitis expertisecentrum in Groningen.
BIJZONDERE TIJDEN
Het is een bijzondere tijd waarin we leren hoe gevaarlijk sommige infectieziekten kunnen zijn en hoe ze ons leven beïnvloeden. Gelukkig zijn er voor vele infectieziekten vaccinaties waardoor ze verdwenen zijn uit ons dagelijks geheugen, met name door het rijksvaccinatieprogramma. Daarnaast is al heel lang het jaarlijks griepvaccinatieprogramma voor de steeds veranderende griepvirussen en dit jaar voor het eerst voor vele mensen een pneumokokken vaccinatie.
HOE WERKT EEN VACCIN ?
Een vaccin bestaat uit een of meerdere bestanddelen van een micro-organisme (bacterie of virus) waartegen men wil vaccineren.
De bestanddelen, vaak eiwitten of complexe suiker-eiwit structuren, van het betreffende micro-organisme die erin zitten worden geselecteerd omdat ze een doel zijn van ons afweerapparaat bij het bestrijden van de betreffende infectie (als dat bekend is, zogenaamde antigenen) of als men proefondervindelijk heeft vastgesteld dat ze bescherming bieden (als niet bekend is hoe de afweerrespons precies in elkaar steekt, wat nogal eens het geval is).

Daarnaast bevat een vaccin bijna altijd een of meerdere adjuvantia, dat zijn stoffen afgeleid van producten van bacteriën die ons afweerapparaat aanzetten en met name voor onze afweer een signaal zijn dat er een micro-organisme is binnengedrongen dat er niet thuishoort. Zonder deze adjuvantia werkt een vaccin meestal niet, omdat toediening van alleen het antigeen (het bestanddeel) niet leidt tot een afweerreactie. Met name het adjuvans is ook verantwoordelijk voor eventuele effecten (bijwerkingen) van de vaccinatie zoals een lokale reactie op de plaats van de injectie, wat verhoging of koorts of dat men zich even wat minder lekker of fit voelt. Op zich zijn dit eigenlijk alleen maar tekenen dat ons afweerapparaat op de juiste wijze op de vaccinatie reageert (maar kunnen dus wel even vervelend zijn).
HEEFT VACCINATIE NUT?
Is vaccinatie tegen influenza (griep) of pneumococcen zinvol?
Voor zowel influenza vaccinatie als pneumococcen vaccinatie geldt dat ze geen volledige bescherming tegen de infectie geven. Wel is duidelijk dat ze het aantal infecties verminderen en dat de mensen die nog wel ziek worden van de infectie minder erg ziek worden. Belangrijk is om te beseffen dat vaccinaties alleen kunnen beschermen tegen de micro-organismen die in het vaccin zitten en dat men dus nog steeds wel ziek kan worden van andere virussen of bacteriën. Met name in de tijd dat influenza (griep) rondgaat zijn er vaak ook andere luchtwegvirussen die voor infecties kunnen zorgen.

Heel belangrijk is ook dat mensen die gevaccineerd zijn minder makkelijk influenzavirus doorgeven aan anderen, dit is ook de reden waarom met name voor mensen werkzaam in de gezondheidszorg, sterk wordt aangeraden zich te laten vaccineren.

Verder is het in deze tijd met COVID-19 natuurlijk van belang dat we zo goed mogelijk zorgen dat mensen zo min mogelijk luchtwegklachten of –infecties krijgen zodat de COVID testcapaciteit en de patiëntenzorg niet extra belast worden. We denken dat alle beetjes helpen om het afweersysteem zo goed mogelijk voor te bereiden op een infectie.
GRIEP
Griep, of influenza, is een virusinfectie die met name voor kwetsbare patiënten risicovol kan verlopen. Als je het eenmaal hebt, zijn er geen goede medicijnen om het te behandelen. In het ziekenhuis kunnen we slechts het lichaam ondersteunen en wachten tot het eigen afweersysteem het virus overwonnen heeft. Het jaarlijks beschikbare vaccin bevat geen levend virus, alleen maar stukjes van verschillende griepvirus-stammen, en kan dus geen virusinfectie overbrengen. Wel kan het vaccin het afweersysteem alvast trainen voor het geval het virus echt langskomt.
---
Het vaccin is ook veilig voor vasculitis.
Wanneer patiënten net rituximab hebben gehad of cyclofosfamide gebruiken dan werkt het vaccin waarschijnlijk nauwelijks of minder.
Kwaad kan het echter niet.
PNEUMOCOCCEN
Pneumokokken zijn bacteriën die met name luchtweginfecties kunnen veroorzaken. Hiervoor zijn gelukkig wel goede antibiotica beschikbaar, maar sommige mensen worden er heel snel erg ziek van waarbij behandeling met antibiotica soms te laat is. Met name heel jonge kinderen en oude mensen zijn hier het meest kwetsbaar voor. Tegen pneumokken zijn ook vaccins ontwikkeld. Sinds enige jaren worden al onze kinderen met succes hiertegen via het rijksvaccinatie programma gevaccineerd.
Meer informatie hierover vindt u hier

Dit najaar krijgt iedereen die geboren is tussen 1941 en 1947 een uitnodiging van de huisarts voor een gratis pneumokokkenprik. Ook wordt er geadviseerd om alle patiënten met minder goed werkend afweersysteem te vaccineren.
Meer informatie vindt u hier.

Nu is het voor vasculitis patiënten niet specifiek uitgezocht, maar ook dit vaccin is niet levend en kan dus geen ziekte overbrengen.
COVID-19
Wat moeten we doen als er een vaccin tegen het cornavirus-SARS-CoV-2 (COVID) beschikbaar komt?
Het zal iedereen duidelijk zijn dat het SARS-CoV-2 virus een verschrikkelijk invloed heeft op onze samenleving en met name op oudere en/of kwetsbare mensen die het treft. Wat dat betreft hoeft men alleen maar het dagelijks nieuws te volgen.

Verder is helaas ook volstrekt duidelijk dat willen we van genomen (en misschien nog te nemen) maatregelen af kunnen komen, er iets moet gebeuren waardoor mensen er niet meer ziek van kunnen worden. Gezien het ontbreken van werkzame medicijnen, is daarvoor de enige optie een werkzaam vaccin. Dat is er natuurlijk nog niet, alhoewel er op heel veel plekken aan veel verschillende vaccins wordt gewerkt.

Aangezien niet bekend is wat voor ons lichaam een adequate afweer tegen het SARS-CoV-2 virus is, is het heel moeilijk om te bepalen wat er in een vaccin zou moeten zitten en dat maakt dat alle vaccins uitgebreid getest moeten worden op werkzaamheid (biedt het bescherming) en natuurlijk bijwerkingen. Dat vergt (veel) tijd. Dus het zal zeker nog geruime tijd duren voor er een bewezen werkzaam en veilig vaccin beschikbaar is.

Alle vaccins die nu in ontwikkeling zijn, maken gebruik van stukjes virus, het zijn geen vaccins met een levend verzwakt virus erin. Dus op zich moet het geen probleem zijn om dit vaccin te geven aan mensen met een verzwakte of gestoorde afweer (door ziekte of medicatie). We moeten natuurlijk op het moment dat er een of meerdere vaccins beschikbaar komen, goed kijken wat we ervan denken en kunnen verwachten, ook voor groepen mensen met auto-immuun of andere aandoeningen en medicatie.

Gezien echter de grote consequenties van een infectie met SARS-CoV-2 (COVID), zal de balans natuurlijk al wel vrij snel in het voordeel van het vaccin kunnen uitslaan. Zolang er mensen zijn die vatbaar zijn en blijven voor dit virus zal het, ondanks allerlei maatregelen, niet gaan lukken om de verspreiding van het virus te stoppen.

Hopelijk is er ook snel een effectief en voor zover te beoordelen veilig vaccin tegen dit virus.

Zorg goed voor u zelf en bescherm uw lichaam zoveel mogelijk tegen de ziekten waar we werkzame vaccinaties voor hebben!
---
Dr. A. Rutgers, internist-klinisch immunoloog
Prof. dr. C.A. Stegeman, internist-nefroloog
UMC Groningen

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:17

Ineke2 schreef:
bigone schreef:

Vind je? Het is een zorgwekkende situatie als een land dat doet.
In Nederland moeten ze dit niet doen. Dat levert zeer waarschijnlijk echt een mega opstand op momenteel.

Dat kan ook niet zomaar, omdat dat niet voldoet aan de definitie van 'nood'.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:22

Ik vind het echt heel moeilijk wat nou wijsheid is. Ik ben blij dat ik nu geen minister ben in ieder geval.
Je kan het gewoon nooit goed doen. En achteraf blijkt pas of het verstandig was ja of nee. Een nieuwe (intelligente) lockdown zou zo’n klap op de economie geven dat me dit echt onverstandig zou lijken. Zoveel bedrijven die er aan gaan, zoveel mensen die hun baan verliezen. Maar ja, als je zonder ingrijpen heel veel mensen bewust dood laat gaan dan is dat ook niet ethisch.
Ik zag beelden van Zweden dat mensen gewoon bij elkaar op terrassen zaten. Hoe staat het daar met de cijfers eigenlijk?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-20 15:37

Suzanne F. schreef:
Een nieuwe (intelligente) lockdown zou zo’n klap op de economie geven dat me dit echt onverstandig zou lijken.

Maar de economie is niet los van de aanpak van het virus. Het is niet het kiezen tussen of/of: een goede aanpak van corona is beter voor de economie, en een goede economische aanpak heeft nodig dat corona gestopt wordt.

(Denk bv aan de impact op de economie die er gaat komen met alle langdurig zieken.)